boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Friday, November 20, 2009

Tazkirah Sebelum Jumaat

Salam Sejahtera...

Aku terbaca satu posting yang mana tulisan-tulisannya aku perhatikan ada manafaatnya sedikit sebanyak... aku cilok dari .SINI.


Amanah sifat ulama, bodoh sifat Melayu.

Kalau ikut Islam, nak jadi pemimpin, Allah menggariskan 4 perkara wajib.
  • SIDDIQ
Kena benar ma. Contoh. Kalau wak berjanji kepada readers untuk menyiarkan rakaman Hasan Ali selepas Mesyuarat Khas; maka tunaikan. Tidak boleh berlaku pembatalan janji dengan mengikat janji baru. Itu kalau ikut Islam. Kalau ikut ulama Melayu?

"Gua Banjar ma, bukan Melayu."

Sama jer la wak. Bugis ke Minang ke Floren ke Madura ke. Pukul rata. Kena cakap benar. Wak dengan gua tak berapa mengapalah. Kurang kerosakan. Sebab bukan pemimpin, tapi blogger. Macamana dengan Hasan Ali, Hadi dan Nasha?

  • AMANAH
Amanah pun lebih kurang sama konsep dengan di atas. Ni gua as rocker plak yang sekolahkan lu. Lu ustad lagi tahu dari gua. Tapi sebab basic masalah tadi, tahu lu just tahu di atas kertas pekse jer. Di alam reality out. Reality out plak terbahagi kepada 2.

1. Sebab bodoh macam Melayu. Atas kertas pekse terer, nak sesuaikan dengan reliti out. Out secara bodoh memahami falsafah dan pembolehbah la. Yang ini khusus untuk lu dengan para ulama la. Suruh hafal kitab kuning memang terer. Tapi bila ada masalah sebenar, terkial-kial.

2. Sebab iman dan akhlak. Yang ni macam gua la. Setakat tahu jer lebih, tapi iman dan akhlak out, maka out jugak di alam realiti. Cuma kerosakan yang dibawa gua tak banyak macam kerosakan yang dibawa oleh ustaz dan ulama. Sesat habes satu kumpulan.

Husam diarahkan pusat urus kemenangan Perak. Mat Sabu urus kemenangan Pulau Pinang. Husam dan Mat Sabu tak pulak jumpa secara gelap dengan UMNO. Kena time Selangor, boleh pulak saya hadir untuk dengar tawaran semata. ULAMA FAKAP. Tak amanah la tu.

Pemimpin yang macam ni lu sanggup batalkan janji lu kepada jutaan pemegang janji? Amanah, akhlak yang baik, tapi kalau bodoh secara semulajadi tak guna sesen pun dalam perjuangan rumit, wak. Sesen pun tak guna untuk jemaah. Bodoh tu akan merosakkan apa sahaja yang baik.

  • TABLIGH
Menyampaikan wak. Jangan sapu bawah karpet. Kalau Hadi tegakkan falsafah Hasan Ali melanggar perlembagaan PAS untuk menyingkirkan saingan, kena sampaikan wak. Jangan sapu bawah karpet. Amanah dan akhlak yang baik tak guna sesen untuk jemaah kalau bodoh secara semulajadi.

Kalau bloggers takda sifat TABLIGH, benti jadi bloggers. Pemimpin dah sahlah gua dengan lu tak layak. Tapi jadi bloggers pun tak layak kalau takda elemen TABLIGH. TGNA tidak tepat menerima tajaan haji, tetap diTABLIGHkan oleh Zaharuddin.net dan Mat Sabu. Tidak sapu bawah karpet.

Mana Tabligh wak untuk pelanggaran perlembagaan PAS oleh Hasan Ali? FAKAP serupa ulama Hadi?
Mana Tabligh wak untuk janji kepada jutaan readers? FAKAP juga?

  • FATANAH
Ni last sekali. FATANAH. Gua tak payah ulas la wak. Lagi pedih nanti.......


Ini hanya sebahagian sahaja... kalau nak baca sepenuhnya sila masuk ke SINI .

No comments:

Post a Comment

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari