boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Tuesday, June 21, 2011

Kenapa Dividen Tabung Haji ciput....

Salam Sejahtera,

Tabung Haji, KWSP sekarang ini tidak dapat lagi memberi dividen yang agak setanding dengan Bank Rakyat atau Koperasi Tentera,,

Kenapa.... inilah salah satu sebabnya....



KUALA LUMPUR, 20 Jun: Datuk Mahfuz Omar (PAS- Pokok Sena) mendakwa wujud keraguan dalam proses jual beli bangunan 38 tingkat di Platinum Park di antara Tabung Haji dengan TTDI Development Sdn Bhd.

Beliau meminta kerajaan menjelaskan mengenai keraguan dalam proses jual beli dan tawar menawar memandangkan pengarah urusan Kumpulan TTDI, Datuk Johan Ariffin yang merupakan pihak yang menjual turut bertindak sebagai kontraktor membina bangunan tersebut.

"TTDI Development menjual dan membina bangunan untuk Tabung Haji di mana pengarahnya sendiri adalah menjadi lembaga pengarah bebas kepada dua anak syarikat Tabung Haji iaitu Tabung Haji Properties Sdn Bhd dan Tabung Haji Technology Sdn Bhd.

"TTDI jual dan jadi kotraktor membina bangunan untuk Tabung Haji dengan harga RM466 juta," kata beliau sewaktu membahaskan perbekalan tambahan 2011 di Dewan Rakyat hari ini.

Tabung Haji membeli bangunan tersebut pada 2009 dengan harga RM466 juta berasaskan keluasan lantai 360 ribu kaki persegi dengan harga RM1,298 satu kaki persegi.

Mahfuz yang juga Naib Presiden PAS turut mempersoal ketelusan pembelian itu kerana mendakwa pengarah urusan TTDI Development boleh mempengaruhi keputusan Tabung Haji.

Sedangkan ujarnya Tabung Haji boleh menyerahkan pembinaan bangunan itu kepada dua anak syarikatnya yang akan menjimatkan kos.

"Kenapa Tabung Haji nak bagi tanggungjawab membina bangunan itu kepada anak syarikatnya?

"Jika kepakaran menjadi isu kenapa Tabung Haji tidak serahkan projek tersebut kepada Tabung Haji Properties yang kini sedang membina menara wakaf di Jalan Perak Kuala Lumpur dan sedang menyiapkan beberapa projek lain seperti balai polis di USJ Subang.

"Isu kepakaran tidak timbul kerana saya difahamkan Tabung Haji Technology berjaya membina projek-projek lain," katanya.

Selain itu beliau turut mempersoal sama ada telah ada atau tid amengenai pengesahan daripada penilai hartanah bebas mengenai harga pasaran iaitu RM1,300 kaki persegi.

"Apakah nasihat penilai hartanah bebas ini telah dibentangkan kepada lembaga pengarah untuk makluman mereka apatah lagi terdapat keraguan dalam urus niaga?" soalnya.

Sehubungan itu, beliau mahu kerajaan menjelaskan keraguan tersebut kerana melibatkan wang penyimpan Tabung Haji yang majoritinya ialah orang Islam.

"Masalah-masalah ini boleh menjejaskan masa depan Tabung Haji dan kesannya ialah kepada penyimpan-penyimpan Tabung Haji yang terdiri daripada orang Islam.

"Tabung Haji sebagai satu institusi untuk menjana dana kewangan untuk ekonomi umat Islam sepatutnya dipelihara dengan baik dan diuruskan sebaik-baiknya.

"Kita tidak mahu wang penyimpan Tabung Haji dikhianati," katanya.


Sumber: harakahdaily.

:

,

3 comments:

  1. hai orang PAS..taubatlah. korang kena tarik hidung oleh DAP pun masih tak sedar. DAP cari jalan nak sesatkan Islam dan pecahbelahkan Melayu pun korang tak sedar lagi. dah kontrol Selangor pun masih nak terjerit kat atas jalanraya. bebal betul orang PAS ni..

    ReplyDelete
  2. setau saya dividen tabung haji yang kita dapat ni sudah dikira tinggi kerana telah siap-siap tolak dengan zakat. Berbanding dengan dividen koperasi bank rakyat, koperasi tentera dan sewaktu dengannya. maafkan saya kalau tersalah..

    ReplyDelete
  3. Div TH dah tinggi 8% + zakat.. kira tinggi laa tu.. ASB pun 8%.. unit trust 3% hingga 12% tgk nasib fund lah.. business deal ni biasanya confidential.. mesti ada yg menguntungkan kedua2 pihak..sikit2 rasuah.. menuduh tanpa bukti pun kalo tak silap berdosa jugak..

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari