boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Monday, March 31, 2014

Apa cerita dengan Masjid Negeri Ipoh - Belum lagi DAP perintah!

Adoi..doi..doi.. malunyer aku rasa... kalau masjid atau surau kampun orang asli satu hal juga,, ini masjid di Ibu negeri... Masjid paling senior dalam sebuah negeri.. apa cerita ni..




kalaulah cerita ni berlaku dinegeri sebelah seberan sana, Pulau Pinang, memang cari nahaslah, dapat pulak berita ni kat Utusan Malaysia.. ha ha ha.. surehobeh lagi...

Nak bersangka baik ke,, muazzin cuti pada subuh hari minggu tu,, kalau kat Pulau Pinang lain ler... kononnyer tak boleh guna pembesar suara, sebab DAP perintah,,, jadi muazzin boleh ler relax.., 

Nak bagi Tok Imam, dgn Muazzin datang awai, pemimpin kena turun sama mari jemaah, baru betoi,,,  kalau Ipoh siapa ya, MB la,,siapa lagi,, baru ngam dengan masjid negeri.. Tok Mufti? Susah sikit kut,, mungkin jemaah dekat dgn rumahnya,, Paling best dan terbaik MB bawa tilam dan selimut mai tidoq kat masjid setiap malam minggu,, 
siap boleh Iktiqaf, tahajud,,, kalau nak best yahana-yahana sekali... baru ler pemimpin bersama rakyat...  



20 comments:

  1. Muazzin bertugas ada kecemasan pagi tu kebetulan...ustaz ni pun buat apa sebar perkara tak berapa elok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tua kat masjid tu kata memang SELALU MACAM NI...! Jadi, jangan bagi alasan bodoh...

      Delete
    2. Maaf saudara, sayalah muazzin yang sepatutnya bertugas pagi tu. Harap maaf.

      Delete
  2. Ha....sama ler dgn masjid daerah Taiping.dulu semua kuliah dibatalkan.kunun nya kuliah politik.nak disusunatur semula kunun nya.la nie aper citer.habis solat maghrib jer berkumpul dan bergebang ler.baru ader akai.majlis ilmu menyatakan yg haq dikatakan berpolitik.nie lerr spesis baghal.seronok masjid tiada kuliah agama.boleh gebang gebang sementara Isyak.aper citer mamak tok ketua oi.jadi ler spesis jahil ilmu agama.tu yg umno seronok sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masjid ridhuaniah k kangsar walau pun masjid pas,dan selalu kutuk pemimpin bn, solat subuh sentiasa ada dan ramai.

      Delete
    2. Masjid daerah di Kg Jambu Taiping terletak dlm persekitaran karat blue. Ceramah diberi memerahkan telinga diorang. Mungkin tunduk kpd kemahuan pengurusan hotel berhampiran. Tetapi aktiviti ceramah tetap aktif di Masjid Lama berdekatan, sambutannya pun hebat juga.

      Delete
    3. Ha...tu ler hebat nyer karat blue.hingga pernah nak sembahyang raya pun masjid daerah taiping ketiadaan imam.tu pun dari pengerusi sampai ajk takder akai.

      Delete
    4. Cadangan mantap utk pejabat agama taiping,pegawai daerah dan pemimpin karat biru.untuk menghidupkan kembali kuliah di masjid daerah taiping,disyorkan tenaga pengajar kuliah maghrib dikalangan ketua kampung,terutama nya ketua kampung mamak tupai dan ahli jkkkkkkkkk.amacam,bole ker ngajor ketue kampong tupei.spesis ketua kpg cerodik buah pelior.

      Delete
  3. India suka mabuk....cina suka judi....melayu suka menipu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu dulu bro, kini semuanya itu melayu dah jadi pesaing kalau tidak juara. Tapi melayu yg di seberang sanalah.

      Delete
  4. Masa Nizar jadi MB dulu, adakah masalah ini timbul? Maklumlah, bukankah Nizar itu dikatakan boneka DAP. Mufti bughah tu adakah disambung lagi kontraknya?

    ReplyDelete
  5. Kalau dah Tok Peti dan Menteri Besar dari jenis spesis sama apa yang nak dipelikkan. Agaknya orang2 Ipoh asyik tengok program Suara Emas, tak pernah dengar program Tanyalah Ustaz atau Halaqah.

    ReplyDelete
  6. Tentu citer ini betoii..ler! Krn yg buat khabar tu ustaz yg boleh dipercaya integritinya..
    Moga setelah perkhbaran ini tersebar ada ler perobahannya..InsyaAllah.

    Ada suatu citer yg sje nak bandingkan dgn kes diatas;..Pulau Bali Indonesia..adalah majoriti penganutnya Hindu,dan para pemimpinnya pun majoriti beragama Hindu..
    Nak jd citer..di Denpasar ibunegeri Bali ada bbrp masjid dan surau.sbb penganut muslim mmg ada juga terdiri dr pendatang2 dr pulau jawa/sumatra.sulawesi dsbnya..

    Yg hebatnya ada sebuah masjid dipinggiran kota bernama Masjid Taqwa .mungkin jika anda sholat subuh disana ,,gerenti anda terperanjat beruk..saf jamaahnya secara normal boleh muat 74-76 org sebarisnya...Tahukah Anda jamaah sholat subuh dimasjid tsb setiap hari mencecah ke enam(6) hingga ketujuh(7)
    So, dikira secara rambang berapa jumlahnya ; secara lebih kurang sebaris satu saf 74 orang didarab dgn 6baris saf= 444 orang;baca empat ratus orang lebih..ini tidak termasuk kanak2 yg belum baligh lagi..
    Dimana masjid di Malaysia yg ada jamaahnya seperti ini..ciss..! dalam hidup aku tak pernah jumpa lagi seramai ini kecuali 3sholat jer-sholat dua hari raya..sholat jumaat.
    Wallahumusta'an...

    ReplyDelete
  7. Akhir zaman masjid buat cantik tapi sayang orang tak ada, nasib baik dikampong dia kat pangkok macam mana, teringat aku semasa aku pi ziarah orang lama dah lupa-lupa ingat aku sampai saja dia tanya aku sapa azan dipangkok. Aku pun dah lama tak balik sana jadi aku diam sajala.

    ReplyDelete
  8. Pakcu Rantau Panjang.March 31, 2014 at 10:46 PM

    Dalam meumarah masjid sebagai "Rumah Allah" setiap kita perlu bertanggungjawab. Walaupun kadangkala berlaku Iman atau Bilal yang tak hadir maka tidak perlu kita mempertikai dan menjadi jagoh untuk "menjual "nama negeri atau daerah apa lagi ulamak yang ada kerana perkara yang berlaku tidak sepaptutnya menjadi bahan untuk kita mencari ruang bagi mengutuk.Nampak benar keharaun hati.

    Setiap makmum bertanggung jawab untuk mendirikan solat berjemaah dan tolaklah seorang menjadi iman..selesai masalah...habis cerita tak perlu sebarkan berita basi seperti ini...walahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg dipersoalkan adalah tiadanya azan, bukan tiada sesiapa yg boleh menjadi imam solat. Untuk melaungkan azan, perlu guna pembesar suara, kecuali ada tarzan di situ. Siapa yg beri kebenaran menggunakan pembesar suara, jika tidak pengurusan masjid. Mana boleh suka-suka on dan laungkan azan tanpa mendapat keizinan pengurusan masjid. Jika lepas solat, ceramah guna pembesar suara, amacam. Biar faham situasi, barulah buat komen.

      Delete
  9. Pernah juga solat subuh sorang2 kat Masjid Selat di Melaka... niat nak "mosque hopping" dan solat berjemaah.... tunggu punya tunggu satu hamba Allah pun x sampai2.... nak ajak Jaga dah tugas dia jaga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah.sama bro mcm gua.
      Gua muazzin.gua iqamah.gua imam gua makmum.
      Kaat masjid tuttttttttt........
      Aku rasa bkn kita jer.ramai lg mcm tuh.tanda tingginya kalimah allah di malaysia.tanya macai mempertahankan kalimah tuh.mesti dia org pon biasa jgak kotttt????hehehe.

      Delete
  10. umat melayu yang menyokong karat biru ni dah benak hatinya! susah nak berubah menjadi muslim sejati. sekarang generasi y mesti memain peranan supaya ibubapa yang menyokong karat biru berubah. lihat selangor dan p pinang masjid telah diamarahkan. alhamduliilah

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari