boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Tuesday, July 26, 2011

Pengganti Anwar dalam Pakatan, Hanya wakil PAS dan DAP sahaja yang layak..



Seorang pemain bola lagenda Amerika iaitu Joe Namath suatu ketika berkata,"“Untuk menjadiseorang pemimpin, anda perlu membuat rakyat hendak mengikut anda , dan tiada sesiapa mahu mengikuti seseorang yang tidak tahu di mana dia akan pergi.


" Dalam konteks Pakatan Rakyat, peneraju sekarang ini Datuk Seri Anwar Ibrahim kini menghadapi timbunan cabaran-cabaran membayangkan mengenai kemungkinan kejadian yang dia mungkin perlu menghadapi pemenjaraan sekali lagi. Saya amat yakin yang Pakatan menimbang dengan serius satu nama menggantikan pemimpin karismatik mereka jika Anwar didapati 'bersalah' dalamperbicaraan kes liwat keduanya.

Bahagian yang sukar sebenarnya ada mencari calon-calon paling sesuai mengisi tempat Anwar, seorang pemimpin yang merupakan satu seratus peratus pasti haluan politiknya. Mereka ialah hanya beberapa yang bertemu keperluan ini, pemimpin parlimen DAP dan Ipoh Timor MP, Lim Kit Siang menjadi seorang daripada mereka. Tetapi ingat yang Kit Siang tidak mendapat mana-mana lebih muda, dia kini 70 tahun. Kemudian terdapat pemimpin rohaniah PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang kini dah berumur 80 tahun.

Selain dari dua veteran-veteran terkemuka ini, siapa lagi akan menjadi orang yang paling sesuai menjadi ketua Pakatan? Kami tidak hanya bercakap tentang menjadi seorang MP,anggota Dewan Undangan Negeri atau seorang menteri. Kami bercakap kemungkinan Pakatan rakyat itu menamakan Perdana Menteri Malaysia berikutnya jika Pakatan berjaya mengambil alih Putrajaya.

DAP kelihatan mempunyai beberapa calon-calon cekap. Nombor satu ialah Setiausaha Besar dan Ketua Menteri Pulau Pinangnya, Lim Guan Eng. Dengan kepimpinan beliau Pulau Pinang telah menjadi No. 1 keadaan untuk jumlah pelaburan modal dalam 2010 berjaya menarik RM12,238juta, naik hampir lima kali ganda berbanding dengan RM2,165 juta In 2009 dan mengandungi 26% jumlah pelaburan Malaysia RM47,177 juta untuk 2010. Ini berdasarkan kepada satu laporan oleh Malaysian Industrial Development Authority (MIDA). Satu pencapaian terpuji sejak itu ia satu fakta yang diketahui yang Pulau Pinang telah mengalami lebihan-lebihan belanjawan untuk 2007, 2008 dan 2009.

Fakta itu yang ramai orang amat menganggap Guan Eng menjadi satu pemimpin rendah diri ialah satu lagi perkara bagus. Tetapi Guan Eng dalam satu temubual dengan The Edge mengaku yang dia tidak mempunyai cita-cita lebih tinggi. Dia mendakwa terdapat ramai orang lebih layak dari dirinya untuk menjadi perdana menteri.

Kemudian terdapat Tony Pua yang merupakan ahli Parlimen Petaling Jaya Utara. Pua yang menamatkan pengajian dari Keble College, Universiti Oxford pasti ada satu daripadaMP yang paling terkemuka daripada DAP dalam Dewan Rakyat. Pua ketika ini adalah salah satu paling agresif dalam menekan kerajaan pada isu-isu itu bajet pertahanan profil tinggi.

Terdapat juga beberapa nama-nama daripada PAS yang boleh membuat senarai. Nama utama adalah jelas timbalan presiden barunya Mohamad Sabu yang juga merupakan dikenali sebagai Mat Sabu. Mat Sabu sangat terkenal untuk keupayaan-keupayaan pidato umumnya yang mana akan menjadi satu kelebihan besar untuknya. Lelaki itu yang telah ditahan dua kali di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah baru-baru ini menyebabkan satu keriuhan apabila dia mendakwa dia dengan sengaja dihentak oleh sebuah kereta polis semasa Bersih 2.0 pada 9 Julai. Polis itu ketika itu melindungi sebuah video yang menunjukkanyang motosikal Mat Sabu yang mana membonceng, tidak dipukul oleh sepasukan polis Land Rover seperti dikatakan, tetapi bila motosikal sedang membuat satu "U" giliran, ia memukul Pajero (bukan Land Rover sebagai Mat Sabu telah mendakwa) dapra yang menyebab kanmotosikal pergi hilang kawalan sebelum mengelincir dalam kawasan bangun an perumahan Seri Persekutuan.

Kemudian terdapat bekas Perak Menteri Besar dan Bukit Gantang MP, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin. Nizar popular terutamanya dengan kebolehan beliau bercakap Mandarin sejak datang dari setengah Melayu dan keturunan Cina separuhsatu kombinasi sempurna untuk seorang pemimpin Malaysia pelbagai bangsa. Satu lagi nama popular dari PAS ialah Shah Alam MP, Khalid Samad. Khalid adalah diketahui untuk pendekatan tidak konvensionalnya. Pada pendapat saya Khalid telah mengambil tindakan yang mewajarkanpujian, seperti melawat sebuah gereja selepas kemenangan beliau semasa pilihan raya 2008 lalu.Tetapi dia dikecam oleh pemimpin Umno untuk ia dapat nama timangan 'Khalid Gereja'.

Saya telah menamakan berpotensi menjadi pemimpin dari PAS DAN DAP walaupun tiada dari Parti Keadilan Rakyat (PKR). Ia berada dalam pendapat saya yang saya tidak boleh mencari seorang pemimpin yang cukup berbakat mengambil alih kedudukan yang amat suka sangat mendesak ketua pembangkang. Saya sentiasa percaya yang PKR tidak ada dalam pemimpin-pemimpin yang ialah ahli-ahli politik sebenar sejak kebanyakannya datang dari latar belakangNGO. Mereka boleh mempertahankan rakyat dan saya adalah cantik pasti yang hampir kesemua mereka ada niat baik. Tetapi apa tidak ada adalah itu keupayaan mereka Berjaya keputusan-keputusan politik. PKR telah diketahui untuk membuat sejumlah kesilapan-kesilapan seperti pergelutannya dengan SNAP yang mana telah menjejaskan prestasi kedua-dua pihak semasa pilihan raya negeri Sarawak.

Fakta itu yang PKR dipenuhi dengan bekas anggota Umno yang tidak puas hati tidak membantu salah satu. Ini telah dicerminkan dalam pemilihan partinya. Terdapat tuntutan-tuntutan rasuah pemilhan jawatan parti menyebabkan pemergian sejumlah pemimpin-pemimpin tertinggi termasuk Datuk Zaid Ibrahim dan N Gobalakrishnan.

Kebenaran ialah Pakatan memerlukan Sabah dan Sarawak memenangi Pilihan Raya Umum akan datang dan PKR tidak membantu dengan membuat kesilapan selepas kesilapan dalam kedua-dua negeri ini. Saya akan berkata yang pemimpin paling sesuai menggantikan Anwar jika dia didapati bersalah dalam perbicaraan liwat itu sebagai pemimpin Pakatan harus dating dari salah satu DAP atau PAS. Pembangkang memerlukan satu ahli politik yang bagus sebagai pemimpinnya dan kini dalam pendapat rendah diri saya PKR tiada mempunyai satu pun wakil...

Alih bahasa dari malaysiandigest

3 comments:

  1. macam translation guna Google translator je.. pening kepala membacanya...

    ReplyDelete
  2. Anony...

    Lebih kurang mcm tu lah... tah mau pening klik sumber kat Alih bahasa dari malaysiandigest ...

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari