boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Monday, November 18, 2013

Jom Pakat beli kereta baru,, harga dah turun.. phuii..

Satu persatu, sikit demi sikit hak rakyat marhaein ditarik balik oleh umno tanpa ada perasaan belas kasihan... 

Sebelum ini motor cc rendah @ kapcai tak boleh guna laluan lebuh raya,,,..tak cukup motor, kereta pulak..






Kereta beli bayar ansur-ansur selama 9, selesai hutang selepas 3 tahun dah boleh guna lagi,,, apa ni... Dah turun ke harga kereta? .. tak juga,,, 

kemalangan diatas jalan raya, tak semestinya kereta berusia 12 tahun atau kereta lama,,, kereta baru pun belambak eksiden,,  salah satu sebabnya hilang kawalan,,,kenapa,,, kereta baru,, tekan minyak makin laju makin syok,, akhirnya... kiut,,,

Apa lagi yang ada pada rakyat marhaein,, kalau motor tak boleh guna,, kereta pula nak kereta baru.... jalan kaki ler...

Sepatutnya, undang-undang kenderaan berusia hanya sesuai untuk pengangkutan awam seperti teksi dan bas,,, itu yang banyak meragut nyawa,,,

Kereta persendirian, walaupun dah 30 tahun usinya,, namun kalau dijaga, jarang digunakan,,, prestasinya tetap boleh dipercayai..

Apakah negara kita Malaysia ini menuju ke arah muflis atau bankrupsi,,, sehingga rakyat ditekan sebegitu rupa untuk mendapatkan sumber kewangan akibat dari berbelanja borosnya Najib dan Rosmah... 



11 comments:

  1. kalo nak ikutkan...dari tukar kereta baru...baik tukar parti baru...kahkahkah

    bas yg selalu exsident...tup tup kereta rakyat pulak yg jadi mangsa...so maknanya berjuta2 proton yg berada di jalan raya jenis PAKAI BUANG je la kan? kahkahkah

    dah tiba masanya umno tukar polisi...menjana KEUNTUNGAN dgn menjual mahal kualiti rendah ke menjana keuntungan dgn menjual murah berkualiti tinggi...eropah dah lama dah guna sistem ni....tu pasal kite x pernah jumpa kereta lama2 di sana...ni x...nak TIRU singapore konon..perbandingan x kena...singapore...letak rege mahal sebab rakyat nya MAMPU...kalo x mampu...dah lama dah org singapore beli PROTON...kahkahkah

    pernah jumpa x kereta proton tapi plate singapore? mampos x jumpa...kahkahkah

    ReplyDelete
  2. phuiiii........punya pmmpin malaysia ni,nak ikut negara lain yg kaya dan maju konon,,,,,mereka kaya dan maju tak la menindas rakyat,,,,,,tapi kita malaysia nak kaya dan maju menindas rakyat dan menyusahkan rakyat,,,,,biar rakyat susah,miskin,mermpat,dan,,,dan,,,mcm2 lagi,,,asalkan mereka dan suku-SAKAT mereka senang lenang,,,,,,,,,berani lah wahai rakyat malaysia kita berubah............tukar kerajaan yang baru....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...negara maju mana yg lu prnh jd warganegara??? Baru je kerajaan buat cadangan (atas nasihat pakar) dah nk kena tukar kerajaan ke...mcm tu lh juga bila undang2 pngunaan topi keledar dan talipinggang dikuatkuasa brbagai cemuhan dan makian sdgkn iru utk keselamatan...

      Aku pun tak setuju jika kereta hnya di gunakn hnya 12 tahun sahaja...pada aku lbh realistik knderaan awam spti bas atau teksi dan komersial di wajibkn setakat 15 tahun dan bg kenderaan prsndirian hnya 20 tahun ttp dgn syarat slps 15 tahun knderaan ini wajib melalui pemeriksaan puspakom sblm dikeluarkn road tax.

      Tak perlulh kita buat bnda mnjd havoc hnya kerana satu kenyataan 'Kerajaan BERCADANG' kerana kita prlu lihat kpd realistik atau pro dan kontra satu2 cadangan...

      Kerajaan tidak boleh menolak secara total setiap cadangan dari pakar, krn ia berdasarkn kajian...tnpa sebarang kajian kita tidak akan berada sprti skrg..dunia mnjd maju kerana brdasarkn kajian...cuma kita prlu melalui jalan yg betul utk bncangkn pro dan kontra satu2 cadangan...

      Aku rasa negara maju yg hnya benarkn tmpoh 5 tahun pun pada mulanya mndpt tntngan dari rakyat negara tersebut...ttp kini mereka mnjd kn itu satu undang2 utk kebaikn pnguna knderaan dan jlnraya...bhai faktor keselamatan bkn sesuatu yg blh diambil mudah...fikir2lh

      Delete
    2. Dah banding harga kereta dan cukai kereta antara negara luar dgn negara kita? Kemudian pendapatan rakyar dgn jumlah hutang kereta....tempoh lima tahun konon pirah mabuk

      Delete
    3. Aku ingat juragan ni baru bangun tidur orang utara kata mamun.

      Delete
    4. Bhai..sapa yg mabuk ni, atau lu yg trlbh dos pil kuda ke...sapa yg brckp tntng 5 tahun hayat kereta di MALAYSIA....dan adakh kerajaan MALAYSIA bercadang utk laksanakn 5 tahun...baca dgn mata brfikir dgn akal k...

      Delete
    5. Ini juragan lebeh baik jadi lembu syarizat.

      Delete
  3. jgn pusing2 la munafik apco laknatullah woi...turunkan dulu harga kereta,spare-part,petrol dan rodtax-insurans baru nk bercakap soal hayat kereta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni lg satu mamat trlbh dos pil kuda, bhai lu duk sebut apco...amenda apco tu? Tak prlu tuding jari utk org lain jwp...sbb lu tak abis2 apco ni sbb tu aku nk dngr dari lu sndiri amenda apco tu...

      Tntng semua yg nk turun tu, lu nk hrga keta berapa??? Spare part berapa??? Petrol berapa kupang seliter..pastu road tax ngan insuran berapa lak???...laa baik minta free je semua benda dlm hidup lu...klu lu mnta free pun bkn org kenal lu sapa dlm blog...lu jew yg tau berapa hinggit nilai lu...

      Delete
    2. opah jiran belakang juragan69November 18, 2013 at 9:55 PM

      Jangan panggil munafik sebab juragan69 ni kapir

      Delete
    3. Sebelum menyebut orang lain munafik, tengok diri sendiri dulu. Siapa yang nak laksana hudud sebelum subuh bila memerintah tapi tak buat. Bagi alasan hudud cuma 0.01% dari hukum islam. SIAPA?.PARTI MANA?
      Siapa yang nak tubuh negara islam, tapi bila bergaul dengan bukan islam bagi alasan negara islam tiada dalam Quran. SIAPA?. PARTI MANA?.

      Delete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari