boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Wednesday, April 29, 2009

Sikap Parti MCA Terhadap PAS

Salam..
Hangpa baca dari apakata pemimpin UMNO dan MCA dan MIC...

Hasrat Nik Aziz dialu-alukan

KUALA LUMPUR 28 April - Pas sepatutnya tidak meletakkan syarat tertentu jika ikhlas mahu merealisasikan kerjasama kerajaan perpaduan dengan Barisan Nasional (BN).

Para pimpinan UMNO dan parti komponen BN berpendapat syarat yang ditetapkan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat seolah-olah parti itu mempunyai agenda tersembunyi dalam membantu membangunkan negara ini.

Mereka bagaimanapun pada asasnya mengalu-alukan kesediaan parti pembangkang itu untuk bekerjasama yang secara tidak langsung memperlihatkan kesedaran dan keinsafan untuk menggembeling tenaga memajukan negara bersama-sama dengan BN.

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaludin berkata, pergerakan itu sendiri sedia mengadakan perbincangan lebih lanjut dengan Pas bagi menjayakan kerjasama tersebut.

"Syarat kita, mereka perlu ikhlas dan jangan letakkan sebarang syarat, Pemuda sedia bertindak proaktif dan berbincang jika mereka jujur dan ikhlas.

''Pemuda juga sebenarnya gembira dengan situasi ini yang menunjukkan Pas telah sedar dan insaf," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kesediaan Nik Abdul Aziz untuk menerima kerajaan perpaduan seperti dicadangkan oleh Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan syarat BN memberikan jawatan-jawatan penting seperti Menteri Kewangan dan Menteri Pelajaran.

Kenyataan Menteri Besar Kelantan itu dipetik dalam blog anaknya, Nik Abduh.

Sementara itu, Naib Ketua Wanita UMNO, Datuk Kamilia Ibrahim berkata, titik persefahaman di antara Pas dan BN itu perlu diperkembangkan bagi mencapai persamaan yang lebih jitu dan konkrit.

"Bagi saya soal jawatan itu tidak begitu penting tetapi yang paling mustahak ialah duduk bersama dahulu dan berbincang bagi menerokai titik penamat kepada persefahaman itu," katanya.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung MCA, Senator Datuk Wong Foon Meng pula mempertikaikan kejujuran Nik Abdul Aziz yang disifatkan lebih mementingkan jawatan dalam kerajaan daripada membantu rakyat dan negara.

Sepatutnya, kata beliau, apabila Pas sedia bekerjasama dengan BN bermakna mereka telah bersedia menyertai sebuah pasukan yang mana setiap keputusannya perlu diputuskan secara bersama dan bukannya secara individu.

"Inilah yang saya sangsi dengan hasrat Pas itu, ingin sertai kerajaan perpaduan tetapi sejak awal lagi mahukan jawatan-jawatan tertentu, apa agenda mereka sebenarnya," katanya.

Bagi Setiausaha Agung MIC, Datuk Dr. S. Subramaniam pula, beliau menyerahkan kepada kebijaksanaan pucuk pimpinan BN untuk mengkaji secara mendalam hasrat Menteri Besar Kelantan itu.

"Saya enggan komen lanjut kerana kita tidak tahu apa niat sebenar Nik Abdul Aziz, biarlah pucuk pimpinan kita membuat keputusan terbaik," katanya.

Komen: Bagi Khari, Naib Ketua Wanita UMNO, SUA MIC depa kira OK, macam nak terima PAS masuk BN, tetapi MCA hangpa perati tengok.. ada sesuatu yang tak kena... Haram jadah betui... Yang depa dari dulu sampai sekarang dok minta Timbalan Perdana Menteri dari kaum Cina ada sapa ambik peduli, kena kita Nizk Aziz baru acah minta menteri pelajaran dan kewangan depa dah kecoh........

2 comments:

  1. betui gak kata ang nih... nnt aku nk buat post pasai ni lah... hampeh MCA...

    ReplyDelete
  2. MCM nik aziz kata umno nie nak buat apa hukum adalah berdasarkan parti bukan dari segi syariat islam ..begitu juga klu mca ckap aper pun dia x kisah klu pr dari sekecil kecil perkara pun diperbesarkan ..

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari