boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Saturday, May 22, 2010

Kisah 2 Ustaz.

Salam Sejahtera...


Malam Jumaat lalu aku terpaksa juga pergi ku surau Taman Fasa 3 A Sebab nya?......

Nawaitu aku hanya nak kenal dengan Ustaz Yeob Saidin, dan mengambil gambarnya... sebelum ini aku hanya dok dengar suaranya sahaja di corong Radio Perak FM, terutama sekali kursus haji dan bab belajar ngaji dgn tajwid pada petang jumaat....

Penyampaiannya memang bertenaga dan mantap sekali dengan suaranya yang cukup terang dan jelas jika nak dibanding dengan tubuh badanya...






Yang ini pulak, yang macho dan handsome ni, selalu dia pakai specmata nak control macho..., yang ini tentu hangpa kenai.., Ustaz Kazim ,,,, adik kepada Kapten (B) Najmudin Alhafiz, ADUN Batu Kurau yang juga Penasihat Agama kepada MB Perak. Ustaz Kazim ni pun hebat ceramahnya, aku pun selalu juga sebelum ini dok dengar ceramahnya melalui radio Perak FM juga selalunya, dan ada dua tiga di ceramah perdana.

Walaupun banyak cerita dari sahabat-sahabat yang ikhlas mengenai kedua-dua orang ustaz ini, tetapi aku masih bersangka baik, sehinggalah bila terjadi krisis MB Perak 2009 yang lalu, maka terbuktilah kedua-dua Ustaz ni berpihak kepada bangsa Melayu dan UMNO....

Sewaktu kita umat Islam yang sayangkan PR mengadakan program sembahyang hajat, maka si Zamri pun mengadakan program sembahyang hajat di Kediaman MB Perak, Ustaz Yeop Saidin inilah yang menjadi imamnya, manakala Ustaz Kazim inilah yang memberi ceramah, dan mufti Perak yang tukang baca doa, kenapa mereka sanggup bersama dengan UMNO yang melakukan cara terkutuk merampas negeri Perak dari PR.

Aku tak kisah kalau si Firdaus Bekas Imam Masjid Negara atau Dr Wajdi, sebab mereka memang jelas ahli UMNO, lantak pi lah,, tapi yang dua orang ni atas title Ustaz, kalau ya pun jangan berpihak sebegitu, paling menyakitkan si Kazim, berapa banyak ceramah-ceramahnya sekarang ini jelas menghentam PAS,

Kedua-dua Ustaz ini, ilmu dan penyampaian mereka hebat, tapi sayang Allah tak bagi hidayah kepada mereka, itu sebab mereka tak dapat mengenali yang mana satu Islam..

Kenapa mereka tak mengambil sikap seperti Dr Asri mantan Mufti, semua dia tegur, tak kira pemipin PAS atau UMNO, tu baru betui dan dia tak berpihak kepada mana-mana parti, OKlah, aku boleh terima sikap sebegini.

Harapan aku, kepada pentadbir AJK-AJK surau, tak payahlah nak jemput lagi kedua-dua orang Ustaz ni, walaupun mereka popular, kalau mereka sendiri tak faham suasana politik dan Islam masa kini, maka tak ada faedahnya kita dok pi dengar ceramah mereka, banyak lagi penceramah lain yang lebih memberi manafaat buat para pendengar.

Apa yang aku tahu dan belajar sebelum ini, syarat utama nak menuntut ilmu itu mesti ada sifat kasih sayang antara guru dengan murid dan sebaliknya, kemudian guru itu pulak mestilah berani bercakap benar, maksudnya berani mengatakan yang benar apa situasi yang berlaku.. bukan takut-takut tak dapat sambung jawatan Naib Kadi, mufti dan sebagainya.



13 comments:

  1. Wa dah lama kenal ustad ni..cari makan maaa...Tlg linkkan blog wa http://karatijau.blogsopt.com

    ReplyDelete
  2. hoi babi mnjungmari,,, aku nak tanya kau lah,,, agak agak kau lah manau banyak ilmu agama kau dengan 2 ustaz tu? kalau kau rasa kau dah banyak ilmu agama ,,,, jadilah penasihat agama kepda nizar anjing kau tu,,, wahai si setannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn,,, memang kau ni kan babi tua,anjing banjingan,

    ReplyDelete
  3. aduh anon 5.49, apasai hang melalak macam setan....MM tulis sikit punya beradap dan takdepun bab sumpah seranah. Kau ni apahal? Kalah judi ke....tak puas hati, hang citer lah pulak uz yg pro pas...n boikot dia. Sibuk kat sini wat apa???

    ReplyDelete
  4. Assalamualikum.. Wahai sahabat ku seagama islam dan sebangsa melayu pada saya tak perlulah kita bertelingkah sesama sendiri utk menunding jari mencari kesalahan orang lain apa yang penting kedua orang ustaz ni melaksanakan kewajipannya untuk menyampaikan ilmu dunia dan akhirat untuk kita jadikan pedoman hidup.Yang baik kita jadikan panduan yang buruk kita jadikan sempadan "Amal Makruf Nahi Mungkar" kerana di akhirat nanti Allah swt tidak akan menanyakan kamu dari politik mana tetapi Allah swt akan menilai dan menghisab amal perbuatan kita sama ada baik ataupun buruk amalan kita semasa hidup di dunia yang fana ini.. ikhlas dari saya khalid al walid.Sesunggunya yang baik tu datangNya daripada Allah dan yang buruk tu datangnya atas kelemahan kita sendiri.

    ReplyDelete
  5. Astaghfirullah...politik punye psal,islam jd pecah belah..kenyataan psl dua org ustaz tue mmng slh..y'all tau ape yg trbuku dlm hti diorg? ktika siape nk menilai sesama mnusia? bknkah hnya Allah yg layak mnilai makhlukNya? kembalilah kepangkal jalan..dan jgn trus brsangka bruk trhdp org lain.bkankah Allah melarang umat islam bersangka bruk?

    ReplyDelete
  6. ni lah contoh dajal2 kecil yg menghakis nilai perjuangan pas. perasan benci terhadap umno dan politik tanpa ilmu menjadikan saudara bodoh sombong sehingga xdpt beza yg mn betul dan salah.
    saudara berjiwa reform tapi bukan berjiwa islam. saya cadangkan keluar dari PAS masuk PKR atau DAP..

    ReplyDelete
  7. apa lah encik manjung mari. Kutuk ulama pula?

    Biasalah dlm ilmu ada khilaf.

    perbezaan pemikiran bukan tiket untuk maki hamun dan caci maki kutuk2....

    ReplyDelete
  8. manjung mari moga Allah memberi hidayah pada mu...

    ReplyDelete
  9. firman Allah dalam Surah Hud ayat 113 yang bermaksud :

    "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedangkan kamu tidak ada sebarang penolongpun yang lain melainkan Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan."

    UMNO = Zalim kepada Islam.

    ReplyDelete
  10. sy bersetuju dengan manjungmali..ustaz kazim akan selalu ada apabila zamri melawat sesuatu tempt. dia akan bom kubu2 pas. Selalu hujahnya mengatakan ada yang tak bertegur sapa, tak hadir kenduri, tak ziarah org sakit krn berlainan ideologi. menyindir dan melemparkan tohmahan kepada jamaah Islam Pas. sedangkan hakikatnya tidak pun berlaku begitu...apakah yang hendak kita kata kalau org yang menyokong kezaliman. sedangkan ayat al Quran jelas.."walatarkanu ilallazi nazholamu fatamassakumunnar.." jgn kamu cendurung kepada org yang zalim..nescaya akan disambar oleh api neraka Allah. tidakkah merampas sebuah negeri dengan cara yang busuk dan khianat itu tidak zalim? moga ustaz menyedari akan ketelanjurannya...

    ReplyDelete
  11. kalau dah AMNO TU AMNO JUGAK LA terang terang buat zalim pun bukan depa nampak maklum la dapat habuan .sesekali pakai la topeng PAS kalau tak kuliah sapa nak pi.amno tak pi kuliah sebab kata kuliah tu kata kat org .kalau tak percaya hampa panggil la ust amno tu ceramah tengok nak ada berapa ekoq org nak mai .sebab tu depa dapat ceramah kat tv dan kat radio saja selain masyuk tak gaduh nak jawab byk soalan .pasai ust kazim ni dulu ada jugak dok turun mai sg.petani.last last bercakap dok melalut je teruih ghaib tak pasai apa.tapi kalau dok melalut lagi CD ceramah tak laku la jawabnya.

    ReplyDelete
  12. Saper engko yang nk buat kenyataan kedua-dua ustaz tu tak dapat hidayah?

    ReplyDelete
  13. manjung mari iblis laknat

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari