boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Monday, June 22, 2009

Cambah Fikiran 1....

Salam Sejahtera,,,

Sambungan dari artikel YB IR Khalid Samad ...

MONDAY, JUNE 22, 2009

Respon Pengunjung Jun (Part II)

Ini merupakan lanjutan dari Respon Pengunjung Jun (Part I) yang saya berikan semalam.

PERSOALAN USUL SISTERS IN ISLAM
Penjelasan yang saya beri adalah seperti apa yang berlaku. Bukan kerana tekanan dari mana-mana pihak dan tidak sebagai ‘
after thought’. Bagi yang berminat, boleh check Malaysian Insider kerana saya membuat penjelasan yang sama pada petang Ahad 7 Jun itusendiri sebelum mendapat apa-apa respon dari mana-mana pihak. Penjelasan itu dibuat semasa masih di Stadium Melawati sebaik sahaja saya sedar bahawa usul itu disampaikan ke PAS Pusat dalam bentuk asalnya. Penjelasan saya adalah untuk menjelaskan apa yang berlaku demi menolak salah tafsir terhadap sifat perjuangan PAS itu sendiri dan uslub dakwah yang ingin dilaksanakan.

Pendirian kita terhadap SIS tidak berubah dan kita masih meminta supaya pendekatannya disiasat. Itu jelas.


KENYATAAN MEDIA KERAJAAN PERPADUAN
Akhirnya, ada yang bertanya kenapa keluarkan kenyataan media ini? Saya jawab untuk menegaskan keputusan muktamar dan menyokong kenyataan TGNA.

Saya hairan apabila kenyataan-kenyataan yang bercanggah dengan keputusan muktamar dikeluarkan, semua pakat diam. Adakah keputusan berhubung UG yang diambil dimuktamar? Yang dipersetujui bersama ialah kukuhkan PR sambil berinteraksi dengan semua. ‘Berinteraksi dengan semua’ dihujjahkan berdasarkan usaha dakwah, Nabi Musa (AS) dengan Firaun; mana datangnya UG? Apa kaitannya dengan UG? Tidakkah UG ini jelas bercanggah dengan perkukuhkan PR?

Sememangnya TGNA marah kerana dia faham apa yang sedang diusahakan. Zaman ini bagaikan zaman ‘pintu belakang’. Ada kerajaan ‘pintu belakang’. UG hendak dibawa masuk keatas PAS melalui pintu belakang.

Ada yang tanya mengapa
hanya sepuluh MP? Sepuluh budak hitam? Jawapan ringkasnya kerana hanya sepuluh yang ada pada masa siding media itu. Tetapi kalau perlu untuk memuaskan kehendak tuan-tuan, petang ini (Isnin) kita boleh cuba buat sekali lagi. Yang tidak sempat hari itu YB Pengkalan Chepa, YB Kota Bharu, YB Pasir Putih, YB Sik, YB Jerai, YB Bukit Gantang dan beberapa yang lain. Ada di antara mereka yang saya sebut tadi yang diragui akan bersama dengan kenyataan ini?

YB Mahfuz dan YB Sallahuddin sebagai Naib Presiden telahpun mengeluarkan kenyataan lebih awal meminta Ust Nasha pergi berjumpa dengan TGNA. Ust Nasha kena pergi itu memang kena pergi dan saya sokong, tetapi pendirian kita berhubung UG yang tidak pernah dibincang dan bercanggah dengan usaha memperkukuhkan PR perlu disanggah awal-awal lagi.

Apabila sudah tidak mempuyai hujjah, ada pula yang ingin menuduh kami ini ‘Munafik’. Di antara sifat munafik, bila dia bercakap dia berbohong. Tetapi saya tak berbohong. Alhamdulillah, sejak dari dulu sampailah sekarang saya masih konsisten dengan pendirian saya berhubung UMNO dan kerjasama dengannya. Sebelum dan semasa pemilihan AJK PAS pusat saya tolak. Selepas pemilihan pun saya masih tetap tolak. Pihak yang berbohong adalah mereka yang berkata telah “dipersetujui MS Ulama’, dipersetujui AJK PAS Pusat dan sebagainya”, “tak nak, tak nak, tak nak” sebelum pemilihan, “mungkin, mungkin, mungkin”, selepas pemilihan. Siapa itu? Kajilah sendiri.
Tapi jangan pula salah faham. Saya tidak menuduh sesiapa munafik, seperti yang telah dilakukan keatas kami. Saya hanya menjelaskan ada sifat-sifat sebegitu yang jelas perlu dibenteras bersama.

Ada yang bertanya “
ada ke sebenarnya perbincangan dengan UMNO?” Malangnya dalam soal ini, berdasarkan pengalaman terdahulu, kita kena tunggu UMNO yang dedahkan. Lepas itu barulah pemimpin-pemimpin tertentu akan mengaku. Masa tu pun dah kena tipu, tak ingat lagi ke? Kasihan Mahfuz. Dulu dah jadi mangsa. Nanti tidak tahu siapa pula. Namun, saya pasti kali ini beliau tidak akan benarkan dirinya menjadi mangsa sekali lagi.

Ada pula yang kata, “Sabar dulu. Tunggu isu ini jelaskan”. Saya hendak bertanya kenapa kalau belum dijelaskan kepada pimpinan dan ahli ianya telah diketengahkan? Bukankah itu kerja yang kurang bijak namanya? Apa hak untuk menengahkannya? Apakah tujuannya? Membelakangkan amalan syura dan sebagainya?

Akhir sekali saya nak tanya yang bijak pandai, apabila PAS cadangkan UG dan UMNO sambut baik, selepas itu PKR dan DAP yang tentu akan tolak, apa yang kita nak buat? PAS patah balik kepada PR akan dituduh tunduk pada DAP dan PKR. Ya lah, PAS teringin tetapi DAP dan PKR tidak mahu. Takkan mahu kata PAS tak setuju dengan cadangannya sendiri pada masa itu, mana masuk akal! PAS setuju juga tetapi rakan-rakan tak setuju maka kita terpaksa tarik balik. Maka “sah boneka DAP!” akan tersiar muka depan akhbar.

Kemungkinan
kedua, PAS pergi seorang diri dan akan berpecahlah PR (ini bercanggah dengan keputusan muktamar) dan menyerah cantik leher PAS untuk dipancung UMNO untuk kali yang kedua!

Ini merupakan langkah politik yang menjerat diri. Tidak mustahil diilhamkan dan dirancang oleh mereka-mereka yang ditugaskan untuk membunuh politik PAS di negara kita ini.

WaLlahu ‘Alam
KHALID SAMAD

No comments:

Post a Comment

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari