boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Wednesday, April 29, 2009

Tok Mufti - Boleh beza ustaz betul, temberang

Salam...
Tok Mufti negeri aku ada menyatakan boleh kenal mana satu Ustaz betui, mana satu ustaz menyamar..Cerita selanjutnya di Di SINI.
Dalam sejarah hidup aku yang dah nak hampir separuh abad, dah juga kena sekali bila bab ustaz ni, waktu tu tahun 85.. kami time tu tengah semangat nak cari ilmu, tiba-tiba didatangai seorang Ustaz yang asalnya dari Pulau Pangkor, yang herannya orang Pangkor sendiri pun sebelum tu tak tau kata dia ni Ustaz.. bukan Ustaz Sidik Nor.. Ni Ustaz lain, tapi Ustaz Sidik kenal..memang dia ni pandai bercakap dan ada juga ilmu dia ni,, tapi banyak menimbulkan kekeliruan dan suka sikit berbohong, Ustaz ni dah kira popular seketika, boleh mengajar dalam pengkalan TLDM seminggu sekali, ramai anak muridnya.. waktu Ustaz ni kahwin aku pi ke rumahnya di Pulau Pangkor, dan dialah membawa kami ke program Qiammullail di masjid Sg Pinang Besar Pulau Pangkor..
Dalam pada tu bila dia dah popular satu ketika dia pi bercermah di Taiping, waktu tu dia pi kondemnya Ustaz Kagat dengan mengadakan bermacam cerita, berita tu sampai ke sini dan selepas itu Ust ni tak boleh lagi mengajar di pengkalan TLDM, dalam pada tu banyak cerita-cerita tak baik yang aku dengar mengenai ustaz ni, dan aku pun mula rasa tak kena, lain macam aku mula tinggal Ustaz ni, tetapi Ustaz ni mudah cari pengaruh, lepas tu dia boleh pi joint dengan anak Sultan Perak adik kepada Nazrin, yang amal ilmu tariqat, selepas tu aku dengar Ustaz ni kahwin dua sekejap, ajak buat orang joint bisnes, cari orang pi umrah dan macam-macam, di sebalik tu banyak cerita negatif yang aku dengar... sekarang ni si Ustaz ni dok sebelah taman dengan rumah aku sahaja, tak tau apa kerja dia buat, dengar cerita dia banyak dapat duit dari pampasan tanah di Pulau Pangkor, ...mengajar memang tak ada lagi......

Kemudian 3-4 tahun sudah ada seorang lagi Ustaz, datangnya dari Seberang Perak, ada yang kata dia ni S/U Keadilan Pasir Salak, mai ke Manjong ajar Kitab Tauhid, mula-mula ajar melalui rumah-rumah, lepas tu boleh masuk surau dan masjid, ajaranya sikit-sikit kafir, ramai pengikut, yang syoknya Ustaz ni bujang lagi tak kahwin, dalam pada tu dia dah pinjam duit nak beli kereta baru, senang nak pi mengajar.. kereta dah beli, dia pun hilang, ada anak murid yang bagi pinjam duit, ada yang jadi granto, masing-masing terngaga...
Bab ustaz ni kami ada sembang dalam mesyuarat cawangan, Sifu aku tak bagi kami ikut kuliahnya, tak berkat katanya.. tapi Sifu aku dapat tentangan tak puas hati dari seorang ahli yang cukup tua dari kami...Seminggu saja selepas tu Ustaz tadi hilang.....

Bagi aku bab Ustaz ni buka kira dia menyamar jadi Ustaz dan sebagainya.. bahkan ada Ustaz yang balik Azhar pun kekadang tu tak boleh pakai juga.. macam Skandal Ustaz T yang pernah aku ceritakan dulu, tu pun haru-biru, 
Sekarang ni Ustaz-ustaz peninggalan Ustaz T masih ada lagi, dudok dalam PAS Lumut, buat macam-macam cerita yang negatif pada pimpinan, macam-macam tohmahan dilakukan, masih tak sedar-sedar lagi, aku pun naik heran, sebelum ni kes APID dengan Ustaz T, dah berkubur APID, ingat OKlah.. tak juga, lepas tu depa tubuh pulak Asrama Anak Yatim dan PONDOK untuk Orang Tua, Oklah, baguslah tu.. untuk kerja-kerja Amal .. tetapi janganlah komplain pasai apa Pimpinan PAS tak pi ziarah ke Pondok tu..kononnya Naib Presiden PAS YB Husam boleh mai ziarah, YDP tak boleh mai.. bab itu boleh jadi isu...
Asrama dan Pondok itu ditubuhkan atas peribadi, bukan dibawah PAS, jadi dah lain konsep dan organisasinya.. YDP pun banyak kerja lain yang nak dibuat....banyak tanggungjawab lagi.
Dua minggu sudah aku ada terima SMS mencerita Ustaz-ustaz yang mengajar di Asrama/ Pondok tadi dah berpecah dua, sebabnya salah sorang daripada Ustaz disitu kononnya menyalahgunakan wang sekolah, dan lepas tu minta aku siasat... 
Oii.. aku PI.. nak siasat semua tu.. tapi lepas tu risik, punya risik dapatlah cerita...cuma kesimpulan daripada sini kalau dah Asrama/PONDOK tu pun tak boleh nak urus dengan teratur, jadi aku harap cita-cita nak jadi calon-calon dalam PAS kawasan Lumut tu tak payah lah.. Macam mana nak tadbir PAS Kawasan kalau Asrama/Pondok tu pun dah kelam kabut...Biarkan kepimpinan yang ada sekarang ni kekal meneruskan tugas-tugas yang di amanahkan.

Jadi untuk pembaca sekelian, malam tadi kuliah Sifu aku, Dia ada pesan kalau nak menuntut ilmu, nak membaca buku/kitab biarlah dari penulis/guru yang sama-sama berjuang, sebagai contoh buku tulisan TGNA, TGHH.. sebab mereka berjuang dalam gerakan Islam, kemudian mereka juga menulis buku, tulisan mereka ini ada ruh(semangat) iaitu mereka menulis apa yang mereka laksanakan.
Berlainan dengan buku=buku hasil dari tulisan untuk thesis MA, atau PHD.. memang dalam buku sebgini pun ada fakta, dalil, hujah, hadis, ayat Quran dan sebagainya, tapi kesan dari bacaan tu tak ada...
Sifu aku bagi contoh, bagaimana kita rasa bila baca Tafsir Fi Zillal Quran karangan Assyahid Syed Qutb, memang terasa kelainan, sebab Assyahid pun berjuang dalam gerakan Islam.

Akhir sekali harapan aku buat Tok Mufti, jangan pada Ustaz yang tak betui saja... checklah balik apa yang ada pada diri kita tu... Nizar sembah derhaka berdosa, UMNO derhaka pada Allah diam tak kata apa pun, Penglibatan Istana dengan Rotary Club apa hukumnya..dulu Sure Heboh Haram, sekarang Jom Heboh, Ada pulak jawapan, itu dalam kuasa TLDM, pulak kesitu peginya.. Nga Kor Meng baca Quran tak boleh, menghina orang melayu, Orang melayu tak reti baca Quran bagaimana...... 

2 comments:

  1. ustaz hj zahid hamidi alhaj pun hebat... ada tarian panas lg...

    http://bagindareformasi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. haji-srimanjong

    Memang betol la..aku pun dah meluat kat budak gemuk mengaku tok guru pondok tu..tok garu lagi ada..dia ni memang kaki ada masalah punya,jahat pun ada..org cam ni tak layak dok pondok..bikin rosak nama baik pondok ja..bukan dia sorang ada sorang lagi yg buat kacau dlm pondok..ada sorang la 'si kurus'..si gemuk dan si kurus..aku nak cadang minta sapa2 yg ada maklumat supaya buat laporan kat SPRM..biar depa siasat..dgr crita dana pondok ni banyak..beratus2 ribu..sblum pondok dihancurkn si gemuk dan si kurus eloklah pakat-pakat selamatkn pondok..

    sekian..

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari