boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Saturday, December 17, 2011

Apa Kata UMNO!! Buku Novel Interlok digugurkan!

Marah betul Gerombolan Melayu bila seorang dari pemimpin mereka dikatakan Hitam metalik, marah mereka melebihi dari kaum kulit hitam yang berada di Malaysia tak kira sama ada gerombolan Kimma atau MIC,, kedua-dua gerombolan hitam metalic ni sedar akan realiti tersebut....



Tetapi kumpulan Hitam Metalic walaupun diam, mereka lebih berkuasa dan bersuara demi maruah mereka yang melibatkam maruah melayu tercabar,, namun melayu tidak sedar.... hasil karya anak melayu ternama yang terpaksa ditarik balik dari pengajian pelajar tingkatan 5 klik SINI..

Dimana ayahnda-ayanda seperti didalam gambar diatas....

Aku terbaca satu keluhan dan rintihan dari seorang blogger otai UMNO... hanya sekadar keluhan namun ada kebenarannya... aku akui....

Interlok digugurkan!

Presiden MIC: Novel Interlok digugurkan dari silibus tingkatan lima

Akhirnya kita berundur juga. Mungkin untuk menunjukkan MIC sudah kuat dan boleh mendesak sebuah novel yang ditulis begitu baik dengan cara olahan yang menarik sekali.

Hatta novel itu membicarakan hal yang menunjukkan kita berpijak di bumi nyata. Dalam novel Interlok itu juga – Melayu di kritik. Tapi sikap kita yang begitu toleran – kita mengambil itu sebagai lipatan sejarah dan andaian yang perlu dibuang.

MIC memilih untuk menjadi juara demi menunjukkan perjuangan mereka membela kaum India. Apa tidak benarkan perkataan “paria” digunakan.

Kita lihat baru-baru ini ada anggota UMNO sendiri dengan berani melabel salah seorang kepimpinan UMNO sebagai “paria”. Kita perlu sedar itu hakikat yang digariskan dalam novel yang bukan berhajat untuk menjarakkan hubungan kaum.

“Paria” itu wujud dan kewujudan itu bukan hasil ciptaan kita orang Melayu. Kita lihat bagaimana mereka memperjuangkan hak kaum mereka.

Kita lihat bagaimana masyarakat Cina menolak sekolah wawasan dan mahu meneruskan Sekolah Jenis Kebangsaan – mahukan sekolah Cina dan memperjuangkan bahasa ibunda mereka.

Dengan pengguguran Novel Interlok ini maka kita sekarang mengecilkan ruang lingkup pengajian.

Apa pun dalam novel itu ada yang menghentam Melayu – kenapa kita tidak bangkit menentangnya?


Komen : Layakkah UMNO mengaku sebagai pembela kaum Melayu, jika masaalah buku novel ini tak berupaya nak menjaganya, bagaimana nak menjada kedaulatan Islam di negara ini...?!!!..



No comments:

Post a Comment

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari