boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Friday, September 16, 2011

Catatan Santai - 27 jam aku di hospital Manjung..

Salam Sejahtera,

Pagi Rabu 14 Sep 2011 selesai berpakaian sempat juga aku update blog memaklumkan serta memohon doa dari pembaca sebelum aku dihantar oleh bini aku ke hospital Manjung, 10 minit lagi ke jam 8 pagi aku dah pergi ke kaunter No 2 untuk pendaftaran, terpaksa aku ketuk berkali-kali pintu tu, masih lagi terkunci, tak perasaan, rupanya waktu urusan bermula jam 8 pagi, tetapi kerani kaunter bertugas dengan ikhlas keluar dan membuka pintu memberi ruang untuk aku masuk dan mendaftar ... terima kasih...

Setelah selesai, aku dengan dibantu oleh bini aku membawa beg bekal air, kain dan tuala terus masuk menuju ke wad 7 seperti yang diarahkan... perh jauh juga aku nak menapak dan bertongkat menuju ke wad 7, sempat pula berjumpa dengan Cikgu Hasyim yang baru keluar dari Wad kerana menyambut kelahiran cucunya, yang keberapa....mungkin sulung agaknya...

Masuk saja aku ke dalam Wad 7 terpandang aku akan gambar-gambar karikatur yang masih terpampang di notice board dalam wad 7...,

Walaupun dah 4 bulan aku tinggal wad ni gambarnya masih lagi terlekat di sini..


Gambar-gambar ni dilukis oleh anak aku ganastakbertempat. sewaktu dia dok tunggu aku dalam wad selama 14 hari aku pada bulan Mei yang lalu..

Sampai saja aku kat kaunter wad 7 dah dengar suara-suara Staff Nurse (SN) yang masih aku ingat menegur dan memanggil bini aku makcik,... nasib aku kira baik kerana masih ada satu lagi katil (berpagar) yang kosong, aku ditanya boleh atau tidak guna katil tu ,, issh,, terasa benar aku cukup dihormati oleh (SN) tu,, sedangkan siapalah aku ni...

Selesai tukar pakaian hospital, aku hanya berehat di katil,, tak lama kemudian aku menyuruh bini aku balik, nak buat apa nak tunggu aku, aku dalam keadaan sehat, boleh bergerak kesana ke mari dengan menggunakan tongkat, bini aku balik, jiran sebelan katil aku seorang lelaki muda India pun dapat balik, selepas selesai doktor-doktor membuat lawatan dan pemeriksaan pagi,

HP aku masuk SMS,, Dr Wahab Arbain SMS aku tanya,, boleh call atau tidak, aku terus call,, Dr Wahab tanya masaalah aku, bila ia baca entry aku masuk wad,, lalu ia bercadang nak pos kat aku ubat homopati untuk proses pembesaran semula tulang yang rosak dalam badan...,

Sampai sahaja giliran aku dilawati oleh para-para doktor muda, keadaan aku diterangkan oleh seorang doktor kepada Doktor Hisyam seorang doktor yang senior dalam ortopodik, Doktor Hisyam lah yang rawat aku pada malam aku kemalangan dulu,, dengan muka tak malu, aku cuba merayu pada doktor Hisyam, supaya membatalkan aja apa yang dirancangkan oleh doktor yang merawat aku itu,,, dengan muka penuh senyuman dan nak ketawa Dr Hisyam mengatakan "Saya tak boleh nak membatalkan apa yang dibuat oleh Dr tu, ala Pak Cik sekejap aja nak keluarkan screw tu, tak sampai 5 minit, yang masaalahnya nak tunggu bilik OT kosong sahaja".

Tak lama kemudian masuk seorang tua dengan menggunakan wheel chairs yang dihantar oleh lelakinya duduk disebelah katil aku, nanti kisahnya aku aku cerita kemudian....

Tengahari waktu Lunch round lagi, kali ini diketuai oleh Doktor Suresh, Ketua Jabatan Ortopodik...sampai kat katil aku, aku ditegur dan Dr Suresh menyapa bahu aku,, Dr Hisyam menerangkan aku punya masaalah kepada Dr Suresh, aku dok nampak Dr Suresh macam tak berapa nak setuju,, hah lega rasa isi hati aku, harap-harap Dr Sureh tak setuju,,, Dr Suresh minta nak tengok laporan X-Ray aku, dah terpaksa Nurse keluar mencari Xray aku,, setengah jam selepas tu sampai seorang SN membawa envelope besar warna kuning berisi X-ray diserahkan kepada Dr Suresh,,, Dr Suresh perati dengan diterangkan oleh Dr Hisyam,, lepas tu diam aja Dr Suresh,,,, hampa perasaan aku,, nampaknya terpaksalah aku menempuhi satu lagi azab....

Masuk waktu zohor, aku pi surau dihadapan pintu masuk wad 6, balik relax bersembang dan layan pakcik sebelah aku tu,,, masuk waktu asar pi surau lagi, balik relax, dapat minum teh susu dan biskut kraker, habis semua aku bedal,, sebab operate aku tak payah puasa,,, tunggu sampai masuk magrib.. pi surau,, balik semula ke wad relax, sembang layan pakcik sebelah lagi...., masuk waktu isyak aku terus ke surau, tak tunggu lama...

Balik semula ke wad, jam 9 malam bini aku sampai tengok aku, masih lagi belum buat apa-apa,,, tak tau bila giliran,,, dekat jam 10 malam, datang Nurse bawa baju apron dan topi mandi plastic untuk aku, menandakan waktu aku dah tiba,, aku tukar pakaian, terus tunggu dan naik strcther yang disedia,,, tak lama kemudian datang seorang lagi SN kat aku,, minta maaf Pakcik,, pak Cik kena tunggu dulu,, ada orang lain yang kena pergi dulu,, tak apalah tunggu lagi aku... turun balik dari strecher duduk balik kat katil 17....

Lima belas minit kemudian aku dipanggil pergi ke bilik OT, tetapi bukan naik strecher lagi,, strecher dah tak ada,, aku kena naik wheel Chair sahaja, ditolak oleh seorang SN yang baru masuk ganti syif malam,,, suka SN tu, ia masih kenal lagi aku,,, Sampai dipintu bilik OT, tunggu wakil bilik OT keluar bawa strecher bilik OT aku naik ke atas strecher dan dibawa masuk oleh staff bilik OT...

Sampai didalam bilik, aku ditanya nama, sama prosidernya sebelum ini, tak lama kemudian aku nampak Dr Hisham pun masuk, pakai uniform bilik bedah,, aku tanya staff bilik OT, adakah Dr Hisyam yang akan operate aku,, iya jawabnya,, hurghh lega dan timbil semangat untuk aku,, bukan apa, Dr Hisyam kira orang lama,, aku tak perlu risau lagi.....

Bila aku sampai kat katil bedah, aku kena beralih dari stracher naik keatas katil khas tempat bedah,, aku diperingat oleh Dr Hisyam, baik-baik naik tu, mahal katil tu, RM250 ribu harga,, mulut aku yang jenis capoi terus jawab balik, RM250ribu mana mahalnya,, cincin RM24 juta lagi mahal,, terdiam Dr Hisyam dan staf-staf,, kacau.. apalah aku ni pi cari nahas ni, buatnya Dr Hisham tu dan staf-staf dalam tu penyokong UMNO totok mampus aku di anyam dek mereka,,,,

Setelah aku berada di atas katil khas , tubuh aku dibalut dengan selimut, dada aku diletakkan satu alat penghadang pemandangan mata aku, yang tinggal kepala lutut kanan turun ke tapak kaki aku sahaja,, selepas itu dari kepala betis turun ke kaki semua dibasuh oleh mereka,, berdenyut-denyut badan aku menahan kegelian...

Permulaan operate bermula, Dr Hisyam memaklumkan kepada aku,, Pak Cik,, saya akan injek bius pada tempat yang akan dioperate, tahan ya... kalau sakit bagi tahu, saya tambah ubat tahan sakit.... dari sini bermulalah proses mereka mengerjakan aku,,, tak payahlah aku cerita proses ini, kang ada pula yang takut tak mau pergi operate,, cuma aku nak bagi tau, operate yang aku ni dipanggil "LA" Local adjuster kut,, ia cuma bius untuk tahan sakit hanya untuk di sekitar nak dioperate sahaja,, jadi kut mana pun kita akan terasa sakitnya,,, aku masih boleh bertahan,,, cuma bila waktu screw nak dikeluarkan (diputar) daripada tulang tu,,, terasa sakitnya,,, tapi masih boleh tahannn.... dan aku ditanya lagi oleh Dr Hisyam,, Pak Cik dulu Navy ke.... aku jawab ya..agaknya maruah Navy terjaga sikit kut,, sebba kesakitan yang aku alami tu dapat aku lalui..........

Kemudian bila screw dah dapat dibawa keluar, Dr Hisyam bagi tau,, OK Pak Cik,, dah dapat keluar dah,,screw warna hijau pak cik, alhamdulillah,,aku jawab balik, warna kegemaran saya tu doktor... susah juga Dr Hisham nak cari kedudukkan screw tu, sebabnya tempat baru yang ditebuk, bukan tempat diparut lama tu.... Ada lagi satu azab yang aku harus tahan, iaitu nak jahitluka tu, Pak Cik tahan sikit ya,,, nak jahit ni, tak banyak 4 jarum aja... whooi... terasa bila dicucuk jarum kemudian benang jahita itu ditarik....

Setelah siap, seorang staff bilik tu pun bagi screw tu kat aku siap berbungkus kemas untuk buat kenang-kenangan...


Inilah screwnya,,, waktu nak pasang dulu aku tak rasa apa-apa pun, sebab aku dibius separuh badan,,, kemudian Dr Hisyam memberi peluang kepada aku, samaada lepas ni nak balik rumah terus pun boleh, atau nak tidur dalam wad,,
Fikir-fikir aku ambik keputusan tidur kat wad, suruh bini aku balik tidur kat rumah, sebab aku sehat macam biasa, boleh berjalan kalau nak ketandas,, bini aku balik, aku kena lagi layan pak cik sebelah ajak bersembang..

Sehinggalah aku tertidur,,, yang sekejap tidur sekajap jaga akibat suasana dalam wad... masik waktu subuh aku bangun pi suran nak solat,, satu masaalah timbul.... ni gambarnya..

Benda alah ni pasang pergelangan lengan kiri aku dengan ducucuk batang plastik halus tu kedalam urat lengan aku,, selalunya ini digunakan untuk memasukkan air dalam badan atau ubat antibiotik,,, jadi sebagai persedian takut berlaku apa-apa atas diri aku, Doktor dalam wad telah memasang ini kepada aku sebelum aku nak masuk bilik OT..., bila balik selesai dari operate, aku dah bagi tau kepada SN supaya cabut balik benda ni,, SN jawab tak boleh,, bila dah nak discharges baru boleh cabut,,,

Sakit juga, tangan tak boleh nak genggam,,, bila aku nak wuduk, timbul masaalahnya, sebab benda bila dipasang, ada plaster yang agak besar membalut dan menahan benda ni takut tercabut,,, aku mengambil keputusan sendiri membuka plaster tu sahaja, entah kenapa gatai sangat,, aku pi cabut benda ni dari pergelangan aku,,, memancut darah keluar,, tak berenti bro... panik sekejap,, nak balik pi wad pun aku segan sebab silap pi cari sendiri,, aku cuba tahan darah keluar,, tak mahu jiga, masih keluar,, kemudian aku tahan kat lubang keluar tu sambil bawa tangan tu kat paip ait tempat wuduk dan basuk, kemudian tempat luka tu aku hisap (sedut) sedikit, sebab inilah yang dok praktik dari dulu bila jari aku luka kena pisau, dan alhamdulillah darah tu pun berenti dari keluar, mungkin kulit yang luka tu tertutup kembali bila kena air luir tu,, alhamdulillah,, dapat aku solat subuh dengan sempurna...

Pagi 15 Sep, setelah selesai kemas katil oleh Jururawat pelatih, sarapan pagi sampai,, sebiji roti burger berintikan jem nenas dan air kopi o,, hanya roti yang aku tibai,,, kopi o aku tak mau,, lebih rela aku minum air kosong... Tak lama datang seorang Dr perempuan nak buka balutan luka bekas jahitan tu,, setelah kain bandis tu dibuka,, ada plaster yag menutupi jahitan tu,, perghh, gam plaster tu boleh tahan,, Dr tu tak sampai hati nak tarik pada mulanya,, ia suruh aku tarik sendiri,, bukan apa, bulu roma aku banyak,, gam tu dah melekat kat bulu roma, aduh.. satu lagi azab,,, aku cuba tarik sedikit demi sedikit,, kemudian dibantu oleh Dr tu,, tup-tup Dr tu terus menyentap plaster tu... aduhhh,,, tetapi sakitnya hanya sekali,, pandai Dr tu tackle aku nak tarik plaster....

Tak lama selepas tu lawatan oleh Dr-dr wad tu seperti biasa setiap pagi, aku dah tak ada apa-apa lagi boleh discharge, Dr yang agak senior juga, Dr AlHafiz bagi penerangan, cuti MC sebulan, 2 minggu selepas ni buka jahitan dan ubat..., OK... tak lama kemudian datang seorang SN shift pagi, mari tengok luka jahitan aku,,, kemudian dia terus choopp (booking) nak dressing,, hairan juga aku... rupanya jam 9 pagi lebih kurang, SN ni kena odit cara nak dressing pesakit,, sebabkan jahit aku terlalu kecil dan mudah,, tu yang dia booking nak ambik tu,,

Datang seorang sister dari wad lain bersama SN yang nak dressing luka aku tu, proper cara dia nak buat kerja,, sebab sister ada sekali,,, siap memperkenalkan nama dia, apa tujuan dia bla..bla...,, sempat aku berbual dengan sister tu, bini bekas Navy juga,,, itu untungnya aku,, banyak sister dan SN dalam hospital manjung bini Navy,, jadi gamaknya bila aku masuk dalam wad,,, ada sedikit keistemewaan secara tidak langsung yang aku dapat... alhamdulillah...

Dekat jam 10 lebih, baru siap segala surat datang semula, surat X-ray dan MC,, aku call bini aku, minta anak aku mai ambik aku... bila dah dapat semuanya,, tengok-tengok MC doktor bagi sehari lagi sahaja,, iaitu 14 hb aku masuk dan 15hb aku keluar... sedangkan sebelum ini aku dengar doktor kata sebulan,,, komplain balik kat SN yang bagi tu,,, SN tu pun faham,, mungkin timbul kekeliruan, sebab Dr yang cakap lain, Dr yang tukang tulis dalam fail rekod perbatan kita orang lain... ada misunderstanding sikit...

SN menasihatkan aku balik dulu, nanti mereka akan minta Dr buat MC lain,, aku pun keluar,, anak aku pi serah surat bil bayaran dan ambik ubat kat farmasi, aku berjalan sorang ikut belakang lambat la sikit sebab bertongkat...

Sampai kat rumah HP aku berbunyi, tengok nombor 056883162, aku agak sah call dari hospital.. aku jawab... dia hallo kat aku Pak Cik Mad **** ke tu,, aku jawab ya saya... kat mana pak cik,, aku jawab dah sampai rumah dah.... depa dok ingat aku kat area hospital lagi,,, apa tak nya.. rumah aku dengan hospital 5 minit boleh sampai.... Depa bagi tau MC aku Dr dah sain yang baru,,, anak aku sekali lagi kena pi ke hospital pi ambik,,,, alhamdulillah.. MC lagi sampai 13 Okt....

Petang semalam letih aku tak hilang,,, aku hanya boleh buka komputer check email dan tengok apa yang patut, cari satu sumber yang agak Ok aku cilok masuk dalam blog ni... tak ada idea nak menulis....

Petang jam 3 lebih, dengar hon kenderaan,, rupanya Van POSLAJU dah berehnti depan pagar rumah aku,, aku buka pintu, bila posmen yang juga pemandu Van nampak aku buka pintu dengan bertongkat, ia tanya nama dan nombor IC aku dari dalam Van,, rupa-rupanya ia tulis nama aku,, kemudian ia turun dan masuk kerumah aku hantar ni kat aku....


Dr Wahab pos pada pagi Rabu, petang semalam aku dah terima,,, Beriktiar bersungguh-sungguh Dr Wahab kat aku, sebab selepas sahaja aku call dia dia terus ke pejabat POS hantar ubat ni mai kat aku... JAZAKKALLAH HU KHAIRAN KASIRA JAZA Doktor... Moga-moga ubat yang anta hantar kat ana ni ada keberkatannya.... Insyallah....




2 comments:

  1. Kenapa pi klinik KERAJAAN?

    ReplyDelete
  2. betul la. apesal pegi klinik kerajaan? kerajaan kan BN? pegi la klinik swasta. ko memang tua kutuk yg bangang la. hahahahahahaha!

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari