boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Tuesday, May 6, 2014

GST - Jawapan buat PM DS Najib ..

Selepas rakyat Malaysia turun memenuhi dijalan-jalan raya menuju Dataran Merdeka membantah GST,, PM 1Malaysia masih lagi nak mempertahankan idea tindakan bodohnya dengan memarahi pembangkang....


Pembangkang Kutuk GST Tapi Tidak Sedia Alternatif - Najib

Diterbitkan: Sabtu, 3 Mei 2014 11:48 PM


Boleh baca Klik Sini

Namun rungutan bangang dari PM 1Malaysia telah diberikan jawapan oleh seorang ahli akedemik,,, 

Ayuh jimatkan perbelanjaan negara



Profesor Madya Datuk Dr Mohammad Agus Pensyarah Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff

SHAH ALAM - Bagi menjimatkan perbelanjaan negara beberapa langkah yang diperkenalkan calon presiden dari Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) Indonesia, Joko Widodo atau lebih dikenali sebagai Jokowi boleh dipraktikan di negara ini.

Penganalisis Politik, Profesor Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusof berkata, antara sistem yang diperkenalkan tersebut adalah seperti memotong separuh perbelanjaan pegawai-pegawai kerajaan.

"Tindakan kerajaan memperkenalkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) telah membawa rakyat marhaen ke jalan raya pada 1 Mei yang lalu.

"Ini kerana mereka berasa terbeban dengan kenaikan kos hidup, biarpun hakikatnya GST akan mula berkuatkuasa 11 bulan dari sekarang.

"Lalu beberapa sistem Jokowi boleh ditiru kerajaan dalam menjimatkan lagi perbelanjaan negara, antaranya mengambil separuh perbelanjaan pegawai, termasuk untuk tiket kapal terbang,minyak percuma dan kereta percuma.

"Hanya tingkat tertinggi sahaja yang betul-betul mendapat kemudahan tersebut, di samping memotong perbelanjaan mesyuarat di hotel-hotel besar dan tidak melanjutkan perkhidmatan pegawai yang telah sampai tempoh pencen," katanya yang dipetik menerusi akaun Facebook miliknya.

Oleh itu, Agus menambah,sekiranya  langkah ini dilaksanakan sudah semestinya banyak wang negara yang boleh dijimatkan.

"Saya fikir, bagus juga negara mengambil langkah begini,kemudahan kereta hanya untuk Ketua Setiausaha (KSU),Ketua Pengarah dan Naib Canselor sahaja.

"Lain-lain pegawai tidak perlulah disediakan kereta,minyak dan pemandu, sementara pegawai berpangkat besar yang pencen itu, janganlah disambung kontrak, jika masih bertenaga, ceburilah bidang lain.

"Jadi jika inilah yang boleh kita lakukan, banyaknya perbelanjaan negara yang boleh kita jimatkan," katanya.


kalau PM1 Malaysia tak boleh nak ikut juga,, maka memanglah PM 1Malaysia jenis manusia yang kita tahu selama ini tidak pernah merasai kesusahan sepertimana rakyat-rakyat marhaen,, 
PM 1Malaysia, bila ibunya Toh Puan Hajjah Rahah melahir Najib  ke dunia dan celik aja biji mata telah hidup dan melantak dalam kemewahan, jadi erti kesusahan kehidupan seperti mana rakyat marhaen tempuhi memang tak pernah dirasai oleh Najib walaupun se minit... 

jadi mahu ke Najib nak ikut saranan Prof Dr Agus tu,,,sepertimana telah dipraktikkan oleh negara jiran.. 

kalau nak sebut pembaziran yang dilakukan oleh najib banyak lagi,,, yang paling besar pembaziran ialah najib membanyakkan jawatan menteri kabinet berbanding negara-negara maju dan lebih besar dari Malaysia, itu tidak termasuk lagi jawatan khas buat bekas pemimpin politik BN yang sama taraf dengan menteri...



7 comments:

  1. Kalau kata tak bagus maknanyatentulah ada yang lebih bagus. Adat orang mengkritik adalah menyata apa yang tak baik dan memberi apakah altenatif yang terbaik.
    Itu adalah cara membangkang yang produktif. Setakat bangkang kerana parti itu pembangkang adalah satu perkara yang tak bijak.
    Pembangkang juga perlu menunjukkan tauladan cara berjimat Bolehkah selangor yang baru menaikkan gaji exco dan cukai perniagaan menurunkan gaji dan cukai?
    Bolehkah penang menurunkan gaji exco dan tariff air.
    Kita kena tunukkan cara yang baik baru orang akan ikut.
    Bukan bangkang kerana pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dikatakan kau ni bangang melantun-lantun kau marah. Tapi kau ni memang spesis jenis bangang pun sebabnya kalau sekarang kau bayar Ron95 dengan harga RM1.50 seliter memang kau cerdik, tapi kalau kau bayar sama macam aku bayar RM2.10 kau ni lah spesis oaling bangang sekali.

      Delete
  2. Saya setuju dgn pandangan Dr agus... BG keistimewaan kepada ketuax negara Dan orgx tertentu sahaja... Berapa bnyak duit kerajaan yg boleh dijimatkan... Biar yg lainx tahu bila minyak kena bayar sendiri... Bila hotel kena byar sendiri.. Tidak ada lg peruntukkan kepada menteri kabinet.. Hanya ketuax negeri sahaja yg diberi keistimewaan...

    ReplyDelete
  3. Malulah aku kalau main tiru-tiru. macam le aku tak ada edia. Aku kan PM tau tak ?

    ReplyDelete
  4. Korang ni sebenarnya tahu tak kenapa GST diwujudkan..nampak sangat kebangangan korang..yg tolak GST Cina..lepas tu melayu dihasut..melayu yg bodoh piang tak faham apa2 trus terima..baghal punya melayu..perhimpunan ada Cina hadir..tak dak sebab depe dah plan awal2 supaya melayu lawan melayu..bodohhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau u cakap takda cina yang turun waktu perhimpunan dulu, u mmg bodohh. cakapp takde fakta. main sental je. ni la macaii. main bubuhh kut mana bulehh. alahaaii

      Delete
  5. 1.13am lg bodoh..dh kaya sangat ke...

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari