Baru terima SMS dari pemberi maklumat dari Teluk Sepangar Sabah,,,
KD PARI mendapat arahan umtuk mengesan kapal People Republic Of China (PRC) yang memasuki peairan Malaysia,
Kesian,, bila staff Engine Room baru nak rem engine (RPM) tiba-tiba bilik engine room dah mengalami kebocoran,, kapal yang baru keluar dari pangkalan jeti terumbu berpatah balik ke jeti, selepas 4 jam dari kejadian tersebut baru kapal KD PARI tenggelam, nasib baik kesemua anak-anak kapal selamat...
Mengikut maklumat stern tube bocor, shaft center tercabut,, jadi usaha nak menyelamat keadaan dari kebocoran memang susah, sebab stern tube tu terletak dibawah generator centre... jadi sukar nak menutup lubang kebecoran tu..
Mengikut sumber pada hari Raya yang kedua lalu Kapal KD SERANG dilaporkan mengalami kebakaran, tidak pasti kecil atau besar,,, 2 bulan yang lalu, Kapal KD TODAK grounded (tersangkut), kes sebegini disebabkan batang balak yang hanyut,,, sure lingkup kipas (proppeller) kapal tu....
Susah nak cakap dengan kualiti anggota tentera terutama yang muda-muda sekarang ni,,, malas aku nak komen........apa akan jadi dalam masa 10 tahun lagi...
Apakah ini sebagai ketidakan puasan hati anggota bawahan terhadap Panglima Tentera Laut Dato Aziz yang dikatakan terlalu angkuh dan berkira dengan anggota bawahan,,, sekarang ni bila aku berbual dengan anggota-anggota TLDM, proses nak sambung perkhidmatan cukup susah buat anggota LLP, entah kenapa,, tetapi untuk pegawai,, errmmm mudah.... inilah jadinya bila keadilan dalam sesuatu organisasi dah tiada...
,
klo dilihat dr biodata dibawah kpl kd pari ni da lebih 30thn berkhidmat didalam TLDM.bygkn bgaimana klo rupa kreta kita ataupn rumah yg kita tggl slepas usianya mnjangkau 30thn.tak trbayang besarnya pengorbanan dan keberanian anak2 kapal kd pari ini mengharungi ombak dan gelora lautan diatas kapal yg brusia dan kesungguhan tldm menabur bakti utk mmpertahankn tanahair walaupn kekurangan dan keusangan aset.harap penulis tidak mngajukan tuduhan semborono trhadap tldm dan seharusnya meng'highlight' prngorbanan mereka sempena hari malaysia hari ini.tak trfikir oleh mereka utk mneggelamkn kapal dgn sengaja dan harap penulis dpt mnjaga sensitiviti keluarga anak2 kapal yg risau dgn keadaan mereka dan sy prcaya mereka tlh mmbuat yg trbaik utk mnyelamatkn kpl trsebut tapi apakn daya...
ReplyDeletesdg kite syok dpt cuti free hari malaysia ni dorg trpaksa brtugas mmprtahankn tanahair...gaji xsebrape, cuti pn susah...bangla keje kilang pn dpt triple keje time2 cuti ni...besarnya pengorbanan mereka...harap anak2 kapal brsabar dan brsyukur semua org selamat....
ReplyDelete"Susah nak cakap dengan kualiti anggota tentera terutama yang muda-muda sekarang ni,,, malas aku nak komen........apa akan jadi dalam masa 10 tahun lagi..." klo nak dilihat prspektif lebih besar; anak2 muda melayu di manjung skang ni pn dilihat brtmbah kurg' kualiti'nya...yg merempit, yg melepak brcinta brpegang2an tangan dekat giant dan tesco...apa akan jadi dalam masa 10 thn lg...harga rumah di manjung skarang ni pn dilihat smakin xmasuk akal...jgn smpi anak melayu kita xpikir masa dpn pstu lg 10thn merempat xbrharta
ReplyDeletebetul kata Aris Fadilah,,, 20 tahun lebih dulu beliau ada berkata, satu ketika nanti Kapal TLDM akan tenmgelam di jetty nya sendiri,,,, ini lah padah nya bila kaki kaki ampu dok bermaharajala lela dalam TLDM ,,, kes kd sri perak gua kehilangan kawan kawan, sama jga dg kes raja jarom,,, jika nak citer pasal dispilin dalam Navy memang lah lahanat,,,, ini lah padah nya bila PTL dan kunco kunco tunduk kepada kuasa politik. ex PTI 8*67**......
ReplyDeleteluahan ketidakpuasan hati seorang bekas anggota TLDM LLP yang suatu ketika dulu mencari makan sebagai anggota tentera. Selepas dah bersara, kerjanya hanya dok condemn je kerjanya..
ReplyDeletelagi satu berita2 macam ni agak sensitif, tak patut di siarkan pada public..
pandai tulis blog, dapat hits yang tinggi bukan lesen untuk tulis apa2 saja yang terlintas dalam kepala hotak..
Relax bro, rasanya penulis nak tembak kerajaan sahaja sebab gagal mengadakan sistem pertahanan yang berkesan. Sepatutnya Malaysia dah memiliki kapal pengangkut pesawat sebab kita memiliki tanah yang terpisah oleh laut yang luas, hanya armada yang sedemikian dapat meningkatkan kedaulatan kita dari dicerobohi sewenang-wenangnya.
ReplyDeleteTeknik serangan : Pukul anak sindir menantu.
komisyen 500 juta kapal selam kita kalau tidak pergi ke kroni, dikembalikan kpd TLDM gua rasa boleh ganti baru Kd Pari dgn lebih 'canggih'.
ReplyDeletemacamana tak tenggelam kalau budget maintenance dah disonglap ke projek KD Altantuya ....
ReplyDeleteinilah akibatnya kerana terlalu sanjungkan Kerajaan BN yang telah berkudis sehingga duit rakyat dirompak. Kembalikan kepada RAKYAT supaya RAKYAT dapat memerintah
sokong pak unco..mmg..kalau org yg berkuasa tapi hanya pentingkan diri sendiri..rumah nak ada org guard..kena ada driver..tukang masak kena yg high kelas macam serve agong..juruiring kena bodoh ikut telunjuk..kebajikan pegawai (hanya yang kuncu je yang dapat pembelaan,yg bukan kuncu dan dikatakan orang RAMLAN-seme kena berhenti.bini pun dah macam pang6.kena ada penasihat dan juruiring..salam kena cium tangan..tak suka pegawai tu..tendang n berhentikan sesuka hati.tengok je la contoh ..dulu MAHAMIRU jatuh..CO dia ok jer..tak berhenti pun(sebab bukan org RAMLAN)CO Inderapura malang sebab berita tersebar kat berita TV.CO Mahawangsa (kes ni korang caari sendiri la) kena berhenti sebab orang RAMLAN..ada lagi la banyak kes tapi seme orang tak nampak n buat2 tak nampak sebab takut..kalau komen kena tindakan plak.(ikut panas baran n nasib org tu pada masa dia mengamuk la..)so kiranya seme org mesti angguk2 seme kata-katanya..kira seme org kena bodoh la..yang pandai seme kena cantas.jadi apa bila tinggal yang bodoh ni..jadi la kes seperti yang dilaporkan,itu tak tulis lagi kes2 penyelewengan, salah kuasa, rasuah, khalwat yang Jabatan Agama Islam tangkap..ada yang kena berhenti sebab PTL tak suka dgn org tu..tapi mana yang dia suka..kes besar pun tak pe..tetap naik pangkat dan dapat jawatan best n yang paling agong..disembunyikan.....hahahahaha..dunia dunia..Allah Maha Adil.
ReplyDeletesokong pak oncu..mmg pihak atasan sekarang melampau!ada hikmahnya perkara ini berlaku.kalau pihak atasan lebih pentingkan tukang masak nak kelas serve agong..kena ada driver yg superb,rumah nak kena berkawal,bini pun kena ada orang jaga yang pandai mengampu dan kena cium tgn setiap kalia bersalam dan seme orang kena jadi bodoh dan bisu tak boleh memberikan pendapat..klaim worldd class navy tapi keje macam h?#@& .
ReplyDeletedah seme org duk sibuk pk nak jaga hati dan perasaan big boss dan bini maka ini la akibatnya..aset2 yg patut diberi perhatian..akhirnya tenggelam, apa lagi berhentikan la CO nya..kalau CO dari kadet kompem la berhenti tapi kalau dari atma dan graduan..nasib dia mungkin baik la kot.ye la..keluaran atma ni berbau politik so apa-apa jadi kat pegawai atma,jenuh nak jawap kat public.
itu tak kira kes kuncu2 lagi sapa org RAMLAN..silap sikit terus cantas walaupun org tu ada future tapi yang berkecuali dan org DIA..kompem besar macamana kes pun dilindungi dan dinaikkan pangkat mencanak2..LU PIKIR LA SENDIRI
lain kali kalau nk komen,nk bagi maklumat....pastikan dah berfikir dan buat analisis dulu yer...kenapa???navy zaman 20 tahun dulu hebat sangat ke nak compere dengan navy sekarang???kalau takde kat tempat kejadian atau terlibat sama dengan kejadian...jgn pandai2 bagi pendapat sendiri...
ReplyDeletelain kali kalau nak bagi komen ke...pendapat ke...pastikat maklumat tu dianalisis dulu nyer...kenapa???navy 20 tahun dulu hebat sangat ke???kalau tak ada kat tempat kejadian...atau terlibat secara langsung kat tempat kejadian...jangan pandai2 nak bagi komen yer...
ReplyDeleteAla,sume2 pun pandai ckp je, bende nk jd allah dh tentukan,xde kaitan ngan politik pun,xkan ko mati sbb sokong BN,2 sume duniawi,so muhasabah diri dulu sebelum tuding jari kat org.. Kpd blogger,sila phm isu restricted,ade bende kt bleh show kat public,but not all..
ReplyDeleteApa lah kaorang semua... Yang masih berkhidmat komen mempertahankan navi, yang dah pencen nak mengutuk. Sedarlah wahai kawan-kawan. Dulu sekarang, navi masih sama, berkorban untuk mempertahankan kedaulatan perairan negara. Anak-anak muda ke, yang tua ke matlamat dan tujuan murni adalah usaha bersama untuk semua. Jadi janganlah asyik mempersalahkan. Kita harus bersyukur tiada kehilangan perwira-perwira yang setiap hari mengadai nyawa menjaga keselamat semua rakyat. Haji, kalau tiada modal nak berpolitik, senyap je, mengata tu dosa, kalau betul buktikan, kalau salah, jangan lupa mohon maaf, bila-bila masa yang Maha Esa boleh memanggil kita kembali kepadanya.
ReplyDeletePada pak oncu,kes kd sri perak, yang
ReplyDeletehilang itu skot gua.Kes kd raja jarom,
gua hilang rakan dan"senior" gua.
Anon 7:21.Join the service and you
know the truth!
Anon 7:32.Untuk maklumat, TLDM tidak
layak menggunakan perkataan ARMADA(FLEET).Satu armada mesti mempunyai beberapa kapal Battle ship, Destroyer,Frigate,corvert, supply ship,Aircraft carrier dan
beberapa lagi kapal perang besar
serta "submarine".Untuk maklumat
sebuah kapal "aircraft carrier"
mempunyai 2 ke 3 ribu anakx kapal.
Anon 11:03.Lu pegawai jadi lu lebih
arif.Gua kenal Ramlan semasa dia
jadi co kd musytari (by the book man).Anon 12:06.Yang komen tu exnavy.So kami tahu perbezaannya.
Contoh(80an) kd kris semasa masuk dock
dipulau kambing K.T.Selepas keluar
dock keadaan kapal itu tak layak
dipanggil kapal perang.Pada co,no,
go,coxn buffer dan semua ketua bahagian
tentu sedia makluam.Tapi mengapa
kd kris diluluskan untuk belayar.
Anon 1:02.Lu silap.Tahap pertahanan
dan keselamatan negara wajib dimaklumkan kepada rakyaat.Contoh,
lu tahu tak betapa kuatnya angkatan udara singapura berbanding
dengan TUDM.LU ingat kapal perang
cina yang berada dilaut china
selatan tu hairan dengan kapal perang kita?Sepatutnya kekuatan
ketigax cabang ATM kita digeruni
oleh jiranx kita dalam era ini.Dan
jangan terkejut satu hari kelak kita menerima berita kapal selam
malaysia menyelam tak timbulx.
exSRO.
"Susah nak cakap dengan kualiti anggota tentera terutama yang muda-muda sekarang ni,,, malas aku nak komen........apa akan jadi dalam masa 10 tahun lagi..."
ReplyDeleteKualiti dulu dan sekarang berbeza..dulu kapal masih baru...skrg kapal sudah lama..kalau nak ikutkan yang dulu banyak berpoya...sebab tu meninggalkan kapal yg dah teruk pada generasi baru..lu pikir la sendiri
BZ. SEMUA ORANG SALAH LU SAJA BETUL.PADAHAL LU SUDAH MEMANG SALAH.
ReplyDeleteape yg trjadi tetap trjadi..kite yg masih selamat n mampu bkerja buat la kejer..kpd yg serve kt kapal2 lame mcm FAC G, FAC M tu berdoa la agar x trjadi lg..sepatotnye kite brterima kasih pd diorg msh bole jaga kapal tu elok2..diorg ada maruah n harga diri jgak..xde siape mntak prkara tu nk jd..x perlu nk tunding jari salahkn pihak atasan, salahkn org2 lame, salahkn org2 muda..yg penting kite buat keje dgn ikhlas n betol..x bole nk puaskn hati sume org...
ReplyDeleteSalam tn2. Dulu cari rezeki kat NAVY, skrg cari rezeki condem NAVY. Dulu waktu tn2 dalam NAVY mcm la hebat, bagus dan power sangat. Sama jer. Ingat tn2 bernasib baik semasa berkhidmat tidak berlaku bencana dan ujian mcm nie. Setakat servis hg pencen tapi pemikiran masih belum matang yg gagal bukan perkhidmatan tapi saudara... Kereta kalu tgh jln tercabut tayar mcm mana? Kapal kalu tgh belayar tercabut shaft mcm mana? Ada akal fikir. Usia kapalk dkt 30 tahun. Sewaktu tn3 servis kapal baru so jgn cakap banyak. Kalu berani masuk balik servis dan serve on board FAM M or FAC G skrg. Bersyukur dgn apa yg kita kecapi.... Salam hormat.
ReplyDeletegua x mau cakap panjang lebar la.. adalah satu yang x masuk akal bila sebuah kapal TLDM yang baru selesai refit (pembaikan) pada tahun 2009 dgn kos lebih kurang RM 12 juta boleh tenggelam kat jeti. mana CO ALD 2?
ReplyDeleteMana CO DSA?
mana CO FSD?
Mana Panglima Sistem?
Mana KP Mat?
Mana KP Jutra?
Mana AKS LOG?
Mana PTL?
kenapa isu ni x boleh dihebahkan? sensitif sangat ke? kos pembaikan kapal di limbungan ditanggung oleh cukai yang dibayar oleh rakyat. jadi apa-apa yang terjadi kepada aset yang dibayar oleh rakyat, rakyat kena tau. konsep operasi x penting yang penting adakah aset yang ada digunapakai dengan baik dan selamat. kita x nafikan pengorbanan anggota dan warga kapal yang dok tengah laut masa orang lain cuti tapi keselamatan mereka dan kapal mereka harus diutamakan. ni bukan cerita kapal baru atau kapal lama. ni cerita kapal rosak yang dipaksa belayar sebab ada orang tak mau bersoal jawab dengan pihak yng lebih tinggi. ni la akibatnya. nyawa budak-budak kat kapal tu jadi taruhan. kalau kat US panglima di dah berenti dah bukan CO kapal tu. sapa yang nak cabar masuk balik gua rasa dia yang x tau status navy skrg ni.
"Kalu berani masuk balik servis dan serve on board FAM M or FAC G skrg." kalau rasa ada kuasa panggil la balik x crew kapalx ni. jangan nak cakap saja. lagipun kapalx ni penah jadi pride of the fleet dulu. sapa-sapa yg penah serve kat kapalx ni dah kira mmng dasat dah sebelum kapalx besar masuk service. yang cabar surh masuk balik tu penah ke serve kat kapalx tu? kalau x penah tu lu duduk diam-diam je la. x pun x payah baca lagi benda ni.
ReplyDeletekeselamatan ngara tanggungjawab semua rakyat marhaen,..,.isu sentitif mcm ni mmg memalukan negara,.,.,tapi lagi di lindugi lagi rakyat dapat hidu,..,tak salah satu hari nanti malaysia ni terkubur pada nama je,.,.,.sebab banyak tangan2 yang berusaha utk melingkupkan nya,.,.,.,terima kasih manjongmari,..,info tuan info untuk rakyat,.,.,sekurang-kurangnya kita ade usaha untuk betulkan sebelum terlambat,.,.,
ReplyDelete"luahan ketidakpuasan hati seorang bekas anggota TLDM LLP yang suatu ketika dulu mencari makan sebagai anggota tentera. Selepas dah bersara, kerjanya hanya dok condemn je kerjanya..
ReplyDeletelagi satu berita2 macam ni agak sensitif, tak patut di siarkan pada public.."
Lu sapa? Staf IT Navy ke? kenapa? if people want to express their dissatisfaction with the service, is that a wrong thing to do? if the divisional system in the navy does not work as it should then you wanted to the poor guy? is this the current navy that i used to know? you cannot condemned the navy even after you had left the service? is that what you mean? this is the thinking of the present leadership in which had infected most of the navy people especially those in Naval HQ. am i right? u want to trace my IP? please do so.
hahaha kelakar lah blog ni...hangat2!!!mcm baca majalah mangga plak...keep it up!!
ReplyDeleteKes masih di bawah siasatan dan akan disiarkan kepada awam setelah selesai. Buat masa ini perkara ini dikategorikan sebagai rahsia negara. Kami pihak Gaysec telah diminta utk mengenalpasti ip address bloggers yg membuat pendedahan pre-investigation ini. Beberapa pihak telah dikenalpasti dan akan dikunjungi oleh pihak berkuasa utk membantu siasatan bermula esok. Pihak yg bertanggungjawab mengedarkan informasi dari kota kinabalu telah dikenalpasti seramai 3 anggota tentera termasuk seorang awam. Pihak Gaysec dan SKMM akan membuat pendedahan identiti dlm jangkamasa terdekat.
ReplyDeleteperghh.. ko komen negatif je ko tau..ko xfikir air mata anak bini dorang bila dapat tahu kapal suami , ayah dorang tenggelam..nasib baik semua selamat.. ko fikir ko sorang je, kalo dah out of service, buat cara dah keluar..xyah sibok2 ambil tahu dunia navy ni .. Pergi mampos dengan BLOG MURAH ko ni
ReplyDeleteMcm hebat sgt jer kau nie yer... anak bini kau memesar dulu pun pakai duit gaji nV jugak... memg betul org cakap pembangkang dekat malaysia macam kau nie nak lingkupkan kerajaan/negara jer..bukan nak bangunkan negara.. sebab pikiran kau kolot.. kalau pembangkang dekat negara eropah, dia xkan kondem@ dedahkan kelemahan negara kepada luar sbb kalau dia yg memerintah nt dia akan hadapi masalah kebocoran maklumat yg mcm kau dedahkan.. lagi 1, yg kau dok sibuk pasal org makan makan duit rasuah la..kau ada bukti ker? kalau ada bukti lapor la dekat BPR, polis ker, kalau setakat nak mengatakan yg org makan rasuah dan pernah berbuat dosa... susahla... mcam la engkau tu (penulis) malaikat, xpernah buat dosa? xpernah termakan duit yg xhalal walau 1sen? xpernah tersentuh perempuan yg bukan muhrim? xpernah tertinggal solat? sekarang jaga keluarga dan anak bini dulu..itu amanah tuhan(Allah s.w.t)pada engkau. itupun kalau kau dah berumahtangga la... doa jer banyak2 mintak tuhan ampunkan dosa... tuhan tahu kerja dia... cuka kita manusia nie..termasuk la aku, kau...dan yg lain2 kadg2 xtahu tnggungjawab sendiri terhadap agama bangsa dan negara...
ReplyDeleteAnon 10.23: wa nak tanya satu soalan kat lu..byk2 kapal yg masuk refit..byr juta2..masa kapal repair kat refit..sapa yg buat keje refit tu yer?navy ke?
ReplyDeletegila ah...belum perang pun dah tenggelam sendri...kalo tengah perang x tau la nak cakap...mcm ni kira dah surrender sebelum berjuang ni...nak jd apa malaysia ni...
ReplyDeleteNAVY 100% BAGUS. PENTADBIRAN....................KALU NOK TAU JOIN THE NAVY DAN DAPATLAH RASAI PENANGAN NYER.SENTIASE ANGUK ANGUK GELENG GELENG JANGAN SEKALI.PASTI SELAMAT MAKAN DUIT PENCEN.LAYANNNNNNNNNNNNN.CUKUP TIME CABUTTTTT
ReplyDeletePikir keje org atasan ni mkn tido je ke? Sunme kes yg melibatkan kpl, sume pegawai memerintah yg kne blame... Xde pon diorg nk bising... Diorg trime je pe yg kne kt diorg... Tu la name nye tanggungjawap... Blogger ni pe, perisik musuh ke smpai sume rahsia negara ko nk sebarkan... Korg wt keje korg, n biar diorg wt kje diorg... Mind ur own bisnes k...
ReplyDeleteEsmee bin Mat isa
ReplyDeleteSalam sebenarnya apa yang berlaku adalah bknlh semata-mata kesilapan manusia sahaja tetapi faktor usia kapal juga mempergaruhi keadaan. Jangalah kita mengambil jalan mudah menyalahkan pihak atasan sahaja. antara navy dahulu dan navy sekarang xada bezanya dan sy amat yakin navy sekarang lebih baik dari yg terdahulu ini semuanya atas usaha pihak atasan tldm...umpama kereta teknologi 70an dengan teknologi sekarang berbezakan...sedarlah kitarakyak malaysia patut bersyukur dengan apa yg telah ada semoga bn terus memerintah dan mentadbir negara. hentikan revolusi sebelum ia bermula...
asalamualaikum...janganlah kita menunding jari pada kerajaan dan org 2 tertentu. syggilah bangsa dan negara yg tercintani. mencari salah org amatlh mudah tetapi sedarkah betapa nikmatnya hidup kita sekarang jangan lupa anak2 kita adalah hasil dari subsidy kerajaan kita yg amat perihatin. hentikan revolusi sebelum ia bermula..semoga ALLAH melindungi malaysia kiat yg tercinta. jangan marahkan nyamuk sekelambu di bakar,
ReplyDeleteRahsia negara dijadikan bahan oleh parti pembangkang utk hentam kerajaan menerusi bloggers yg IQnye sekerat tiang. Habis maklumat penting didedahkan. Cukup lengkap utk pihak Indon buat analisis. Ko rase klu indon serang dia pilih bulu ke? Pembangkang dikecualikan la agaknye ye? Pengkhianatan kepada negara secara terang-terangan ko buat ni ManjungMari. Ko intake 146 tahun 81 ek? Apa tujuan ko buat pengkhianatan ni? Ko tak dpt tender kat Lumut ke? Klu iye pun ko nak kempen utk Laksma (B) Hj I'm
ReplyDeleteran jgnle dengan cara buat pengkhianatan pada negara.
Apa la sume ni....tu bukan salah pembangkang ke kerajaan.kenyataan kat sini ckp, kapal tu tenggelam sbb alat ganti rosak.apa kaitan ngn tan sri aziz ...kerajaan dan sebagainya.org repair kete pon kdg2 rosak jgk.kapal tu kan da lama.jgn ckp cm org yg x de ilmu..pembaikan ni sume mnusia bt.klu kerajaan pas pon memerintah...klu da nk tenggelam..tenggelam gak kapal tu...jgn la nk jdkan isu kapal ni mjadi isu politik plak....pk pakai otak..bkn kpala lutut...
ReplyDeletepastu pasal nk myambung pon...x de yg ssh.yg ssh kalu anggota tu keje mls..pastu tk proaktif....yg tau cuma kutuk perkhidmatan.dan sape ckp pegawai snang nk myambung.kalu tk tau apa2 jgn ckap la psl navy...nonsense!!!!
HUH!!!!!!!! APELA BODOH SANGAT BLGGOER NIH TAU CKP JERK.... CERITA SEBENAR X TAU SEKADAR DARI MULUT ORANG!... TU YG BEKAS NAVY, JANGAN NK KUTUK JE LEBIH ANAK BINI KO TU MKN DUIT NAVY GAK, KO KAWEN PON PAKAI DUIT NAVY, YANG DA PENCEN PON TIAP2 BULAN MAKAN DARI HASL NAVY.... X TAU CERITA SEBENAR JANGAN NK HEBOH2 KAN. NK TAU NAVY MCM MANA JOIN DULU...GAJI KO KECIK MASE DALAM NAVY SBB KO BANYAK PINJAM KOPERASI!!! PASTU KUAT BELIT GAJI X BERKAT MANE LA NK CUKUP... BLOGGER, JGN SEMBARANG LETAK MAKLUMAT NANTI KENE BARU BERAKAL!!
ReplyDeleteHUH!!!!!!!! APELA BODOH SANGAT BLGGOER NIH TAU CKP JERK.... CERITA SEBENAR X TAU SEKADAR DARI MULUT ORANG!... TU YG BEKAS NAVY, JANGAN NK KUTUK JE LEBIH ANAK BINI KO TU MKN DUIT NAVY GAK, KO KAWEN PON PAKAI DUIT NAVY, YANG DA PENCEN PON TIAP2 BULAN MAKAN DARI HASL NAVY.... X TAU CERITA SEBENAR JANGAN NK HEBOH2 KAN. NK TAU NAVY MCM MANA JOIN DULU...GAJI KO KECIK MASE DALAM NAVY SBB KO BANYAK PINJAM KOPERASI!!! PASTU KUAT BELIT GAJI X BERKAT MANE LA NK CUKUP... BLOGGER, JGN SEMBARANG LETAK MAKLUMAT NANTI KENE BARU BERAKAL!!
ReplyDeletebkn duit navy tapi duit pembayar cukai ada faham
DeleteAnon 5:28... Ex-Navy jgak bro...
ReplyDeleteHaiyo.. ini issue pun mau dipolitikkan.. politician sucks... Tentera mungkin 'alat' politik.. tp bukan tentera yg nk berperang.. orgx politik yg nk berperang... hahaha..
Dlm kes kapal ni pulak, rasenye saudara blogger yg bijak sana ni silap persepsi pasal navy secara keseluruhannya...
blogger warong kopi ni. Bidaah. Melaga lagakan umat. Jadi bara neraka kau nanti. Comfirm blogger ex navy rating. tak pencen kot, dapat duit berenti belasah main snooker kat sitiawan........
ReplyDeleteBlogger Melayu yg menggunakan nama Islam dan PAS kononnya utk berjuang demi Islam. Tapi blog penuh dengan fitnah dan perkara2 yg bercanggah dgn pendekatan Islam. Tapi hati penuh dengan hasad dengki, lebih hitam dari arang.
ReplyDeletenavy mane yg bodoh sangat pi bagi gambar kt bro yg gila talak nk jd calonni...mangkuk hayunglah benda mcmnipun nk buat isu..gji dah nk di naikkan...isa dah payung nk apa lg...nk pecahkan navy dan negara ke..ko dgn mat indera same jer...nk jd pejuang tapi hantam bangsa sendiri
ReplyDeletewahai mat blogger manjungmari yg sungguh manis mulut bahasa nan indah. ko tak dapat kontrak TLDM ko belasah TLDM kat blog murah engko ni. lepaih ni ko tak dapat kontrak APMM ko belasah APMM pulak nanti ye...
ReplyDeleteSaya kenal bebenor manjung mari ni...jgn la saudara membuat sesuatu kenyataan yang saudara sendiri tidak berada di tempat kejadian..dalam kes ni KD PARI....jgn pula menyalahkan pihak pengurusan dan pegawai atasan..mereka menjalankan tugas dengan betul dan jujur....sepatutnya bersyukur kerana navy telah berjasa kepada saudara...
ReplyDeleteTindakan penulis blog mendedahkan cerite sensasi seperti ini mencerminkan jati diri yang sangat lemah dan mengecewakan. semangat patriotik langsung tiada. Sedarkah saudara/Saudari penulis implikasi isu seperti ini disensasikan kepada umum hanya menambah kemudaratan dari kebaikan. Apakah kebaikan mensensasikan isu-isu yang belum sahih kebenarannya kepada umum. Adakah untuk memastikan musuh-musuh negara sentiasa 'update' dgn kelemahan negara kita supaya mereka boleh menyerang kite pada bila2 masa? Itukah yang saudara/Saudari penulis mahukan? Sebagai rakyat Malaysia, saya begitu kecewa dengan tindakan saudara/Saudari. Semoga saudara/Saudari sedar dan insaf. Janganlah menjadi pembelot bangsa, agama dan negara.
ReplyDeleteSetuju dgn saudara zack. Penyokong kuat PAS manjungmari ni. Pernah bersembang dengan penulis blog di satu kedai mamak dekat sri manjung beberapa tahun yg lepas. Banyak perkara yg keluar dari mulutnya menggambarkan ketidakpuasan hati beliau semasa berkhidmat dgn TLDM. Mungkin perkara2 itulah yg cuba diluahkan oleh penulis melalui blog ini. Penulis seolah-olah mempunyai dendam kesumat yg amat dalam. Nasihat saya ialah, sekiranya ingin berjuang ke jalan Islam, sucikanlah hati sendiri dahulu. Hasil nukilan pula biarlah mempunyai kualiti penulisan yg berilmiah. Tulisan2 berbaur hasutan seperti ini hanya mengundang perasaan jelek di hati pembaca. Islamkah ini?
ReplyDeleterosli kassim, betoi apa hang kata... dok dalam Navy... itu tak betoi... ini tak betoi... apa benda la tau dok hentam navy saja, minda tak terbuka langsung... drp dalam Navy sampai keluaq... kerja lain tarak! apa punya ghoplah mamat ni tak paham aku kadang2... come on la... apa2pun Navy still jaga keselamatan dan cuba buat yang terbaik, apa yang jadi tu kuasa Allah swt. bersyukurlah... selama ni pun dok bagi makan anak bini duit gaji Navy jugak... cuba la positif sikit... salah ni kalau nak cari 1001 salah buleh korek... bersyukurlah...
ReplyDeletejangan hantam navy lagi xbaik bro..nak naik bkn carani..lbh baik awk tarik balik semua cerita tersebut..fikirlh...jgnlh lebih kuar dari nasi
ReplyDeleteSaudara manjung mari.....saya sebagai sahabat yang pernah mengenali saudara ingin menasihatkan..lain kali jgnlah memberi komen seperti yang saudara paparkan kerana setiap yang kita paparkan mestilah ianya betul-betul tulen ,mempunyai kualiti serta ke arah boleh membina dan membawa kebenaran.Saya kenal benar saudara yg pernah bekerja di bawah kepimpinan saya.Terima ketentuan Qodok dan Qadar itu.
ReplyDeleteKD pari kalau ikut spec patutnya boleh pergi 32knot tapi rasanya walaupun setelah refurbish tak boleh kembalikan kapasiti engine tu.. paling koman pun 17knot je...
ReplyDeletejadi aku rasa semasa dia try keep up dengan penceroboh tu lah kerosakkan tu terjadi.
bayangkan lah pergi henjut Datsun Y sampai 160km/j mau tak tanggal drive shaft.
apa pun damage control crew cekap dapat timbulkan semula sehingga tiba ke pengkalan..... dan syabas kepada KD pari kerana berani kejar frigate China tu.
p/s Operasi mengejar penceroboh tu boleh di kira situasi perang, jadi jangan la kata 'sebelum perang dah tenggelam'
pas nie mintak PTL bagi jantan hensem kat blogger manjungmari ni.. konfem dia diam.. pengikut mata lebam nie mmemang nie.. dapat bontot diam la.. wan azizah depan mata pun xpandang.. abg nik aziz boleh kot stand in semalam untuk wan azizah
ReplyDeleteminta maaf la..wahai penulis..kualiti anggota jgn dipertikaikan..jangan cakap pandai saja mcm kita tu hebat sangat.klau dah barang tu umur 30 tahun lebih mcmmana nak maintaian baik.ni bukan soal kualiti,bencana tu kalau nk jadi letak pakar dari german pun tgok saja tau x. kalau lu ada kat situ pun aku ingat gigit jari saja..
ReplyDeleteKejadian ini merupakan satu musibah yang ingin dipertunjukkan oleh Allah SWT kepada kita samaada pihak Kerajaan, TLDM, warga kapal dan termasuk pembaca blog. Tidak dinafikan salah satu sebab ialah RASUAH yang amat berleluasa di akhir zaman ini. ATM dan TLDM tidak terkecuali. 'BLATANT CORRUPT PRACTICES" bukan berlaku di peringkat bawahan tetapi amat ketara di peringkat Kementerian dan Pemerintahan TLDM. Saya percaya, musibah seperti ini akan terus berlaku serta diperlihat kepada TLDM dan kita semua sekiranya pucuk pimpinan TLDM terus menutup mata, bersekongkol dan 'sing along with the political tune'. Saya bersama dengan MANJUNG MARI untuk menonjolkan insiden ini yang tidak disiarkan oleh media-media Kerajaan.
ReplyDeleteAnonymous said...
ReplyDeleteminta maaf la..wahai penulis..kualiti anggota jgn dipertikaikan..jangan cakap pandai saja mcm kita tu hebat sangat.klau dah barang tu umur 30 tahun lebih mcmmana nak maintaian baik.ni bukan soal kualiti,bencana tu kalau nk jadi letak pakar dari german pun tgok saja tau x. kalau lu ada kat situ pun aku ingat gigit jari saja..
September 22, 2011 10:16 AM
kalau nak cakap pasal kapal tua n buruk, rasanya langsung x ada kena mengena. insiden yg sama pernah terjadi kat kapal lain dlm tahun 2007. nama kapal cari la sendiri. hasil kecekapan COB, POME n anggota teknikal kapal insiden yg terjadi kat KD PARI berjaya dielakkan. tempat kejadian adalah tempat yg sama. jadi nampak sangatla kalau crew kapal competant apa keadaan kapal pun boleh selamat tanpa merugikan wang pembayar cukai. aku boleh cerita benda ni sbb aku ada kat situ masa tu. x tenggelam(atau separa tenggelam sebagaimana tafsiran PR TLDM yg diarahkan oleh pihak atasan TLDM). segala jenis pam termasuk baldi n timba yg ada kat kapal digunakan. pastu budak kapal tu terjun n selam tampal kat tempat yg air masuk tu. masa tu atas inisiatif senior rate kapal tu mmng ada bawak quick drying cement dengan pully patty. kalau nak kata pakar jerman datang pun x boleh buat apa mmng la sbb dia x tau situasi masa tu. saya rasa kena berterima kasih kat MANJUNG MARI sbb mendedahkan insiden ni sebab kalau x ada pendedahan berita buruk yg terjadi kepada kapalx yg dibeli dan diselenggara menggunakan duit rakyat, TLDM akan menutup semua kejadian buruk yg berlaku. apa tugasan kapal x payah la nak amik tau tapi apa yg jadi kat kapal amik kena tau sebab duit korang, duit aku, duit depa yg bayar cukai nak hangus n tenggelam. lain la kalau orang yang pertikai tu x penah bayar cukai.
Kpd yg cakap krew tak kompeten ni...sy berani berdebat secara terbuka dgn anda sebut tempat dan masa...dan sila call sy... Situasi ni yg pertama...anda jgn nk tipu rakyatla... konon hebat dan berada di tempat kejadian... piirah mabuk... sbb org mcm anda dlm pbangkangla org marah.... jom jumpa kat mana mana forum terbuka...sy berdebat dgn awk.....sy sorang pun takpa anda boleh bawak semua krew kapal anda tahun 2007 tu.... Salam... situasi anda berbeza.... anda ada bantuan dr 4 portable pump yg dibawa oleh apmm dan lain lain.... dan kelas kapal anda berbeza.... di mana anda boleh masuk bawah hatch dan sbagainya....
ReplyDeleteKpd yg cakap krew tak kompeten ni...sy berani berdebat secara terbuka dgn anda sebut tempat dan masa...dan sila call sy... Situasi ni yg pertama...anda jgn nk tipu rakyatla... konon hebat dan berada di tempat kejadian... piirah mabuk... sbb org mcm anda dlm pbangkangla org marah.... jom jumpa kat mana mana forum terbuka...sy berdebat dgn awk.....sy sorang pun takpa anda boleh bawak semua krew kapal anda tahun 2007 tu.... Salam... situasi anda berbeza.... anda ada bantuan dr 4 portable pump yg dibawa oleh apmm dan lain lain.... dan kelas kapal anda berbeza.... di mana anda boleh masuk bawah hatch dan sbagainya....
ReplyDeletemaklumat kat sini di ceduk negara jiran... bodo la lu
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Mengenai KD PARI, janganlah kita buat spekulasi. Tiada siapa yang mahu ia berlaku. Memang mudah nak cari kesalan orang dan buat komen setelah peristiwa berlaku. Cuba tanya krew kapal, tentu mereka kata dah cuba bermacam-macam yang terdaya. Alhamdulillah tiada nyawa melayang. PTL, AKS LOD, Panglima Sistem, CO DSA sumuany mahu yang terbaik untuk TLDM. Tentang nak sambung perkhidmatan, garis panduan dah ada dan dipraktikan untuk pegawai dan LLP. Yang obes dan ada kes sah tidak dapat sambung perkhidmatan. Jangan kecil hati, rezeki ada dimana-mana. Yang berkhidmat, buatlah dengan sebaik mungkin. Yang bekas TLDM boleh beri teguran dan cadangan dengan ikhlas. Kalau nawaitunya baik, tak adalah komen yang tidak betul dan beremosi. Bawa bertenang dan beri sokongan kepada TLDM yang kita sayangi. Hanya mereka yang ada 'isu tertentu' saja yang berdendam kesumat. Elok beimuhasabah diri.
ReplyDeleteKpd yg cakap krew tak kompeten ni...sy berani berdebat secara terbuka dgn anda sebut tempat dan masa...dan sila call sy... Situasi ni yg pertama...anda jgn nk tipu rakyatla... konon hebat dan berada di tempat kejadian... piirah mabuk... sbb org mcm anda dlm pbangkangla org marah.... jom jumpa kat mana mana forum terbuka...sy berdebat dgn awk.....sy sorang pun takpa anda boleh bawak semua krew kapal anda tahun 2007 tu.... Salam... situasi anda berbeza.... anda ada bantuan dr 4 portable pump yg dibawa oleh apmm dan lain lain.... dan kelas kapal anda berbeza.... di mana anda boleh masuk bawah hatch dan sbagainya....
ReplyDeletemaknanya ada lagi la kapal yang dah nak tenggelam masa tu. then kenapa x dibagitau pada pembayar cukai? kenapa x keluar paper macam PARI pada masa tu? ni kira navy nak sembunyikan bendax macam ni la? so apa citer kapal tu? x tenggelam kan? ke dah separa tenggelam sampai tinggal mast saja? jangan la nak mengampu CN tu. x payah la sebab bukan dia nak bagi ko apa-apa pun. dari tulisan di atas nampaknya saudara ni dah bagitau satu lagi insiden dlm TLDM yang x dimaklumkan kepada pembayar cukai saya ulang PEMBAYAR CUKAI. dulu ye tax payers x tau apa insiden dlm tentera tapi sekarang ni lain. apax isu yang melibatkan duit diorang ni diorang nak tau. melainkan penulis komen di atas ni x penah bayar cukai.
Assalamu`alaikum
ReplyDeletebenda normal dalam navy ni,kapal nak tenggelam,kapal navy langgar each other,bla100x..nak tau?xbley,coz loyalty no1 pada co2.kesemua ex2 yang kondem dalam blog ni betul,yang nak marah orang kondem 2 apasal pulak.aku admit sistem pegawai bahagian dalam RMN very suck!!coz aku pun pegawai RMN dulu..kebajikan staff?fikirkan effect bila ko jaga kebajikan staff ko...ntahla,banyak sangat tangan dalam hal pembaikan kapal2 TLDM ni,hanya orang yang pernah berkhidmat n pernah berada di situasi ni je yang tahu.aku dah lalui benda2..xcaya?ko cari mana2 kapal TLDM yang dalam pembaikan di luar lumut,ko cari penginapan diorang n ko cari mana co diorang pergi malam2 dengan kontraktor..2 baru 1%,tu belum masuk level ald,term yang slalu guna-consultant fee???haha....pasal yang dok marah orang kondem2 navy,xpayahla.hanya jauhari kenal manikam.aku suka Tan sri ramlan perintah dulu,aku penah kene jugak mengadap no1 during dia CN,cool n steady....sekarang pun ramai pegawai involve in drugs especially nospan,seriously...lu pikir la sendiri
`tolong ambil pisau tikam saya'
salam
Asalamualaikum,
ReplyDeletekapal KD Pari bocor propeller menjadi bahan ketawa di Cina. Boleh kata semua website Cina memperlekehkan kapal TLDM yang tak mampu nak kejar bot nelayan.
ya betul memang maslah teknikal ini berkait dengan maintenance condition. TAPI banyak persoalan yang perlu dfahami.
1. LLP diambil mengikut brach dan perlu masa lama utk mahir kerana pendidikan mereka lebih50% tanpa sains dan teknikal.
2. Pegawai engineering juga terlalu general dan tidak fokus kepada sesuatu specialising dah kurang pengetahuan dan apa lagi pengalaman.
3. Pegawai dari Cadet school lagilah knowledge kurang berbanding navy lain di dunia.
4. Kekerapan pertukaran draft kapal tidak memberikan masa utk betul2 mahir dengan sesuatu sistem dan damage yang boleh berlaku.
Cadangan
LLP yang berhenti kerana sebab2 selain disiplin perlu dibenarkan sambung semula macam Navy British australia dan New Zealand.
Latihan damage control perlu dipertingkatkan dengan case study menggunakan you tube dan lain2 sumber.
risik Laut perlu peka kepada semua komen dan komen yang dibuat oleh neagra jiran tentang tahap dna kualiti TLDM.
Semua komen dan lawak jenaka tentang TLDM dan asetnya perlu diperhalusi dan BUAKN dinafikan seperti yang dilakukan oleh pegawai tinggi dan ahli politik.
AKHIR KATA
Our assets are still way behind to protect national interst interest and assets int he Malaysian water. Until and when that has been achieved, TLDM has to work our soul searching together with APMM to ensure our water is well protected surface and underneath.
Enough with the jokes on our subs and patrol vessels.
Spratly Islands to spark 21st Century Cold War?
ReplyDeletehttp://militaryofmalaysia.net/2010/08/tension-di-spartly/
Wak Ex RMN intake 130
ReplyDeleteSaya tak tahulah nak cakap macam manalagi. Walaupun saya menamatkan perkhidmatan hanya sebagai LRME tetapi saya tak akan menerima pekara yang macam itu berlaku dalam RMN . Macam mana fikiran anggota anggota Technical dalan RMN sekarang terlalu jauh jika dibandingkan dengan kami , kerana sifat lebihkurang (cincai) yang selalu bermain dikepala merika. Waktu kami gaji kecil tapi output kerja kami setaraf jurutera. Lebih baik kami ni yang tak lulus SPM
menjalankan kerja dari kelulusan diploma dan ijazah dari IPTA/IPTS
sekarang .... Bagi saya biar kita ini hanya Mekenik biasa tapi berfikiran Jurutera daripada saorang Jurutera yang berfikiran mekanik.
P/S : Penulis bekas LRME , kemudian bererja dengan ESSO dipelantar minyak , kemudian berkerja dengan Petronas sebagai Rotating Speacialist , kemudian menjadi Rotating Specialist bagi syarikat Minyak Arab Saudi di Yanbu al bhar sebelum menubuhkan syarikat sendiri dalam pembaikan dan pembelajaran peralatan berputar. Saya mempunyai pengalaman luas dibidang pembaikan dan root causes bagi Gas Turbine , Steam Turbine , Compressor (besar/kecil), Gear box, Diesil Engine , Pump dan sebagainya (selagi alat itu berputar).
salam tumpang laluan saya pernah berkhidmat di dalam tldm dan pernah berkhidmat di 4 buah kapal yang paling tua kd hang tuah, kini menyambung perkhidmatan di maritim, kini bertugas di km nyireh(x kd ngr sembilan) tiada masalah oprasi.. masih membelah ombak ke pulau perak..pulau jarak..sebulan 20 hari..ok je.
ReplyDelete
ReplyDeleteاقوي العروض والخدمات العالميه المتميزه ذو الكفاءه والخبرات العالميه في مجال شركه حراسات امنيه متميزه بجوده وخدمات عالميه ونحن دائما متميزين عن غيرنا