boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Saturday, November 1, 2014

Memang ini dasar bersifat KEBABIAN Wal Khinzir..

Kalau binatang berama anjing, masih ada ruang-ruang yang boleh diguna pakai mengikut hukum fiqh Islam,,, tetapiii 

Kalau nama babi ni, tak ada faedah langsung, malah kalau babi hutan dikategori sebagai mahkluq perosak hasil tanaman, manakala kalau babi bela atau ternakan,, tak ada melayu islam walaupun jiwa umno tetapi sanggup memakannya, walaupun depa mengtekeradah rasuah pun haram lebih kurang sama macam babi. bukan aku sesedap mulut yang kata,, lihat sendiri 



Cuma aku nak kaitkan berita di bawah ni,,, sama jenis macam binatang babi juga ni,,, spesis babi tunggal..memag jenis nak menyusah rakyat...


Kerajaan Ada Dua Pilihan Jika Harga Minyak Dunia Terus Turun


PONTIAN, 31 Okt (Bernama) -- Kerajaan mempunyai dua pilihan sekiranya harga minyak dunia terus menunjukkan trend penurunan, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan.

Beliau berkata pilihan pertama ialah kerajaan boleh menurunkan harga minyak (RON95) sekiranya harga minyak dunia turun kepada serendah RM1.72 seliter dan mengenakan cukai jualan 58 sen.

"Pilihan kedua, kerajaan boleh menurunkan harga minyak sehingga ke paras itu (RM1.72) mengikut pasaran dunia dan tidak mengenakan cukai jualan, namun tidak dapat mengutip hasil yang boleh digunakan untuk membangunkan negara," katanya kepada pemberita selepas melakukan upacara pecah tanah bagi pembinaan Balai Raya Mohamad Noh di Jelutong Laut di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan kerajaan jika harga minyak dunia terus menunjukkan trend penurunan.

Buat masa ini, harga minyak RON95 ialah RM2.30 seliter tanpa cukai.

Sehingga semalam, minyak mentah Brent turun di bawah US$87 setong berikutan kemungkinan kenaikan kadar faedah AS.

Beliau yang juga Anggota Parlimen Pontian berkata kedua-dua pilihan itu merupakan antara perkara yang akan dibincangkan termasuk mengkaji struktur skim penstrukturan semula subsidi bahan api baharu pada mesyuarat Jawatankuasa Dasar Fiskal pada Rabu depan.

Mesyuarat itu dijangka dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Masalah yang dihadapi sekarang ialah untuk mendapatkan semula RM23.5 bilion bagi tahun lalu dan RM21 bilion pada tahun ini yang dibayar kepada syarikat minyak untuk membolehkan kita menurunkan harga minyak," katanya.

Mengulas langkah kerajaan Indonesia di bawah pimpinan Presiden Joko Widodo, turut dikenali sebagai Jokowi yang berhasrat mengubah struktur subsidi bahan api, Ahmad berkata secara tidak langsung ia membolehkan rakyat Malaysia lebih memahami berhubung langkah pengurangan subsidi minyak.

Katanya kedua-dua negara menghadapi masalah sama apabila memberi subsidi yang tinggi untuk menurunkan harga minyak tetapi pada masa sama, golongan berpendapatan tinggi dan sederhana tinggi paling ramai menerima subsidi itu berbanding mereka yang miskin atau sederhana miskin.

Jokowi dilaporkan merancang untuk menaikkan harga petrol dan diesel kira-kira 50 peratus dalam tempoh dua minggu selepas majlis angkat sumpah jawatan, tindakan yang dijangka menjimatkan kerajaan kira-kira AS$13 bilion (RM39 bilion) tahun depan.

Sementara itu, katanya jumlah syarikat perniagaan yang mendaftar bagi pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP) meningkat apabila hampir 2,500 buah syarikat mendaftar setiap hari.

Setakat ini, katanya 115,289 buah syarikat sudah berbuat demikian.

Perkembangan terbaru itu menyebabkan kerajaan meningkatkan sasaran awal sebanyak 123,000 kepada 200,000 buah syarikat yang berdaftar sehingga tarikh akhir, 31 Disember ini.





Cuba baca Pilihan Pertama tu... GST nak guna pakai,,, kalau minyak dunia dah harga turun pun nak kena bayar cukai jualan..

Kalau macam ni punya standard kerajaan yang mentadbir negara,, apa lagi yang boleh aku nak kata,,, kalau bukan babi,, spesis pelingkop dan perosak...



10 comments:

  1. kalau anak terlibat dgn pengilang arak hala ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hang dah ketinggalan zaman.

      Delete
    2. pillpuss@yahoo.comNovember 7, 2014 at 2:07 PM

      jgn laa turungkang harge minyak tulung laaaa...

      Delete
  2. YANG INI AKU SETUJU DENGAN KO...

    ReplyDelete
  3. Maslan ni menteri makan babi. Mmg keturunan babi

    ReplyDelete
  4. Kalau ada kilang arak mamcam babi juga ke Manjong Mari......makan hasil dari jual arak kira macam babi juga,,,ooooooberapa keturunan jadi babi

    ReplyDelete
  5. Macai2 UMNO APCO BERTUHANKAN MAMAK KERELA nie. Kesian ANAK ANAK KECIL YANG MAIN API dulu tu. Lanie dah RENTUNG. Yang Kaya Raya .. anak cucu dia. Kah kah kah kah

    ReplyDelete
  6. jeng jeng jeng... sape yg start niaga kn semua keperluaan asas rakyat??? contoh air/ letrik, hospital, pelajaran, makanan asasi (beras, gandum, gula), bahan bakar....
    niat awal konon nk tingkatkan kecekapan. sbnr nye untung yg di kejar. tp tak cukup2. semua harga brg2 naik dgn mendadak. kos sara hidup makin parah skrg ni. permainan puak2 kapitalis bro!!

    ReplyDelete
  7. Duit dah habis umno rompak, lani pulak nak kena GST.Pulangkan duit yang di rompak, knrak mesti tulus

    ReplyDelete
  8. selagi dok ada puak melayu haramjadah yg makan rasuah ni...selagi itulah hidup kita tak akan aman..
    melainkan...

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari