boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Sunday, April 26, 2009

Untuk Renungan - Bagaimana Solat Kita..

Salam Semua.. 

Dalam Semua Kita dok meraikan Kemenangan, Program Sure Heboh, Krisis Negeri Perak dan lain-lain perkara lagi, apakata mari kita nilai balik dimana tahap peringkat  kita tentang solat, termasuk diri aku sendiri.. apakah solat kita ini diterima Allah;

Makin lama hidup sepatutnya makin banyak dan makin meningkat amalannya. Kalau mula-mula tak pernah solat, sekarang ni semakin rajin mencecah dahi ke sejadah.

Sembahyang ni pulak boleh digolongkan kepada 7 peringkat.

Daripada 7 peringkat ni, 3 saja yang sah Allah terima, 1 terpulang pada Allah terima atau tidak. Dan yang baki 3 lagi, Allah rejects habis, alangkah sia-sianya buat penat saja.

Tetapi ada sesiapa yang terdetik tak nak sembahyang langsung?
Padah tak sembahyang lagi besar, kekal abadi dalam neraka.

Anyway mari kita sama-sama baca apakah 7 peringkat sembahyang ini:-

1. Sembahyang orang jahil

Fardhu ain tak pass, syarat sah sembahyang tak ingat, rukun dengan sunat masih confuse. Dah tu tak berusaha pulak nak belajar. Inilah dia orang beramal tanpa ilmu.

Hakikatnya: Dia ni macam tak sembahyang. Amalannya tertolak walaupun duduk dekat saf yang paling depan ataupun baca surah yang panjang.

2. Sembahyang orang lalai

Fardhu ain dah clear, tapi bila mula saja angkat takbir 'xpdc' otakpun bermula. Sekejap teringat, sekejap melayang-layang, sampaikan barang yang hilang pun boleh terjumpa balik dalam sembahyang.

Punyalah banyak yang difikirkan dalam kepala,tiba-
tiba saja dah toleh kanan,toleh kiri........selesai.

Hakikatnya: Fizikalnya sembahyang tetapi akal dan hatinya tidak. Allah hadiahkan neraka Wail untuk orang yang lalai dalam sembahyangnya.

3. Sembahyang bukan kerana Allah

Kita sembahyang sebab Allah suruh kita sembahyang, tapi ada pulak orang sembahyang atas sebab lain contohnya nak ambil hati bakal mak ayah mertua atau segan dengan member2 dan sebab2 lain.

Hakikatnya: Allah tolak sembahyang yang bukan didirikan keranaNya,kecuali bila dah bertaubat dan menyesal sungguh-sungguh.

4. Sembahyang orang mujahadah

Bila sembahyang kenalah khusyuk, hati kena sentiasa ingat Allah. Jadi dia paksa2kan hati untuk hadir dalam sembahyang. Bila mula nak melayang ke lain, cepat2 disentap balik. Jadinya sekejap
khusyuk sekejap tidak. Zahirnya nampak tenang sembahyang tapi batinnya jenuh berperang dengan syaitan dan nafsu.

Hakikatnya: terpulang pada Allah nak ampun atau nak azab. Orang kategori ini kena banyak istighfar dan perbaiki lagi badahnya. 

5. Sembahyang orang soleh

Makna pada bacaan sembahyang dihayati oleh akalnya, fikirannya cuba diseiringkan dengan apa yang disebut oleh lidahnya. Fikirannya tak melayang tapi nikmat sembahyang tidak terasa
olehnya.

Hakikatnya: Inilah sembahyang minimum yang perlu diusahakan supaya selamat di sisi Allah dan ia juga dapat mencegah diri daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar.

6. Sembahyang para wali

Perbuatan seiring dengan kefahaman dan penghayatan. Waktu ruku' dan sujud benar-benar rasa hina dan rendah diri di hadapan Tuhan. Bila berdoa, rasa diri benar2 lemah dan mengharap. Sembahyang dapat dihayati dan dinikmati rasanya.

Hakikatnya: Bukan saja dijamin selamat, nikmat sembahyang yang tidak terucap juga dapat dirasai.

7. Sembahyang para nabi dan rasul

Sembahyang seorang hamba yang tenggelam dalam keagungan Allah......tak dapat digambarkan indah dan nikmatnya...
....

So, tingkat mana solat kita?


No comments:

Post a Comment

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari