boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Saturday, June 7, 2014

Umno dan Raja, siaran ulangan selepas 25 tahun!

Kalau anak yang dilahirkan, sudah dewasa,, bila kejadian tersebut sudah pun 25 tahun +- berlalu...

Bila diimbau kembali, bermulanya penentangan keatas  institiutsi raja Melayu dilakukan oleh Dr Mahathir  apabila timbul isu kerabat Raja Johor yang melempang jurulatih hoki berketurunan serani, itu puncanya... maka dari situ habis dikait pula dengan kisah mantan Sultan Kelantan bawa pelari keluar kereta mewah dari cukai Kastam di Airport Subang....

Maka timbullah 

http://1.bp.blogspot.com/-ueM-xu0SEbk/T9VEcGmPNBI/AAAAAAAADVw/5q_pksWyIZA/s400/hina+raja3.jpg

  
http://1.bp.blogspot.com/-5bNb6JmKaA4/T9VE8D7lKkI/AAAAAAAADWI/ybwrXFwXiYk/s400/hina+raja6.jpg

 http://4.bp.blogspot.com/-hKlPOTYXrBo/TvQc7h9D_vI/AAAAAAAAEpY/fzBEtMsOLr0/s400/hina20.jpeg

 http://2.bp.blogspot.com/-vbnHyNB26PY/TvQdIKcrmeI/AAAAAAAAEp8/FREiYbE-2U0/s400/311060_274809079218885_197667700266357_879053_1414985550_n.jpg
 Apakah akan timbul lagi sekali penetangan ke atas raja oleh umno bila RUU Tanah dan Perumahan di negeri Johor... 
Di negeri Johor umno dilahirkan,, Insya Allah, di Johor juga umno akan dikafan...  

5 comments:

  1. dalam bab ni tak sokong raja2. dah tengok cara sultan johor sekarang nak buat dengan tanah johor, contoh baru2 ni dijualnya kepada orang cina China berbillion2. duit billion2 tu bukan masuk dalam kantung kerajaan negeri pun malah development situ majoriti dijual kepada org china m singapore

    benda ni jadi kerana kerajaan pusat lemah. cuba tengok bila tun mahathir bersuara pasal perkara ni semua baru berani buka mulut

    najib? masih diam membisu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketuanan melayu yg kunun kunun menghormati Sultan.maka gegak gempita ketuanan melayu ini berdondang sayang.tapi malang,sifat munafik menjadi pakaian ketuanan melayu.tu belum kira bab memenate YDPA.

      Delete
    2. adun Pas...
      http://3.bp.blogspot.com/-uZgaW1dq1X8/U5WGLLmQjZI/AAAAAAAAlcA/sgIIwujriCQ/s1600/10440815_657133214373578_6910500254195986730_n+%281%29.jpg

      Delete
  2. Mahathir mempertikaikan raja-raja dan kemudiannya dia sendiri yg bermaharaja lela. Yg raja-raja pula satu hal, sebahagiannya bermaharaja lela juga. Memang kena dan padan kedua-duanya itu. Rakyat yg jadi mangsa sengsara, ibarat gajah sama gajah berperang pelanduk mati di tengah2. Antara yg paling praktikal untuk disingkirkan adalah UMNO, tetapi raja-raja perlu diberikan nasihat yg betul selaras dgn perlembagaan persekutuan.

    ReplyDelete
  3. Kita tidak boleh terburu-buru menyokong apa saja bantahan. Pemimpin UMNO Baru pandai berpura-pura seperti penganut agama syiah. Walau pun pada awalnya kita lihat ianya baik untuk kita semua tapi dipenghujung cerita mereka akan kenakan kita dengan kezalimannya. Itu adalah pekara biasa yang selalu pemimpin UMNO Baru buat dan kita selalu buat lupa.

    Apa motif sebenar mereka menghalang Sultan Johor agar tidak terlibat dalam pentadbiran kerajaan negeri secara langsung sebagai kuasa eksekutif sedangkan selama ini mereka adalah puak yang paling sayang dan sentiasa jaga kedudukan raja-raja melayu sehingga sesiapa yang menghina raja akan diburu oleh polis.


    Benarkah jika sultan diberi kuasa Eksekutif maka mereka akan menjadi zalim pada rakyat. Tapi cuba bandingkan apa bezanya kezaliman seorang sultan dengan ahli politik yang berkuasa mutlak seperti yang dilakukan oleh Tun Mahathir menjadi perdana menteri selama 22 tahun dan kini giliran Najib yang memerintah...?

    Cuba lihat Akta yang akan dibentangkan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor di Nusajaya. RUU(LPHJ) itu jika diluluskan oleh DUN maka ia akan menjadi satu enakmen yang mempunyai ciri-ciri seperti,

    (a) ia memberi kuasa kepada Sultan Johor untuk menyelia akaun LPHJ
    (b) Sultan Johor mempunyai kuasa membubar dan melantik ahli lembaga pengarah baharu
    (c) Sultan diberi kuasa menentukan jumlah elaun dan saraan ahli lembaga pengarah
    (d) Sultan diberi kuasa melantik seorang pengarah yang boleh dipilih sebagai Ketua Eksekutif LPHJ

    Perlu diketahui pekara asasnya iaitu negeri Johor telah dijadikan sebagai Wilayah Pembangunan Iskandar atau Pembangunan Wilayah Ekonomi Selatan Johor atau Iskandar Malaysia. Ia nya merangkumi lokasi segi tiga di antara Lapangan Terbang Antarabangsa Senai di utara, Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) di barat daya dan Pelabuhan Pasir Gudang (PPG) di tenggara.

    Keseluruhan kawasan pembangunan itu menyamai 2 setengah kali ganda keluasan Singapura yang diramalkan akan menjadi sebuah pusat perdangangan yang terbesar dirantau Asia yang bakal menarik minat banyak firma besar bertaraf antarabangsa menjalankan perniagaan di situ.

    Disini kita boleh rumuskan bahawa jika akta itu diluluskan dalam DUN maka akan terjadi perebutan ekonomi dalam negeri Johor diantara kuasa politik UMNO Baru sebagai pentadbir kerajaan negeri dengan kuasa sultan yang menaungi kerajaan negeri.

    Oleh kerana itu bukan menjadi pekara pelik jika kebanyakan ahli dan pemimpin UMNO Baru meraung dan menjerit bahawa sultan tidak boleh memiliki kuasa dalam urusan kerajaan negeri kerana mereka mahu menguasai ekonomi negeri Johor itu khusus untuk kelompok mereka saja. Maka tidak timbul soal kuasa eksekutif yang bakal dimiliki oleh baginda boleh dicabar di mahkamah di dalam prosiding Semakan Kehakiman (Judicial Review) jika berlaku ketidakpuasan hati seseorang terhadap tindakan membubar dan melantik ahli lembaga pengarah LPHJ. Itu semuanya gimik saja

    Pandangan aku adalah lebih baik jika Sultan Johor diberi peranan dalam urusan kerajaan negeri kerana dengan adanya Sultan dalam bilik mesyuarat akan mengurangkan perbuatan rasuah, tipu, tiris, dan seleweng.

    Dan lebih baik jika sultan yang menggadaikan negerinya sendiri kepada warga asing dari dibiarkan pemimpin UMNO Baru hanya pandai mengambil kesempatan kemudian menjualkankan pada warga Singapura.

    Lihat apa yang sudah terjadi pada Pulau Batu Putih... siapa yang menjahanamkannya, ahli politik atau sultan ? Sehingga hari ini semua pemimpin UMNO Baru buat muka bodoh saja dan tidak mahu bertanggongjawab diatas kekalahan mereka dimahkamah antarabangsa dulu.

    Oleh kerana itu kita sepatutnya memberi sokongan pada Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang akan membentangkan satu rang undang-undang baharu di Dewan Undangan Negeri Johor, Isnin ini untuk membentuk satu lembaga perumahan dan hartanah yang memberi kuasa meluas kepada Sultan tentang isu tanah dan perumahan.

    Kita tunggu sehinga Awang Selamat akan memuja dan memuji sultan sebagai wakil tuhan seperti lazimnya....

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari