boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Monday, March 10, 2014

Warga TLDM - Minta tolong bagi sedikit pencerahan ...

Waktu ada dalam service dulu tak sempat semua ni .... bila dah jadi orang awam baru keluar mari kapal selam,,, ada sorang skot aku juga digelar (Badul) terlibat dengan pengambilan kapal selam ni, baru pencen 50 tahun service, nak tanya dia segan pulak... tak tau fikrah belah mana..


Cuma bila aku terbaca twitter ni,, rasa macam janggal pula jawapan dari TPTL... 




Cuma ada sedikit rujukan dari kekawan dalam FB bila ia masukkan video clip mengenai kapal selam Malaysia... 





Apakah Kecanggihan Kapal selam Malaysia hanya untuk pertunjukkan di LIMA Langkawi sahaja..

Apa pun maklumat sebegini lambat laun akan diketahui.. dalam dunia alam maya ni...


menteri pun sama juga ....

41 comments:

  1. Kerajaan BN melalui mahkamah rayuan menghina Anwar Ibrahim dengan lima tahun penjara melalui fitnah liwat dan masyarakat dunia pula melalui rakyat negara China menghina kerajaan BN kerana semua pegawai yang terlibat termasuk menteri dilihat lemah, bodoh dan lambat bertindak dalam menyelesaikan masaalah kehilangan kapal terbang MAS MH370.

    Kerajaan BN pimpinan Najib terpaksa terhegeh-hegeh minta bantuan dari negara luar selesaikan masaalah. Waktu bila pemimpin UMNO Baru nak meraikan kemenangan jubur Saiful ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. knapa pakai istilah UMNO Baru,,? UMNO sekarang adalah UMNO yg ditubuhkan semula setelah diharamkan.. UMNO yg telah dimamakkan oleh Mahathir.. begitukah maksud kamu..??

      Delete
  2. Setakat yg aku tahu submarine ada sonar. Apa guna sonar? Mengesan kapal.. Malahan setahu aku ikan pun sonar submarine boleh detect. Jadi alasan submarine tak de keupayaan atau capabilities utk mencari pesawat tidak menasabah. Mungkin utk rescue aku tak pasti. Tapi kalau setakat mencari dan mengesan aku tak fikir ada masalah setakat pembacaan dan research yg aku buat.. Soal ia tak digunakan atas sebab2 strategik atau taktikal itu soal lain. Jadi jgnlah asik memberi alasan yg tak menasabah. Bimbang kita ditertawakan oleh org lain. Logiknya memang boleh. Sudah pasti negara lain tak nak guna kapal selam mereka kerana sebab2 tertentu. Dalam hal MH370 Malaysia patut guna apa juga aset yg ada bagi mengoptimumkan pencarian kapal terbang tsbt. Harapan rakyat dan keluarga ialah utk menemui pesawat itu secepat mungkin at all cost..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kapal pencari yang sedia ada sekarang pon semua ada kelengkapan sonar. Kelebihan kapal boleh nampak diatas pereairan sambil sonar kesan yang didasar berbanding kapal selam yang hanya ada didasar laut. Kapal selam search & rescue digunakan selepas bangkai pesawat di kenal pasti lokasinya bagi memudahkan kerja-kerja salvage.

      Belum ada sejarah penggunaan kapal selam tentera dalam usaha mencari dan menyelamat. Mungkin kita tengah hampa dengan kekurangan perkembangan usaha mencari dan menyelamat sekarang ini. Secara peribadi, aku terima saranan penggunaan kapal selam tentera adalah untuk membantu dan bukan usaha membodohkan mereka yang bertungkus lumus melakukan tugas.

      Delete
    2. Aku teringat masa pameran LIMA yg lepas aku diberi peluang utk mendengar bunyi yg dihasilkan oleh ikan dan udang oleh warga kapalselam TLDM. Cuma aku tak pastilah samada bunyi tu benar dari sonar kapal selam dr Malaysia atau pun diambil dari you tube. Yang aku pasti mengikut kata anak kapal selam ini memang sonar boleh membezakan antara bunyi ikan dan udang. Malahan bunyi udang galah jauh lebih kuat dari bunyi ikan. Anak2 aku cukup kagum mendengarnya. Jadi bagi aku memang sahlah sonar kapal selam boleh mencari objek dalam air. Samada ia nak digunakan atau tidak atas soal2 tertentu itu perkara lain. Secara akademiknya memang boleh.. Itu fakta bukan auta..

      Delete
    3. Beapa bijik kapal TLDM yg masih ada keupayaan sonar tu.. cer citer sikit..

      Delete
    4. https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1544359_10201661443357353_416850637_n.jpg

      Delete
  3. Jangan sesekali percaya berita dari menteri umno bn banyak yg tak bolih dipercayai merapu, mulut lain hati lain.

    ReplyDelete
  4. Aku copy paste balik apa yg ditulis oleh bekas anggota TLDM ini utk tatapan semua:Aku setuju sgt dgn komen anon 1052pm... Aku pun bekas TLDM. Pada tahun 80an aku yg berkepakaran hidro bertugas dibilik operasi armada. Ketika itu aku masih ingat bila ada insiden kapal terbang jatuh atau kapal tenggelam, TLDM memainkan peranan yang cukup hebat dan penting. Ketika itu armada TLDM amat mantap keupayaannya. TLDM baru memperolehi Mine hunter buatan Itali, Lerichi Class yg merupakan yg terunggul didunia. Kapal ini dilengkapi dgn sonar utk mencari objek di dasar laut. Byk kejayaan yg dicipta oleh skuadron kapal ini antaranya dalam insiden2 melibatkan jet skyhwak dan pesawat nuri dilaut. Begitu juga kejadian kapal tenggelam akibat perlanggaran di laut. Tapi kini dimana aset canggih ini. Apa sudah jadi pada sistem di kapal. Kapal ini juga dilengkapi dgn MDV atau dikatakan mini submarine remote kontrol dan sonar utk tugas2 begini.. Apa sudah jadi dgn aset2 ini? kenapa kapal ini yg sepatutnya digerakkan utk operasi sebegini tidak digerakkan? Jawabannya ada pada Panglima2 Tentera Laut semua. Ingatlah ini pertanda buruk ke atas keselamatan negara dan sesuatu wajar dilakukan sebelum terlambat dan negara di kancah peperangan..Bagaimana pula dgn kapal frigate yg kononnya aset tercanggih dlm TLDM.. adakah sonar KD Lekiu masih belum beroperasi sejak kejadian ia terkandas melanggar batu di hadapan pelabuhan TLDM di Lumut. KD Jebat pula mkn belum bersedia akibat kerosakkan akibat perlanggaran baru-baru ini malahan mungkin jua ada kebenaran dari risikan yg aku buat sistem persenjataan KD Jebat ini mmg tak berfungsi sejak keluar limbungan pada tahun 2010. Bagaimana pula dgn KD Kasturi dan KD Lekir yg menelan berbillion rgt utk mengkayakan Mr Thales.. dan apa sudah jadi dgn semua korvet Laksamana Kelas. adakah peralatan bawah permukaannya kini tidak berfungsi lagi dan hanya tinggal nama gah sebagai laksamana kelas korvet atau ianya sudah menjadi bacul dan pengecut seperti mana panglima2 lain dlm TLDM bacul dan takutkan PTL.
    Bagaimana pula dua buah bijik kapal hidro yg pernah aku berikan perkhidmatan tsbt sewaktu dlm perkhidmatan dulu. Kedua2 kapal ini jua dilengkapi peralatan sonar utk kerja2 survey dan boleh membantu usaha pencarian. Dimana mereka sekarang? KD Mutiara dgr cerita masih dilimbungan akibat kebakaran teruk 4 tahun yg lalu dan belum pasti dpt dioperasikan dlm masa terdekat ini.. Semua ini satu bala buat TLDM dan mengancam keselamatan negara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul lah Laksamana2 dlm navy ni takder teloq. Pangkat aje tinggi tapi takut nak berkata benar. Kerja membodek dan mengipas aje. La ni dok sibuk percantikkan pangkalan utk sambutan hari TLDM ke 80. Bolehlah kaburkan mata masyarakat luar nati kononya TLDM bertaraf dunia.. Tapi kami yg dlm TLDM ni dah berbulu sgt tgk semua wayang kulit ni. Menyampah.... Pangkat tinggi makin banyak. Tipa bulan ada aje ceremony naik pkt Laksamana. tapi bagi kami anggota LLP susah sgt nak naik pangkat dan mcm2 syarat yg bukan2.. BMI diutamakan.. sedangkan perut Panglima2 TLDM bukan sahaja besar2 akibat banyak makan makanan tapi juga kenyang makan rasuah... Tunggu Lama Diri Merana.. 4 bulan lagi aku pun nak belah dari TLDM ni. Pi mampuss lah TLDM dgn pengurusan dan kepimpinan sekarang. Rasuah bermaharajalela.. macam siot...

      Delete
  5. Tujuan aku mendedahkan semua ini bukanlah utk menjadi pengkhianat malahan jauh sekali aku menyokong perjuangan pembangkang. Cuma aku tak tahu kemana lagi nak aku talakan segala permasalahan TLDM ini. Sebagai seorg bekas anggota TLDM yg telah berkhidmat selama 25 thn aku merasa terpanggil untuk membetulkan keadaan kerana aku bimbang lambat laun wayang kulit yg dimainkan ini akan terbongkar dan ketika itu agak terlewat utk lakukan apa shj. Bila negara terlibat dlm kancah peperangan kita tak punya lagi masa utk membicarakan semua ini. Jgn ketika itu baru kita merasa menyesal kerana tak berusaha membetulkan keadaan. Inilah usaha kecil aku selaku insan kerdil bagi membetulkan semua kepincangan. Terlalu byk yg aku dgr dari anak buah aku dlm TLDM skrg yg menyatakan kepincangan TLDM dan krisis kepimpinannya. Semua ini hanya merosakkan negara dan perlu ditentang habis2an. Seluruh dunia melihat Malaysia skrg akibat MH 370. Ianya bukan shj menunjukkan kelemahan kita dalam mentadbir ruang udara Malaysia malahan dgn jelas dan nyata menunjukkan dan membogelkan segala kelemahan ketenteraan kita khususnya TUDM dan TLDM. Sebagai bekas warga ATM aku turut merasa malu. Aku harap semua rakyat Malaysia termasuklah Manjung Mari dan Juragan 69 bersatu dan mengambil tanggungjawab utk memperbetulkan keadaan ini demi masa depan negara dan juga anak cucu generasi kita akan datang. Jgn Nanti kita berair mata darah menyesal kerana tak melakukan apa2 melihat segala kegelojohan insan perosak negara dan ATM yg kita sayangi. Jgn sampai cucu cicit kita menyumpah kita semua atas pengkhianatan mereka di atas yg mengejar kekayaan yg tak pernah cukup. Wallahualam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah x ada apa dah kite leh harapkan dgn umno...lebih baik ikhtiar cari duit bayak2 dan bila berlaku perang lari ke luar negara...sepertimana rancangan bangsawan2 umno dan raja2 melayu...lari dulu rakyat g mampos kau laa...

      Delete
  6. ini lah satu pengkianatan umno dan bn kepada rakyat Malaysia. Kepada PTL dan TPTL jangan buat kenyataan bodoh lagi banggan. Jangan jadi pengampu umno.

    Ingat umno bn bukan selama-lamanya bertakta di Malaysia. Umno bn makin merosot prestasi sokongan rakyat malaysia. Ingat Kerajaan boleh bertukar. Kamu akan diadili di Mahkamah rakyat atas pengkianatan

    ReplyDelete
  7. Kes blogger dpt kebenaran naik kapal selam(belayar) semasa LIMA. Crew anggota LLP telah diberhenti kerja kerana menegur pemerintah. Abg MM tak tahu ke? NAVY dah ikut perangai UMNO, bodek, kroni, rasuah.

    ReplyDelete
  8. Bang....jgn gunalah kapal selam kita tu bang....sat lagi dari sibuk nak SAR MH370, beralih pulak nak cari Scorpene 500m pulak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. good one... hahahhaha... jgn tambah masalah.

      Delete
  9. Kita bukan suruh bertempur atau memusnahkan kapal terbang tu...kita suruh cari dan tentukan lokasi...dan kemudian inform badan lain untuk menyelamat. Itupun tak boleh ka?????

    "search and destroy".....apa guna perkataan search tu.....bangang..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PTL kata relaks lo brother.. kita minum kopi agona gold ramai2 dan dapatkan inspirasi dari nikmat sebenar kopi agona gold.. muahhhhhhhhhh

      Delete
    2. Search tu maknanya bangang ke???? i like..

      Delete
  10. Tuan-tuan sekelian. Penjelasan VAdm Datuk Seri Kamarulzaman adalah benar. Kapa selam tak sesuai untuk cari bangkai kapalterbang kerana kedalaman 100 meter kurang selamat dan sonar kapal selam beroperasi untuk berbeza dengan sonar kapal permukaan. Singapura hantar kapal selam untuk tujuan perisakan mereka iaitu kumpul maumat mengenai kapal TLDM dan TNI. Sonar kapal pun kurang berkesan di laut tropika. Masa jet TUDM jatuh di Kuantan, tak jumpa. Di Butterworth pun tak jumpa walhal sonar kapal MUTIARA dan MCMV berfubgsi baik. Ini darp pengetahuan dan pengalaman saya berkhidmat di frigat, korvet dan kapal hidrografi serta latihan di dalam dan luar negara. Justeru, percayalah penjelasan saya ini. Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa suruh kapal selam pi cari pesawat pada kedalaman kurang 100m. Dengan kelajuan pesawat 850km sejam dalam seminit pesawat boleh berada di mana2 Laut Cina Selatan tu.. Carlah di kaw yg selamat. laut China Selatan tu luas. Dan kalau googles memang boleh lihat kejayaan TLDM masa lampau dalam mencari bangkai pesawat Nuri, Skyhawk dan F5E. Soal ada yg tak dijumpai itu pun benar. Cuma kita nak usaha dilakukan dan kita nak tahu keupayaan dan kesiagaan aset-aset TLDM hari ni. Bimbang perang meletus dalam dunia yg tak menentu ini TLDM telanjang bogel.

      Delete
    2. Satu lagi jawaban yg menunjukkan kedangkalan dan kebangagan...

      Delete
    3. Kalau tak boleh guna atau tak nak guna, bagi la alasan lain, macam nak guna jaga perairan Lahad Datu ke etc....

      Org lain tanya je, tu pun sebab mereka ada alasan...

      "....Malaysian King Tuanku Mizan Zainal Abidin was given a tour of the submarine, which set sail 54 days ago from the French port of Toulon, where the vessel was built.

      Naval officials said the submarine would be based in Sabah state, on Borneo island, where it will undergo fine-tuning before it is deployed in search and rescue and military exercises.
      The two submarines have long attracted controversy since the deal was signed in 2002.

      Malaysia's opposition claims that a 540-million-ringgit commission was paid to a close associate of now-Premier Najib Razak in brokering the deal.
      The prime minister, who also attended Thursday's ceremony, has denied there was any corruption in the deal, which was made when he was defence minister..."

      Tu cerita Sep 3 tahun 2009, sekarang 2014....
      http://www.google.com/hostednews/afp...nY3d2ZrMrvpDFg

      FYI dalam kes Air France, France guna 2 mini submarine & 1 nuclear submarine...

      Delete
  11. selagi umno memerintah semakin terserlah kelemahan bangsa melayu walaupun mengaji dan berpangkat tinggi apatah lg macai macai umno yg bangang dan bengap,lpas tu salah bangsa lain tanpa selidik dulu,nampak hebat rupanya hampas,ohh bangsaku

    ReplyDelete
  12. Tuan-tuan sekelian. Penjelasan VAdm Datuk Seri Kamarulzaman adalah benar. Kapa selam tak sesuai untuk cari bangkai kapalterbang kerana kedalaman 100 meter kurang selamat dan sonar kapal selam beroperasi untuk berbeza dengan sonar kapal permukaan. Singapura hantar kapal selam untuk tujuan perisakan mereka iaitu kumpul maumat mengenai kapal TLDM dan TNI. Sonar kapal pun kurang berkesan di laut tropika. Masa jet TUDM jatuh di Kuantan, tak jumpa. Di Butterworth pun tak jumpa walhal sonar kapal MUTIARA dan MCMV berfubgsi baik. Ini darp pengetahuan dan pengalaman saya berkhidmat di frigat, korvet dan kapal hidrografi serta latihan di dalam dan luar negara. Justeru, percayalah penjelasan saya ini. Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak boleh guna atau tak nak guna, bagi la alasan lain, macam nak guna jaga perairan Lahad Datu ke etc....

      Org lain tanya je, tu pun sebab mereka ada alasan...

      "....Malaysian King Tuanku Mizan Zainal Abidin was given a tour of the submarine, which set sail 54 days ago from the French port of Toulon, where the vessel was built.

      Naval officials said the submarine would be based in Sabah state, on Borneo island, where it will undergo fine-tuning before it is deployed in search and rescue and military exercises.
      The two submarines have long attracted controversy since the deal was signed in 2002.

      Malaysia's opposition claims that a 540-million-ringgit commission was paid to a close associate of now-Premier Najib Razak in brokering the deal.
      The prime minister, who also attended Thursday's ceremony, has denied there was any corruption in the deal, which was made when he was defence minister..."

      Tu cerita Sep 3 tahun 2009, sekarang 2014....
      http://www.google.com/hostednews/afp...nY3d2ZrMrvpDFg

      FYI dalam kes Air France, France guna 2 mini submarine & 1 nuclear submarine...

      Delete
  13. ini pendapat NGO ( Noreh Getah Orang) : cubalah menyelam dulu.... takkan tak boleh teropong ke pakai sonar ke di lokasi dipercayai jet tu hilang..... atau takut tak boleh timbul nanti agaknye. Bot nelayan setakat merentang jaring untuk ' menyauk ' badan jet ( klau ada) bolehlah depa buat.

    ReplyDelete
  14. To : Anonymous March 10, 2014 at 11:03 PM

    Nak menipu pun pada-pada la.

    Ingat semua orang bengap ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri leh la tipu sebab malas membaca, bengap dan di racuni dgn wayang kulit... Kali ni wayang kulit pun tak berapa nak menjadi sebab masyarakat antarabangsa tak paham bahasa kelantan... kah kah kah.. jadi yg terselah ialah kelemahan dan kegagalan negara dlm aspek keselamatan dan pertahanan..

      Delete
  15. Aku ni bukan lah bangang sangat tak tahu pasal radar dlm kapal selam scorpene tu... sbb aku dah masuk dan lihat macamana klasi2 kapal tu mengendalikan radar menentukan kedudukan object di dalam permukaan laut.

    So... tak yah kelentong rakyat...yg scorpene tak boleh dan tak selamat digunakan utk "search" kapalterbang yang tenggelam.....

    Budak2 beringus boleh la kelentong....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak boleh guna atau tak nak guna, bagi la alasan lain, macam nak guna jaga perairan Lahad Datu ke etc....

      Org lain tanya je, tu pun sebab mereka ada alasan...

      "....Malaysian King Tuanku Mizan Zainal Abidin was given a tour of the submarine, which set sail 54 days ago from the French port of Toulon, where the vessel was built.

      Naval officials said the submarine would be based in Sabah state, on Borneo island, where it will undergo fine-tuning before it is deployed in search and rescue and military exercises.
      The two submarines have long attracted controversy since the deal was signed in 2002.

      Malaysia's opposition claims that a 540-million-ringgit commission was paid to a close associate of now-Premier Najib Razak in brokering the deal.
      The prime minister, who also attended Thursday's ceremony, has denied there was any corruption in the deal, which was made when he was defence minister..."

      Tu cerita Sep 3 tahun 2009, sekarang 2014....
      http://www.google.com/hostednews/afp...nY3d2ZrMrvpDFg

      FYI dalam kes Air France, France guna 2 mini submarine & 1 nuclear submarine...

      Delete
  16. Setelah pesawat MAS ditemui dan menjadi rebutan oleh pihak lain, barulah sesuai scorpene digunakan untuk mengesan dan memusnahkan musuh. La ni scorpene tengah perangat injin dok standby, toksah susah hati sangat haih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baiklah perangat air panas masak kopi dari perangat injin kapal selam al antuya tu..

      Delete
    2. Kalo le kapeteghobang yg dicaghi dlm ayo laut tu ade Rosmah dlmnye, ape pikiyo mengkomer. Ghasenye bingkeih je scorpene tu teghuih pegi tak payah peghangat injin lagi. Tak telinteih langsung alasan nak bedalih. Waima kalo jatuhnye dlm Tasik Bera ato Empangan Kenyir, jenuh tenteghe dikeghah usung juge kape selam ke situ. Gamaknye begitu le he'eh.

      Delete
  17. Singapore hantar kapal selam perang atau kapal selam cari dan menyelamat?? beza antara dua tu. Saiz pun beza.

    Kapal selam cari dan menyelamat mcm yg Singapore hantar tu Malaysia pun pakai sama lah,

    Pasal perisikan, standard lah sambil selam minum air, bukan Singapore je, dalam kes ni Thailand, Vietnam, Indonesia, Filipina malah Amerika pun tumpang sekaki. Ingat perisikan kita tak buat jugak ke?

    ReplyDelete
  18. TPTL pun bangang....peranan diesel electric submarine bukannya search and destroy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1102 pon bangang jugak. da org kata x boleh tue x boleh la. apa yg bangang sgt berganda2 nie bangangnya..puihhh...

      Delete
  19. satu skot ngn badul? patutlah bangang mcm badul jugak

    ReplyDelete
  20. banggang tulis kat sini... dah ada ke jmp MH370 tu? xda kan? susah sgt, korang je g cari.. asik layan n hentam aje x gune.. jom kite naik bot nelayan g cari... ada bran? simpppannnnn je la teloq hang semua... chait!

    ReplyDelete
  21. Salam...kelakar la korang nih..cakap.macam orang tak sekolah..merapu rapu. Statement pun kalo di rakam dalam mahkamah mau terkangkang semua. Cakap tak ada fakta cuma ikut sedap mulut mungkin kerana geram atau kecewa. Rata yang buat statement ni pun bukan nya bijak tapi merasa seronok dapat mencaci orang. Radar tak pandai..sonar tak pandai...tp cakap mengalahkan orang yang pandai serba serbi. Orang macam ni kalo kita terangkan macamana pun dia tak akan faham sebab dia tak nak jadi pandai.

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari