boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Thursday, April 12, 2012

Seluruh Imam Masjid Wilayah Persekutuan dipaksa baca khutbah memuji Najib..

Bila ada seorang Ustaz yang membacakan doa kepada KM Pulau Pinang LGE, agar dibuka hatinya kepada Islam, ramai melayu UMNO yang melompat....

Tetapi bila seluruh imam WP membaca khutbah politik untuk Najib boleh pulak,, wasatiyyah kononnya,, kesederhanaan,,, keserhadanaaan kepada rakyat.... BR1M RM500,, Lembu 1Malaysia RM250 juta...


Umno yang terdesak mengubah khutbah Jumaat bagi menyatakan ‘kehebatan’ Najib


Pilihan raya umum ke-13 tidak dapat dielakkan, itu pasti. Walaupun tanpa loceng penggera yang membuat bising setiap hari dari ahli-ahli politik UMNO-BN bahawa mereka adalah pilihan rakyat yang ideal, terdapat kurang daripada setahun sebelum tamat tempoh mandat 5 tahun yang diberikan kepada mereka pada 8 Mac, 2008.

Perkara yang paling mengejutkan ialah jentera pilihanraya UMNO yang besar tidaklah sebesar dahulu. Mungkin ia adalah kerana padang permainan adalah lebih rata sekarang dengan rakyat Malaysia mengetahui pendedahan yang lebih besar kepada ceramah yang lebih meyakinkan dan dua hala Pembangkang. Padang Umno kini dilihat sebagai dibuat-buat dan terpaksa. Pejamkan mata anda dan anda akan terfikir bahawa anda sedang dipaksa untuk berjaga dan mendengar manakala Ibrahim Ali atau Ali Hasan berkongsi 'intelektualisme' suram mereka dengan seluruh negara.

Apa pun, Umno tidaklah meyakinkan seperti sebelum ini. Mereka telah mula panik, dan ia kini melakukan sesuatu yang dikeji oleh umat Islam - memberi ceramah politik yang disamarkan sebagai ceramah di masjid. Yang pastinya, ini bukan baru dan Umno telah melakukannya selama beberapa dekad. Tetapi tidak pernah secara terang-terangan atau begitu kasar seperti sekarang supaya membuatkan pendengarnya bosan dan memberontak.

Para Imam dipaksa membaca ceramah politik Umno

Bersempena dengan Perhimpunan Perdana Warga Agama Wilayah Persekutuan minggu lalu yang dianjurkan oleh kementerian FT yang diketuai oleh Raja Nong Chik, Imam semua masjid-masjid di Kuala Lumpur telah diberikan dengan satu versi rasmi khutbah yang disediakan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan untuk berdakwah kepada jemaah Jumaat mereka.

Khutbah tersebut adalah pada dasarnya satu pengulangan tentang apa yang Najib telah beritahu rakyat Malaysia secara langsung di saluran TV RTM1 mengenai “pencapaian” tiga tahunnya sejak mengambil alih jawatan pada bulan April, 2009. Mungkin Najib tahu apa yang orang lain di negara ini sedang fikirkan tentangnya - bahawa dia sebenarnya terlalu kurang berprestasi. Dan terdapat peluang yang tinggi bahawa dia tidak akan mendapat apa-apa pujian bebas langsung, beliau tidak mempunyai pilihan tetapi untuk tidak malunya berbangga dengan apa yang dia telah 'capai' dalam 3 tahun.

Khutbah Jumaat tersebut menekankan beberapa isu seperti kini terdapat lebih Hakim Mahkamah Syariah di negara ini berbanding sebelum ini, dan bahawa terdapat beberapa hakim wanita. Khutbah tersebut juga menyebut bagaimana rajinnya kerajaan UMNO-BN dalam menegakkan Islam, memberikan lebih banyak dana kepada masjid-masjid dan lain-lain institusi-institusi agama Islam di Malaysia.

Tetapi apa yang paling menjengkelkan adalah cara khutbah yang khususnya menekankan "wassatiyyah" atau 'kesederhanaan' dalam cara Najib menguruskan negara.

Moderasi atau Keborosan

Sukar untuk dipercayai bahawa Najib benar-benar mengamalkan apa yang dia ajar apabila seseorang melihat kepada gaya hidup mewahnya dan tabiat bebas perbelanjaan keluarganya, terutama isterinya Rosmah Mansor, semuanya atas perbelanjaan daripada tabung kebangsaan.

Sudah tentu khutbah tersebut tidak menyeru kepada Najib untuk lebih berhemat dengan bil elektrik dan air bulanan, keduanya berjumlah yang mengejutkan iaitu RM160,000 dan RM66,000.Mereka juga tidak menyebut cara beliau menggunakan wang dari dompet negara untuk membiayai upacara pertunangan anak perempuannya yang berjumlah RM409, 767 yang telah secara senyap-senyap dibilkan kepada Pejabat Perdana Menteri seperti yang didakwa oleh pengarah strategi PKR Rafizi Ramli.

Ia juga adalah keterlaluan bagi mengharapkan khutbah tersebut untuk menghina atau sekurang-kurangnya mempersoalkan RM150,000 beg tangan Birkin Rosmah, cincin berlian yang dikatakan bernilai RM24juta dan membeli-belah diluaqr Negara dengan 'kaki-kaki' atau rakan-rakannya.

Khutbah tersebut juga tidak menyebut satu lagi menteri UMNO yang kini sangat panas dalam berita - Shahrizat Jalil. Tiada berita langsung mengenai keluarga Shahrizat, yang diberi kerajaan RM250juta bertujuan untuk dibelanjakan bagi membangunkan satu projek pembiakan lembu negara, tetapi mereka telah dibenarkan untuk menyalahgunakannya untuk faedah mereka, dan akhirnya disalah guna untuk membeli beberapa kondominium mewah di Kuala Lumpur, Singapura dan Kazakhstan.

Sebaliknya apa yang khutbah itu bisingkan ialah bagaimana benar-benar UMNO kisah tentang rakyat, tidak seperti beberapa 'penyokong' lain dalam mencadangkan Negara Kebajikan - jelas ditujukan pada PAS dan Pakatan Rakyat. Menurut khutbah tersebut , ia adalah UMNO-BN yang sentiasa menjaga rakyat, bukannya 'negara kebajikan' orang lain yang menjaga rakyat.

Tidak meyakinkan dan tanda jelas pemberontakan

Berdasarkan pemerhatian penulis sendiri dalam dewan solat, penganut tidak benar-benar memberi perhatian. Ramai yang mengantuk dan tidak sedar apa yang telah dibentangkan.

Apabila saya membuat beberapa pertanyaan rawak untuk mengetahui pandangan mereka mengenai khutbah, ramai yang berkata mereka menyedari bahawa ia adalah ceramah UMNO dan bukan khutbah agama. Mereka tidak gembira langsung dan bahkan ada memusingkan mata mereka ke atas seolah-olah berkata, apa yang terjadi kepada dunia hari ini apabila sebuah masjid digunakan secara terang-terangan untuk menjual personaliti politik walaupun beliau adalah PM!

Maklumbalas yang diterima daripada orang lain yang menghadiri masjid-masjid di seluruh KL juga mencerminkan kerengsaan kasar kerana masa mereka telah "digunakan oleh ahli-ahli politik".

Ada juga yang berkata bahawa para Imam di beberapa masjid menyedari mereka telah ditipu dan jelas enggan untuk membaca daripada teks yang disediakan. Tetapi mereka 'tiada pilihan' kerana kuatnya pegangan kerajaan Umno di dunia golongan alim ulama Islam di sini. Jadi, hasilnya, Imam ramai yang membaca teks tetapi tanpa semangat, tanpa komitmen dan dengan posturbengkok dan suara yang lembut. Ia amatlah menjatuhkan maruah dan memalukan.

Sesetengah masjid mengalami masalah 'secara tiba-tiba' dengan sistem bunyi, menunjukkan sikap pegawai-pegawai masjid yang lebih berani menolak daripada digunakan. Bagus untuk mereka, fikir saya!

Menghina Islam

UMNO perlu sedar dan menerima bahawa umat Islam tidak boleh dipandang ringan lagi, terutamanya di KL. Ia adalah satu penghinaan kepada kebijaksanaan mereka dan ibadat mereka kepada yang Berkuasa. Mereka bukannya zombi UMNO yang boleh dipaksa apabila pemimpin UMNO berasa tidak yakin dengan diri mereka ..

UMNO terdesak dan talah jatuh benar-benar rendah tetapi dengan menunjukkan sifat tidak hormat yang terang-terangan kepada Islam dan masyarakat Islam, ia membawa masalah. Jika perhimpunan itu adalah benar-benar berjaya seperti Raja Nong Chik berkata dengan bongkaknya di Twitter, beliau hanya menipu dirinya sendiri.

Tiada sesiapa yang tertipu, paling tidak orang Islam yang telah dipaksa mendengar ceramah politik yang menyamar sebagai khutbah Jumaat. Kebanyakannya adalah pengundi dan mereka pasti untuk menunjukkan UMNO apa yang mereka fikir tentang orang yang berani menghina Islam di masjid-masjid yang dibina untuk menyembah Allah yang Maha Berkuasa.

Malaysia Chronicle


Link bm.malaysia-chronicle.

1 comment:

  1. manjung2 kau nie suke sangat kasi berokLogger tahikping marah, kau asik buat fitenah jer. idak gitu cikgu tahikping

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari