boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Saturday, September 21, 2013

Derhaka tak pesara guru ini ...

Cerita pesta demang politik lagi ni.... Kisah seorang guru pencen,, tak kenal pulak Cikgu ni,,, mungkin sahabat Cikgu Lin Labun kut...



KUALA KANGSAR, 21 Sept -- Pesara guru Shahidan Yusoff menghantar borang pencalonan sebagai Ketua Umno Bahagian Padang Rengas bagi mencabar Datuk Seri Nazri Aziz pada pemilihan Umno Perak di Dewan Jubli Perak di sini hari ini.
-- fotoBERNAMA (2013) HAKCIPTA TERPELIHARA

Tahniah buat Cikgu Shahidan,, kerana ada semangat nak lawan menteri Nazri Aziz,,, he he tak pulak digelar penderhaka ya, sebab lawan menteri, apakah sebab sesama umno,,, 

Kalau PRU13 dulu bila ada pesara kerajaan terutama sekali pegawai ATM jadi calon parti pembangkang, demer digelar penderhaka....ish, ish,,,

Tak dengaq pulak siapa lawan Ketua Umno Bahagian Lumut,, 
PERAKTODAY14
Teringat aku,, alangkah baiknya kalau Cikgu Jauhari (yang banyak membantu Zambry Kadiaq sebelum ini merampas jawatan Ketua Bahagian Lumut dari Wajdi Datuk Ishak) melawan dengan Zambry semula,,, baru power,, 

Ramai yang tak tahu lagi, Cikgu Jauhari dah pun menang kes mahkamah melawan kerajaan negeri Perak,, mengamuk sakan Zambry,,, 
Baca kisahnya Klik Sini

Yang syoknya, ramai macai-macai  umno kata Cikgu Jauhari tu bodoh,,melawan kerajaan, sekarang siapa yang bodoh,, Cikgu Jauhari tanya kat aku...   

Pada hari raya puasa kedua yang lalu, aku dijemput ke rumah terbukanya, Jumaat malam sabtu, sampai sahaja, aku disambut oleh anaknya,, lalu disuruh duduk semeja dengan Cikgu Jauhari,, ada bersamanya waktu tu, tok sidang Batu 8 Lekir (Ajk Pemuda Lumut), tak lama selepas tu muncul Cikgu Rashidi Adun Pasir Panjang,, lepas ambik makanan (buffet) mai sekali dimeja aku,, wow dapat bersalam dan beraya dengan YB baru Dun Pasir Panjang,, 

Cuma 2 orang itu sahaja orang otai umno yang aku kenal dijemput,,, yang lain-lain tu kebanyakannya cikgu-cikgu pencen dan sanak saudara tuan rumah sahaja...

Hasil dari kemenangan saman, bernilai RM10juta, Cikgu Jauhari dah menubuhkan Yayasan Haji Jauhari dan dirasmikan pelancarannya oleh YB Cikgu Rashidi pada malam itu...

Sayang, Cikgu Juhari dah sedikit uzur akibat faktor umurnya dan masaalah kesihatan., Kalau beliau betul-betul sehat dan bertanding merebut jawatan Ketua Bahagian dari Zambry,, aku sanggup dan bersedia jadi tolong kempen untuk nya,, syarat Zambry dikalahkan... he he...

Tak ada ke sesiapa wakil melayu umno Lumut nak lawan ketua Bahagian,,, malu weiii, Pas Kawasan Lumut yang cikai ni pun ada pertandingan YDP Kawasan Lumut,,, jadi parti mana yang lebih demokratik,,, Pas atau Umno..





22 comments:

  1. Hahaha...bila dlm umno ada pertandingan maka keluar istilah derhaka, gila kuasa dsb...bila pas ada perebutan maka disebut demokratik...bila brckp bersandar agama bangsa tak penting, yg penting agamanya...ttp bila bab mnhina, agama entah kemana...warna kulit dan fizikal dihina...seolah2 lupa dosa mnhina ciptaan Allah...tahniah bhai MM org yg dihina lbh jauh kehadapan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. JUragan aku ingatla hang betui punya pekatla aku ni umno tapi otak aku tak serupa hang aku campok semua orang ambil pandang orang tak kira melayu cina hindu tapi hang kalau jadi peminpin la aku ingat hang boleh ingat dekat melayu ka kerana banyak melayu jadi pimpinana aku tengok banyak duk himpit toke yang banyak duit saja.

      Delete
    2. Hahaha...bhai aku juga bnyk kawan dari cina india, ttp bila bab politik bangsa aku ada prinsip tak kira lu cina ke india ke waima lu melayu ali baba ke.. sorry bhai lu nk ckp tntng lu lbh bagus atau lu lbh hebat dlm umno, perlu ke aku kesah...aku tak terikat dgn mana2 caw. Atau bahagian umno dan tak seorg pun dlm umno kenal siapa juragan 69...yg kenal aku cuma anak dan isteri aku...

      Delete
    3. bertanding dalam Pas x menjanjikan apa2 kekayaan bro.berbeza dengan UMNO.Bila menang dalam pertandingan UMNO,maka akan terpampang lah kekayaan didepan mata.aku rasa ko perasan benda tu atau ko buat2 tak nampak demi nak mnghalalkan tindakan pemimpin2 ko

      Delete
    4. Bhai...itu kata lu yg jd ahli biasa atau 'penyokong' saja...ttp hakikatnya siapa saja yg pegang jawatan dlm politik...cerah lh sngt utk dpt hasil tnpa kira parti apa bhai...dan brmulalh kroni muncul utk sama2 berebut peluang....

      Delete
    5. Ustadium fatality barai cakap jgn tentang.nanti kena cop khawarij.diam,taat dan balik rumah

      Delete
    6. Betoi juragan. Dalam umno bila khairy masuk politik heboh satu malaysia. Umno masukkan anak beranak jadi pemimpin.
      Tapi mereka tak bising pada guan eng, nurul izzah, karpal singh. Dan sekarang ni menantu hadi pulak nak bertanding.
      Tak ke ni dinamakan HIPOKRIT yang terhebat abad ini?.

      Delete
  2. Dalam politik semua orang akan himpit kepada yang banyak duit. Sampai tak tau nak kira
    Pasai itu guan eng nak buat tunnel salah kira sampai 1 billion. Itu dia salahkan tukang taip.
    Cec pun silap sampai 500 . Itu pun dia tak salah.
    Orang lain salah. Dia tu kan khalifah pas. Mana ada salah. Maksum lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasai tu Madey bole kumpui rete juta2.dia.kan lagi pandai dari tuhan.kalau dia tak pandai,takkan le dia kondem hukum tuhan. biasanya yg kondem2 ni org yg pandai je

      Delete
    2. Nik aziz pun kondem jugak.
      1. Dia cakap tuhan pun mencarut.
      2. Nabi masa kecik , sama macam mamat kampung je?. Betul ke?
      Guan eng silap kira sebab yang lebih tu dia punya komisen.
      Tapi tak apa , orang pas semua ulama. Boleh tolong sama itu tokong guan eng yang pengikut pas sayangi.
      Macam juara lawak pas ketawa.
      Ha ha ha hi hi hi hu hu hu.

      Delete
    3. as alwys..xde hujah...bende lama org da byk kali jawab pon xpuas ati lagi...ni mest jenis dok g blog umno je neh..haha...

      Allah mencarut...1st..paham mencarut tu apa...mencarut tu mengeji..lam Al-Quran..banyak ALLAH mengeji org2 kafir..org2 yg xnak ikot suruhan...saudara baca dan tadabbur Al-Quran atau belum?jika belum..saya nasihatkan bertadabburlah..best baca ayat ALLAH ni..

      2nd juga pahamkan istilah budak kg tu apa...budak yg buat keje kg..betol la..nabi gembala kambing dulu..nabi bukan dok dalam kumpulan elit jadi kontraktor pon..hahaha...

      tapi madey kondem hukum tuhan ade ke hujah? palg hebat madey kata hudud ALLAH tu dibuat oleh ahli fiqh..waaahh...atas hujah ape ye kalo boleh jawab?

      Delete
    4. Patut la UMno ni bodo sampai ketulang mencarut pun depa ta tau biasa entah bahasa malaysia setakat cukup makan sahaja .

      Delete
    5. Oh cam tu. Tapi itu nik aziz yang cakap. Dia kata masa umur nabi 40 tahun , baru tuhan cari siapa yang layak jadi nabi. Bukannya telah dipilih sebelum lahir lagi.
      Tak tahulah. Sebab ini saya tengok dalam u tube. Nik aziz yang cakap.

      Delete
    6. Bhai 06.30...jika kita pegang pada fahaman lu, maka takda isu lh tun m ckp zaman nabi takda gilette...mmng hakikatnya zaman tu kilang pisau cukur tak ujud lg kan....

      Tun m tidak prnh kondem tntng hukum Allah bhai, jika kita memahami sprt mana lu suruh org faham tntng maksud nik aziz brckp tntng kenabian rasullulah...didlm al quran tidak dinyatakan undang2 keseluruhan didlm alquran secara satu persatu2...tiap2 juzuk ada tntng hukum dan bkn seperti buku law n order...maka ahli fiqh dan ulama yg mnyusun kmbali keseluruhan undang2 didlm al quran..

      Seperti biasa, tun m dijaja org yg menolak hukum hudud...knp pimpinan trtinggi pas tidak jujur kpd rakyat yg tun m menolak draf hudud 'yang pertama' yg mana didlm draf tersebut ada2 undang2 yg tidak selari dgn hudud Allah...ini tlh diputuskn oleh jakim dan mufti2 dimalaysia, dan bkn tun m yg menolak draf hudud secara total...

      Bhai, tun m meminta agar draf hudud itu di perbetulkn semula mngikut hukum yg sebenar2nya...dan diusulkn kmbali kpd jakim dan majlis fatwa serta mufti...ttp smpi skrg bhai, pas tidak prnh kmbali bersama draf yg baru...politik bhai...pimpinan pas nmpk ini peluang utk mngatakn tun m menolak secara total...

      Mencarut...memaki...mengeji adalah istilah yg berbeda sama seperti perbuatan yg berbeda didlm mencarut..memaki..serta mngeji...Bhai Allah mmpunyai nama2 yg indah utk disebut oleh umatnya dan bukan nya Allah itu 'SAMSENG ATAU GEDEBE'.. wallahualam...

      Delete
    7. Cam tu ka. Patutlah sampai sekarang bila ditanya , pas kata draf hudud masih belum siap. Hudud pun tak dengar dah. Mungkin masa pru 14 baru timbul balik kot.
      Itu pun kalau dap setuju. Sebab nik aziz cakap kalau pkr dan dap tak setuju mereka takkan laksana.
      Maknanya pas kena dengar cakap dap lah tu.

      Delete
    8. @juragan...gillette mmg tiada..tetapi pisau/besi ada...
      ada baca hadis berkenaan bercukur atau tidak?hehehe...
      lain org lain persepsi..tapi bg saya...jika pon mahathir tidak mahu mengikut sunnah(berjanggut)jangan perli...etc....

      Dalam Al-Quran mmg tidak dinyatakan secara detail..tu penting hadis...cth solat kita...mana ada lam Al-Quran cerita detail..maka dari Rasulullah la kita ikot...tapi...sunnah2 Rasulullah pon depa pakat perli..apa lagi la yg lain...ada sahaja alasan...gillete xde la..org arab nafsu kuat la...xseswai dengan zaman la....bla2...

      ayat Mahathir adalah -->HUDUD itu CIPTAAN oleh ahli Fiqh...bukannya HUDUD itu DISUSUN KEMBALI oleh ahli Fiqh...sila paham bebetol..lain ayat ni...CIPTAAN...dan DISUSUN KEMBALI....klo saudara masih in denial mode..saya xboleh tolg...banyak sebenarnya karangan2 dalam blog chedet tu menidakkan peranan hadis..seolah2 ada admin didalamnya anti hadis...

      Juragan...apa hukum yg xselari dgn hukum ALLAH tu?cube cerita kat sini?saya pon nak tahu jugak...saudara juragan kan org berpengalaman...

      perkataan mencarut mengeji tu ada dalam kamus DBP..lain la kalo bahasa Melayu itu salah...benar..ALLAH mempunyai banyak nama yang indah...dalam AL-Quran banyak ALLAH sebot perkataan "azab-KU amat berat..azab-KU amat pedih..azab-KU amat besar..etc"...semua tu menunjukkan betapa ALLAH itu amat keras kepada org yg tidak mengikut perintah-NYA...termasuklah parti yg kononnya memperjuangkan islam..tapi nak wajibkan penutupan aurat di kalangan mereka pon masih xmampu..

      kalo nak terang kat org yg xpaham bahasa...kene guna bahasa mudah..klo guna bahasa tinggi..lagi betambah xpaham...cth..ALLAH guna perkataan celaka...laknat...etc..memaksudkan ALLAH itu sangat GEDEBE(dalam bahasa kelantan() pada org2 yg tidak mengikut perintah-NYA

      sedang ayat ALLAH kata "Ati'ULLAHu wa ati'urrasul wa ulil amri minkum fain tanaza'tumfi syai infarudduhu ilALLAHi warrasul in kuntum mukminun bILLAHi wal yaumul aakhir"...ayat ni ayat muhkamat je...ta'at ALLAH..ta'at rasul dan ulil amr...tapi kalo berselisish..kembali kepada AL-Quran dan hadis..tapi...BN ni..Al-Quran pon depa pandang sepi....apa lagi Hadis????dok sibuk ngaji wudhu' sampai tua x khatam2...itu pon kalo ngaji..klo jenis ketegaq perasan suma dia pandai...haru...

      harapnya juragan paham apa yang ALLAH banyak kali ulang dalam AL-Quran..Ta'at pada DIA..buat apa DIA suruh..tinggal apa DIA larang..ajak makruf..cegah mungkar..

      Delete
    9. Bhai 09.31...aku tak sebut pun yg mencarut itu tak ujud dlm kamus bahasa kita...ttp mmbawa pengertian yg berbeda dgn perkataan mengeji atau mencela...whatever bhai, utk umno jgn tersalah sebut satu perkatan pun... ttp utk pas wlu tersalah sebut dlm satu 'ceramah'pun tidak mnjd nanah atau kudis...

      Bhai lu sbgi ahli atau penyokong pas takkan tak dpt salinan draf hudud kot...hudud di kelantan dan trengganu juga berbeda wlupun di bawah parti yg sama semasa hj hadi mnjadi mb...lu cari kt mana2 markaz pas yg dpt draf hudud tersebut...klu ada lah...
      Antara yg mnjadi janggal ialah hukum meliwat isteri...lu cari sendiri dlm draf hudud pas...ttp sblm dpt jwpan dari draf, lu dptkn hukum nya melalui hukum Allah (al quran)

      Dan juga perlaksanaan hukum hudud diantara pesalah muslim dan bkn muslim, adakh Allah yg tetapkn bahawa hukum hudud itu terlaksana kpd islam sahaja...cnth 3 perompak yg merompak...perompak 1.mat syabu (islam) 2.gung ang (kristian) 3.kerpal (sikh)...siapa yg kena hudud?...lu fikirlah

      Delete
    10. @juragan...maksud saya...dalam dbp ada tulis kata mencarut itu maknanya mengeji...bukan saya yg tulis..dbp kata...kot x caya..sila rujuk kamus tersebut...bukan persoalan parti mana salah atau tidak...persoalannya adalah..org yg berkata2 itu bukan ahlinya...cth...mahader seorang dokter...tetapi beliau telah memberi penerangan berkaitan hukum fiqh...kalo xtahu..cakap je xtau..xpon cakap saya bukan org yg sesuai utk beri komen...kan mudah...tidak ia mengelirukan umat islam kat msia yg mmg sudah sedia keliru ngan islam UMNO...

      juragan..bukankah saya mohon saudara cerita di sini...kot apa info yg saya dapat itu bercanggah dengan maklumat 'sahih' dalam kepala juragan...

      ALLAH xtentukan hukum hudud terlaksana kpd islam shj..tetapi kepada semua...problem skrg..org islam baka sendiri menentg perlaksanaan hukum islam bagaimana pula nak adapt pada org bukn islam..kita berharap org bukan islam faham sedangkan org islam itu sendiri xpaham pon adil dalam islam tu....sory to say..but i've to..islam UMNO hanya islam BAKA...kita xpernah mempunyai pengalaman mencari hidayah ALLAH seperti org non muslim...tahu2 lahi2 islam..apa islam tu pon tahu yg 5 sahaja...iman?hapal...tapi pengertian sebenar???????

      harapnya boleh saudara kongsikan apa hudud versi pas yg mahathir suruh kaji dulu tu...

      lagi 1...hukum meliwat isteri bukan hudud saudara juragan...mengikut 4 imam..meliwat isteri itu di bawah jenayah takzir...xde dalam AL-Quran yg menyatakan meliwat itu dikenakan rejam...sebat...potong...etc spt dalm hudud...paham betol2...

      meliwat itu tetap salah..cuma dalam kategori apa kesalahan itu....basic pon xpaham...macam mana...???..soalan bonus..hukum hudud ada berapa????

      lagi satu...ini pendapat saya..dapat saya rasakan saudara ada basic sikit..percaya...tetapi masih tidak YAKIN...percaya bahawa bangsa dapat menyelamatkan agama..sedangkan sejarah anbiya' dahulu menyatakan sebaliknya...saudara suruh ambil pelajaran dari sejarah malaysia..yes..history do repeat..but sejarah mana yg palg besar???sejarah anbiya' tiada pula saudara jadikan pedoman...walaupun AL-Quran dah menerangkan berkali2...

      Delete
    11. Bhai...perlukh pas fikir tntng islam baka, islam kacuk or whatever jenis islam...klu dh septtnya hudud itu dilaksanakn tnpa mngira apa agama atau bangsa knp lak pas yg trlalu bijak beragama blh bg kelongaran...dan knp pas tidak lg brjuang utk hudud di kelantan, selangor dan pp...takkan kot pkr dan dap akan menentang...

      Pada aku andainya kerajaan pkr dan dap mnyokong pas utk jlnkn hudud di 3 negeri ni, maka takda alasan lg utk malaysia mnjalankn hudud...lu nk ckp yg kerajaan bn tidak bebarkn....hahaha bhai lu cari kebenaran yg sebenarnya dlm politik tahalul siasi dl pr...mudah utk salahkn org lain dari menzahirkn sesuatu perancangan..

      Aku rasa sbb itu dlm hudud ala pas terengganu tidak meletakkn liwat itu sesuatu yg berdosa...bhai jika hukum liwat tidak ada dlm quran maknanya hudud itu tidak berdosa dan salah...yg aku tahu dlm syiah mmbenarkn liwat asalkn isteri merelaterpaksakan...

      Delete
    12. PAS xperlu tapi fikir saudara juragan..saudara sendiri menulis seolah menentang perlaksanaannya..malah back up pula individu yang mempertikaikan hukum yang terang2 ALLAH cerita dalam AL-Quran..saudara juragan, saudara lihat sendiri di turki..di mesir.. apakah jalan dakwah itu semudah AB dan C? penentang2 dari golongan sekular begitu banyak.. alasan demi alasan dicipta..tidak cukup..mereka fitnah pula.. nama islam..tapi alasan cukup banyak dalam menegakkan islam dalam hidup..bukan islam baka ke namanya ni?

      jangan anggap kita syahadah..kita solat...kita berzakat..kita puasa..kita haji da mencukupkan syarat2 islam itu...ALLAH turunkan 2 lagi elemen penting..IMAN dan IHSAN..xde 2 ni..xlengkap seorang yg mengaku dia muslim sejati apalagi nak mengaku mu'min...

      penentangan itu bukan datang dari dap dan pkr sahaja juragan..ia datang dari segenap sudut..terutamanya UMNO....kenapa dahulu jika PAS berseorangan dalam menegakkan hukum (kelantan dan terengganu) xde pulak sokong?bila menjadi pakatan sibuk kata dap dan pkr menentang...dahulu????? sama sahaja status dap parti bukan islam dengan umno parti islam..apa beza mereka dalam penentangan ini?

      bila baca balik komen2 juragan..saya teringat kisah Nabi Musa dan kaumnya bila ALLAH minta sembelih lembu...macam2 ditanya..padahal mereka xnak buat pon...macam tu la lagaknya juragan..

      This is going to be tiring (elaborating on the common sense is always tiring), but please bear with me…..

      telah dijelaskan di dalam komen di atas...hukum meliwat isteri bukan dalam kes HUDUD..ia kes TA'ZIR...hudud xmerangkumi semua jenayah juragan..bahkan kebanyakkan jenayah adalah di bawah ta'zir..jangan kusutkan benda mudah seperti kusutnya minda umno anda tu...

      Hukum jenayah islam terbahagi kepada ;
      (a) Hukum Hudud- ada 6 iaitu zina,qazaf,minum arak,mencuri,merompak,murtad
      (b) Hukum Qisas - bunuh dgn sengaja atau mencederakan dgn sengaja
      (c) Hukum Ta’zir - kebanyakkan jenayah yang tidak ada atau tidak cukup bukti spt dalam syarat2 hudud dan qisas adalah dibawah hukum ta'zir..termasuklah liwat...

      pemahaman lebih lanjut saya nasihat kan juragan pergi bukak kitab feqh dahulu sebelum semberono menulis komen..ataupun minta sahaja ustaz2 di kawasan perumahan anda terangkan...kita kalo xde ilmu..kene carik ilmu tu juragan...sebab dalam islam..menuntut ilmu itu fardhu(wajib)...jgn sibuk ilmu dunia je..ilmu akhirat juga..

      islam tu mudah kalo kita belajar..dan terus belajar...asalkan kita mengaku kita bodoh..dan tidak angkuh apabila kita pandai...ALLAH bagi pinjam je dunia ni juragan..bukan selamanya pun...

      suka saya petik satu dari ayat Al-Quran dlam surah Hud:57

      ""Dalam pada itu, jika kamu membelakangkan juga seruanku, maka tidaklah menjadi hal kepadaku kerana aku telah sampaikan kepada kamu apa yang telah diutus oleh Allah untuk menyampaikannya, dan Tuhanku akan menggantikan kamu dengan suatu kaum yang lain (setelah kamu dibinasakan); dan kamu pula tidak akan dapat membahayakanNya sedikitpun. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengawal dan Pemulihara tiap-tiap sesuatu""

      kalo ALLAH nak binasakan satu KAUM/BANGSA tu xmenjadi masalah...tapi ALLAH xkan binasakan agama DIA juragan...

      Delete
  3. Orang pas semua ulama tau. Termasuk raja lawak tu.
    Haha ha hi hihi hu hu hu.

    ReplyDelete
  4. Ya fatwa bilik 121

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari