Pertama nya saya ingin memohon maaf,jika pendapat saya ini tak sehaluan dan menimbulkan rasa kurang senang di hati ramai org yg mengkagumi sosok Anwar Ibrahim.
Sejak 1998,sehingga lah ke hari ini,kita telah disuap dgn kes liwat Anwar Ibrahim,yg tak berkesudahan,liwat telah di manfaat kan semaksima mungkin untuk meraih sokongan ke dua2 belah pihak terhadap rakyat terbanyak,terutama nya menjelang setiap kali PRU,dan liwat juga berjaya menutupi pelbagai kemelesetan dan kemelaratan rakyat dalam menghadapi hidup,yg saban tahun terpaksa berdepan dengan pelbagai kepayahan,yg tidak pernah berkurang.
Pelbagai isu rakyat marhaen jadi terpinggir lantaran liwat yg keterlaluan diberi fokus oleh kebanyakan ahli politik,peminat politik dan pengkagum sosok ahli politik.
Memang benar,liwat ini menjadi besar isu nya kerana sosok yg terlibat adalah Anwar Ibrahim,dan ianya diadun secukup rasa dan secara berterusan,entah berapa ramai yg mendapat laba dari isu liwat ini,tidak lah pula saya ketahui.

Bayangkan,jika setelah 10 tahun contoh nya,jika pihak2 yg berkepetingan politik memainkan isu ini berterusan,tapi rakyat hanya memalingkan muka dari memberi tumpuan pada kisah liwat ini,saya percaya,tak sampai berapa tahun selepas itu,tak seekor ahli politik dari mana2 parti pon berselera lagi untuk memanipulasi isu liwat ini.saya berani jamin begitu.
Kearah tamadun yg bagaimana sebenar nya negara ini dipacu?Kearah gaya pemikiran bagaimana kah negara ini dibentuk oleh ahli ahli politik yg bertebaran dan bersepah diluar sana?Saya makin keliru,keliru bila memikirkan anak2 saya,dan anak2 jiran saya,sedang di doktrin kan bentuk pemikiran mereka sekarang.a
Entah sampai bila budaya retorik dan persepsi ini harus mengisi ruang2 kepala otak kita dan juga anak2 kita,untuk entah berapa lama lagi?Entah berapa lama lagi kita harus berzikir kan kerisauan akan masa depan negara,bila mana ahli2 politik nya begitu kalut menumpukan masa dan tenaga,dan juga mengerahkan seluruh rakyat juga berbuat hal yg sama pada satu perkara,iaitu LIWAT.
Rakyat terus disumbat dgn idealogi kagum dan kasihan,disetiap tempat ceramah,di kandang semua parti politik,dan bila usai majlis,rakyat kembali ke rumah,tetap menghadapi keperitan hidup yg tak pernah mahu berkurang dari setahun ke setahun.

Isu isu rakyat marhaen yg sekian banyak tak tertangani oleh pemimpin,setiap hari makin bertambah,isu2 jenayah yg tak pernah berkurang dan saban hari makin bertambah kejam,mewarnai hidup rakyat marhaen saban hari,berapa kali kah ianya diendah kan sebenar benar nya oleh sekian banyak pemimpin?

Sebenarnya,budaya terlalu mengagungkan pemimpin ini,seharus nya sudah wajib kita kuburkan satu persatu dalam lipatan sejarah.Setiap ahli politik,jika terlalu tinggi kita angkat,ianya akan lebih menenggelam kan kita sebagai rakyat marhaen yg kelaparan.Zaman di mana kita harus menyembah dan mengkagumi ahli politik,seharus nya sudah semakin pudar,kita seharus nya dengan berani,melangkah dan membina tamadun baru,pemikiran baru,kita harus dengan berani mengangkat diri kita sendiri lebih tinggi dari para politikus yg sekian banyak bertebaran diluar sana.
Budaya terlalu bergantung dan terlalu mengharapkan para politikus merubah nasib kita,seharus nya,kita lepas kan perlahan lahan,dan tinggalkan ia sebagai sejarah tamadun bangsa yg gagal.
Terjerit terpekik kita melolong memak hamun kerana pemimpin yg kita sayangi teraniaya,tapi mereka tetap tinggal didalam rumah yg harga nya juta ringgit,dan kebanyakan dari kita pula,rumah nya dimana?
Maaf sekali lagi dipohon,jika kata-kata ini tidak kena dihati dan minda anda.


Tak perlu aku nak komen lagi,, dah padat dan mantap..