boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Monday, September 28, 2009

Pergi Jahanam Lah UMNO.. Cerita seorang Jeneral (PAT).

Salam sejahtera...

Aku terbaca satu kisah dalam satu blog.. mengenai kisah PAT yang dinasihatkan bersara... Oleh kerana aku pun bekas tentera, walaupun aku ni prebet cabuk sahaja, tetapi perlakuan yang dilakukan oleh Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan, dan Najib Perdana menteri, bagi aku ini adalah satu penghinaan yang cukup besar buat bekas anggota tentera....kami bekas tentera tak dapa nak terima perlakuan seperti ini....Jadi aku salin balik keluhan daripada seorang Pegawai Kanan Angkatan Tentera...

(Artikel ini hanya untuk bacaan di dalam blog ini sahaja)
Saya percaya bahawa untuk menjadi seorang jeneral semestinya berkhidmat lebih 30 tahun. Dalam tempoh ini semestinya seorang jeneral telah mencurah segala-galanya yang terbaik bagi faedah perkhidmatan, agama, bangsa dan negara. Semestinya juga, setelah berkhidmat sekian lama dan sekian jenuh jasanya; maka ruang persaraannya harus di hormati sebaik mungkin.
Saya ingin berkongsi kisah ini dengan pembaca blog saya sekalian kerana jeneral ini amat dekat dengan hati saya. Semalam, saya menerima panggilan telefon dari seorang pegawai atasan bagi mendapatkan khidmat saya untuk menulis sebuah sajak dan seterusnya mendeklamasikannya semasa satu majlis persaraan jeneral ini. Saya jawab "minta maaf". Untuk jeneral ini, saya tidak akan berkarya dan mendeklamasikan apa-apa pun. Mereka tanya saya kenapa. Saya jawab, ini adalah protes saya kerana mengarahkan jeneral ini bersara dalam masa tiga hari termasuk hari sabtu dan ahad. Inilah mainan politik. Pejabat terpaksa dikemaskan pada hari minggu dalam keadaan tergesa-gesa, segala tradisi persaraan seorang jeneral terpaksa dilupakan kerana 'mainan politik'. Saya protes, kalau nak dakwa, silalah dakwa, saya bersedia.
Seorang guru yang nak bersarapun tahu lebih awal bila masa dia akan bersara. Sekurang-kurangnya, kelasnya akan mengadakan sedikit majlis ringkas. Inikan pula seorang jeneral yang paling tinggi jawatannya. Saya tidak pasti kenapa dan mengapa? Kenapa terkena kepada jeneral ini yang sangat disegani dan baik hati. Adakah kerana menegur anggota-anggota tentera supaya jangan terlibat dalam urusan politik, menjadi satu kesalahan hingga dihukum sedemikian rupa (ini adalah antara rumors atau 'grapewines' mengapa jeneral ini di arahkan bersara atau dalam erti kata sebenarnya berhenti dari perkhidmatan). Sebab sebenar, saya tidak tahu kerana tidak dijelaskan. Justeru wujudlah 'grapewines' atau rumors sama ada benar ataupun sengaja dicipta untuk meredakan ketegangan diri orang yang menciptakannya.
Pada hemat saya, atas alasan apa sekalipun, seorang jeneral yang pernah memimpin pasukan di Bosnia, wajar diberi tempoh sekurang-kurangnya sebulan untuk beliau bersedia untuk bersara. Oleh kerana tentera memiliki tradisinya sendiri yang telah dipraktikkan sekian lama, seperti perbarisan persaraan, lawatan akhir, dll, maka tempoh ini diperlukan. Setelah bersara atau berhenti, kita tidak lagi mengadakan perbarisan persaraan bagi seseorang. Tidak pernah berlaku. Mungkin ini satu kesilapan atau satu keputusan yang terpaksa ditelan. Mungkin juga 'mainan politik' ini mempunyai sebab tersendiri yang kukuh dan logik tetapi kita tidak mengetahuinya. Jika ada alasan yang munasabah, baguslahh. Tetapi sebagai staf yang pernah berkhidmat di bawah pemerintahan jeneral ini sejak sekian lama, saya semestinya tahu hati budi jeneral ini. saya berdoa semoga seorang jeneral dan keluarganya dikurniakan Allah SWT selaksa kesabaran.
Kalau seorang jeneral boleh diperlakukan sedemikian rupa, bagaimana pula dengan saya ni. Seekor tungau yang kelihatan dek mata kasar kerana warnanya merah. Kalau tidak bewarna, mungkin tak nampak. Saya berdoa kepada Allah SWT semoga perjalanan saya dijauhkan perkara atau kejadian sebegini. Amin.


Komen: Mahasuci Allah Yang maha kaya, segala tindak tanduk perbuatan pemimpin UMNO yang bersikap zalim terhadap rakyat telah dipertontonkan kepada rakyat jelata, apakah PRK Bagan Pinang ini sebagai petunjuknya... Jadi buat saudara-saudara ku yang juga sering dikenali dengan "skot, Orang kampung...", masa inilah skot-skot menggunakan kuasa yang ada ditangan anda... janganlah lagi anda berasa kasihan kepada calon UMNO, tunjukkan sikap anda yang perwira negara... Buktikan keberanian anda sekarang pada PRK DUN Bagan Pinang... Anda bukan perwira politik untuk UMNO...
Lakukan sesuatu yang boleh dibuat pengajaran untuk UMNO... Oleh itu janganlah berikan undi skot pada UMNO... JANGAN BERIKAN UNDI SKOT-SKOT PADA UMNO.

Mampos UMNO.....

11 comments:

  1. Selamat Menyambut Bulan Ramadhan

    Selamat Berpuasa

    Meriahkan Bulan Mulia Ini Dengan Ibadah Kepada Allah.

    Ingatlah, tiada Nabi-nabi Lain Selepas Muhammad (s.a.w)

    Jangan Percaya 'Nabi' seperti Ayah Pin, AbunYA, Nik Aziz, Anwar Ibrahim, Ulama Lim Guan Eng, Ustaz LimKit Siang dan Haji Hadhi.

    Opps sekor lagi... sape lagi? Manjung mari prebet tercabut la.

    ReplyDelete
  2. Anony 6:22

    Hang ni sahih beraya lebih sangat.. mengalah kan hindu estet Sg.Wangi mabuk sakan...

    Oii bangang sungguh hang ni... hari ini dah 8 Syawal dah... Ramadahan tengkorah hang....

    ReplyDelete
  3. Ngaku je le tak mampu nak buat. Banyak alasan pulak

    ReplyDelete
  4. mm, aku copy paste je,, maleh nak layan lebih lebih blog goblok hang ni. kalau setakat dok dekat area kamdar dan ceria,serta petronas tu je,,khaik ptuih..mampos manjung mari... mampos

    ReplyDelete
  5. Dengar cerita MM nak masuk UMNO betul ke... khaik ptuih.. mampos la MM. Mampos mm, mampos mm

    ReplyDelete
  6. UMNO zalim? Pada siapa? PAS yang ngaku Islam tapi 11 bulan di Pweak tu tak zalim ke? Cube bagi tau satu (1) perkara PAS buat bagi Islam atau Melayu. Tak de kan? 3 perkara untuk orang kafir atau cina? Tak zalim ke tu?

    ReplyDelete
  7. adf55650...

    Komen hang yang pertama
    " Ngaku je le tak mampu nak buat. Banyak alasan pulak

    September 28, 2009 9:46 PM ...

    Aku tak faham apa yang harus aku mengaku....,

    Komen hang kedua....

    UMNO Zalim? Pada Siapa....

    Baiklah Aku Jawab... UMNO Zalim pada orang Melayu sendiri...

    Mengenai apa yang PAS buat, memang patutlah hang tak tau.. mata satu.. mana nak nampak... OKlah hang nak satu perkara yang PAS buat...

    PAS cuba nak membebaskan Masjid dinegeri Perak dari dikongkong oleh UMNO sebelum ini, semua AJK dan Pengerusi Masjid dilantik oleh UMNO, salah dari segi hukum, mana hak penduduk kariah masjid tersebut... UMNO tak zalim lagi ka itu..., Tapi sayang, UMNO jenis muka kulit babi tak malu, istitusi masji UMNO dah rampas semula, mana Ustaz yang mengajar yang tak sebulu dgn UMNO habis dipancung.. Tak zalim kah UMNO.. UMNO lebih sanggup lihat orang Melayu Islam jahil dan buta agama.. bila umat melayu jahil dan buta agama maka selagi itulah umat melatyu akan sokong UMNO.....

    ReplyDelete
  8. Munkin sy tak tau apa yang sdra lebih tau.
    Perlantikam yang sdra nyatakan itu salah dari hukum syarak ke atau dari hukum apa?
    Terdapat uztaz2 yang menggunakan masjid utk menyebarkan fahaman politik.

    Munkin ini salah satu sbb berlaku penyingkiran.

    Islam tak pernah menyuruh kita memaki hamun. Islam tetap Islam. Tiada satu ayatpun dalam AlQuran menyebut ada Islam UMNO dan Islam PAS. Apatah lagi tentang Islam PAS yang guaranteed masuk syurga.

    Kitab mana atau pengajian mana yang sdra ikuti mengatakan UMNO sanggup lihat umat Melayu buta agama? Tidak ada kah program2 serta pembelajaran agama anjuran UMNO dari peringkat sejokah rendah menengah dan universiti.
    Pernahkah sdra mendengar dalam pengajian atau ceramah agama menyebut UNDILAH UMNO?

    UMNO menegaskan bahawa kita tak seharusnya berkawan dengan syaitan demi politik. Bercanggah kah dgn AlQuran?

    Dalam AlQuran juga tak pernah sebut tentang manusia berkulit babi.

    Mengapa sdra tidak ulas tentang cubaan anugerah Nizar kpd kaum Cina Perak yang bukan Islam (lebih tepat DAP)?

    Bukankah demi mendapat sokongan DAP, PAS sanggup mengenepikan kepentingan ISLAM dan Melayu?
    Mengapa sanggup mengkafirkan UMNO disebabkan kehadiran MCA dan MIC tetapi tidak mengkafirkan PAS dgn kehadiran DAP .
    Bukankah sikap talam dua muka ini salah satu ciri MUNAFIK?
    Berlainan kah Nabi kita? Kitab kita? Kiblat kita?
    Pernahkah masjid2 dirobohkan?
    Pernahkah trjadi umat Islam ditembak kerana bersolat dalam masjid?
    Adakah terdengar sesiapa yang bersolat ditangkap bawah ISA?

    Nizar menukarkan kepimpinan JAIP tu lategori apa ye?

    ReplyDelete
  9. MANJUNG MARI ni jenis barua tak sedaq diri....hidup dia bangsat lepas tu mula pointing finger kat orang lain....jenis tak kenang budi..... pi jilat pala lutut nik najis la woiiii.... depan belakang sama rasa

    ReplyDelete
  10. manjung mari ni jenis anjing babi celaka lakhanat khaik ptuih,, mampos manjung mari,,, mampos kau

    ReplyDelete
  11. Fitnah apa pulak ManjungMari ni buat pasal x pyh paspot ni. Manifesto? Mat Sabu khalwat n lepas tu x cerita plk. ADUN PAS kawin di Thailand pun x cerita jugak. Cerita Anwar pun xde jgk. Agama apa yang PAS bawa ni?
    Fitnah tu rukun Agama PAS ke?
    Taubatlah wahai MM.

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari