boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Monday, August 19, 2013

Kerajaan nak tunggu berapa ramai lagi orang melayu mampuih..

Perkara ni sentiasa aku duk terfikir dan persoalannya masih tak mendapat jawapan,,, kenapa?...


Masaalah main mercun di Malaysia, banyak yang kudung tangan, melecur malah ada yang mati,, majoritinya melayu berugama islam,, kenapa... sedangkan kalau nak ikut,, main mercun yang hebat orang Cina,, sebab mercun budaya mereka....

Hari ini timbul lagi satu cerita...


Boleh baca Klik Sini

Mungkin sebab adik dalam gambar ni anak orang biasa,, jadi terpaparlah kisah main mercun... 
Tetapi bila kita imbau balik, bagaimana dua kanak-kanak anak jutawan kosmetik dari Ipoh bersama perkerjanya yang meninggal dunia,, pada mulanya berita yang aku dengar dan terbaca,, berpunca dari bunga api, yang jatuh dibawah kereta mewah benthly,, itu puncanya,, besioknya,, keluar statemen dari polis,, kebakaran berpunca dari litar pintas... ada akai ka,, rumah harga berjuta boleh berlaku litar pintas buatan manusia.. Apa pun lantak la...

Cuma yang aku duk tertanya-tanya,, sampai bila masaalah mercun ni nak ditangani.... oii malu la sikit,, negara jiran kita Singapore, pemerintahnya China totok,, tetapi permainan mercun diharamkan,,,, ia tak perlu pun majlis fatwa untuk haramkan,, sedangkan rakyatnya majoriti China...

Tolonglah rening dan ingat balik sejarah mercun di Malaysia,,, bukan lama sangat pun,, baru lagi.. dalam 22 tahun yang lalu...  kisah kilang mercun Bright Sparklers, Sg Buloh, meletup pada 07.05.1991,, 

kilang haram beb, tapi salah sorang pemegang sahamnya kalau tak salah ingatan aku. Tun Daim Zainuddin, oleh sebab operasi cara haram,, tiada apa-apa tindakan,, senang sungguh undang-undang umno ala Malaysia. 

Yang mati 26 orang, cedera 83 orang,, cari ler balik sejarah kisah kilang ni...

Waktu selepas kejadian tu,, macam-macam lah keluar kenyataan,, nak haram ler, nak itu, nak ini,, tetapi hampeh.. macam isu panas sekarang juga ler,,, isu syiah, bermacam kenyataan, sedangkan syiah dah berapa lama menular dalam negara,,, malah seorang penulis/pengarang buku, yang agak popular,, secara terangan pro ke syiah,, tapi apa ada tindakan,, malah dapat penghargaan dengan penulisan novel beliau..

Susah sangat ker nak haramkan mercun,, atau masih sayang nak tinggal sebab bila program kerajaan pun masih ada lagi pertunjukan bunga api... 


8 comments:

  1. Yang syoknya tu, bila Hari raya orang2 Melayu putus jari, kudung tangan, mata buta dek mercun. Bila Tahun Baru Cina tiba, orang Melayu juga yang banyak mati sebab berlumba2 nak balik kampung. Hari Deepavali pun orang melayu juga yang ramai tumpas.Time Christmas orang Melayu yang paling ramai mabuk arak. Tak cukup lagi Kerajaan Umno buat sambutan Tahun Baru, orang Melayu sekali lagi pecah rekod melahirkan anak luar nikah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.....betul....betul

      Delete
  2. Tuan MM, enta punya posting tajuk menarik...biar ana jawab...kerajaan sekarang ni nak kalu bole suma orang melayu mampos...supaya yang tinggal cuma spesis melayu umngok (baca: specis semacam mahader mandeliar..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. En putat jgn le berkata begitu sebab nanti pencacai tua angkat najis juragan69 akan mengamuk mempertahankan Madey kutty Kerala

      Delete
  3. Semuanya kerana rasuah dan/atau tidak amanah dalam kalangan mereka yang diberi amanah untuk mentadbir/mengurus

    ReplyDelete
  4. kalau yang kena itu suku sakat pembangkang ... lagi le umno suka...!

    ReplyDelete
  5. yg byk kudung tu melayu PAS, tu pasal umno x kisah...melayu umno duk main ps4

    ReplyDelete
  6. mercun mmang dh dharamkan pnjualannya sbg langkah mncegah prmainan mercun.. tapi..? camana org boleh dpt jugak main mercun... ? diorang dpt drpd pasaran gelap atau drpd rampasan kastam atau seludup.. ni semua rasuah punya pasal la...
    ade duit semua bole la... mcm rokok la... dh kluar fatwa haram tapi rokok masih jual jugak... sbab kerajaan dpt cukai... duit lagi tuh... ni semua retorik la encik..

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari