boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Friday, June 22, 2012

Setiap orang Islam WAJIB undi PAS ?..

Laman web pencacai Zambry Perak Today cuba nak cari pasal... pasal apa setiap orang Islam wajib undi PAS... klik SINI  




Aku cuma nak komen dari segi hukum akal,, apa yang aku dapat beberapa hari yang lalu... 

Kat Malaysia ni, antara PAS dan UMNO kalau dasar segi pemerintahan,, tak payahlah nak kata islamik atau tidak,, ambik dari segi reality apa yang berlaku.. 

UMNO memerintah,,, kepada rakyat atau pengundi-pengundi mereka jadikan sebagai pelanggan,, apa kehendakkan pelanggan syarat boleh menguntungkan UMNO pasti akan ditunaikan,,, Janji ditepati kononnya... 

Manakala PAS pula memerintah, contoh Kelantan,, pengundi atau rakyat dijadikan sebagai anak,, manakala PAS umpama ketua atau Bapa,, apa yang baik sahaja yang ditunaikan, apa yang tidak baik salah dari hukum dilarang demi masa depan rakyat baik di dunia atau pun di akhirat... 

Jadi tak masuk syurgakah kalau mengundi PAS... 

Apa yang ada pada UMNO,,, ada yang suruh pemimpin UMNO kembali kepada dasar lama UMNO sewaktu mula ditubuhkan dahulu... lagi tak baguih.... cuba baca apa yang penulis Subky Latif tulis... 

Apa eloknya perjuangan asal Umno?



SAYA terbaca seruan Khalid A. Samad, anggota Parlimen PAS Shah Alam menyeru  supaya UMNO kembali kepada perjuangannya yang asal.

Saya tidak ikut secara terperinci seruan itu. Tetapi  apakah perjuangan asal UMNO itu yang elok yang UMNO patut kembali kepadanya?

UMNO itu ditubuhkan atas kejayaan Dato Onn Jaafar menggagalkan Malayan Union dan berjaya mengembalikan kedaulatan raja-raja Melayu sesuai dengan perkembangan politik di Tanah Melayu.

Perjuangan utama UMNO yang asal itu ialah Hidup Melayu. Dan yang tersirat atas pembentukan UMNO itu ialah untuk mencabar perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu yang dipelopori oleh Partai Kebangsaan Melayu Malaya pimpinan Dr. Burhanuddin al-Hilmy, Ishak Haji Mohamad (Pak Sako), Ahmad Boestamam dan lain-lain.

Perjuangan yang mereka pelopori itu mendapat sambutan orang awam yang bekerja  sendiri atau yang tidak makan gaji dengan penjajahan British. Jumlah orang awam yang bekerja sendiri itu jauh lebih  ramai dari rakyat yang makan gaji dengan kerajaan penjajah.

Antara pegawai tinggi Melayu yang makan gaji itu ialah Dato Onn, Dato Panglima Bukit Gantang, Nik Ahmad Kamil dan lain-lain. Mereka tidak menyengutukan diri dengan pejuangan kemerdekaan itu. Lalu mereka pun menubuhkan UMNO dengan  slogan Hidup Melayu.
Ketika itu tidak salah menyuarakan Hidup Melayu kerana rakyat terbanyak masa itu adalah Melayu. Tiada berbangkit Hidup Melayu itu sebagai satu semangat perkauman.

Hidup Melayu tidak membawa erti kemerdekaan. Melayu boleh hidup di  zaman Peringgi. Ia hidup zaman Belanda dan ia hidup juga zaman Inggeris. Hidup Melayu boleh hidup bersama penjajah dan merdeka pun boleh. Tidak merdeka tak apa, merdeka pun tak apa.

Maka penjajah tidak curiga dengan penubuhan UMNO. Bila British bertindak mengharamkan PKMM dan lain-lain parti yang menyokong tuntutan kemerdekaan, Mat Saleh membenarkan UMNO terus dan mengangkat pemimpin-pemimpin UMNO menjadi menteri-menteri dalam kerajaan persekutuan dan Menteri-Menteri Besar.

Yang elok dalam perjuangan Hidup Melayu itu satu saja iaitu menyelamatkan takhta raja-raja Melayu. Ia tidak dibantah oleh majoriti orang Melayu. Tetapi Bahasa Melayu, kebudayaan orang Melayu, agama orang Melayu iaitu Islam tidak mereka pedulikan.

Kalau disuruh UMNO balik kepada perjuangan asalnya iaitu Hidup Melayu saja adalah sesuai dengan kemajuan masyarakat majmuk sekarang? Perjuangan itu pada masa ini sudah jadi perkauman. UMNO kini sudah sinonim dengan perkauman. Jika ia kembali kepada perjuangan asalnya, Hidup Melayu, maka menyuruh ia bertambah perkauman.

Bila Dato Onn, Dato Gantang dll keluar meninggalkan UMNO, barulah UMNO memadamkan  slogan Hidup Melayunya menggantikannya dengan UMNO. Bila Tunku dan Tun Razak beralih memperjuangkan kemerdekaan,  barulah orang Melayu yang menuntut kemerdekaan dulu beralih menyokong UMNO. Tetapi ia menekankan kedaulatan raja dan kemerdekaan saja. Bahasa Melayu, kebudayaan Melayu dan agama orang Melayu tidak diberatkan.

Selepas 54 tahun merdeka, Melayu pun tak berapa hidup, merdeka pun tak berapa merdeka, demokrasi pun tak demokrasi. Semuanya hanyut. Yang ada dalam UMNO ialah orang  cari makan dan mencari kekayaan sesama pemimpinnya dan kroni masing-masing.

Kata Tengku Razaleigh dan Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir, UMNO sekarang sudah tidak lagi macam zaman Tunku dan Tun Razak. UMNO sekarang adalah parti politik yang rosak.

Bila Khalid suruh UMNO balik seperti dulu, nak balik ke mana? Ke zaman Dato Onn, Hidup Melayunya sekadar mendaulatkan  raja-raja. Merdeka tidak ada, dan jauh sekali dengan cabang perjuangan kebangsaan Melayu yang lain. Kedaulatan Raja-Raja sudah terjamin. Tidak ada rakyat Melayu, Cina, India dan lain-lain mahu derhaka macam Hang Jebat. UMNO tidak kembali ke  zaman dulu pun tak mengapa.

Kalau ikut kemahuan Hidup  Melayu, zaman ini ia seperti menghidupkan lagi perkauman.

Kalau ke zaman Tunku dan Tun Razak, merdekanya cacamarba. Perjuangan bahasa dan kebudayaannya seperti  tidak ada.

UMNO sekarang sudah tidak dapat diikut. Kalau ia kembali ke  zaman  dulu  termasuk zaman Tunku, tidak juga banyak yang elok yang dapat diikut. Sekarang ia  tidak dapat dibanggakan.  Dulu pun tidak banyak yang hendak dibanggakan.







No comments:

Post a Comment

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari