boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Tuesday, March 9, 2010

Trend Akad Nikad Orang Melayu 1Malaysia...

Salam Sejahtera...

Sewaktu zaman muda aku dahulu tahun 85, kawan baik aku satu katil dalam dorm,, oii, satu katil, tapi ia ia tingkat atas, aku tingkat bawah..., ia menikah hari raya puasa pertama, aku pergi ke Perlis rumahnya, ia bernikah dirumah mertuanya di kampong Mata Air Kangar Perlis, pada malam, aku jadi pengapitnya, arwah bapa mertua (Ustaz Ramli) sendiri yang nikahkan.

Bulan 12 tahun 86 alu pulak menikah, nunnn Kampong Othman Saat (Bendahara) Johor Bahru, kawan aku dari Perlis ni ganti balik jadi pengapit aku, aku akad nikad di rumah mertua aku....,

Itu senario tahun 80han, semenjak 4-5 yang lalu sehingga sekarang, dah tak banyak lagi akad nikah dirumah pihak perempuan, jarang-jarang,, kebanyakannya di masjid, apakah kerana dengan ungkapan kata orang yang menikah itu umpama mendirikan masjid, jadi program akad nikah buat di masjid,

Ataupun juga kita umat melayu ikut trend orang kristian barat yang nikahnya di gereja, tetapi kita umat melayu pula nikah di masjid, maksud aku disini bukanlah sebagai satu kesalahan, tidak sesekali pun, ada bagus dan ada tak bagusnya program sebegini buat di masjid. Bab hukum, boleh atau tidak, harus ka haram aku tak boleh komen,,, hangpa kena tanya tok mufti..,


Namun Trend nikah di Masjid nampaknya semakin bertambah menjadi-jadi lagi nampaknya.., apa tidaknya artis terkenal sanggup pi ke Mekah nak nikah kat Masjidil Haram.,,
Oiii ni kut mana kira pulak ni, pi Mekah niat nak nikah ajalah, kalau niat nak Umrah, terpaksalah kena selesaikan kerja-kerja Umrah dahulu, dah habis semua baru boleh nikah..., sapalah yang jadi jurunikah ya..., aku syorkan Tan Sri Dato Sri Mufti Perak iadi tukang Nikahnya, baru glamour sikit..mana jadi setakat nak dok pertahankan UMNO sahaja, sesekali tu pergilah joint dengan artis-artis buat kerja kebajikan,, bolehkan....

Berita Berkaitan.. utusan.


1 comment:

  1. hoi babiiiiii tua, lantak dia la nak kawin kat mana ke, hapa ke, yang kau dok kait dengan 1 malaysia tu nape, memang babi gampang betul la kau ni,,, mampos manjung mari

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari