boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Saturday, September 25, 2010

Buat Ahli-ahli PAS, Kenduri Kahwin kembali lagi...

Salam Sejahtera...

Letih badan aku tak hilang-hilang lagi..., apa tidaknya bemula dari petang Khamis 23 Sep, aku pergi hantar anak aku balik ke KLIA, sampai di Teluk Intan singgah ke HSBC bank in duitnya, lepas tu dalam perjalanan nak menuju balik ke Hutan Melintang VIA Kuala Selangor, terdengar laporan trafik dari Radio Sinar mengatakan ada kemalangan yang menghalang lalu lintas di lokasi Hutan Melintang- Sabak Bernam, tetapi sikap aku yang kurang percaya dan mengharap kemalangan dah pulih, rupa-rupanya aku tersilap besar, belum sampai hadapan Sekolah Sains Teluk Intan, jalan dan jam,,

Apa pun aku cuba ikut kesesakan jalan, namun kebimbangan mulai terasa, kerana anak aku kena checg-in jam 1.00 pagi...membuatkan aku berpatah pusing balik ke Teluk Intan dan menuju ke Bidor dan naik Plus Bidor terus menuju ke Kuarter KLIA rumah adik ipar aku, alhamdulillah jam 11 30 malam aku selamat sampai...

Pukul 12.30 malam aku hantar anak aku ke KLIA dengan bantuan biras dan adik ipar aku, nak harap aku, memang kelabu asap, tak tau mana nak cari parking dan sebagainya..., setiba di tempat Check in kawan-kawan anak aku dari Terengganu dan lama menanti, termasuk anak Dr Harun Taib ada bersama.

Selesai anak aku berangkat berlepas, aku balik ke rumah adik ipar aku dan bermalam untuk beberapa jam sajaha, kerana dah masuk jam 3.00 pagi,, bangun pagi lepas saja solat dan minum pagi, aki sambung tidoq balik, sebab letih hak malam tadi belum pulih,,,, tengahari aku pi solat Jumaat di Masjid Kuarter KLIA, lama betul aku tak bersolat disana...

Jam 4 ptg semalam, dalam hujan gerimis aku bertolak balik ke Manjung, balik mengikut PLUS keluar susur Kelang masuk Highway Guthrie keluar ikut Kuala Selangor, jam 9.30 malam aku selamat sampai Manjung... Dan malam tadi bermulalah balik aku tinggal berdua dengan mem aku... anak-anak semua pakat balik ke tempat pengajian masing-masing....

Bangun pagi tadi, badan masih dok rasa sakit urat-urat belikat disebabkan dok pulas stering kereta semalaman, pagi tadi jam 9.30 pagi kena pi ke tempat kerja pulak, ada jamuan hari raya, hari Khamis dan Jumaat semalam aku cuti, tetapi hari ini aku kerja, arahan kena ikut tambahan pula kena pi makan, jadi tak boleh tolak..... Selesai makan jam 11 00 pagi, aku terus belah balik rumah, berehat seketika kena selelap lagi....

Pukol 2 ptg sekejap tadi ada pulak jemputan kenduri kahwin, kawan sebelah taman, sama-sama ahli cawangan, kenduri kahwin anak perempuannya yang pertama, kad jemputan aku dapat pun dalam bulan puasa lagi, lama dah...., kendurinya nu... grand.. buat di Dewan Merdeka MPM, sampai sahaja di kawasan dewan tengok khemah-khemah penuh di luar dewan, stage dan alat-alat kugirtan dah tersedia, rupa-rupanya besok 26 Sep Zambry MBH akan adakan juga majlis jamuan hariraya...

Sampai kat pintu Dewan, nampak kawan aku baju melayu bersampin lengkap sedia menunggu tetamu, biasalah trend zaman sekarang, kena salam dulu baru boleh masuk dan pi makan.... masuk dalam dewan tetamu dah ramai, namun meja masih lagi banyak yang kosong... namun terkejut beruk aku.........

Rupanya majlis kenduri kawan aku ni masih di tahap takuk lama juga, ada acara persandingan, nuuu atas pentas dalam dewan nu... huurghhh begemerlapan sinaran baju pengantin dengan cahara suram lampu diatas pentas, dicampurkan dengan lagu-lagu kahwin manakala DJ pula sibuk dok jemput pak ngah, makngah, pak long, mak long naik ke pentas merenjis tepung tawar ke pada mempelai pengantin....

Tertanya di hati kecil ku, kenapa kawan aku ni boleh berbuat begini, beliau bukan ahli baru, ahli lama dah,,, entahlah,,, aku makan pun tak senang..., waktu balik sempat aku bebisik kepada seorang sahabat... senyum sumbing sahabat aku, bukan apa, belanja kenduri yang digunakan berbelas ribu ringgit, dicampur dengan sedikit yang tidak dibenarkan dalam Islam, sia-sialah perbelanjaan wang ringgit tersebut..

Aku teringat balik satu jemputan kenduri kahwin di Shah Alam pada 25 Jul yang lalu, kawan anak aku yang bernikah, bapanya seorang jemaah tabligh, namun resepsi (aturcara) kendurinya kita boleh ambik pakai....

Jadualnya jam 11 pagi - 1.00 thg jemputan hanya untuk keluarga terdekat sahaja...., jam 1 thg 2.00 ptg solat Zohor, jam 2.00 ptg- 4.00 ptg untuk jemputan tetamu dan sahabat handai...
Majlis tersebut diadakan di Dewan Raja Lumu bersebelahan dengan Muzium Negeri Selangor Shah Alam, sebuah bilik kecik di pintu masuk Dewan digunakan untuk bilik Pengantin Perempuan, jadi tetamu wanita, kawan-kawan pengantin yang nak bertemu dengan pengantin perempuan boleh masuk ke bilik kecil tersebut.

Tetamu lain, masuk ke dewan hanyalah makan sahaja yang disediakan, tiada alunan muzik dan sebagainya, entah macam mana, sebagai nak berhibur seketika, beberapa orang kekawan anak lelakinya telah bernasyid ala-ala rap tanpa muzik pun,, kira OK lah....itu sahaja, tetamu dapat makan dengan tenang, sambil berbual berkenalan tanpa gangguan hiruk pikuk muzik...

Jadi aku berseru kepada pembaca dan diri aku sekali, kerana aku pun ada anak juga, kita terpaksa membuat satu perubahan atau pun anjakan paradigma bahasa sekarang, bukan apa.. kenduri kahwin itu sunat yang dituntut, kalau kena gaya dan mengikut syariat Islam, alhamdulillah, moga-moga dapat keberkatan dari Allah,

Tetapi kalau bertentangan dengan syariat, hanya sekadar terikut-ikut dengan peredaran masa yang dipelopori oleh orang melayu dan artis-artis mengikut teradisi hindu, apa yang kita dapat.,, penat wang ringgit habis, yang kenyang seronok suka ialah katering, mak andam, tokeh khemah, tokeh kedai cenderahati dan DJ.........

1 comment:

  1. "tetamu dapat makan dengan tenang, sambil berbual berkenalan tanpa gangguan hiruk pikuk muzik..."

    Aku sangat setuju, kita menghadirkan diri untuk menghormati jemputan, bukan nak memekakkan telinga dengan muzik yg hingar bingar, tapi dalam majlis ameno kalau tak ada muzik tak sah! Apa kata anoni?

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari