boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Sunday, December 1, 2013

Ho ho ho, Berita baik,, Kenapa naik sikit aja... 4.9 sen sahaja.. tak banyak !

Itulah ketegaq, degil,, pimpinan Pakatan Rakyat pesan dah, berbuih mulut, jika BN menang lagi selepas PRU13, barang-barangan keperluan rakyat akan naik... 

Dan nampaknya memang benar dan jadi kenyataan..



BERITA

Butiran Tarif Elektrik Baru Dijangka Umum Isnin
PETALING JAYA: Kerajaan pada Isnin dijangka mengumumkan butiran kenaikan yang dijangkakan dalam kadar tarif elektrik - 15%, atau 4.9 sen bagi setiap kilowatt sejam (kWj).
Menurut sumber-sumber, pengumuman itu dijangka akan dibuat di Parlimen.
Pada 27 November lalu, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata, keputusan akhir berhubung kenaikan itu masih belum dibuat oleh Kabinet, tetapi kenaikan tersebut boleh berlaku bila-bila masa pada tahun 2014.
Ongkili berkata, keputusan akhir pada masa dan kuantum kenaikan akan dilakukan oleh Kabinet.
Beliau berkata, kenaikan tarif itu perlu bagi memastikan daya saing jangka panjang Malaysia dan kemampanan sektor kuasa.
Kadar tarif purata di Malaysia adalah 33.5 sen per kWj, iaitu kira-kira 8.5 sen, atau 25.3 %, di bawah "kos sebenar" kuasa dianggarkan 42 sen per kWj.
Berdasarkan kadar semasa, pelarasan yang dicadangkan dalam tarif elektrik mungkin akan melibatkan peningkatan sehingga 7 sen setiap kWj.
Melihatnya dari sudut perspektif, perkakas rumah yang menggunakan pada 1,000 W, jika tidak dihidupkan selama satu jam, akan membakar satu kWj elektrik.
Industri dan kumpulan perdagangan secara kolektifnya menggunakan kira-kira 75% daripada tenaga elektrik yang dijana di Malaysia, dan pada masa ini tarif purata bagi industri adalah sebanyak 32.2 sen setiap kWj, manakala bagi pengguna komersil berjumlah 42 sen per kWj dan kediaman di 29.7 sen setiap kWj.
Mengenai golongan berpendapatan rendah, Ongkili berkata, kerajaan akan memastikan bil elektrik mereka tidak akan terjejas teruk oleh tarif yang baru.
"Apabila kita bercakap mengenai meningkatkan tarif elektrik, apa yang penting bagi kami sebagai kerajaan adalah untuk mempertimbangkan kesan kepada pengguna, terutamanya golongan berpendapatan rendah," katanya.
Kerajaan mengulanginya sewaktu Belanjawan 2014 pada Oktober lalu bahawa ia akan berpegang kepada pelan untuk mengurangkan secara berperingkat subsidi bagi memperbaiki kedudukan fiskal negara.
Pelan ini adalah untuk mengurangkan jumlah subsidi kepada RM39.4 bilion tahun depan daripada hampir RM47 bilion diperuntukkan untuk pelbagai subsidi, insentif dan bantuan pada 2013.
Subsidi untuk sektor tenaga sahaja dianggarkan kos RM8 bilion sehingga RM12 bilion setahun kepada Kerajaan untuk bergantung kepada harga semasa bahan api input, khususnya gas.
Gas kini mencakupi kira-kira 50% daripada bahan api yang digunakan untuk penjanaan elektrik di Semenanjung Malaysia, manakala arang batu menyediakan 40%, kuasa hidro kira-kira 8% dan sumber yang boleh diperbaharui kira-kira 2%. Gas dibekalkan oleh Petroliam Nasional Bhd kepada sektor tenaga pada harga subsidi, manakala arang batu diperolehi pada harga pasaran.
Tarif elektrik kali terakhir di Malaysia disemak semula pada Jun 2011 selepas kerajaan menaikkan harga gas bersubsidi kepada sektor tenaga kepada RM13.70 daripada RM10.70 setiap juta metrik unit termal British (mmbtu).
Gas kini disebut harga pada sekitar RM50 per mmbtu di pasaran antarabangsa.

Tahniah buat pengundi-pengundi BN,, anda penyebab kesusahan rakyat..

7 comments:

  1. PESANAN DRPD ORG UMNO: kalo rasa mahal, rasa x mampu bayar.. pegi pakai lilin atau lampu gasolin.. nk masak nasik pakai kayu api... brsyukur la ada tiang letrik.. kalo xde UMNO sape nk buat tiang letrik..?

    ReplyDelete
  2. Pakar Ekonomi BN dah buat kajian setiap rakyat kena bayar semula dgn kerajaan RM2/- sehari x 28 juta = RM56 juta sehari x 30 hari = RM1.68 billion x 12 bulan = RM20.16 billion. Itu kira bodoh aku lah sebenarnya lebih dari itu sbb aku kira setiap seorang rakyat malaysia dicukai semula dari saku mereka RM2/- sehari tapi kalau RM4-5/- sehari kau orang kira lah sendiri. Camana pula kalau sampai RM10/- sehari berbilion bilion lah kerajaan dapat samun semula dari saku rakyat Malaysia. BN menang Rakyat Terlentang.

    ReplyDelete
  3. UMNO berniaga dgn rakyat, mereka mana boleh rugi. Perniagaan mereka sentiasa mencatatkan keuntungan. Jika terkurang keuntungan (dlm keadaan masih untung), rakyat mesti rela menokok kekurangan tersebut dgn jumlah yg lebih tinggi. Hidup melayu!!!

    ReplyDelete
  4. Apesal tak naik terus 0.49 sen atau 4.90 terus? Lagi senang dan lagi mudah rosmah nak pegi shopping ikut suka mak bapak dia je.

    ReplyDelete
  5. Kami rakyat memang dah jangka semua itu.tapi tak yakin dengan pr.bercakaran dan tidak sehaluan semasa mereka.
    Lebih parah,dalam parti sendiri pun celaru. PAS.dengan ulamak dan profesional.lihat saja MM,ada saja yang tak kena dengan pas,lebih parah dihembur ditepi jalan.yang baik hanya mp lumut.
    Dap pula tak habis habis dengan isu pemilihan parti.
    Pkr pula bercakaran perebut tulang.
    Macam mana nak perintah negara dalam kedaan begini. Hancur nanti.
    Individu dalam pr ,masing masing merasa diri mereka lebih cerdik daripada pemimpin.maka pemimpin sudah tidak dihormati.
    Penyakit ini telah berjangkit kpd.PAS. Walaq kpd.pimpinan sudah tiada lagi. Majlis syura telah tidak digunapakai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengaku saja lah. Tak payah nak bagi alasan bodoh....

      Delete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari