boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Tuesday, August 23, 2011

TPM Muhyiddin 50 tahun terlewat - Brig Gen (R) Mohd Arshad Raji

Oleh Brig Gen (R)

Mohd Arshad Raji


[gambar+saya]

MUHYIDDIN – 50 YEARS TO LATE

TPM Muhyiddin Yassin dilaporkan memberi ucapan yang kerajaan pusat masih mengutamakan kepentingan Bumiputera, bertentangan dengan tanggapan antara majoriti dominan negara. Pada masa yang sama dia juga berkata bahawa perubahan sepatutnya tidak kelihatan dalam satu konteks yang sempit dalam satu kumpulan etnik, tetapi dalam satu konteks yang lebih luas memanfaatkan semua rakyat Malaysia.

Saya mengatakan ini kepada Muhyiddin yang ia 50 tahun terlambat. Ini ialah jenis retorik yang kerajaan telah sebut berkali-kali sebelum tahun-tahun ini. DEB dilaksanakan akibat kejadian peristiwa 13 Mei, 1969 iaitu rusuhan perkauman bertujuan untuk menyelesaikan ketidak seimbangan ekonomi antara kaum dan meningkatkan atas kesejahteraan ekonomi dan sosial Bumiputera. Tetapi sehingga hari ini kerajaan masih mengikut retorik sama yang keutamaan ialah untuk lebih baik prospek ekonomi dan sosial Bumiputera. Adakah kita memerlukan lagi 50 tahun lagi sebelum Bumiputera boleh datang daripada kesusahannya? Saya secara jujur meragui samada boleh dilaksanakan , memandangkan 100 tahun lagi tanpa satu perubahan drastic dalam set minda pentadbiran kita sekarang dan pemimpin politik yang akan datang.

Hari ini kita mendengar pengumuman baru dibuat bertujuan untuk apa DEB mengandaikan untuk mencapai, tetapi berkata dalam pelbagai fikiran tergamam akronim………………NEM, TERAJU, PEMANDU dan apa apa lagi… . Berbilion-bilion ringgit telah diumumkan menyokong sangat ekonomi dan sosial ini, tetapi dari mana berbilion-bilion RM akan datang dari kantung yang berjerebu.

Saya berharap ia nya tidak datang dari KWSP atau FELDA dan saya ingin memberitahu, Auto Teller Machine bagi projek di mana kegagalan atau kejayaan benar-benar menimbulkan kebimbangan mendalam. Bayangkan sahaja pelancaran satu billion projek pelbagai di kenyitan sebelah mata. Saya telah diberitahu pada masa lalu, satu projek magnitud sebegitu mesti mengulang satujawatankuasa-jawatankuasa berlapis pelbagai sampah dalam memperinci kos dan manfaat projek sebegitu sebelum ia akhirnya diluluskan , dan ini boleh mengambil bulan-bulan atau tahun-tahun.

Saya akan mendefinisikan satu 'kenyitan sebelah mata' projek biasanya ada satu yang sepatutnya mencerminkan kebesaran atau satu karya agung yang tidak memberikan memanfaat kepada masyarakat luar bandar. Siapakah yang mendapat faedah sebenarnya didalam projek sebegitu……Saya tidak tahu.

Jika kita nak bercerita akan kemajuan dan pemimpin yang baik serta kekayaan sebuah negara, saya ingin mempelawa Muhyiddin dan keseluruhan kabinetnya membaca keseluruhan transkrip ucapan belanjawan Singapore oleh Finance Minister Tharman Shanmugaratnam yang telah dibentangkan di parlimen Jumaat lepas. Saya tahu keseluruhan kabinet itu akan malu melihat bagaimana negera pulau kecil telah bergerak , dan mereka sekarang mempunyai pendapatan lebihan jadi kebanyakan daripadanya kerajaan mahu berkongsi dengan keseluruhan penduduk Negara itu; bukan disekat kepada kakitangan awam dan pesara seperti Negara kita Malaysia.

Menteri Kewangan Singapura tidak bercakap tentang kebesaran dan merancang seperti membina bangunan1000 tingkat; dia lebih menekankan faedah-faedah yang menjadi keperluan dan diberi kembali kepada orang ramai. Perbezaan besar adalah kita membelanjakan berbilion (yang berkurangan dalam hilang lenyap);bertentangan dengan kerajaan Singapura yang memberi kembali kepada penduduk rakyatnya.

Jadi Muhyiddin, anda boleh memanggilnya dengan apa jua nama iaitu NEM, TERAJU, PEMANDU atas nama kemajuan, tetapi saya mempunyai kurang keyakinan dalam ia berhasil menaikkan masalah sosial dan ekonomi negara ini, terutama Bumiputera. Muhyiddin boleh menutup saya keluar pada ini, tetapi sila tunjukkan saya satu bukti yang boleh dilihat yang apa dia kata akan mengusahakan dengan hasil positif , dan itu ia bukan lagi retorik tulen atau satu gimik pilihan raya. Saya tahu yang beberapa projek telah memperkayakan sesetengah orang, tetapi bukan semua orang dapat berkongsi sebidang kejayaan. Adakah Muhyiddin tak tahu yang masih ada rakyat Malaysia yang hidup hanya makan sekali sehari setiap hari? Saya telah lihat ini mata kepala saya sendiri sewaktu saya sebagai Brigade Commander di Pahang. Setelah melihat kesusahan seorang bapa miskin hidup dalam sebuah pondok, kita telah mengumpul sedikit wang dan membeli makanan yang termampu kita boleh , dan kita juga membeli dia sebuah basikal., Nyata, tiada siapa pun yang betul-betul menjaga lelaki ini, begitu juga wakil rakyat tidak tahu kewujudannya.

Satu-satunya perkataan nasihat saya kepada Muhyiddin, jika dia benar-benar ambil berat dan ingin mendengarkan dari persara askar yang dah lama, ialah bertindak dengan tegas terhadap kebocoran yang tidak pernah berkurangan melalui kesengsaraan rasuah. Untuk selama ini rasuah berlarutan dan kekal tidak dapat dihentikan, saya tidak percaya kepada kata-kata beliau… ……….walau pun diumumkan dalam apa bentuk sekali pun…..


Di alih bahasa dari .mindnoevil...



No comments:

Post a Comment

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari