boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Tuesday, April 13, 2010

Perlaksanaan Tugas Penguatkuasa MPM Di Pasar Malam..

Salam Sejahtera...

Entah macam mana pagi tadi sebelum nak pergi kerja bini aku memesan nak makan kuah rojak Mak Bee, semalam tak pesan pun, pagi baru teringat, mengalahkan orang perempuan mengidam lagi,..

Nak tak nak balik kerja petang tadi terus aku lajak ke Kampong Stiawan, petang Selasa Pasar Malam di sana, semalam Senin Pasar Malam kat Kpg DSK..

Selesai saja aku beli benda yang dihajati, dan nak balik nampak gerombolan beruniform ramai dalam 7-8 orang sampai nak masuk ke tapak pasar malam.

Orang yang sama pada petang semalam di Kpg DSK..

Semalam aku tak bawa kamera, entah macam mana hari aku bawa pula.. nak jadi bahan cerita..

Mangsa pertama mereka yang sempat aku curi-curi ambik gambar ialah penjual ayam panggang percik, member ni aku dok perasaan baru lagi nak belajar berniaga, sahih tak ada lesen,, kena lah tu....

Semalam aku sempat tanya kat peniaga barangan kering, bayaran lesen meniaga Pasar Malam RM 44 setahun, tetapi bayaran saman kalau tak ada lesen RM50..,


Ha!... hangpa tengok, salah seorang Penguatkuasa menjalankan tugasnya, menulis saman,,, habislah duit untung meniaganya hari ini, rezekinya dirampas oleh penguatkuasa kerajaan Pimpinan UMNO Laknatullah.

Pasai apa aku kata begitu, peniaga-peniaga pasar semuanya kena bayar sewa tapak kepada JKKK Kampong-kampong yang diadakan pasarmalam, satu lot RM2, selalunya kalau macam warung ayam tu 2 lot juga, dah RM4, setiap kali meniaga. Oklah, itu duit upah nak kemas dan cuci sampah sarap setelah selesai pasar malam.

Yang MPM untuk apa nak kuatkuasa lesen lagi,,, kalau nak juga boleh, berilah amaran dulu, ini tidak, terus periksa kalau tak ada lesen saman, itu yang aku dengar rungutan dari peniaga petang semalam..

Kalau dah asyik kena saman, macam mana mereka nak jual barang dengan harga yang berpatutan dan ikhlas, yang jadi mangsa pengguna macam aku ni...
Hebatnya UMNO memerintah negara...

2 comments:

  1. kita nak warganegara yg bertanggungjwab. Nak berniaga kena tahulah selok belok berniaga, dari kos hinggalah ke lesen. Jika rugi x usah berniaga. Jangan salahkan pihak berkuasa isu takda lesen ni. Trang tang-tang dah tau nak berniaga kena ada lesen tapi sendiri yg degil tak nak aply lesen.. rm44 jer.. duit astro boleh bayar..semua nak free mana boleh..x kisahla sapa memerintah, sapa langgar peraturan mestila kena tindakan tak gitu?

    ReplyDelete
  2. semalam dah habis satu bekas kuah rojak tu, nak try kuah rojak al husseyn le pulak

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari