boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Monday, December 14, 2015

Kita berdiri di pihak yang mana?

Salam 2.6 Bilion..
 
Sebagai rakyat Malaysia bangsa melayu, sedikit sebanyak aku terpandang, terdengar juga apa yang berlaku sehari dua yang lepas.... 

Cuma aku nak quote waktu pengulongan PAU oleh Mat 2.6 Billion..



 Aku sendiri pun dengar seperti mana yang ditulis oleh macai-macainya tu... 

Mungkinkah dengan ucapan-ucapan yang diselang selikan dgn bahasa arab maka Najib dah bersih dari segala dosa yang ia lakukan?...

Cuma duk teringat soalan dari Bang Mat Sabu,,, Siapalah yang tukang tulis ucapan Mat 2.6 Billion tu..

Terbaca satu komen atau pendapat yang menusuk kalbu buat umat melayu,, 

Kita berdiri di pihak yang mana?
 
Dr Awang Mat Puteh
13 Disember 2015
APABILA berbicara mengenai kemiskinan, terutamanya kedaifan ekonomi orang Melayu, kita lebih tertumpu terhadap kemiskinan fizikal, iaitu dari segi wang ringgit dan harta.

Justeru bajet negara, mahupun pelbagai rancangan pembangunan, lebih tertumpu kepada menghapuskan kadar kemiskinan, baik di desa mahupun di bandar. Data menunjukkan kita telah berjaya dalam usaha murni ini, malah pencapaian kita adalah antara yang terbaik di dunia.

Namun, kemiskinan tidak boleh dilihat hanya dari satu dimensi. Kemiskinan bukan sahaja merujuk kepada kekurangan harta, tetapi lebih penting lagi, adalah kemiskinan jiwa dan cita-cita. Hal ini telah digariskan oleh Pendeta Zaaba dalam rencana ‘The Poverty of the Malays’ yang ditulis hampir sembilan dekad lalu. Jika ini dijadikan kayu ukur, kita telah gagal. Kemiskinan sebegini masih lagi tebal membelenggu kaum Melayu, ataupun lebih tepat lagi, terutamanya, golongan yang kaya dan terpelajar.

Adakah kaum Melayu telah atau berupaya memerdekakan diri dari penjajahan minda dan jiwa? Jawapannya jelas, tidak.

Malah, tidak keterlaluan jika diusulkan bahawa kemiskinan dari segi akhlak dan moral kini berada di tahap kronik. Berdasarkan tindak balas kaum Melayu terhadap isu urus tadbir semasa, ia merudum jatuh ke tahap yang terburuk dalam sejarah.

Tidak pernah terjadi dalam sejarah tanah air, baik sebelum mahupun selepas kemerdekaan, di mana pemimpin yang dicemari pelbagai skandal dan jelik akhlaknya masih dijunjung tinggi melangit. Pemimpin sebegini, seperti diungkapkan oleh tokoh falsafah agung negara, Almarhum Profesor Syed Husin Alatas, adalah pemimpin yang ‘jadong’, iaitu pemimpin yang jahat, bodoh dan sombong dan dipandu cita bencana. Malangnya, bukan hanya pemimpin sebegini masih disanjung dan dipuji, malah mereka yang mengkritik akan dicerca, dihukum malah diheret ke mahkamah.

Yang lebih menghairankan lagi, rata-rata rakyat marhaen masih lagi berpeluk tubuh diam membisu. Mengapa miskin sekali jiwa dan minda mereka?

Mengapa orang Melayu zaman moden yang hebat-hebat dan bijak pandai belaka ini, pada hakikatnya papa kedana, mundur pemikiran dan miskin nilai-nilai luhur dan mulia? Apakah orang Melayu juga miskin keberanian?

Adakah mereka tidak pernah memberontak terhadap pemimpin yang zalim? Adakah hanya rakyat negara lain atau bangsa lain sahaja yang berani?

Lihatlah sendiri bagaimana pemimpin-pemimpin yang mengaut kekayaan untuk diri sendiri akhirnya tumbang dengan tragik seperti mana yang berlaku kepada Hosni Mubarak di Mesir, Shah Reza di Iran, Ferdinand Marcos di

Filipina, Ben Ali di Tunisia. Banyak lagi kisah sebegini, banyak juga pemimpin yang dibunuh mahupun terpaksa hidup dalam buangan.

Adakah pemberontakan terhadap kezaliman bukannya budaya Melayu? Tidak sama sekali. Pemimpin Melayu zaman dahulu seperti Datuk Maharajela di Perak, Tok Janggut dan Mat Kilau, dan ramai lagi, tidak dicengkam kemiskinan keberanian.

Tapi mengapa sekarang ini, walaupun ramai berpendidikan tinggi, mereka masih miskin dari segi nilai dan tindak-tanduk yang mulia? Mengapa ramai yang diam membisu tanpa suara apabila pemerintah dengan rakus menggadai harta khazanah negara dan menghukum mereka yang tidak bersalah?

Fenomena ini amat menakjubkan terutamanya untuk sebuah negara yang telah melahirkan ramai golongan cerdik pandai Melayu semenjak merdeka.

Tetapi sayang, yang bersuara lantang bukannya teknokrat ataupun sarjana lulusan Oxford, bukannya pula mereka yang kuat menjerit ‘Hidup Melayu’ pada perhimpunan agung tahunan parti politik, tetapi seorang negarawan tua berumur 90 tahun anak kelahiran Alor Setar, dan srikandi muda dari Langkawi.

Di manakah yang lain? Mana para cendekiawan dan golongan elit Melayu yang terkemuka? Mana perginya golongan profesional bertali leher segak dengan baju kemeja Brook Brothers? Mana doktor mahupun peguam yang hebat-hebat belaka dengan kereta BMW dan Mercedes mereka? Mana teguran alim ulama berjubah Arab yang lantang bersyarah siang dan malam di kaca televisyen mengenai Amar Maaruf Nahi Mungkar? Di mana kebijaksanaan para pensyarah dari menara gading tersohor negara?

Bak kata pujangga Indonesia WS Rendra, kita ini berilmu untuk memihak kepada pihak yang mana?

Saya tidak ada jawapannya. Mungkin ramai yang takut. Tetapi persoalannya, apa yang hendak ditakuti? Ingatlah kata novelis agung Indonesia Pramoedya Ananta Toer; dalam hidup kita, cuma satu yang kita punya, iaitu keberanian. Kalau tidak punya itu, lantas apa harga hidup kita ini?

Ingatlah kata pujangga agung Usman Awang; “Anak Melayu, namamu telah diseru, jawablah, sebelum lidahmu jadi bisu”.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis sendiri dan tidak semestinya mewakili pandangan Sinar Harian Online.

Sumber : Klik Sini

..

5 comments:

  1. Cara dia tulis tu cam menyindir je.. Hanya org yg ada otak shj yg boleh memahami apa yg tersirat dlm tulisan macai turr...

    Tak gitu admin?

    ReplyDelete
  2. Kita berada di pihak yg mementingkan ekonomi dan kuasa melebihi dpd agama sbb tu kita sokong lgbt dan islam liberal dgn beralasankan maqasid syariah yg dipelopori oleh Dap dab kita akan bawa harta2 kita serta bintang2 kebesaran kita ke dalam kubur sbgmana Dap lakukan ......... tak gitu ke wahai admin dan PAN ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otak kau yang jumud tu bersihkan dulu.berfikirlah siapa yang zalim kini dan patut kah kita menyokong peminpin yang zalim padahal kita tahu ada ayat yang melarang kita menyokongnya.dan kalau kau sendiri dan setuju nak bawa harta dan bintang kebesaran seperta apa ayng kau katankan DAP mengunakan maqasid syariah .teruskan tetapi jangan bakar dulu .arahkan keluarga kau terus masukan kedalam kubur kau.

      Delete
  3. apa dah jadi dengan pas bawah hadi awing dan menantunya din ayam??hancor.dengan umno yang terang2 musibat,pencekik duit rakyat iut yg disokong oleh pas.gila btol.ingat kan bila dah tinggi ilmu agama nak bombing ahli ke jalan lurus.tp dibawak pulak ke gang lanun.

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari