boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Wednesday, April 29, 2009

Allah Tetap bagi Rezeki..

Salam Semua...
Kisah ni aku dapat dari satu e-mail.. lama dah.. sesuai juga untuk jadikan ikhtibar.....


Rezeki Allah 
.....sekadar buat bacaan......

aku cuma nak kongsi cerita 

alkisahnya, hari tu, aku memang tengah pokai gilerr... maklum la, gaji lambat masuk sebab aku baru keje gomen... dah tau pokai, pandai ² lak tu bagi sedekah kat student yang ayah dia meninggal.... RM20 aku bagi kat student tu, so, dalam purse tinggal lagi RM10, aku fikir memang cukup² je la utk isi minyak keta yang dah nak abis utk 1 hari setengah... nak mintak duit kat adik bradik, abah or kengkawan memang aku segan sebab tak mo biasakan diri berhutang n tak mo susahkan depa... so, aku pun pegi la bank BCB utk kuar duit seadanya... 

tak sangka lak masih ada baki ciput dalam akaun... alhamdulillah dalam bank BCB aku, maksima boleh kuar RM10 (betapa sengkeknya aku..) dan aku try an error keluar duit dari Bank Islam dapat RM10 gak... tak sangka lak boleh kuar RM10 dari BIMB tu sedangkan masa dia tunjuk baki duit aku yang memang dah nak kontang, memang satu sen pun aku tak layak nak kuarkan duit tu.... so, alhamdulillah, syukur sangat rasanya... 
punya la aku happy dapat RM30.. cukupla RM20 utk makan seminggu lebih lagi sementara tunggu gaji masuk... 

tup tup, elok je aku pusing belakang nak masuk kereta balik, seorang Tok Guru dari Thailandmohon derma untuk pembinaan surau katThailand (siap ada resit n 
suratJAIP)... aku lak memang jenis suka sedekah, tapi sebelum nak bagi tu, aku terfikir, "isk... camne ni? duit minyak RM10, duit makan RM10... ahh... tawakkal aje lah.. mungkin sebab tu Allah mudahkan urusan aku untuk kuarkan duit tadi sedangkan kalo ikut baki duit aku, memang aku tak layak kuar duit tu... mungkin rezeki Tok Guru tu agaknya.." 

so, tanpa berfikir panjang, aku terus hulur RM10 (dah itu je duit kertas yang ada.. nak bagi RM 1 rasa macam sikit beno la pulak sebab Tok Guru tu pun datang dari jauh, jalan kaki lak tu dari kedai ke kedai... bukan apa, aku pun pernah kutip derma, so aku faham n 
lagipun aku derma tu utk amalan aku gak kan.. 

dan alkisahnya... Tok Guru tu pun punya la ceria n happy terima sedekah aku.. Tok Guru tu siap bagi aku ayat pelaris lagi dan doakan aku cepat kawin....hehehe....sedangkan hati aku masa tu masih lagi berkecamuk sebab takut tak cukup duit nak survive sementara nak dapat gaji.... RM10 je??? nak makan ape utk seminggu??... tapi aku tawakkal aje... sebab niat aku ikhlas untuk sedekah kan... 

dan alkisahnya, minyak keta yang aku sangkakan kritikal, jarum meter penunjuk minyak tu sangatlah lambat turun ke E, sedangkan selama ni, tak sempat nak sampai umah pun kalo jarum meter dah sampai ke had itu... masa tu, aku berulang alik keje agak jauh dari 
rumah, so memang biasanya nampak ketara penurunan jarum meter tu... cuma aku pelik dan bersyukur dengan peristiwa tu... mungkin berkat doa Tok Guru tu jugak kot.. 
dari dari sehari ke sehari aku menempuh alam ke"sengkek"an aku, aku sentiasa dapat makan free... hari² ada aje jamuan staf yang dibuat kat ofis membuatkan aku tetap kenyang sampai ke malam dan tak perlu membelanjakan wang RM 10 aku, kalo makan kat luar pun kawan yang belanja... dan sampailah aku dah dapat gaji pun, masih tak luak duit RM10 tu sebab still dapat makan free 6 kali sehari semasa berkursus 4 hari... 
dan kalo biasanya aku dengar keje gomen sekarang ni, paling cepat dapat gaji pun sebulan setengah, tapi alhamdulillah, Allah bagi gaji aku tepat di hujung bulan.... seolah² macam keje swasta pulak, tak de delay gaji.... 

punya la aku syukur sesangat.. apa yang aku nampak di sebalik peristiwa ini, "bahawa bila kita bersedekah dan niat kerana Allah, nescaya Allah tak kankurangkan 
rezeki kita malah akan memberi kita rezeki dari jalan yang tak disangka²"... so, kalo ada sesiapa yang mohon sedekah, hulur-hulur lah.... tak kanberkurang rezeki kita tu kalo apa yang kita buat tu niat ikhlas kerana Allah... 

tapi aku tak suka peminta sedekah yang tak buat apa² dan semata² minta sedekah di jalan / pasar malam , sebab nampak sangat depa malas berusaha... unless kalo depa tu minta derma utk pembinaan surau, sekolah etc... tapi kalo utk peribadi, aku lebih suka sedekah 
pada yang org menjual something mcm tisu ke, minyak cap kapak ke.. bukan nak beli sangat pun, tapi just terharu dengan usaha diorang.. sebab aku sure bagi duit lebih dari harga barang yang dijual dan most of the time aku tak ambik pun barang yang dijual sebab apa yang penting, aku suka tengok dia berusaha... 

aku bukan nak riak dengan amalan sedekah aku nih, sebab sure pahala aku pun hilang kalo disertakan dengan rasa riak ni....tapi tujuan aku bercerita kat sini ikhlas nak kongsi kisah aku... bukan apa, aku tengok, masih ramai lagi yang takut nak bersedekah 
sebab menganggap dengan bersedekah, duit depa akan berkurang, sedangkan sebenarnya tidak.... kalo kita niat ikhlas kerana Allah, DIA tentunya akan membantu kita... 

aku dah banyak kali kena macam ni, sedekah masa tengah sengkek dan Allah bagi aku rezeki dari jalan yang tak disangka², tapi bagi aku, kisah ni yang paling tersimpan di sudut hati aku sebab aku sedar betapa dekatnya Allah dengan diri aku... betapalah DIA sangat menjaga kebajikan aku.... dan sesungguhnya memang benar "bila kita merungkaikan kesusahan orang lain, Allah akan merungkaikan kesusahan kita pulak..." 

so, jangan la takut nak bersedekah... kekadang rezeki orang lain pun ada dalam rezeki kita... so, jangan sekat rezeki mereka kerana rezeki tu Allah yang bagi.... DIA yang memberi rezeki pada bila² masa dan DIA jugak yang berhak mengambilnya pada bila² masa... 

wassalam 

2 comments:

  1. Salam MM
    Betui .. takde yang jatuh miskin kerana bersedekah. Semoga kita dalam rahmatNya.pi

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah,, rezeki Allah....
    Bila kerja dengan gomen boleh la sokong BN kan kan kan,,, ye la si penulis ni pun akui sekarang ni gomen punya sistem pun dah cepat tak lambat macam dedulu.

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari