boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Wednesday, July 22, 2015

Dato Mursyidul Am, lain kali potong pulut kuning udah lah..

Adoi,adoi,,, sengaja gatai duk pi cari penyakit, yang gatai duk usik-usik buat apa.. kan dah duk kena jawab lagi.. 
Entahlah, dalam jiwa aku, aku tak boleh tengok sesuatu yang aku rasa tak berapa nak kena dengan budaya dan agama islam sendiri,, jadi aku sekadar tegur... 

 Aku terjumpa gambar ni.. memang tersentuh perasaan...


bila dlm gambar tu, gambar potong kek, selalunya bila acara sebegini upara sambut ulang tahun, atau kalau pengantin yang dalam acara program majlis kahwin... tak ada pulak potong kek sempena nak bersunat ,.... 

Bagi pada mulanya masuk dlm FB kerana aku sedih juga, bila terbaca  dan juga terpandang dalam berita di TV 3....


Apa cerita ni,, kalau waktu banjir dulu, ketika Najib di tunjuk tgh main golf dgn Obama,  aku pun turut rasa tak puas hati... 

Tiba-tiba time nak raya,,, lebih kurang sama... di ketika ada rakyat di negeri yang Pas tadbir berlaku sesuatu yang tak sepatutnya berlaku,,, ada pula pimpinan tertinggi Pas boleh pakai lawa. potong kek tunjuk kat public... apa cerita... 

Namun aku kena hentam diruangan komen, sebabnya hentam ulama,,, tak boleh ka aku nak komen kalau rasa tak berapa nak bertepatan dengan keadaan.. ada yang suruh aku pi belajaq lagi. sebab perkara yang dilakukan tu tak salah.... dan yang paling sedih kata aku sengaja nak hentam ulama sebab geng ulama yang menang dlm muktamar baru-baru ni... ikut suka hangpa lah... jadi bila bab salah atau tidak,, aku tak boleh nak kata apa,, aku hanya blogger merapu yag tak seberapa tak kena,, hanya pandai komen orang... 

Namun dalam pada masa yang sama,, aku duk belajaq jugaa,, cuma aku tak duk cerita kat orang,, nak heboh satu dunia....  aku belajaq sebagai nak melengkap amal ibadat ku mengikut sunnah nabi... maka aku terjumpa dengan isu yang aku tulis ni dalam buku di bawah ni.. 


Bermula dari muka surat 181 - 187...


















Tak boleh di nafikan, potong kek budaya orang kafir,, bukan budaya kita,, budaya kita potong pulut kuning... buat lah,, tak tiru sesiapa... 

Moga-moga sesiapa yang ada rasa ingin ikut sunnah nabi, tinggallah perkara sedemikian, banyak lagi acara yang tak bertentangan dgn islam boleh kita buat,,, 

Aku sendiri hairan, kenqapa kita nak berbangga dengan budaya sedemikian, kalau ya pun rasa nak makan kek beli makan sudah lah,, apa halnya nak potong-potong macam tu,,, heran aku.. 

57 comments:

  1. Replies
    1. ulamak mata sebelah dan telinga pekak sebelah.

      Delete
    2. Aloo bro kalau tang org Pas hang bukan main syok dok tibai.Coba hang tengok depa dok potong kek tu kat mana..kat club house ka..kat bar ka..kat padang golf ka. Sebiji kek dok kongsi 3 orang apa lah sangat. Coba hangpa mai tengok panglima navy paling kanan di Lumut..hak dok jaga kapai satu navy..sembang pasai ugama dia lah hero..sembang pasai sembahyang dia lah taikun..tapi kalau dok kedarah duit haram buat apa..sambut apa saja di padang golf bro. Mana kontraktor dia tak kaut hang habaq mai. Bini dia pon 12X5 saja..buat apa saja kat hotel..koman2 mau 5 bintang..sapa bayaq. Kontraktor lah sapa lagi..ni heboh dok kata dia nak naik jadi TPTL..org jaga armada katakan. Kalau lagu ni la mampuih navy. Hak di DBA jenuh kena tangkap. Depa tu ikut arahan saja..kuli semata2..ni kapla besaq punya tak kena apa pon. Almaklumlah kamciak Mamak Zamri Kadiak..Mamat Zamri Kadiak belayaq naik KD Mahawangsa bersama org UMNO nak bincang pasai politik..dia pon tompang sekaki..haram jadah betoi..bukan perabih duit rakyat ka tu..mampuih hang Roslan baik bawak tobat Roslan woi

      Delete
  2. br hang tau no..mcmcana kelaku puak2 ni...sudah la tu mt desa..mai kita dok kt harapan baru plk...bkn kita tukaq agama pun...janji asas perjuangan kita x lari...dan allah tau niat kita...biaq pi la depa nk kata apa pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui kata Husaini Ayu itu aku sokong 200% mai kita pakat join GHB pula kita buka bukan keluaq agama islam Syahadah kita serupa jugak cumnya kita tak mau ikut perangai ketua-ketua yang dok mengaku maksum tapi langgaq hukum tu apa cerita,lepaih nie kita tengok depa nak kelupok macamana,la nie pun GHB belum pun beranak depa dah kalut dah dok luku kepala budak yang tak beranak lagi ,kalau depa betui pasai apa depa dok kalut suruh itu ini kat ahli yang belum tentu hujung pangkai nak masuk GHB ka atau nak ikut penmimpin gelong dalam PAS.

      Delete
    2. Betoi tuu!! depa dok tengah kelupoq!! Depa dok maki hamun kat orang tak ikut dasar islam,hari ini ketua no 1 bagi amanat hadi 2.0,dia cakap jangan dok ikut wali DAP,Tapi kalau tengok gambaq di atas perangai Mursydul Am sebiji macam Orang-orang dalam DAP dok buat sambut hari jadi,aku pun tak faham Mazhab apa depa pakai!!Mazhab hantamsajalah.kot.

      Delete
  3. Tuang Tuang guru......TU BUKAN BIDA'AH ke?

    Nampak sangat rindukan Jiwa UMNO...!

    Jgn malu istihar saja macam GHB......nak malu buat apa.......dah Rindu tuk kembali....!

    ReplyDelete
  4. alhamdullaih .terimakasih manjung mari yang memberi kenyatan yang menusuk kalbu aku,hampir aku menitis airmata membaca banyaknya sandaran kau jumpa untuk kami pembaca ini.Apa telah berlaku pada dunia kita ini,golongan ulamak dan mursdul am lagi memberi gambaran bahawa perbuatn orang bukan islam dijakan amalan harian,sekali lagi terima ksih sebab siarkan gambaer sebagi bukti lengkap.

    ReplyDelete
  5. Manjung mari bukan menghentam ulamak tetapi memberi gambaran bahaw setiap perbuatan ulamk biarlah menepati islam.teruskan memberi nasihat kepad ulamak agar mereka insaf dan tidak terlajak terlalu jauh.

    ReplyDelete
  6. Aku dan anak cucu kini walaupun tahu dihari tibanya birthday kami, kami biar ia berlalu saja dan jika di peringatkan hari itu adalah hari lahir - kami peringatkan fikir risau berapakah lagi baki umur kami yang ada dan bagaimanakah penerimaan Allah dengan amal ibadat kami, adakah Allah suka ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuu!! ucop,warighh satu family walaupun tak kuek ugamo,takk do pun,bapak den,ajar nyambut hari jadi ehhh..tambah laghi nak potong kekk..ehhh goli..den.

      Delete
  7. Kita tak perlu taksub kepada golongan ulama, ilmu mereka kita ambil dan kita fikir guna akal kita, kalau ikut membuta tuli maka kita dan mereka sama2 lingkup. Ulama pun manusia biasa tiada yang terpelihara dari dosa dan khilaf sebab itu berlakunya perang Jamal dan Perang Siffin. Jadi ambilah pengajaran dari apa yang telah berlaku. Kita ada al quran dan Hadith senagai panduan.

    ReplyDelete
  8. 1. Ilmu sejengkal...tapi lagak cam ulamak muktabar...knp...sbb dengki...knp...krn kalah...knp...krn rasa diri lbh baik dr org lain...perangai sape tu?
    2. Antara potong kek dgn pegang lilin...yg potong kek ada gak.khilaf...yg pegang lilin ada khilaf jgk ke? Yg tolak hudud terang2an sure ada khilaf kan...maklumlah kurang dr 6 ayat. Tu bleum amik kira yg sikong beer, babi, jual nama allah, nak murtad x kisah, mkn setalam, berslam2an...akhirnya yg potong kek kita nmapak x betul...wow
    3. Juallah akhirat utk dpt sedikit keuntungan di dunia...benarla kata nabi...akhir zaman yg batil nampak baik yg benar nampak hodoh...padahal nk buat k tkelantan jer...apa salahnya...dpt tgk keindahan syiar islam...tapi hati dh xnk...maka yg kleuar adalah alasan bkn.membantu...tapi alhamdulillah...berkat hudud...tertanggal topeng dan kopiah...klu x....bkn main bertasbih nk tipu org ramai...tolak hudud ke depan...bertempiaran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hhaahah..sapa pulak yg nak jual akhirat,kan manjung mari kata dia sedang memperbaiki diri dia tak kata dia ulamak muktabar!!siapa pulak tolak hudud!!siapa pulak sokong beer!!siapa pulak jual nama allah!!terus kata orng nak murtad!!sebab mkn setalam!!siapa pula nak jual akhirat!!Memang benar pun akhir zaman nabi kata begitu!!Tapi tak kata kita kena taksub pada sesaorang,Nabi tak buat hududpun masa dia mulakan agama islam,13thn dimekah,padahal atoknya ialah salah saorang ahli majlis tertinggi quraish,nabi boleh tempek atoknya!!tapi kenapa nabi tak buat!!sebab nabi ikut wahyu dari allah,proses kena jalan dgn betul,tanamkan iman dulu,berdakwah..terus berdakwah..Nabi kena belasah di Taif,tapi nabi tak doakan kehancuran orang,nabi kehidupannya tak pernah kenyang dua hari berturut2,pernah ikat perut dua biji batu...Adakah pemimpin yg tuan taksub ada nilai-nilai macam ni!!!Ingat nabi ibrahim meminta doa pada allah supaya di akhir zaman nanti di bumi mekah akan lahir saorang rasul merahmati seluruh alam,dan bumi kering kontang menjadi subur,ada air zam-zam dan minyak.Tapi doanya MAKBUL 3800tahun kemudian.Tapi nabi ibrahim tak putus asa,berdakwah,terus berdakwah,Ia IKHLAS pada ALLAH semata-mata ALLAH.siapalah kita nak buat hudud ni,yg masih mengharapkan mahkluk menolong kita.SENJATA orang mukmin ialah DOA.

      Delete
  9. Artikel semut.. yg kecik nmpk, yg besar buat2 x nmpk. Ex pesuruh jaya pas salam ngan pompuan non muslim lagi besar isu rasanya. X nak plak komen.. jgn kita duk pecahkan pemikiran saudara seislam kita. Sepatutnya artikel menjurus kpd perpaduan sesama muslim bukan nak pecah belahkan. Nanti ditanya di depan Robbu Jalil. Menung gak sikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. artikel semut pabenda!!orang2 yg mengaku ulamak kena ikut contoh nabi,sedangkan orang dikelantan dibawah jagaanya merempat di kelantan.kalau setakat abg ajis,kita tak berapa kisah,sebab ini ulamak beb,perkataan dan amalanya menjadi ikutan.Sorry bro,saya teramat memuliakan ulamak tapi bukan ulamak PAS, ulamak diluar sana,bila kita pandang wajahnya BERCAHAYA,berseri-seri mukanya,dan menambahkan dekat diri kita dgn ALLAH.

      Delete
    2. Nape tak tny siapa PJ Pas tuh!!!

      Delete
  10. sapa yang tolak hudud nie....bg bukti sket...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pusing la selagi boleh pusing....

      Delete
    2. siapa yg pusing ni! dah memang betul!!tak tolak hudud,cuma dari pandangan ko saje,menasihati ulamak/kritik ulama dikata tak nak hudud.Masaalahnya kau dan geng2 kau menganggap Islam tu hak esklusive kau orang sajer!!orang lain tak berhak menasihati,comment dan bagi pendapat itu saja.

      Delete
  11. abg ajis bengong ke apa? yg Ex buat salah....mursyidul buat tak salah......itu persoalanya, apa mursyidul maksum ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. abg ajis x mengong...kau yg mengong x fhm2...abg ajis ckp...jgn nampak yg kecik seberang laut...yg dpn mata gedang gajah...x perasan...klu ini pun x fhm...x usahla nk ulas psl hudud lagi...ikut jer ckp ulamak

      Delete
    2. Memang kena ikut cakap ulamak,bukan ulamak macam ini!!

      Delete
  12. adus.... mmg spin abis cite ko nie ManongMari. cer ko baca banner kt blkg. Depa potong kek sbb majlis perhimpunan keluarga. depa buat dpn keluarga depa shj bkn nya public.

    dh org beli kek suh potong, depan potong la depan anak cucu depa.... mmg dasar Golongan Hati Busok la ko nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spin ka benda,majlis keluarga tapi tangkap gambar!!bukan kah nak tunjuk kat public..sape pula hati busuk!!nak taksub..taksubla,bila orang komen bukan bermakna hati busuk,sebenarnya untuk menjadikan pengajaran,bagaimana yg so called ulama boleh buat majlis,sedangkan rakyat kelantan masih terkial-kial di hari raya..Kalau tidak boleh kena komen jangan masuk politik,jadi pendakwah sahaja,TENGUK CONTOH MANJUNG MARI,AWAK KUTUK DIA KATA HATI BUSUK,TAPI KOMEN AWAK DISIARKAN,tanpa rasa nak kata awak balik...CERMIN-CERMINLAH DIRI DULU...Berburuk sangka adalah ajaran.....

      Delete
  13. bila ubn yg dilabel bodoh, jebon dia senyap tapi bila kena batang hidung sendiri....panassss

    ReplyDelete
  14. INI SEMUA PUNCANYA SEBAB;

    suka bergambor

    dan

    suka celupor

    kan dh kantoi

    ReplyDelete
  15. Alahai manjung mari pun sudah mahu jadi ipoh mari ka ............. tak habis2 lagi dok bahas benda khilafiah ........... aku ingatkan semua org dah jelas dah sbb UAI dah cerita panjang lebar sampai berbuih mulut ........... aku pun ramai kawan yg baru belajar dan dpt degree tapi lagak mengalahkan ulamak muktabar apatah lagi kalau depa ada master atau Phd ........... mulalah dok pertikai ulamak spt tgna hatta imam al-ghazali malah imam syafei ......... yg depa pertikai tu pun bukan secara ilmiah tapi lebih ke arah mendabik dada seolah2 depa lagi hebat bahkan ke peringkat mempertikai serta menghina ulamak muktabar ............ yg peliknya benda2 qatei' tentang haramnya spt tolak hudud , bersalaman lelaki dg perempuan bukan mahram, solidariti pegang lilin dll tak timbul pun ........ pelik2 dunia sekarang ni .......... mmg patut pun dunia kiamat sebelum tah apa2 lagi perangai manusia menjadi semakin menjelekkan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang belajar agama pun tahu ipoh mari!!sape tolak hudud ni!!

      Delete
  16. Oooiiiiii manjung mari !!!!! Mana komen aku .......... kenapa kau tak publish keluar .............. adakah kau dah blogger ipoh mali ????? atau kau dah jadi mcm ahli kitab yg menyembunyikan kebenaran dan beriman dgn sebahagian ajaran kitab serta menyembunyikan sebahagian yg lain ????? Nauzubillah min zalik !

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah..bila manjung mari dah publish kutukkan kau,bermakna kaulah yg menyembunyikan kebenaran.betul tak gitu.

      Delete
    2. Moga-moga dengan tuduhan Anony July 23, aku mendapat ganjaran dari Allah S.W.T... Amin..

      Delete
    3. waaahhh manjung mari sudah mau join GHB kerrrr.... duduk dlm khemah tapi sudah ada offer tempat lain tapi jauh tempatnyer... takkan sebab potong kek lu sudah mau join GHB... jangan kasi malu bro... lu tak mau sambung fitnah kita orang UG lagi ker... amiiinnn

      Delete
  17. ha...ha...ha...chai ni klu bekap org depa...hebattt...kluar nas bagai...semua kluaq..semut la...gajah la...kuman la...tp aku tertanya2...apakah reaksi depa klu yg dlm gambaq tgh potong kek tu ialah mat sabu...dh la mat desa...toksah dok lyn la depa tu...tuhan bg kita akai utk membezakan baik dan buruk...klu hg lyn chai ni maka hg akan nmpk yg buruk sj,w/pun tujuan hg kluaqkan post ni tujuannya baik...iaitu srh org pikiaq guna otak...buatlah kesimpulan masing2 berpandukan ajaran yg sebenaq...

    ReplyDelete
  18. Tak da org kesah pun kalau setakat mat sabu potong kek tanpa lilin ............ tu tak jadi hal sbb perkara khilafiah lainlah nizar bersolidariti pegang lilin yg menyamai tradisi agama tertentu atau bersalaman lelaki perempuan bukan mahram dan sebagainya ............... P/S : Admin jgn seronok dok kira ganjaran yg diperolehi tp pada masa sama lupa kantung yg dibolosi dan tembus menyebabkan pahala bertaburan akibat tohmahan dan fitnah semata2 mengejar matlamat duniawi tertentu atau kerana termakan hasutan ! Nauzubillah min zalik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang tak kesihan ka depa yg bawak lilin dan yg bersalaman tu!!hang ingat hang sorang saja nak masuk syurga!!Hang tak bersyukur ka!!lahir2 terus masuk islam,dapat islam tu terpijak!!hang ingat depa nak jadi macam tu ka!!Depa tak tahu,sebab orng macam hang ni anggap islam tu agama exclusive untuk hang dan geng2 hang saja,Hang perasan tak hidayat islam dan iman itu semata-mata hak exclusive ALLAH, ALLAH boleh tarik any time,orang yg bunuh 99 orng,orang yg tanam ank perempuan hidup2,pelacur yg jahat pun boleh masuk syurga!!!siapalah kita nak mendabik dada,dapat islam pun cara "TERPIJAK" ni nak mengaku ulama,sedangkan Nabi dan sahabatnya dapat Islam bersusah payah,kena mujahadah,kena baling batu,kena sebat,kena menghadapi zaman zahiliah pun masih lagi tak confirm nak masuk syurga dengan amalannya.
      wallahualam.

      Delete
  19. anon 3.16,klu nasaruddin tantawi pki baju hitam dan serban hitam masa berkabung tragedi mh17 hr tu plk mcmaner ye..x ikut tradisi agama tertentu ke? (ha..ha..saja nk bako, nk tgk depa nk kluo nas apa plk..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak makan macam mana kalau tak potong....

      Delete
    2. Ayu..x sama hukum pegang lilin n pakai bju hitam utk menunjukkan kesedihan..so rujuk alim ulama ye..

      Delete
  20. Hal2 yg sbegini xperlu kt nk lbh2 pertikaikn..jgn hnya sbb dah bncikn PAS,kt cri slh PAS sj..
    duk mngata kpd ulama tnpa brtnya Tuan pnya bdn..Ilmu ni luas..byk prbezaan pndpt...jgn pkai satu tu jer...
    PAS dah byk brtolak ansur dgn DAP..nak kta macamana lg?kmu duk bela sgt DAP psl ape..dah2 la tu.DAP dah trang2 mnolak hudud..ckup la..
    Skrg puak2 yg kalah dlm pmilihan xpuas hti..biase la org klh sllu xpuas hti..dlu Ust Nasa klh Mat Sabu menang,Ust Nasa xpuas hti..mcm2 kta kat ust Nasa..skrg bl dah sndri klh pn xpuas hti jgk..tuduh plak cai la ape la..klu aku diarahkan Hj Hadi utk undi Mat Sabu,aku xkan pilih sbb aku xskong dia..undi hak aku bkn Hj Hadi..org pksa aku pilih UMNO,aku ttap plih PAS sbb aku xska UMNO..umpamanya bgitu la...hri tu rmai yg undi Tuan Ibrahim jd menang la tuan ibrahim..yg undi Mat Sabu??ada kna buang keahlian PAS ke org yg undi Mat Sabu hri tu?rsnya xde..jd xtimbul isu cai..dah mmg org pilih tuan ibrahim..xde plak Hj Hadi tlg undi utk org lain...msing2 undi sndrikn,msing2 pilih la..

    Aku antara org yg respek kpd DAP sblm ni..aku kempen hbis2an utk DAP dlm klangan kenalan2 aku la..ingt lg smasa debat antara DAP dgn MCA, Lim Guang Eng vs Chua Soi Lek..respek giler dgn hujah Guang Eng..Soi Lek trang2 menolak dan mnentang hudud tp Guang Eng jwb dgn sgt brhemah..cri dan dgr smula debat tu dlm Youtube..aku sgt bgga ms tu..ms tu DAP msih blm btul2 kuat..skongan org melayu pd DAP ms tu blm btul trbka..Tmbh plak Tok Guru Nik Aziz ada lg ms tu..TGNA plak pnya pngaruh yg bsar dikalangan org melayu..sorg sj yg brani dgn lntang menolak hudud ktika itu,Karpal Sigh..aku xska Karpal Sigh ms tu..SKRG, DAP dah kuat,org melayu pn dah rmai mnyokong DAP, scara trang-terangan DAP menolak hudud..bkn setakat menolak hudud malah menentang hudud utk dibawa ke dlm dewan..dasar PAS dri dlu lg hudud mnjadi agenda.nk gdai prinsip smta2 nk beralah dgn DAP?nk gdai Hudud smta2 nk menang pilihanraya??dlu UMNO kta PAS kuda tunggangan DAP..skrg bila DAP mnentang hudud kt nk brdiam dri?trang2 PAS seolah2 diperkudakan jika brdiam dri stelah DAP dgn trang2 mnentang hudud..DAP xpuas hti dgn hudud knapa??hudud bkn untuk kafir..utk org islam shj dan DAP sbnrnya tidak ada hak nk tolak hudud!!!
    KT dah byk brtolak ansur..dah byk kli kt trangkn kpd DAP psl hudud...tapi malang skali...

    ReplyDelete
  21. TGHH ditentang,ditohmah oleh DAP scara trbuka dan dgn bgitu lntang dan berani tnpa brfikir TGHH msih lg Presiden PAS..knp DAP bgitu brani?Sbb tiada lg TGNA sbg pembela,dan skongan org melayu sdh mula brsama DAP...dlu ms lemah adakah DAP bgitu lntang?NO!! pijak semut pn xmati..PLAN A,Agenda DAP mmutuskan hbngan dgn TGHH.sdh tentu PAS akn brpihak kpd TGHH.DAP mmberi skongan pnuh kpd org melayu yg brsmanya dlm muktamar.tp nasib mnyebelahi TGHH..Geng2 yg mnyokong DAP klh..PLAN B, bila klh tubuh parti baru...

    PAS ditubuh proUMNO..PAS dituduh ingin brgabung dgn UMNO tapi smpai hri ini PAS tidak brgabung dgn UMNO pn..Bkti PAS nk brgabung dgn UMNO pn xde..tp propaganda DAP mngata PAS ingin brgabung dgn UMNO..Ingt bgitu mudah ke PAS nk brgabung dgn UMNO??Adakah dgn kputusan TGHH sorg sj sdh ckup utk brgabung dgn UMNO???fikir la ckit...xsmudah itu...tp tduhan2 ttap jgk dilempar kpd PAS...Kalau la PAS brgabung dgn UMNO,akulah antara org yg awl2 lg TOLAK PAS dan aku pasti rmai lg yg akan tggalkn PAS..

    Sdarla saudara,utk melaksanakn hudud perlukan sokongan skurg2nya 112ahli parlimen...Ahli parlimen Pakatan Rakyat yg ada cma 89org..UMNO 133 org..Xcukup lg 112 sbb PR ada 89..perlu lg 23 org..dlm PR plak,dah trang2 DAP xstuju hudud..89 tolak lg ahli DAP..tggl brape org??kt mgharapkan Ahli2 Parlimen yg melayu utk skong hudud..Tidak dapat tidak,kt perlukan jgk skongan Ahli PArlimen UMNO yg islam..kt kna usaha pujuk ahli BN yg islam ni..kna bg pnerangan kna brunding...Bkn berunding utk brgabung dgn UMNO..Kena fhm..Berunding supaya Ahli PArlimen yg Islam mnyokong kt utk mlaksanakn hudud..Itu saja..tp DAP dgn sbhagian org melayu dgn lantang mnuduh PAS ingin brgabung dgn UMNO..hsil brunding,dpt la sdikit skongan drpd Ahli BN di Kelantan dlm kerangka mlksanakn hudud..kt cba usaha..DAP dah trang xstuju dan lbh dri itu mnentang hudud...Soal lps ni UMNO stuju ke xstuju ke hudud,tu soal ke 2..yg pntg kt bg pnerangan kt brunding...PAS xbrniat lgsg brgabung dgn UMNO dlm parti politik tp PAS cma nk skongan ahli UMNO utk hudud shj...
    InsyaaAllah smoga ape yg dibwa PAS ini mndpt prtolongan Allah..
    Bg mrk yg keluar dri PAS,usaha la kmu utk myakinkan DAP utk mlaksanakn hudud...Tggung la kmu dunia dan akhirat jika skiranya DAP xtrima hudud dan kmu tunduk pd Kafir yg menentang hudud...Allahuakbar...
    PAS xdpt mneruskan hbngan dgn DAP slgi mn DAP mnentang hudud...xstuju hudud bleh trima tp klu mnenetang PAS utk mmbawa hudud,itu sdh melampau....

    ReplyDelete
  22. Bila sebut nama hadi teringat perbuatan dan percakapan yang tidak baik.Jangan pula suatu hari nanti nama hadi ini macam nama hassan malek dan mat maslan yang sinonim dengan kebodohan.Suatu hari nanti akan ada orang berkata

    1. "janganlah awak hadikan orang" maksudnya seseorang kawan menegur kawannya supaya jangan mengumpat/fitnah/tipu/label orang lain.

    2. Ponteng - Seorang guru bertanya kepada muridnya "kenapa awak hadi kelas kelmarin.

    ReplyDelete
  23. Husaini...jgn disebabkan dendam kesumat ko terhadap pmenang dlm muktamar ko cuba bw hujah bangang yg menyamakan hukum pakai baju itam dgn upacara pegang lilin...kaji dl sbl komen...jgn menampakkan kejahilan...

    ReplyDelete
  24. Jangan halang atau melambat2kan mereka dari keluar parti.. pleaaaaazzzeee..

    ReplyDelete
  25. Kt menuduh Hj Hadi dgn tduhan yg mcm2 tnpa kt brtnya tuan punya badan..Kt sggup ke mnanggung smua tduhan2 kt tu sdgkan kt tidak tahu pn ape mksud dia yg sbnr2nya..Kt kna tgk situasi la..Hj Hadi jgk manusia biasa..xtrlpas dgn dosa..kdg mnusia bl dah trcbar sgt tahap kesabaran pn ada had..

    Soalnya skrg,PAS btul2 diremehkan dlm Pakatan Rakyat..sbg mana pnyokong Harapan Baru mrh bila GHB ditohmah,bgitu jgk PAS..PAS dan pimpinan PAS lg trasa krn PAS sdh lama dlm politik..GHB yg blm trtubuh scara sah ni pn bl ditohmah ahli2 dah melenting inikan plak PAS..

    Pegangan PAS sejak ditubuh adalh utk mmperjuangkan islam dan mlaksanakan hudud..Fikrah PAS sjak brpuluh tahun dulu lg..dah brape rmai ulama yg silih brganti dlm PAS shgga hri ini,tp fikrah dan prinsip PAS ttap xbrubah..Tiba2 ada bberapa bijak pndai yg cba mmandai2 nk ubah prinsip ini..Sape xmrh??pegangan dan jiwa ulama hnya islam..tba2 kt nk tntang ulama dan arahkan ulama supaya tangguh dlu prinsip2 islam?eh btul2 xbleh diterima akal..Islam adalah agama yg relevan dan hukum2 islam adalah brsesuaian spnjang zaman...tba2 sbb nak menang pilihanraya, kt kna tgguh dlu islam..kenapa tagguh?sbb kwn kt xsuka dan xstuju hukum islam..Jd untuk smentara kt ikut je cara barat..tggu kt menang pilihanraya dlu kt buat la ikut islam..Bila nti dah menang pilihanraya, kt ubah la ikut cara islam..grenti DAP stuju punya...Klu DAP xstuju???kt tggu lg..kt kna tggu smpai kwn kt sukakn islam...hehe mcm bodoh plak...Klu kt dah mati??xpe anak kita plak prjuangkan islam..klu anak DAP xstuju??sabar dlu...tggu DAP stuju...lps tu kiamat....tamat crita...
    Skrg kenapa DAP perlu menentang hudud??knp??knapa DAP perlu menentang hudud sedangkan HUDUD HANYA UNTUK ORANG ISLAM SHJ??UNTUK ORANG ISLAM SHJ??Knp xstuju???Kmu fkirlah sndri dan kmu fikir sndri nti bila kmu menang pilihanraya adakah DAP akan stuju dgn Hudud....
    Kt di Malaysia majoriti org islam..tp kt kna beralah kpd org2 kafir yg minoriti...sdgkan kt menegakkan agama kt..hnya utk org kt iaitu org islam..agama lain tak terlibat pn..kna perlu agama lain menentang?Islam xmmbenarkan kt utk mghancurkan agama lain..Tp kenapa dalam hal agama islam, kt ditentang?

    Klu agama kmu disekat adakah kmu akan brdiam diri?bgitulah yg trjadi kpd PAS skrg...Hj Hadi dan ulama dlm PAS xkan rela utk tunduk kpd desakan DAP supaya tgguh pelaksanaan hukum islam krn itulah prjuangan PAS dri dlu lg..tba2 ada bberapa bijak pndai melayu islam braggapan PAS perlu tgguh pelaksanaan hukum islam bg mghormati DAP dan supaya kt boleh menang pilihanraya..Bkn kta HJ Hadi,ulama2 lain dlm PAS pn akn turut BENCI dgn melayu islam yg bgitu..aku pn mnyampah...sbb tu kalah dlm Muktamar..lps tu mnyalahkan HJ HADI sbb pemilihan PAS dipengaruhi CAI..CAI..CAI....klu aku JADI Presiden PAS pn aku awl2 lg nasihat kat org2 PAS supaya jgn pilih melayu yg brkepala hotak mcm ni...gadai maruah dmi kpentingan duniawi smta...

    Ckup la PAS brgbung dgn DAP..PAS bila brgbung dgn DAP ibarat mcm PAS tiada muka...DAP hentam kt diam,DAP kutuk kt snyap,DAP bg arahan kt ikut umpama lembu dicucuk hidung...INILAH yg akn brlaku kpd GHB lps ni..kt tggu lihat jelah...PAS dah ckup beralah dgn DAP..Kali ni biarlah PAS buat keptusannya sndri dan aku mnyokong 100%..TGGU lah giliran kamu GHB...Kamu sndri akn jd LEMBU DICUCUK HIDUNG lps ni...

    ReplyDelete
  26. anon 4.36: cb terangkan tang mana x sama tu...bezakan khilaf dgn tasyabbuh tu...berikan rujukan skli..

    anon 2.03 : cb jelaskan tang mana G18 dh mengata ulama..tlg berikan bukti dan bezakan " mengata" dgn " tak sependapat".....aku blh bg bg 10 cth yg " geng ulama" dh mengata kt depa...klu x ckup 10 aku blh bg lg...

    anon 2.05: cb bg bukti DAP dh tohmah TGHH,jgn asyik tuduh tanpa bukti dn penjelasan...
    x de bukti pas nk gabung dgn umno?hang mmg ketinggalan bas...
    bezakan antara nk laksana hudud dgn nk bentang hudud...

    anon 7.59: aku skit pn x dak dendam,cuma aku menyokong perjuangan mgkut kaedah bijaksana,bkn semberono dan tiada bil hikmah...

    terangkan perbezaan hukum pegang lilin (untuk solidariti,bkn upacara sembahyang ye..)dgn pakai bj hitam utk berkabung waktu kematian supaya aku lbh jelas...

    org yg tolak islam,x sokong islam dan mencaci islam ni dh ada dr zaman nabi lg...nabi x perangi mrk..bahkan nabi dakwah mrk...dgn bersungguh2...tanya blik diri kita sejauh mana peranan dakwah yg kita jlnkan...tiba2 kita nk memusuhi mrk...lain le klu kome rasa dakwah kome dh hebat dn ckup...slps nabi wafat, perkara pertama yg shbt lakukan ialah memerangi golongan munafik...bknnya org kafir...fikir-fikirkanlah...siapa golongan munafik tu diklngan kita...

    ReplyDelete
  27. aruah TGNA tlh menunjukkan cth dakwah dan akhlak yg ckup baik bersama2 dgn ahli G18...sehingga dikagumi oleh kawan dan lawan...bahkan org bkn islam jugak....sehingga harimau DAP iaitu karpal singh sendiri amat segan dan hormat pd beliau...tp apakan daya hidayah itu milik allah...biarpun begitu TGNA dn G18 tidak jemu utk mendekati golongan ini...tp apabila TGNA telah tiada,tiba2 muncul satu golongan lg yg cb merosakkan apa yg tlh dibina...golongan ini dilihat jarang berusaha utk mendekatkan diri dgn puak2 kafir ni...mlh menuduh mrk yg bukan2...juga menggunakan pendekatan fitnah dan maki hamun terhadap rakan sendiri yg tidak sealiran...org sebegini yg aku nk pilih utk meminpin aku?tidak sama sekali...tidak timbul soal dendam...ttp yg aku nmpk merekalah yg mendendami...

    ReplyDelete
  28. nampaknyer KIAMAT dah makin dekat.. perkara yang korang kecoh ni aku tak nak campur... cukup masa aku pangkah undi kerana ALLAH TAALA... tak kisah parti apaape pun kalau pihak itu Nampak zahirnya baik aku sokong tapi kalau dah terang2 perosak mintak map jela...kalau selepas menang pilihanraya pihak yang disokong itu berubah menjadi perosak itu dah jadi ketentuan Tuhan,sebab kita sebagai manusia tidak akan tahu ape akan terjadi di masa akan datang... so, nasihat aku, sampai masa korang fikir sendiri ape yang patut lepas tu pangkah dan berdoa agar pilihan kita adalah pihak yang betul... akhir kata yang baik itu semuanya dari YANG MAHA ESA, dan yang buruk, lemah dah kurang itu adalah dari jasad dan fikiran aku sendiri... sekian wassalam..

    ReplyDelete
  29. sendiri bagitau sendiri ulamak....

    ReplyDelete
  30. org pas ganu semua bengong sama macam nate sekor ni
    jgn syirik dh la weii
    hadi tu manusia biasa je yg ada bini 2
    yg ada menantu gaji puluhan ribu
    yang ada penjilat2 tegar

    ReplyDelete
  31. yang sembang berdegar2 ni berapa ramai yg dalam rumah ada astro,hahahaha keluaq ayat quran nak hentam ulamak,ghb dalam tandas ada jenama yg lebih kurang tapi gbh....hahahaha

    ReplyDelete
  32. Blogger Haramjaddah Pukimak Din Tyrtle, OutSyed The Box, Kadir Jasin, Zamkata, apanama, putra merdeka, Celah Gelegar, The Sense Credibility and Accountability, Jelapang, KZO. Sungai Rapat Online.

    Mulai hari ini Blogger Banggang, Bahalul, Pukimak waiima Haramjaddah nie semua BoLEH Declare Blog masing2 sebagai Blog Macai Mahathir Mudah Lupa a.k.a. Nyanyok, seterusnya letakkan diri masing-masing sebaris dengan Blog Pembangkang pro Pakatan Rakyat.

    Ini kerana Blogger Banggang ini terlalu mendokong Mahathir Mamakkuty yang secara terang-terangan menyokong apa jua agenda CINA DAPIGS.

    Blogger Banggang ini, JANGANLAH KAMU SEBUT ATAU MENULIS TENTANG PERJUANGAN ORANG MELAYU LAGi.

    Kamu semua adalah Mamak Haramjaddah yg baru kenal keyboard. Selamat Maju Jaya dengan tugasan Baru Menaikkan Bangsa Cina di tanah Melayu ini.

    Sesungguhnya Kamu semua lebih HINA drp Kelab Greenboc, MSO, Anak Sungai Derhaka, MSO, Ameno World, Omak Kau, Aspan Alias, Shahbuddin, Tranungkite Online, Bloglist, Kedahlanie.info. Blogger Pro Pakatan Rakyat walau macammana pon keadaan kedudukan Parti PAS, DAP, PKR, tapi mereka tetap mendokong dasar kepartian mereka, menulis menenangkan ahli, menguatkan saf parti.

    Kecuali Blog Tranungkite yang cenderong pd PAS, Omakkau yg menuju kearah keadilan sejati, Manjung Mari tetap PAS di hati.

    Blogger Banggang, tukar LOGO sokong Mahathir yang Sokong Cina, takut kalau Bisness Cina Bangkrap, takut Cina hilang kuasa ekonomi.

    Blogger lain teruskan kerja, blogger pakatan kerja pakatan, blogger pro kerajaan teruskan kerja murni anda. suatu hari rakyat akan sedar, siapa Mahazalim, Mahacelaka, MahaFiraun Mahathir Mamakkutty.

    ReplyDelete
  33. pulut kunin tu ada kaitan ngn hindu pulak yop. kita ganti ngn potong tembikai.

    ReplyDelete
  34. Akhir zaman...ulama' dikecam, bukan ulama' diagung-agungkan . Tahniah kepada GHB kerana berjaya memecah belahkan PAS! Masuklah kpd sesiapa yang nak join GHB...In sya Allah, PAS akan terus kukuh tanpa org2 yang berpura2 menyokong Islam ni. Sebenarnya, Allah sedang menguji kita dgn ujian yang amat berat...namun yakinlah yang benar pasti akan menang. Kemenangan bukan semestinya diterima di dunia sebaliknya kemenangan di akhirat itulah yang kekal abadi. Kpd yg nak buat pilihan samada PAS atau GHB, saya cadangkan buatlah solat istikharah dahulu. Kalau dah yakin dgn petunjuk Allah itu, buatlah pilihan...saya in sya Allah dunia akhirat bersama PAS....

    ReplyDelete
  35. mcm butoh blog ni..perkara kecik di perbesar2kan..tp perkara besar buat xnampak..mngkin itu satu ksilapan kecil yg dilakukan MA Pas..tp yg bsalam dgn bkn muhrim tu mcm plak??

    ReplyDelete
  36. Assalmualaikum yob.mane kamu.lama tak keluar ni./macam2 isu panans ni.kamu tak tak keluar tak best yob.ke kamu sakit? bior teman pergi mlewat.

    ReplyDelete
  37. Nice! I just got a Minecraft card code for FREE! :D http://freeminecraftgiftcode.net

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari