boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Tuesday, January 17, 2012

Siapa Zambry a/l Kadiaq ?

Oleh :




Aku cuba fokus Pulau Pangkor sebab Pulau Pangkor akan jadi macam Pulau Pinang. PulauPinang diperintah oleh BN sejak 50 tahun…dan dalam masa pemerintahan BN, orang Melayu semakin lama semakin pupus. Tapi bila Pakatan perintah Pulau Pinang baru 4 tahun, Umno dah bising mengatakan DAP meminggirkan Melayu Pulau Pinang.


Jangan lupa, Zambry juga tidak banyak beza dengan Shaikh Hussain Mydin atau Reezal Merican. Masa depa memerintah, habih orang Melayu dihalau dari Pulau Pinang..tapi bila dah hilang kuasa, orang lain pula dipersalahkan.


Sebelum aku cerita pasai Pangkor, cuba tengok balik sejarahPulau Pinang. Tak payah tengok balik zaman Francis Light, imbas kembali sekitar 40 tahun dulu pun cukup.

Tahun 75, bila selesai peperiksaan LCE, aku hitch-hike dengan member ke Penang. Masa tu hitch-hike memang cool. Sampai Penang, boleh tidor kat tepi pantai. Masa tu, pantai GurneyDrive masih bersih. Malam-malam, ramai nelayan cari ikan dan udang. Kampung-kampung Melayu penuh disekitar Pulau Tikus danGurney Drive.


Lama kelamaan, hotel-hotel dan gedung perniagaan semakin lama semakin banyak dibina diGurney Drive . Akibatnya, air laut semakin lama semakin kotor dan ikan semakin berkurangan. Pantai yang bersih makin lama makin kotor. Nelayan tak boleh cari makan..dan terpaksa carikerja kilang kat Bayan Lepas.

Gurney Drive dengan Bayan Lepas bukan dekat. Duit gaji habih kat pengangkutan dan makan. Lama-lama, orang Melayu Gurney Drive terpaksa pindah cari tempat yang lebih murah.


Ini bukan saja berlaku di Gurney Drive..malah berlaku di Tanjong Tokong dan Teluk Bahang. Akhirnya orang Melayu Pulau Pinang di sepanjang Padang Kota Lama hingga Teluk Bahang terpaksa pindah cari tempat yang lebih murah…manakala tempat depa di ambil oleh oleh orang asing dari Singapura, Jepun dan Taiwan.


Masa tu, umno tak bising…sebab depa dapat komisyen. Poket semua penuh. tapi sekarang bila Umno dah terpinggir di Pulau Pinang, baru cakap pasai Melayu.

Pulau Pangkor akan jadi Pulau Pinang tak lama lagi selagi Pangkor di bawah Umno. Perangai Zambry sama macam perangai Hussain Mydin. Sementara ada kuasa, pulun cukup-cukup. Ada tanah diPangkor..jual kat orang luar negara. Memang la orang Pangkor masih ramai yang diam sebab depa tak rasa susah. Tapi tunggu 10 tahun lagi, jumlah Melayu akan turun secara drastik. Masa tu, bila DAP menang kat Pangkor, geng-geng Zambry jugak la yang akan jerit…”orang Melayu dipinggirkan”.

Maklumat tentang Pangkor dan Manjung masih dalam perjalanan. Jadi aku belum boleh siarkan, tapi hasil dari gerakan member-member di Manjung sudah cukup untuk menelanjangkan Zambry. Aku akan tunjukkan macam mana beribu hektar hutan simpan sudah terlepas ketangan orang asing. Kawasan yang dulunya bebas dijelajah oleh orang kampung sekarang sudah tidak boleh diakses.


Kawasan pantai yang dulunya bebas digunakan oleh nelayan, tidak lama lagi akan menjadi kawasan larangan buat nelayan.

Bukan itu saja, semakin lama, semakin banyak kawasan di Pangkor yang sudah tidak boleh diakses oleh penduduk tempatan. Kawasan-kawasan tersebut sudah jadi milik swasta.


Zambry dan penyokong Umno riuh rendah bila Nizar umumkan pemberian tanah kepada penghuni PPRT dan Kampong Baru, tapi diam bila tanah-tanah rizab Melayu tergadai ketangan orang asing.

Bukan setakat tanah-tanah yang tergadai, malah Pengkalan Tentera Laut di Lumut juga kinisudah terdedah kepada ancaman asing. Pengkalan Tentera Lautkini cukup mudah diceroboh apabila lebih 1000 hektar yang dahulunya hutan simpan di Teluk Rubiah, kinisudah dijual kepada syarikat dari Brazil. Berapa keuntungan yang diperolehi oleh kerajaan negeri? Apa nikmat yang akan diperolehi oleh rakyat tempatan?


Teluk Rubiah terletak bersebelahan dengan Teluk Batik. Tak lama lagi, Teluk Batik pun tak boleh masuk. Sapa yang nak mandi kat Teluk Batik, lebih baik pi mandi kat Padang Kota Lama di Pulau Pinang. Macam mana rupa pantai Padang Kota Lama, Penang…macam tu la keadaan yang akan berlaku di Teluk Batik bila jeti syarikat kilang bijih besi mula beroperasi.


Pengkalan TLDM juga terletak berdekatan dengan Teluk Rubiah dan Teluk Batik. Bila siap jeti yang berharga RM700 juta untuk mengangkut bijih besi nanti, kapal-kapal TLDM akan jadi macam bot nelayan.

Apabila beroperasi nanti, kapal-kapal pengangkut bijih besi yang akan memasuki jeti di Teluk Rubiah akan memenuhi pantai. Kapal pengangkut bijih besi yang akan masuk ke Teluk Rubiah merupakan kapal yang terbesar didunia. Setiap kapal sebesar tiga padang bola. Masa tu, kapal TLDM jadi macam bot nelayan.


Kawasan seluas lebih 1000 hektar dimana pusat pengumpulan bijih besi ini pula merupakan kawasan persendirian. Kawasan tersebut sudah dijual kepada syarikat Vale dari Brazil. Kerajaan negeri sudah tak ada hak bagi kawasan tersebut. Ia sudah jadi macam kawasan autonomi Brazil sebab ia adalah milik sepenuh Vale Brazil. Macam mana kawasan strategik yang bersebelahan dengan Telok Batik dan pengkalan TLDM boleh dijual bulat-bulat kepada syarikat asing?



Pantai Teluk Rubiah adalah diantara pantai yang cukup cantik di Lumut. Pantainya landai dan airnya bersih tapi sekarang sudah tidak boleh diakses. Bukit-bukit ditarah…bukan saja dengan jentolak malah menggunakan dinamite. Macam mana dinamite boleh digunakan dikawasan yang berhampiran dengan pengkalan TLDM?

Dalam dua tiga hari lepas, seorang pegawai tinggi TLDM meletak jawatan. Mengapa seorang yang berpangkat Timbalan Panglima Tentera Laut boleh meletak jawatan? Timbalan Panglima bukan ahli politik yang naik secara membodek. Pegawai tentera bukan naik kerana bermain politk tapi bila ada orang politik yang mempermainkan Tentera Laut, dia tak boleh tahan.

Dah berapa biji kapal tentera laut yang terbakar? Berapa biji kapal tentera laut yang kondem?

Orang politik menggunakan Tentera Laut sebagai alat untuk mengumpul duit.Orang politik memperjudikan keselamatan tentera laut untuk kepentingan politik.Tentera laut yang tak ada kena mengena dengan kapal selam pun tak boleh nak masuk kapal selam, tapi blogger Umno boleh masuk..siap dengan ambik video lagi!! Dimana keselamatan negara?

Sekarang..tanah berdekatan pengkalan TLDM sudah diambil alih oleh syarikat dari luar negara…apakah keselamatan yang boleh dijamin terhadap pengkalan TLDM?

Kalau sebelum ini, Laksamana Pertama Imran Abdul Hamid menyertai Pas kerana tidak puashati dengan apa yang dilakukan oleh Umno/BN terhadap Tentera Laut, kini Laksamana Madya Dato Wira Jamil Haji Osman pula meletak jawatan.


Zambry dalam bahaya. Mengapa?

Kalau ada orang Pakatan yang nak berpeluk dengan Zambry..nanti dulu.



10 comments:

  1. zambry and pegawai khas dia memang kaki jual tanah negeri perak, terutama tanah sekitar manjung, tanah mana yang dia janji nak bagi kat askar, tanah celah peha bini dia kot

    ReplyDelete
  2. celake menatang hitam metalik ni., semuanya nak dijual, ingat ini negeri bapak demer, betul kata atuk teman dulu jumpa ular jumpa kelin, ketuk kelin sampai hancur dulu lepas tu baru ketuk ular., semalam teman nengok muka kelin ni kat Parit Buntar meluat benor... jalan ngepak masa melintas jalan menghala ke Dewan Merdeka nak pegi Jamuan lepas penutup Hari peladang ... kalau disantau lagi baguih

    ReplyDelete
  3. Disyorkan Manjung Mari juga turut mendedahkan project 'reclaimation' yang dilaksanakan dengan restu BN/UMNO berhampiran dengan Pangkalan TLDM. Impak nagatif khususnya kepada kemudahan-kemudahan TLDM di pesisiran Sungai Dinding perlu didedahkan kerana TLDM tidak boleh bersuara dan 'will not rock the boat'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anony 12:19..
      Terima kasih,,, cuma saya tak tau dengan project "'reclaimation' : tu,, kalau boleh emailkan kepada saya butir-butir dan impak atau masaalah yang bakal dihadapi,, Insyaallah akan saya warwarkan,, jangan takut,, identiti saudara saya tidak akan publishkan,,, sama-sama kita menentang kemungkaran dan menyelamat pembaziran wang rakyat...

      Delete
  4. Ada Kawan Aku Pegawai kerajaan yg dah nak pencen Jual kedai Kah Ipoh, dah Tiga bulan Lebih, masih tak dapat kabar berita.Dia mengamuk sakan. Jual kedai kerana terpaksa:. Kerana ada sebab. 1. Nak selesaikan hutang piutang,2 Tanggungan anak mengaji, 3. Nak buat modal. 4. Nak buat persediaan pencen. 5. Dah tal larat nak bayar cukai pintu, cukai tanah, cukai itu dan ini...6. Nak melabur dalam bidang lain...beribu hal lagilah...Sampai 3 bualn pun corncen MB tal leh dapat? katanya semasa MB dulu2 1 bulan dah selesai...katanya, Mampoi kalau macam ni...

    ReplyDelete
  5. Yong pernah pergi kenduri kat Air Tawar. Bila keluar hilangan datangle lalat berjuta2 berebut makanan dengan kita. Demer kata dekat situ ada kilang. Entah kilang ape. Tapi penduduk kampung nih penyokong tegar UMNO. Masihkah begitu keadaannya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yong, Kilang pun ada, bela ayam pun ada,, tu yang banyak lalat tu, saya pernah pergi sekali,, mak oii, beribu lalat.... tu pun mereka letak ranting-ranting pokok daun kari untuk mengurakan lalat-lalat....

      Nasib orang melayu.... dibawah umno....

      Delete
  6. macamana pula spare part kapal2 TLDM yg dibeli dari Singapura, dan disimpan dalam gudang2 Singapura untuk menjimatkan kos?

    adakah pegawai2 TLDM tidak terlibat dalam urusan spare part ni?

    ManjungMari kalau tak tau hal ni, tolong tanya kat kawan2 dalam navy.

    ReplyDelete
  7. kan kawasan tu eklusif waktu masa dulu tapi dasar mamak tonkang mampuis pi bukan negeri aku sebab bapa aku dulu pendatang dapt duit byk blah dan selagi boleh sembelih lembu lembu melayu ni sembelih

    ReplyDelete
  8. tanah2 kt Kg. Baru pn dgor cite dh ade yg kne jual kt org luar dek penangan Zambry nih!

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari