boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Friday, October 30, 2009

Nasib Pemilik Kenderaan Lama..

Salam Sejahtera..

Dua hari sudah, selepas pergi membayar bil Telefon di kedai TM, aku cuba telefon syarikat insuran di Ipoh, kerana sebelum ini pada bulan Jun yang lalu kereta pertama aku tak ada masaalah dengannya bila nak perbaharui insuran, cuma kena RM64.00 sahaja, walaupun lain-lain insuran dah mula mahal, tetapi jawapannya mereka tak jual lagi insuran 3rd party kecuali renew!!...

Selepas itu aku mencuba nasib, terus ke Pejabat Sykt Takaful Malaysia, bawa geran dan slip lama insuran, sebelum ini kereta lama aku pakai insuran STM, tetapi aku beli melalui ejen, bila nak renew ejen hantar surat suruh beli insuran kurnia, aku dah faham, kalau aku pi kat ejen tentu kena sembelih punya, sebab kebanyakan ejen-ejen insuranlah yang tukang sembelih tuan empunya kenderaan, alhamdulillah aku bernasib baik, kerani yang bertugas di Sykt STM tu kata boleh sambung, tapi kena bayar lebih sikit, aku pun OK lah, selepas dikira aku kena bayar RM139.60 naik 100% katanya, sebab kereta tu dah lebih 20 tahun, tahun 1977.

Bagi aku tak apalah, kalau nak dibandingkan dengan kekawan yang lain, mereka kena sembelih lagi mahal, ada yang hampir RM300.oo, last-last ambik 1st party, lagi puas hati...

Ingatkut lepas tu OKlah, kerana roadtax pun terus aku pi renew walaupun tarikh tamat 3 Nov nanti, tup-tup keluar berita semalam lagi satu bala yang akan ditanggung oleh pemilik kereta lama... Haram jadah punya menteri yang mencadangkan cadangan nak memajibkan setiap kenderaan lama kena masuk puspakom.

Pengalaman lama ku dengan Puspakom masih dalam ingatan, dalam tahun 2002 yang lalu, waktu itu aku pakai kereta honda accord 1.8 tahun 85.. oleh kerana enjin kereta aku terbakar disebabkan hose radiator bocor, aku terpaksa tukar enjin lain, bila tukar enjin lain terpaksalah pergi ke Puspakom untuk pengesahan semula.

Pak penakan bini aku bawa teksi kat johor Bahru, ia menceritakan kat aku masaalah yang dihadapinya ialah bila nak buat pemeriksaan pupakom setiap 6 bulan, cukup leceh bila pergi sendiri, kalau melalui ejen OK, kereta yang masaalah pun boleh lulus, tapi kalau pergi sendiri kereta walau macam mana tip-top pun selalunya kantoi, ada saja yang tak kena... Kemudian seorang dari kawan setempat kerja dengan aku pun cerita macam tu juga, bini dia buat usaha bus sekolah, pun ada masaalah dengan puspakom...

Berbalik dengan kisah aku, Puspakom Teluk Intan yang aku pergi berurusan, awal pagi aku dah pegi, hantar segala borang keperluan, bayar RM40.00 kalau tak silap kemudian aturkan kereta kat suatu tempat hadapan dengan pejabat Puspapakom, kemudia buka bonet enjin tunggu, lama juga tunggunya dekat jam 10.00 lebih baru seorang technician Puspakom, muda lagi orangnya mai check, rupanya ia cuma tengok no chasis kat enjin tu aja, sama atau tidak dengan borang declare custom tu, tu aja... lepas tu ia pun tandatangan kat borang pupakom tu, dan kemudian bosnya pula tandatangan, habis tu selesai, aku pun balik terus pergi ke Ipoh selesai pulak dengan JPJ, setelah isi borang serah semua, kerani kat kaunter JPJ tu cakap tunggu dua minggu baru boleh siap...

Nak sampai dua minggu, aku dihubungi telefon minta datang ke JPJ kerana ada masaalah katanya, terpaksa terkam pi ke JPJ Ipoh, jumpa terus pegawai besarnya pakai uniform, tiga paku atas bahu, dengan baik dia layan aku pelawa suruh aku duduk depan meja dia, dia pun terang kat aku masalah yang aku hadapi ialah borang puspakom aku tu tandatangan pegawainya tak dicop, jadi tak boleh nak proses, aku dikehendaki pergi semula ke puspakom Teluk Intan ambik cop tersebut, aku cuba merayu, tapi sayang dan sesia saja, tak dilayannya, walaupun sebelum ini dia layan aku dengan baik, terpaksalah aku ambik dengan berat hati bawa balik dari Ipoh terus ke Teluk Intan.

Sampai kat pintu masuk Puspakom Teluk Intan, aku maklumkan kat jaga di pintu masuk, seorang India, awai-awai lagi jaga ni bagi tau kat "selalu ini macam juga jadi, lu masuk pergi hantam itu orang!", oii jaga tu dah perapi kat aku, siap hangpa...detik dalam hati aku.

Sampai kat pejabat, aku pi tanya kat kerani bahagian pendaftaran, ia macam layan tak layan aja aku, aku diam lagi, nak buat macam mana, kemudian aku pi jumpa technician yang buat pemeriksaan kereta aku dulu tu, waktu tu ia sedang dok tengah buat pemeriksaan lori, pemeriksaan brek, aku ketuk pintu lori tu, aku bagi tau kat dia,, buka dia nak kata sorry atau minta maaf, dia boleh jawab dengan bangganya iaitu sekejap tadi pun ada seorang macam aku juga masaalahnya, haram jadah betui..

Lagi bengang merekam dalam hati, tetapi itulah. ia buat macam tak layan naik balik atas lori, aku malas nak bising balik, mungkin ia nak siapkan kerja dia kut, tapi dalam pada tu aku pi balik kat kerani pendaftaran tu, terus aku cakap, tak kan susah sangat kut nak cop ni, tak ada ke cop pegawai ni, ia dah sain, cuma nak cop aja, dengan muka boring aja ia bangun dari kerusinya masuk bilik pegawai yang berkenaan, ambik cop terus cop kat borang aku, dah selesai ia bagi balik borang kat aku.

Tanpa ucapan terima kasih dari aku, depan pemandu-pemandu lori yang dok beratur tunggu giliran, aku cakap dengan suara kekuatan yang aku ada, memang betui apa kekawan aku dok kata, kalau mari pakai ejen senang, kalau mai sendiri macam inilah, kerja serupa taikk.. diam tunduk aja kerani tu tak kata apa, yang pemandu lori habis semua pakat tumpu kat aku....lantak pilah.. yang penting aku dah lepas geram.

Itu baru masalah bila nak tukar enjin sahaja, dah bermacam kerenah pihak puspakom kenakan kat kita, kalau check seluruh kereta, kaki-kaki rasuah kat sana seronok sakan la, bila keluar arahan macam ni, sudahlah tuan-tuan empunya syer Puspakom dapat keuntungan dari akta baru ini, yang kaki-kaki rasuah, ejen-ejen yang jadi orang tengah, memang seronok sakan depa... tambah lagi rezeki depa dengan mengcekik rezeki orang-orang yang berpendapatan rendah.

Pagi tadi sebelum waktu MHI TV3 jam 6.30 tu selebriti TV tu sapa tu yang botak rancangan 360 tu.. (aaa.... Mazidul Akmar Sidek) dok sebut mengenai rintihan pengguna kereta lama kat akhbar BH, ia berkata tetapi suaranya pun rendah volumenya nak sebut macam takut-takut,, katanya " kalau dan agenda kerajaan rakyat diutamakan, jadi kehendak rakyat seperti ini kenalah diambik perhatian".. apakah menteriu berkenaan akan ambik perhatian.... entahlah... bagi aku ini adalah satu lagi hadiah sempena tahun baru 2010 nanti. Sama-samalah kita menerimanya walaupun dalam keadaan " eeii aku tak relaaaa..."
MAMPOS UMNO...... Ameen.

Berkaitan: Tak Setuju


7 comments:

  1. Ada bukti ke kerani dan pegawai tu ambik rasuah? kalau kerani dan pegawai yang kau berrusan tu tak ambik rasuah,, hem konform la bila kau mampos nanti masuk neraka kerana menuduh orang tanpa usul periksa dulu,, memang babi la kau ni manjung mari oi....jual la kereta buruk kau tu, duit tu boleh bagi pada kantung hamPAS kau kat manjung tu,,, barua betul la kau ni

    ReplyDelete
  2. ampeh betoi.. ari tu pasal insurans kenderaan bermotor..skrg nih nak kena pi puspakom plak.. yg skrg ni pun dah bermacam hal kat puspakom (ulat2 jgn citer la).. mentang2 la puspakom tu monopoli dia aje.. servis macam harammmm... nak kena kita dtg tu marah2, baru diorg menikus... patut kena amik tindakan je kat staf yg suka cuai tu.. - Neo

    ReplyDelete
  3. La ni kita pakat-pakat buat Persatuan Pemilik Kereta 15 Tahun ke atas untuk melawan polisi kerajaan yang tidak adil dan terus menekan golongan berpendapatan rendah.Kalu dapat 50 ribu ahli kita ada politikal power untuk goncang kerajaan ..mai pakat-pakat kempen.

    ReplyDelete
  4. Hoi Anon 10:51..Kau Mi mesti Bangsat UMNO...Celaka La keatas pemimpin-pemim kamu.. Amin..

    Kerajaan UMNO ni memang bangsat!
    Dasar Anak Haram betui..
    Tapi padan muka juga pada-pada penyokong UMNO yang ada kat kampung-kampung...

    Kah..kah..kah..
    Padan la muka..korang..
    pemimpin korang memang celaka,
    gila duit..habis mana-mana orang umno yang dah sedia bangsat tu jawab nya merempat la...

    Ramai yang sokong UMNO ni miskin..
    kesian yang duduk kat PPRT.. sokong la lagi pemimpin UMNO yang bangsat tu..ambik dapat habuan..

    Pemimpin korang tu kalau boleh lagi korang miskin bangsat lagi bagus senang deme ugut ..kah..kah..
    lagi kome tak sedor diri lagi mampos...senang diorang kebas...kah..kah...kah..

    Mana-mana penyokong UMNO yang miskin tegar dan bangsat tu terus la sokong pemimpin bodoh korang tu
    kah..kah..kah... miskin dan bangsat la sampai mampos...

    Pasal kes PUSPAKOM ni...inilah agensi haram jadah... yang menyusahkan rakyat je.. Aku cadangkan kita adakan mogok je seluruh malaysia.. Pakat ramai-ramai mogok sesak kan lebuh raya & Jalan raya.. Kita bagi jem jalan satu malaysia .. Biar jadi sejarah.
    Kita tengok apa diorang nak buat.. Bawak kereta buruk pakat tinggal kan depan pintu masuk Puspakom..

    Nak lagi bagus ambik semua pakat cabut tayar.. Biar menyusahkan Puspakom dan bagi jalan seluruh malaysia jem..

    Apamacam Ada Berani Ka..?
    Kalau Berani Jom la...
    Bagi Jem Jalan 1Malaysia..

    ReplyDelete
  5. Tok Ketua Yang Beriman,
    elok juga cadangan tok tu.. bila dah sesak sangat jalan dengan kereta buruk anak anak buah tok tu, apa lagi ambik kren dan buang je la kat tepi sungai perak tu. dalam masa 6 bulan boleh le kitarorang gi mancing ikan ke udang ke kat sana

    tok ketua tok ketua yang tak dak peluang nak jadi krtua ni.. mampos la tok ketua sama dengan manjung mari ni..bak kata manjong mari dan jit tontoya,, khaik ptuhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    ReplyDelete
  6. Woi Anon..
    Nak buat tukun pun bagus jugak.
    Tapi sebelum tu biar menyemak atas jalan dulu.. baru huru hara sikit..
    kah..kah..kah..

    Biasa la UMNO memang party melayu harahjadah...kah..kah..kah..
    Sial la pemimpin korang..kah..kah..
    Padan muka melayu-melayu umno yang Sokong Party Gampang ni...

    Kah..kah..kah...
    Dah la bangsat...dapat pulak pemimpin macam cibai...alamat bangsat la korang sampai mampos...
    kesian..kesian.. dah la miskin kena tipu buta-buta dengan manusia yang korang angkat jadi pemimpin...

    kah..kah..kah..
    Pemimpin korang naik keta besar..
    penyokong naik keta cabok..
    .kah..kah..janji sokong umno ye..kah..kah..kah..
    rumah senget pun tak kisah la janji sokong umno..kah..kah..
    yang penting pemimpin umno mesti kaya hidup senang lenang...
    penyokong dapat kain pelekat, duduk rumah PPRT yang jauh kependalaman, naik motor cabok...janji umno...kah..kah..

    bagus la...korang umno..
    rela kena tipu ...kah..kah..kah..
    memang bacul sungguh..kah..kah..

    Laknat dan celaka lah keatas pemimpin-pemimpin umno..
    Amin...

    ReplyDelete
  7. Tok ketua pun kena tipu jugak, sebabnya kalau pangkah pas masuk syurga.. ha ha ha babi betul la tok ketua ni,,, memang babi pun tok ketua ni,,, tok ketua jenis gampang, badigol, mampos tok ketua yang dah nak mampos, mampos,mampos,mamposssssssssssssssss tok ketua..
    badigol,gampang,cinabeng,celaka,lahanat,khaik ptuhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    mampos tok ketua sial babi.

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari