boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Wednesday, April 29, 2009

Kenyataan Akhbar Zambri MB Kudeta

Salam Semua... 
Kenyataan ni aku Ciluk dari SINI

KENYATAAN AKHBAR
YAB DATO’ SERI DR ZAMBRY ABDUL KADIR
Menteri Besar Perak Darul Ridzuan
28 April 2009

Saya ingin memaklumkan bahawa Mahkamah Persekutuan Malaysia di Putrajaya telah menolak Notis Usul yang difailkan oleh saya di bawah Artikel 63 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak.

Artikel ini ialah mengenai kuasa khas bagi Mahkamah Persekutuan berkenaan tafsiran Undang-Undang Tubuh Negeri Perak kerana terdapat percanggahan fakta di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur apabila peguam YB Dato’ Seri Mohammad Nizar bin Jamaluddin telah memohon bagi memeriksa balas Penasihat Undang-Undang Negeri Perak terhadap affidavit yang telah diikrarkan oleh YB Penasihat Undang-Undang Negeri Perak.

Saya dengan rendah diri menerima dan menghormati segala keputusan yang telah dibuat oleh Mahkamah yang bersidang pada hari ini. Saya sentiasa berpegang kepada prinsip keadilan Mahkamah walaupun keputusan-keputusan yang dibuat tidak menyebelahi saya.

Pada saya 
everybody is equal under the eyes of the law and subjected to the Constitution.

Mahkamah Persekutuan sebelum ini juga pernah menolak permohonan Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi mendengar persoalan berhubung dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak dibawah seksyen 84 Akta Mahkamah Keadilan 1964.

Tindakan saya menfailkan Notis Usul dibawah Artikel 63 Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak adalah untuk mendapatkan penyelesaian muktamad bagi menentukan kesahihan kedudukan saya sebagai Menteri Besar yang telah dicabar oleh YB Dato’ Seri Mohammad Nizar Jamaluddin demi kebaikan dan kepentingan rakyat Perak seluruhnya dan bukan mencari jalan pintas seperti yang didakwa sesetengah pihak.

YB Nga Kor Ming pada hari ini melalui Akhbar New Straits Times menyatakan bahawa:

“Does Zambry know ahead of time that the court will rule in his favour, even though the matter has yet to be heard? If so where is the independence of judiciary.”
Saya seterusnya menyatakan bahawa kenyataan yang dibuat oleh YB Nga Kor Ming adalah sesuatu yang tidak bertanggung jawab dan berunsur hasutan.

Saya tidak pernah mengganggu Mahkamah dalam membuat sebarang keputusan dan saya tidak pernah mempersoalkan kebebasan sistem kehakiman Negara walaupun adakalanya tidak menyebelahi saya.

Berbeza dengan pemimpin Pakatan Pembangkang yang hanya memuji dan menyokong keputusan Mahkamah yang menyebelahi mereka tetapi menggunakan pelbagai alasan untuk menolak keputusan Mahkamah apabila tidak menyebelahi mereka.

YB Dato Ngeh Koo Ham dalam ucapannya dalam Majlis Ceramah PAS kawasan Lumut pada 17 April 2009 telah menyentuh isu keputusan Mahkamah Persekutuan dan menyatakan bahawa:

“Tuan-tuan dan puan, saya rasa amat kesal lah, kerana Mahkamah Persekutuan tidak ikut undang-undang, prinsip undang-undang yang sedia ada telah termaktub ataupun diterima sebagai surat selesai ataupun sudah diputuskan semenjak sekian lama lagi, mereka sudah tukar undang-undang hanya kerana kes Negeri Perak”
Kenyataan yang dibuat oleh YB Dato Ngeh Koo Ham bukan sahaja menghina keputusan Mahkamah Persekutuan malahan suatu tindakan menghasut rakyat Negeri Perak supaya tidak menghormati undang-undang dan institusi Kehakiman Negara.

Adakah ini keadilan yang dibawa dan diwar-warkan oleh Pakatan Pembangkang?

Saya juga menyatakan bahawa Dewan Negeri Perak perlu bersidang walaupun kes berkenaan semakan kehakiman yang difailkan oleh YB Dato Seri Mohammad Nizar bin Jamaluddin terhadap saya masih belum diputuskan.

Ini adalah kerana selagi mahkamah tidak membuat apa-apa keputusan sebaliknya berkenaan perlantikan saya; 
kedudukan saya sebagai Menteri Besar Perak adalah sah dan saya bersama-sama barisan Exco saya berhak bagi menduduki kerusi yang sepatutnya diduduki oleh kami ketika persidangan Dewan Undangan Negeri.

Tuan Yang Dipertua Dewan juga mesti mengiktiraf dan menghormati perlantikan kami sehingga Mahkamah memutuskan sebaliknya.
Maklumat diterima menyatakan bekas MB Dato Seri Mohd Nizar sedang mengadakan roadshow - hari ini 28hb di Titi Gantung, 29hb di Mambang Di Awan, dan 30hb di Masjid Tinggi, Bagan Serai, Perak - dalam usaha untuk menidakkan persidangan Dewan Undangan Negeri pada Mei 7hb akan datang.

Adakah ini usaha untuk menghasut rakyat keluar beramai-ramai dan terjadinya satu peristiwa seperti peristiwa berdarah di Thailand baru-baru ini?

Harap rakyat tidak mudah terikut-ikut cara-cara yang mendatangkan huru-hara sedemikian.


Komentar..Hangpa tengok permainan dia, kut mana pun dia pekena Nizar dan PR balik...sambil tu dia menuduh kita nak hasut rakyat jadi macam Thailand...Lagi satu masih perasan dia MB yang sah.. kalau dah sah yang gatai juboq pi minta Mahkamah persekutuan Sah kan apa cerita, cukup pandai belit... 
Dey Thambi.. kami rakyat Perak tak bodoh macam ahli dan penyokong UMNO Bn..

4 comments:

  1. Hangpa ganduh lah sesama sendiiri, lepas tu bangsa laknattullah tepuk tangan bila hangpa semua dah gaduh. Bodoh punya melayu dan akai bubuh kat kepala lutut.Pi buat kerja yg berfeadah lagi bagus daripada dok mengata tak tentu pasai.

    ReplyDelete
  2. UMMMMMMMMMMMNOOOOOOOOOOOOOOOOOO MEMANG SIAL...LAKNAT

    ReplyDelete
  3. salam semua,
    anon 3.03, mike jangan termakan dakyah zambry. dia tahu bukan dia mb yang sah. tandatanganya pun pihak bank tak terima. melolong sana-sini supaya dia diterima rakyat tapi semua buat dak saja. sekarang ni najib dan zahid pun dah tak dapat bantu dia. kesian kat dia! mahkamah pun tak berani memperakui dia mb yang sah.

    yobleh.

    ReplyDelete
  4. Macam mana mahkamah tak tolak... permohonan Nizar saman MBH masih berjalan..
    Cuba ko fikir apa jadi jika mahkamah benarkan MBH menteri besar yang sah kemudian pulak saman Nizar bahawa dia masih menteri besar yang sah diperakui oleh mahkamah....jadi ada 2 MB kat Peraklah.
    Tu lah terburu2 gila jawatan.Kalau MBH nak sangat jawatan tersebut secara sah mintak Raja bubarkan DUN Perak.Jika menang insyaAllah dapatlah jawatan tersebut.Apa yang takut sangat.

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari