boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Monday, June 1, 2009

Kes Kejadian Zambri di Halau - Ini jawapan Zambri....

MENYEMAI KEBENCIAN

1.6.09

Respon (0)

- Nukilan : Dr Zambry Abd Kadir -

Perkara yang paling saya tidak gemar ialah bila agama menjadi sandaran untuk seseorang menabur fitnah dan menabur maki hamun yang tidak langsung ada batas-batas keagamaan.

Saya tidak dapat bayangkan bagaimana akhbar yang menjadi lidah rasmi sebuah parti yang berteraskan perjuangan Islam tidak rasa berdosa dan bersalah menulis sesuatu yang penuh dengan kebencian sehingga melahirkan generasi pembenci yang sangat parah buat ummat Islam sendiri.

Demikian juga dengan portal-portal berita yang dikeluarkan selain dari blog-blog yang menulis penuh manipulatif sehingga hilangnya rasa "mahabbah" (kasih-sayang sesama umat).

Kelmarin berlaku angin puting beliung yang melanda kawasan Dewan Undangan Negeri Pasir Panjang, iaitu kawasan Dato Seri Ir Nizar Jamaluddin.

Sebagai Menteri Besar saya tidak perlu mendiskriminasikan kawasan pembangkang dan kawasan kerajaan bila berlaku hal-hal begini. Lebih 100 buah rumah yang terlibat samada kehilangan bumbung atau ditimpa oleh pokok kelapa dan sebagainya.

Kawasan DUN Pasir Panjang berada dalam Parlimen Lumut, di mana saya juga adalah Ketua UMNO Bahagian Lumut. DUN Pangkor iaitu kawasan saya juga berada dalam Parlimen Lumut.

Saya sempat meninjau kejadian angin kuat yang memukul kawasan pantai DUN Pasir Panjang sehingga membawa ke kawasan Rungkup.

Alhamdulillah tidak berlaku sebarang perkara lebih buruk seperti kehilangan nyawa. Apa yang agak menarik dalam kebanyakkan rumah yang saya lawati itu, ada sebuah rumah yang menjadi perhatian saya.

Saya melawat rumah keluarga nelayan yang ditimpa pokok kelapa. Mengikut maklumat yang saya terima keluarga nelayan ini membina rumah di atas tanah yang bertuan yang juga jirannya.

Bila sampai saya, Dato' Seri Kong Cho Ha (Ahli Parlimen Lumut dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan), pegawai daerah dan YDP Majlis Perbandaran Manjung, meletakkan kereta di kawasan jalan ke rumah mangsa.

Kebetulan hanya ada dua buah rumah sahaja di situ, satu rumah tuan tanah dan satu lagi rumah mangsa. Apa yang mengejutkan pemandu saya, Tuan DO, Menteri, dan YDP ialah bila tiba-tiba sahaja tuan rumah (yang berusia awal 40an) meluru ke arah kereta dan mengarahkan supaya keluar dan melarang kereta kami diletakkan disitu.

Katanya dia juga bayar cukai dan dia punya hak untuk benarkan siapa masuk. Masing-masing tercengang lihat gelagatnya sehingga ketua kampung hilang sabar.

Bila ditanya rupanya dia tidak suka Menteri Besar datang melawat mangsa kerana beliau menyokong parti lain.

Cuma apa yang saya katakan biarlah dia dengan sikap yang bengis itu sehingga sudah hilang rasa kemanusiaan untuk sama-sama membantu orang dalam kesusahan. Saya tidak terkejut melihat watak-watak seperti orang itu.

Inilah hasilnya bila benih kebencian dan permusuhan ditanam, maka buah dipetik adalah buah kebencian dan permusuhan. Saya tidak salahkan dia, tapi saya salahkan orang yang menanam benih itu.

Penghasut itu mungkin sudah tidak ada di kampung lagi. Dia mungkin datang sekali sekala untuk memberi "baja" ceramah kebencian.

Jarang anda saksikan orang dan penyokong Barisan Nasional enggan bersalam apabila tangan dihulur. Tetapi saya mengalaminya sendiri sudah berkali-kali.

Saya tetap pergi jua kepada mereka kerana saya tahu mereka tidak bersalah dan mereka hanya terpengaruh dengan ceramah-ceramah politik yang mengapi-apikan kebencian. Akhirnya yang lahir adalah generasi pembenci.

Sumber : http://www.zambry.com/

MM... Inilah akibatnya rakyat dah rasa tidak puas hati, bukan hasutan daripada sesiapa..tetapi itu sebahagian jawapan restu dari rakyat. Kalau dah rasa sedar macam tu, fikirlah balik.. pulangkan balik kepada rakyat ... BUBARKAN DUN.....

3 comments:

  1. Zamry MBM kasihan kat ko..Kalau kita baik tak kira UMNO ko PAS ko orang akan respek kita..Yang enkau pergi samun Kerajaan Perak tu baik ka???
    SMI....

    ReplyDelete
  2. Sepatutnya suruh MB Haram ni tgk Youtube masa nak PRU12 tu kat PERAK di mana seorang lelaki tua (penyokong BN?) mengherdik dan menghalau petugas2 PAS yang hendak serahkan kampit beras ke rumahnya.... hmmmm...

    ReplyDelete
  3. UTK Menteri Besar Mahkamah... klik dan tengok betapa kejinya Umno halau petugas PAS...

    http://pemudakemehe1.blogspot.com/2009/05/nak-mintak-komen-anda-skit-boleh.html

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari