boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Saturday, April 6, 2013

Kenapa bodoh sangat kerajaan Selangor buat perjanjian...

Isu air negeri Selangor... bila aku terlihat secara terang dan jelas video isu syabas-kerajaan selangor,, memang nampak benar kemenangan di pihak syabas...


Saksi kan..


Hampir keseluruhan tugas terletak pada tanggungjawab kerajaan negeri Selangor,,, tugas syabas hanya dalam pembahagian air bersih sahaja... ish,ish,, kontrak beratus juta itu sahaja tugasnya... kenapalah bodoh sangat perjanjian tu.... 
Lebih baik bagi terus wang rakyat kepada syabas.... 

Jadi lihat,, bodohnya kerajaan selangor.... tapi ingat... bukan kerajaan PR Selango sekarang...

Itu perjanjian antara Khir anak Toyo dengan syabas... bukan perjanjian Tan Sri Khalid Ibrahim... itu fakta bukan auta.... jadi kenapa nak dipersalah Tan Sri Khalid, sekarang kenapa Tan Sri Khalid berkeras tak nak ikut, sebab itu perjanjian bodoh,,Khalid mempertahan wang rakyat Selangor dari disalah guna masuk ke poket kroni umno... 

Khalid Ibrahim manusia berakal,, ia bukan lembu yang diikat lubang hidung ikut kehendak Najib dan umno... phiiiirah...









7 comments:

  1. bagitau kat sumer rakyat selangor betapa kurang cerdiknya Khir Toyo a.k.a umNO.....

    ReplyDelete
  2. 1. Argentina. Memang pendidkan di negara berkenaan percuma dan terbuka kepada sesiapa sahaja. Tetapi, terdapat banyak kos tersembunyi di negara berkeaan seperti pelajar harus membayar kos pengakutan dan pelbagai kos-kos lain yang mengarut. Pemberian biasiswa di negara berkenaan yang tidak sama rata sebenarnya telah mengabaikan golongan yang berpendidikan rendah untuk masuk ke dalam universiti. 9 daripada 10 pelajar yang memasuki universiti di Argentina datang daripada golongan kaya.

    2. Negara dunia ketiga seperti Sri Lanka dan Mauritius mengamalkan pendidikan percuma?

    Sebelum nak bercakap mengenai Sri Lanka, fahamkan dulu sistem pendidikan mereka. Hanya 10 peratus sahaja mereka yang layak memasuki university, selebihnya akan terpiggir. Inilah harganya yang perlu dibayar. Mengenai soal Mauritius, hanya orang bodoh sahaja yang membandingkan Malaysia dengan Mauritius. 1,286,340 merupakan jumlah rakyat di sana. Negara mereka pula kecil dan pengajian swasta cuma menjalankan kelas pada hari minggu sahaja memandangkan jumlah pelajar di sana sangat kecil. Jadi, buat apa nak bandingkan epal dengan durian? Sangat tidak adil bukan?

    3. Brazil. Ya, pendidikan mereka percuma, tetapi, nah, ambil ni:

    "Brazil is known for charging a high tax burden from its citizens and companies established. We will provide an overview of the most common taxes in Brazil, dividing them into Federal, State and Municipal taxes." Rujuk link pada komen saya dibawah.

    " Everyday taxes in Brazil: IPVA, IPTU and IPTR!"

    4. Bandingkan dengan negara kaya pula? Berapa kerat negara kaya yang ada sistem pendidikan percuma? Denmark? Kadar cukai di negara berkenaan merupakan yang paling tinggi di dunia. Kita perlu bayar untuk sesuatu yang percuma.

    5. Turki? Sistem pendidikan negara kita tak ubah macam negara mereka.Turki hanya menawarkan pendidikan percuma pada peringkat sekolah rendah dan menengah daripada gred 1 sehinggalah 12. Serupa dengan negara kita, pendidikan percuma di Malaysia ditawarkan daripada darjah satu sehinggalah ke tingkatan 6 sebenarnya. Dan Malaysia hanya mengenakan 10% bayaran untuk pendidikan tertiaty (universiti, kolej) dengan 90% disubsidi kerajaan.

    6. Finland? Saya dah cakap, jangan buat perbandingan epal dan durian. Kita buat sedikit analisis pasal negara Finland. Finland mempunyai 169, 000 orang pelajar dan Malaysia mempunyai 508,256 pelajar yang belajar di IPTA (IPTA sahaja, tidak termasuk IPTS lagi). Malaysia sebenarnya memberikan subsidi sebanyak 95 % daripada yuran pengajian sebenar di IPTA. Pelajar hanya membayar 5 % sahaja. Cukai pendapatan di Finland mencecah 50 peratus ke atas manakala Malaysia hanyalah mencecah 26 peratus maksimun. Dan, kenapa tergamak kalian bandingkan epal dan durian?

    Negara-negara yang dibangkitkan oleh Bawini sebenarnya kaya dengan inflasi. Ambil contoh Argentina sudah cukup. 38 peratus inflasi untuk 2 tahun kebelakangan ini. Barang naik sikit kat Malaysia pun dah bising, dan hanya kerana pendidikan percuma, apakah sudah bersedia rakyat Malaysia untuk menghadapi cukai yang tinggi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahlol!!!
      itu yg ko beri contoh yang sedia ada samdol. takkan la bodoh sangat ko nak ikut contoh tu bangang. kalau dah kata nak bagi pendidikan percuma, ada ke diberi dengan syarat cukai dinaikkan sakai!! semua contoh yang kau beri tu vavi, kena la diambil sebagai rujukan dan kajian bagi menggelakkan ape yang berlaku dinegara tu tidak akan berlaku di Malaysia. bengap xleh diajar ko nih...

      Delete
    2. Anon 8:54,ko ni bercakap amenda ny ni?Harga barang2 naik sikit amenda ny ni?Ko hidup dlm hutan ke?Harga barang2 naik tp pendapatan masih sprti era 70an.Negara menghasil kn petrolium tp harga yg terpaksa di bayar oleh rakyat ada lh tinggi.Konon ny kerajaan terpaksa mengikut harga pasaran dunia.Kerajaan jg pernah memapar kn yg konon ny rakyat Singapura membayar RM3.20 utk sekilo gula tp soalan ny sejak bila rakyat Singapura berbelanja menggunakn Ringgit Malaysia.Tol di kutip bkn lg utk menampung kos pembinaan dn penyelengaraan tp utk mengkaya kn syarikat2 kroni.

      Delete
    3. Tggl 5% je pn, tak kan la tak buleh hapuskan je semua.. Slow2 pun takpe.. 0.5% setahun ke.. Tak pun cari nilai yg sama dgn ketirisan wang negara setahun.. Tapi kena tampal la lubang ketirisan tu dlu (ini yg mustahil umno dapat buat)

      Delete
    4. kepada saudara yang dirahmati oleh Allah s.w.t,negara kita telah dirahmati dan dianugerahi oleh Allah s.w.t dengan hasil bumi yang banyak seperti bijih timah,petroleum,gas asli,emas,perak,arang batu dan sebagainya sehingga kita menjadi pengeksport bijih timah terbesar di dunia dan petroleum dengan gas asli di negara kita lebih diminati oleh negara-negara pengeksport berbanding petroleum dan gas asli dari negara-negara arab seperti iran dan arab saudi kerana minyak kita jauh lebih berkualiti dan ringan untuk dibawa ke negara pengeksport dan ditambah lagi dengan pelbagai cukai yang diambil dari para pelabur seperti panasonic,nissan,ford,mercedes dan sebagainya dimana cukai tersebut sahaja berjumlah 3 billion.Manakala dari sektor pertanian pulak,kita ada getah,kelapa sawit,padi,nenas dan sebagainya di mana kita merupakan salah satu negara pengeksport getah dan kelapa sawit terbesar di dunia.Jadi berdasarkan hujah yang saya berikan,saya tngok tiada masalah pun kalau kerajaan mahu memberikan pendidikan percuma sampai universiti kerana apa yang ALLAH bagi kepada negara kita lebih daripada mencukupi melainkan ada di kalangan menteri-menteri merampas hak rakyat untuk memenuhi tembolok kroni-kroni mereka

      Delete
  3. Ini mesti professor kangkong, yang tak tau apa2 nak bagi komen. Kat utara ada banyak professor kangkong. asal UMNO/BN kata semua betul..

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari