boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Thursday, March 7, 2013

Lahad Datu - Versi Asah minda malam jumaat..

Nak tidoq awai lagi, dalam duk merayau-rayau tu terjumpa satu artikel mengenai isu Lahad Datu...

Isu ni ditulis oleh penulisnya sendiri duduk di Sabah, maka selayaknya beliau lebih mengetahui situasi sebenar apa yang bergolak di sana.. 

Terima Kasih dan Kredit Buat Norman..,


Adakah mereka dtg ke sini utk membiarkan diri mereka di'bom'
APAKAH MISI SEBENAR TENTERA SULTAN SULU...

GAMBAR: BAYANGAN PENULIS ADAKAH TENTERA SULU HADIR DGN KAPISITI BEGITU...:)

Maaf, saya diberikan cirit birit dan demam. Alhamdulillah tanda kasih Allah utk diri ini.

Sebelum memulakan penulisan yg sekadar mampu ini kerana masalah kesihatan, saya juga ingin mengucapkan tahniah kpd pihak keselamatan samada pihak polis dan ATM...anda semua memang terbaik. Al-Fatihah juga diucapkan mereka yg gugur, semoga diberi syahid kematian tersebut oleh Allah...Insyallah.

Sejak peristiwa pencerobohan Tentera Sultan Sulu, di kotak pemikiran saya tertanya-tanya pelbagai soalan. Namun saya tidak mahu terburu-buru membuat tuduhan, meneliti kronologi hari ke hari dgn teliti. Ini kerana sebagai penulis, kita kena berhati-hati membuat tuduhan.

Saya pada mulanya berasa hairan, apabila Menteri Dalam Negeri dlm kenyataannya memaklumkan kumpulan lelaki yg menceroboh ke Kg. Tanduo itu bukan militan atau pengganas..??? Sedangkan kita dimaklumkan mereka memasuki negara ini secara haram.

Ia sudah satu kesalahan besar, apatah lagi kemasukkan mereka dgn membawa senjata dan jumlah yg agak ramai ??? Persepsi bagaimana yg dikatakan pengganas...adakah mereka yg membawa mineral water, garam dan good morning tower dianggap pengganas...'not make sense'...

Kedua yg menghairankan saya, ialah bagaimana jumlah yg ramai itu dtg boleh menembusi dgn mudah. Tiadakah pihak musuh (tentera Sulu) yg kita buat tahanan utk kita bertanya...

Tiadakah bot2 yg membawa mereka singgah di tepi pantai. Jika bot sebesar kapal nelayan, ia memerlukan paling kurang 5 buah bot nelayan...itulah antara perkara 'not make sense'....

PELIK CARA TENTERA SULTAN SULU...HARAP ATM TIDAK SEPERTI MEREKA

Saya ingin mengajak saudara berbaik sangka dgn kerajaan kita. Biarlah kita mengandaikan bahawa tentera Sultan Sulu yg lemah dlm tektik peperangan walaupun tentera Filipina dan Amerika gagal utk menewaskan mereka.

Pertama yg lucu tentera Sulu ini, apakah niat sebenarnya kehadiran anda. Untuk menuntut hak negeri Sabah dgn kehadiran sekitar 200 org tentera...tanpa kereta kebal, persenjataan canggih, kapal selam dan sebagainya. Mampukan mereka menewaskan jet pejuang Malaysia...'not make sense' mereka ini.

Mana mungkin mana2 tentera pemberontak tanpa peralatan yg canggih dan tentera yg ramai pergi ke negara org...tanpa disertakan surat perjanjian kononnya waris Sultan Sulu atau berbincang sendiri dgn British yg telah menyerahkan Sabah kpd Malaysia.

Atau berbincang dgn negara Malaysia sendiri kerana waris Sultan Sulu sendiri tentu lebih tahu jika mengikut sejarah Malaysia byk membantu mereka. Tentera Sultan Sulu mesti ingat mereka memasuki negara yg berdaulat dan merdeka yg ada undang2nya sendiri...Malaysia bukannya mengamalkan 'law of the jungle.'

Kedua yg lucunya, mengapa mereka mendarat di Kg. Tanduo dgn tidak membawa banyak bekalan makanan. Seolah-olah mereka tidak pernah berperang. Jika sebelum ini tentera mereka terkenal menjadikan rakyat sesebuah negara sebagai tebusan mengapa tidak kali ini...???

Jika benar seperti didakwa Azzimudie bahawa mereka akan berjuang hingga ke akhir ayat, mengapa baru 2 minggu menduduki Kampung tersebut mereka sudah kehabisan makanan...'not make sense'...

Sewajarnya persiapan rapi dilakukan. Selain senjata, peluru...minuman dan makanan adalah antara perkara terpenting yg difikirkan. Apatah lagi niat mereka tidak mahu pulang lagi ke Filipina. Berdasarkan kepada fakta ini, sebenarnya tanpa diserang mereka semua yg dikepung ini pasti akn menyerah diri akhirnya kerana kelaparan.

Persoalan ketiga, pendaratan di Kg. Tanduo yg tidak mempunyai hutan yg lebat utk operasi peperangan, amat menghairankan mengapa lokasi itu dipilih. Bukankah ia mudah dikepung. Bukankah sukar utk mereka mendapatkan bekalan makanan. Atau mereka suka di situ supaya mudah utk bertempur dgn ATM kita ???

Persoalan keempat, ke mana 200 lagi mayat tentera Sultan Sulu. Terlepas???...bagaimana boleh terlepas sedangkan perairan negara telah dikepung dan begitu juga laluan darat. Kalau lari tentulah banyak bot2 yg digunakan.

Pesrsoalan kelima, kerajaan mestilah mengambil inisiatif segera utk menjawab segala persoalan yg ditumbukkan oleh rakyat agar rakyat tidak berprasangka buruk kpd kerajaan. Contoh berita akhbar Keadilan menceritakan Misuari difahamkan kerajaan Malaysia ada menjanjikan tanah kpd keluarga Sultan Sulu...kerajaan mesti jawab utk mengelakkan syak wasangka berpanjangan...

Inilah antara persoalan utama saya yg dirasakan 'not make sense' cara kemasukkan mereka. Tapi jika ini pilihan tentera Sultan Sulu...rasakanlah apa yg mereka rasakan kini....Gambar adalah sekadar hiasan bayangan penulis adakah ini cara tentera Sultan Sulu memasuki perairan negara di darat dan laut...heeee

IC PUNCA SEGALANYA...

Rakan2 Semenanjung mungkin tak tahu atau sebelum ini tak ambil peduli rintihan rakyat Sabah mengenai pemberian IC atau dikenali projek IC di era Tun Mahathir dahulu yg membuatkan penduduk terutamanya di sekitar Lahad Datu, Semporna, Kunak dan Tawau tidak selesa. Bila Presiden Aquino buat kenyataan ada 800 ribu penduduk Filipina di Sabah...semua terekejut...haaaa..betul ka!

Lahad Datu sendiri sebelum ini pernah berlaku tembak menembak di pasar. Pernah juga dikhabarkan kereta polis di serang dan pelbagai lagi.. Bermakna Lahad Datu dianggap kawasan yg tidak selamat diduduki dlm erti kata sebenarnya memandangkan 60% penduduknya adalah org luar.

Jka ada 300 ribu penduduk Lahad Datu, bayangkan berapa ratus ribu adalah pendatang atau mereka yg tekah diberi IC...???

Inilah suara pemimpin 2 Sabah sebelum ini, agar kerajaan tidak sewenang-wenangnya memberikan IC kpd mereka yg kita tidak dikenali latar belakang mereka. Apabila Tun memberikan kerakyatan melalui kad pengenalan biru kpd PTI SULU telah makan diri. Hari ini, kita dpt tgk kesannya hasil menuai dan segala dosa yg disemai.

Jadi bukan senang utk menghalau atau mencari musuh. Walaupun bukan 100% tetapi dikatakan 50% ketaatan mereka (org Sulu yg mendapat IC) masih kpd baginda Sultan Sulu. Inilah yg kita mohon, dlm berpolitik jgn sampai kita menggadai maruah negara. Bayangkan jika Anwar yg mengetuai operasi IC biru ini 20 tahun dahulu, nescaya dia sudah diberkas. Tapi sayangnya org kita langsung tak menuding jari kpd Tun...kerana rasa hormat atau taksub yg melampau.

APA PERLU DILAKUKAN SEGERA OLEH KERAJAAN NEGERI DAN PUSAT...!

Bagi saya, mulai sekarang kerajaan negeri sendiri mestilah memulakan kempen utk menarik minat anak tempatan utk menganggotai ATM. Ini kerana menurut seorang rakan di ATM, kemasukkan kaum Kadazan Dusun di ATM sangatlah sedikit berbanding kaum Dayak dan Iban di Sarawak.

Kedua, satu Menara Tinjau setinggi 150 meter hendaklah didirikan di bandar2 seperti Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau. Kos tanpa rasuah rasanya hanyalah RM 100 juta sahaja. Menara itu adalah menara milik ATM yg mungkin dikenali Menara Tinjau di mana di Menara itu ada bilik2 tidur utk kapisiti 100 tentera, restoran dan bilik tertinggi iaitu sebagai menara tinjau dgn teknologi moden di mana dari menara tersebut pihak tentera mampu melihat pergerakan bot2 dan kenderaan sejauh 5km-10km jauhnya.

Malah dari Menara tersebut pihak ATM akn bekerjasama dgn pihak Kastam, Marin dan sebagainya melaporkan segala pergerakan di laut yg disyaki. Dgn sistem kamera CCTV canggih, teropong, lampu suluh canggih ia sgt relevan membantu pihak tentera menjaga keamanan. Adalah lebih baik kos kamera AES yg mendera rakyat itu digunakan utk membantu keamanan rakyat (membina Menara Tinjau).

Menara ini boleh dianggap Kem Kecil ATM yg boleh memuatkan 100 anggota ATM. Dgn mempunyai ruang tidur, pejabat, restoran, ruang tinjau dgn menggunakan sistem satelit dan sebagainya...ia sgt2 relevan
  •  

2 comments:

  1. gbr ke-2 turut dikatakan berlaku di lahad datu..sape yg mati dlu ni?????
    http://pattanimerdeka.blogspot.com/2013/02/pejuang-yang-gugur-syahid.html

    ReplyDelete
  2. masuk akal...logik pandangan penulis ni

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari