boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Tuesday, November 3, 2009

Old Town White Coffe Haram....

Salam Sejahtera...
Tahun lepas lagi kalau tak silap aku dah terbaca mengenai artikel kes makanan di Old Town White Coffee yang diragui statusnya, malah dalam radio IKIM FM pun ada menyiarakan yang makanan di OTWC ni haram.

Gambar dibawah ini ialah OTWC berhampiran Giant Manjung, aku perhatikan ramai orang melayu yang bersantai minum kat premis tersebut...

[IMG_2035.JPG]

Dibawah ini aku copy balik artikel tersebut buat tatapan dan tindakan pembaca sekelian...
[amoiW.JPG]
WHITE COFFEE Oldtown Kopitiam (WCOK) telah beroperasi pada sekitar tahun 1999. Status penubuhan awalnya TIDAK HALAL dan sehingga kini konsep HALAL yang digunakan masih kabur dan boleh diragui. Antara produk yang diragui STATUS HALAL dan dikenalpasti HARAMnya ialah:-



Nissin Noodles, iaitu Mee Segera Nissin Noodles yang diimport dari negara Hong Kong.

Daging Salai yang digunakan pada hidangan Sandwish dan Nissin Noodles juga diragui status halalnya. Ini kerana pada waktu awal penubuhan White Coffee Oldtown Kopitiam pada tahun 1999, TIDAK ADA daging Salai HALAL yang diluluskan oleh JAKIM untuk diedarkan di Malaysia. Perkara ini boleh dirujuk dengan pakar pemakanan seperti para penyelidik, pensyarah & pelajar di Fakulti, Jabatan Perhotelan dan Food and Beverages (F&B).

Minyak masak yang digunakan untuk semua menu ‘
Ipoh Ho Fun' atau I'poh Kuew Teaw Sup’ dihasilkan oleh WCOK dan tidak terdapat di pasaran kerana tidak mematuhi piawaian kerajaan dan masalah penggunaan bahan daripada lemak babi.

Herbal Jelly merupakan produk yang diimport dari negara China yang dikatakan menggunakan campuran daripada kura-kura. Khasiat kulit kura-kura menurut pendapat orang China bertujuan untuk memanaskan anggota dalaman badan terutama ketika musim sejuk. Persoalannya – adakah UMAT ISLAM boleh menggunakan herba jelly yang dihasilkan daripada kulit haiwan berkenaan!


Untuk memperdayakan umat Islam dan orang Melayu di Malaysia, WCOK telah membuat salinan sijil HALAL yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri Perak (JAIPK).


WCOK mengatakan, JAIPK yang bertanggung jawab menilai dan menyelia produk berkenaan sedangkan sejak 10 tahun yang lepas CWOK masih merayu untuk memperoleh sijil HALAL.


Justeru, selama ini mereka beroperasi dengan menipu umat Islam terutama mengenai status HALAL!



ORANG MELAYU DAN UMAT ISLAM DI MALAYSIA JANGAN TERPEDAYA DENGAN SIJIL HALAL KONONNYA IA DIKELUARKAN OLEH PIHAK JAIPK.



Selain penyalahgunaan Sijil Halal yang dikeluarkan oleh JAIPK, umat Islam juga mudah terpedaya dengan paparan beberapa nama pekerja beragama Islam yang bekerja dengan mereka. Tujuannya untuk mengaburi pelanggan Islam kononnya penyediaan makanan dilakukan oleh pekerja yang beragama Islam dan kita semua boleh menikmati hidangan tanpa waswas. Selain itu, terdapat pekerja wanita yang bukan beragama Islam memakai tudung di kepala bagi mengelirukan kita semua.


Di Kulim, Kedah terdapat seorang pengusaha restoran Kopitiam Pak Hainan yang diusahakan oleh orang Melayu yang tidak mengendahkan tentang status HALAL makanan yang dihidangkan kepada pelanggan beragama Islam. Pengusaha berkenaan juga memberitahu pengunjung, pekerja restoran kesemuanya beragama Islam dengan memakai tudung di atas kepala. Mereka tidak perlu khuatir mengenai status HALAL dan HARAM kerana makanan disediakan oleh 'orang Islam yang bertudung'.



Di Tesco Seberang jaya, Perai, Kopitiam White House telah menipu dan memperdayakan umat Islam dengan sijil HALAL dan meletakkan logo HALAL dari JAKIM. Kopitiam berkenaan telah menghidangkan beberapa menu seperti noodles atau mee yang TIDAK HALAL. Apabila ditanya mengenai mee berkenaan, pihak pengurusan tidak memberi jawapan yang benar sebaliknya banyak berdolak dalih sedangkan mee berkenaan diimport dari negara China.



Pada tahun 1996, di dalam TESCO Kajang, WHITE COFFEE Oldtown Kopitiam telah menghidangkan `noodles 'atau 'Meenya’ yang menggunakan bahan kimia yang dikenali sebagai LUNCHEON MEAT. Aduan telah dibuat oleh pelanggan, namun tiada tindakan yang dilakukan oleh bahagian agama untuk menyamak restoran berkenaan yang sebelum ini menggunakan daging babi untuk hidangan kepada orang Cina.



Pendedahan juga dilakukan oleh beberapa orang pekerja Melayu yang pernah bekerja di White Coffee Oldtown Kopitiam mengenai operasi restoran berkenaan. Ekoran daripada itu, pekerja terbabit telah diberhentikan kerja oleh pengusaha yang berbangsa Cina setelah membongkar mengenai perniagaan ini kepada pelanggan beragama Islam dan orang Melayu.



Sekitar tahun 1998 hingga 2008, kira-kira 10 tahun beroperasi, WCOK berjaya membuka lebih 100 cawangan restoran yang menghidangkan MAKANAN KEPADA UMAT ISLAM DAN ORANG MELAYU TETAPI TIDAK HALAL!


Pihak berkuasa seperti JAKIM pula bertindak seperti kera kesakitan walaupun beberapa aduan telah dilakukan. Adakah pihak JAKIM mempunyai kepentingan di dalam bisnes WCOK? Menurut sesetengah cerita yang tidak disahkan kebenaran, pihak JAKIM juga telah disogok dengan wang untuk 'menutup mulut' mengenai status HALAL dan HARAM restoran berkenaan.



Persoalannya, adakah menggunakan sijil HALAL atau Logo HALAL dari JAKIM secara penipuan tidak menjadi kesalahan?



Namun begitu, beberapa Kopitiam yang prihatin dan bertanggung jawab seperti SWENZ KOPITIAM & KAPITAN KOPITIAM mendapat sijil HALAL JAKIM kerana tidak membeli makanan yang diimport dari negara Taiwan, Hong Kong, China dan Jepun.




DI PERAK, Sijil HALAL dikeluarkan untuk minuman sahaja sedangkan TIDAK di dalam penyediaan makanan kepada umat Islam dan orang Melayu. Justeru, beberapa restoran atau kafe yang menghidangkan makanan TIDAK HALAL untuk dimakan.


Antara restoran berkenaan;


1. WHITE COFFEE OLDTOWN Kopitam,
2.. NEWTOWN Kopitam
3. WHITE HOUSE Kopitam
4. PAK HAINAN Kopitiam
5. JOM BALI Kopitiam

Rujukan boleh dibuat di laman web:
www.oldtown. com.my


Nota- Petikan Asal diedit untuk memastikan penggunaan Bahasa Kebangsaan mengikut spesifikasi yang ditetapkan oleh pihak DBP.

4 comments:

  1. saya penah dapat email ini..dan selepas menyelidik sedikit, memang sah mereka menggunakan mi ini..nampaknya makin bnyk restoren seperti ini dibuka dan yang memenuhkannya adalah org Islam sendiri! - Neo

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.
    Bukan setakat kopitiam oldtown sahaja, tapi banyak restaurant atau kopitiam lain milik bukan islam ni menjadi tumpuan orang islam terutama nya melayu.

    Malah restauran yang terang-terang ada mengiklankan minuman keras pun ramai juga muka-muka melayu yang bertudung. Dikawasan bandaran ipoh sahaja terdapat berpuluh kedai milik bukan islam yang menjadi tumpuan.

    Pernah aku tengok yang pakai kopiah, tudung labuh, songkong yang identitinya pasti islam dok lepak minum kat tempat yang aku rasa was-was status halalnya dan pulak tu terpangpang poster-poster minuman keras kat tepi tepi dinding. Rasa macam nak pergi terajang je mangkuk-mangkuk ayun ni..

    Masalah ni takkan selesai selagi ada UMNo yang jadi tunjang dalam pemerintahan kerajaan pusat. UMNO haram jadah ni mana pernah fikir pasal masalah macam ni. Diorang main hentam je, janji tekak boleh terima. Ramai melayu sekarang perangai macam tu..lantak la poster arak depan mata pun diorang tak kisah.. malah babi salai tergantung dalam cermin pun boleh selamba je tengok dengan takde perasaan loya.

    ReplyDelete
  3. Penulis ingin memperingatkan kita kepada 2 perkara yang sebenarnya menghantui kepimpinan tertinggi parti PAS.

    1. Penyokong dan Ahli Pas Tidak Puas Hati.

    Terdapat satu bancian yang telah diadakan di dalam web pro-PAS yang merumuskan bahawa majoriti daripada responden kurang berpuas hati kepada kepimpinan Pas Pusat!

    Mungkin ramai di antara kita yang tidak mengetahui bancian tersebut tetapi nilai respons tersebut (42.7%) sangat tinggi dan tidak boleh diketepikan begitu sahaja. Apakah bancian tersebut relevan dan apakah maksudnya?


    Di antara lain, penulis telah menerangkan :-

    3. Yang paling jelas ialah parti Pas sudah meninggalkan platfom perjuangannya yang mengarah kepada negara Islam, hukum hudud dan sebagainya setelah membuka pintu politik mereka kepada bekas seteru politik mereka, parti DAP.

    'Perkahwinan politik' seperti itu pernah gagal semasa pilihanraya umumk tahun 1999. Dan jika dahulu Nik Aziz melabelkan parti DAP sebagai syaitan, hari ini beliau boleh pula bersama-sama parti DAP!

    Realitinya, parti Pas tidak mungkin akan dapat membangunkan negara Islam jika mereka bersekongkol mesra dengan Karpal Singh dan Lim Kiat Siang. Malah kewujudan sayap penyokong bukan Islam Pas telah menambah kekeliruan ahli-ahli Pas tentang hala tuju parti tersebut. (klik di sini..)

    (Klik di sini untuk bacaan seterusnya)


    2. Parti PAS mengamalkan rasuah politik.

    Penulis telah menerangkan dengan panjang lebar di dalam artikel sebelum ini. Di antaranya penulis telah menulis:-

    Blogger Mohd Sayuti Omar telah mendedahkan satu perkara yang selalu diungkitkan oleh parti PAS untuk memburuk-burukkan parti UMNO iaitu rasuah politik. Rupa-rupanya, parti PAS telah mengamalkan rasuah politik di dalam kaedah pemimpin-pemimpin mereka untuk membeli undi daripada perwakilan.

    Pada mulanya penulis skeptikal dengan pendedahan tersebut tetapi apabila Mohd Sayuti Omar menerangkan dengan terperinci mengenai kaedah-kaedah yang digunakan serta pendedahan tersebut keluar dari mulut Dato' Mohamed Daud Iraqi, Ketua Dewan Ulama PAS Pusat sendiri, rasuah politik di dalam PAS benar-benar terjadi.

    (Klik di sini untuk bacaan seterusnya)

    Yang memalukan ialah semasa pilihanraya Bagan Pinang, parti PAS telah menyogok penduduk-penduduk Bagan Pinang dengan pelbagai rasuah dan 'umpan' seperti keropok dan sebagainya.

    ReplyDelete
  4. Siapa sebenarnya urus PKNS?

    Tidak lama PKR-DAP-PAS menjadi kerajaan di Selangor pada tahun 2008, Pengurus Besar Perbadanan Kerajaan Negeri Selangor telah bersara.

    Pengisian jawatan itu menimbulkan kontroversi kerana pihak DAP mahu sesiapa saja yang layak mengisi jawatan itu. Tujuan mereka adalah untuk meletakkan seorang kaum Cina. Semasa itu, seorang Pengurus kaum Cina sedang memangku jawatan tersebut.

    Oleh kerana risau rakyat akan terkejut jika seorang bukan Melayu diletak di jawatan itu, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim takut akan implikasi politik dan bertegas mahukan seorang Melayu mengisi jawatan itu. Dia telah menyenarai pendik dan menemuduga calun-calun dari luar dan akhirnya dipilih seorang jurutera yang berpengalaman mengurus bernama Osman Omar.

    Khalid pun membuat kenyataan pemilihan ini dibuat secara telus dan profesyenal. Diterimalah dahulu saja cakapnya itu. Disamping itu, Khalid turut menyatakan PKNS akan diurus secara profesyenal mengikut amalan pengurusan yang baik (good governance).

    Sungguhkah apa yang Khalid gahkan atau dia tergagap?

    Perkara ini baru disampaikan ke pengetahuan penulis. Difahami dari pembekal-pembekal dan kontraktor-kontraktor Melayu bahawa orang yang berkuasa membuat keputusan dalam PKNS adalah Ronnie Liu.

    Menurut mereka, pihak atasan PKNS seringkali memberitahu bahawa mereka tidak boleh membuat keputusan dan sebarang urusan yang memerlukan keputusan penting yang segera perlu berurusan dengan Ronnie Liu.

    Tidak menolak kemunmgkinan bahawa ini adalah alasan untuk mengelak dalam menghadapi tekanan dari rakan-rakan kontraktor dan pembekal mereka yang sedang sesak dan meminta tolong tetapi tidak berupaya ditolong.

    Apabila ditanya tidak bolehkah jemaaah Lembaga Pengarah PKNS yang di pengerusikan oleh Menteri Besar selaku Pengerusi PKNS buat keputusan? Jawapan yang diberikan adalah kena tunggu lembaga exco kerajaan negeri mesyuarat dan membuat keputusan.

    Perkara ini amat anih dan ajaib. Jawatan dan bidang kuasa Ronnie Liu adalah dalam hal Kerajaan Tempatan, Pengumpulan Maklumat dan Kajian. Mengapakah dia pula diberi kuasa dalam hal operasi untuk melampaui kuasa Pengurus Besar dan pihak Pengurusan PKNS?

    Lebih menghairankan lagi adalah kenapa pula keputusan-keputusan yang berupa ruang kuasa pihak pengurusan ditentukan oleh Lembaga Exco Kerajaan Negeri dan bukan Lembaga Pengarah PKNS sendiri?

    Pengurusan secara profesyenal sepatutnya mengamalkan lapisan-lapisan kuasa. Kuasa lembaga exco kerajaan negeri hanya membuat keputusan berupa polisi dan yang signifikan saja. Kuasa dalam hal polisi pengurusan terletak pada lembaga pengarah.

    Pihak pengurusan sepatutnya mempunyai kuasa dan ruang untuk budi bicara membuat keputusan untuk urusan-urusan pengurusan rutin dan harian.

    Apakah amalan dan sistem pentadbiran apa yang dijalankan di Selangor jika semua keputusan terletak pada tangan Ronnie Liu dan Exco kerajaan Negeri? Adakah Ronnie Liu lebih berkuasa dari Menteri Besar Khalid?

    Nampaknya tidak boleh ditolak kemungkinan Khalid tergagap menyebut pengurusan profesyenal. Dia sebenarnya mahu katakan pengurusan ala komunis.




    sadarlah melayu..
    di per kuda kan
    di per lembu kan

    Kalau di tahap pemimpin boleh diperkuda/lembukan, tak tahulah apa yang komunis tu akan 'sediakan' untuk rakyat. Fikir-fikirkanlah. Manusia ada maruah oleh itu jangan jadi lembu DAPutera, yop. Malu, malu.

    November 4, 2009 12:23:00 PM MYT
    Anonymous said...
    Ishh ishh ishh kesian bangsa Melayu, diperbodoh bodohkan oleh DAPig. Tapi yg heran ada orang Melayu sendiri yg sanggup jadi barua, sanggup dan rela diliwat oleh DAPig. ishh ishh ihh Melayu pokemon. Melayu yg begini hanya pentingkan temolok pewot kembung sendiri, anak dan bini, kereta besau, rumah besau, isteri besau dan jangan lupa Allah Maha Kaya dan berkuasa, penyakit dan azab di dunia, di alam barzakh dan di neraka. Sedarlah dan insaflah wahai bangsaku. Selamatkanlah anak2 bangsa, selamatkanlah Umat Melayu dari diliwat oleh Yahudi dna DAPig.

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari