boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Monday, July 6, 2009

KM Pulau Pinang VS Mantan MB Selangor...


Sewa Banglo Mewah, Guen Eng Diminta Beri Penjelasan
PDFPrintE-mail
Monday, 06 July 2009 04:45

nm

Belum pun berjaya menyelesaikan kontroversi pengambilalihan tanah di Kampung Buah Pala di sini, Ketua Menteri, Lim Guan Eng dibidas lagi.

Kali ini, isu perpindahan beliau dari kediaman rasmi di Seri Teratai ke sebuah banglo mewah di No. 25, Jalan Pinhorn di sini.

Tindakannya itu dikatakan mencerminkan sikap pemimpin itu yang ‘cakap tak serupa bikin’.

Guan Eng sebelum ini selalu menekankan bahawa kerajaan negeri pimpinannya akan mengamalkan budaya berjimat cermat dan berbelanja secara sederhana.

Pemuda Gerakan negeri pada sidang akhbar di pejabat parti di Jalan Macalister di sini hari ini mahu Guan Eng mendedahkan alasan sebenar beliau perlu berpindah ke rumah sewa mewah itu.

Naib Ketuanya, H’ng Khoon Leng berkata, pendedahan itu perlu dan bersesuaian dengan prinsip cekap, akauntabiliti dan telus (CAT) yang sering dilaung-laungkan Guan Eng supaya rakyat mengetahui perkara sebenar.

Menurut beliau, alasan Guan Eng masalah anai-anai, semut api dan musang di Seri Teratai menyebabkan beliau berpindah ke banglo mewah amat mengecewakan kerana kesemuanya itu hanya masalah kecil yang dapat diatasi dengan mudah.

‘‘Kita semua tahu, dia (Guan Eng) memang suka menyalahkan orang lain, namun alasannya menyalahkan binatang seperti anai-anai, semut api dan musang, kami rasa hanya masalah kecil.

‘‘Saya minta beliau memberi penjelasan secara telus mengapa perlu berpindah ke kediaman mewah itu,’’ ujarnya.

Menurutnya, walaupun kediaman baru Ketua Menteri itu hanya sebuah banglo biasa sebelum ini, namun selepas proses pengubahsuaian, ia sudah menjadi mewah dan dipercayai melibatkan kos ratusan ribu ringgit.

‘‘Masalahnya, siapakah yang membayar kos berkenaan. Saya minta dia jawab. Esok pun sudah boleh jawab,” kata Khoon Leng.

Menurut Koong Leong, Ketua Menteri itu harus memberi jawapan secepat mungkin dan bukannya mengelak setiap kali ditanya.

‘‘Kami juga mahu tahu tempoh perjanjian penyewaan, bila pengubahsuaian mula dilakukan, bila pembayaran elaun perumahan beliau bermula dan yang paling utama, bila beliau akan pulang ke Seri Teratai. Ini semua kita mahu penjelasan.

‘‘Saya percaya beliau akan terus mengelak menjawab soalan-soalan kami ini. Jika beliau tetap tidak mahu menjawab, kami akan mengambil tindakan susulan yang lain. Namun, ia akan dilakukan secara berperingkat-peringkat,” katanya.

Tambah Khoon Leng, sebagai ketua kerajaan negeri, tindakan Guan Eng cuba menghindarkan publisiti banglo mewah itu amat bertentangan dengan gaya pimpinan biasanya yang suka kepada publisiti.

Guan Eng pernah dibidas mengenai isu kediamannya pada Persidangan Dewan Undangan Negeri April tahun lalu apabila menyatakan akan tinggal di rumah milik keluarganya sebagai langkah berjimat cermat.

Bagaimanapun, beliau berpindah ke Seri Teratai pada 26 Jun tahun lalu.

Pada persidangan itu, Shabudin Yahya (BN-Permatang Berangan) berkata, tindakan Ketua Menteri itu berpindah ke rumah rasmi menyaksikan ia diubah suai dengan kos kira-kira RM122,000 dan ia tidak mencerminkan langkah untuk menjimatkan duit kerajaan

Source (malaysia-instinct.)

Lihat Yang Bawah Ini Pulak.. Lagi Banyak . Lagi Grand...!!!!!!!...

Kediaman milik Khir Toyo bernilai RM24 juta?

KEDIAMAN 'istana' bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohd. Khir Toyo yang didakwa oleh pembangkang mencecah RM24 juta, yang dibina di kawasan Seksyen Tujuh, Shah Alam.

SHAH ALAM: Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohd. Khir Toyo didakwa membelanjakan hampir RM24 juta untuk membina sebuah kediaman mirip 'istana' di Seksyen Tujuh di sini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekinchan, Ng Suee Lim mendedahkan Dr. Mohd. Khir membeli dua lot banglo masing-masing bernilai RM2.9 juta dan RM900,000 untuk membina kediamannya yang mencecah lebih RM20 juta.

Hari ini Ng juga membawa wartawan ke lokasi kediaman Dr. Khir Toyo itu.

Bagaimanapun dalam reaksi segera, Dr. Khir Toyo menafikan dakwaan tersebut.

Katanya, tiada apa yang perlu disembunyikan berhubung rumah beliau itu.

"Saya membeli rumah itu dengan harga RM3.5 juta menggunakan pinjaman yang diperoleh daripada HSBC. Saya tidak membeli tanah dan membina rumah di atasnya," kata beliau.

Kata Dr. Khir Toyo, beliau hanya menukar atap rumahnya dan melakukan pengubahsuaian kecil.

Sambil mendakwa Dr. Khir Toyo juga mengimport bahan binaan kediamannya dari Bali, Ng mempersoalkan bagaimana beliau boleh memiliki 'istananya' berdasarkan gaji sebagai Menteri Besar Selangor.

Katanya, berdasarkan gaji Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim yang dianggarkan RM48,000 sebulan sekarang, gaji Dr. Mohd Khir juga dianggarkan dalam lingkungan itu ketika memegang jawatan tersebut selama lapan tahun.

Oleh itu, katanya, jumlah gaji bagi tempoh lapan tahun dianggarkan RM4.6 juta.

"Jadi bagaimana beliau telah mampu memiliki rumah bernilai RM24 juta," katanya di sini.

Ng berkata, sebelum dipilih sebagai ADUN Dr. Mohd. Khir adalah seorang doktor gigi yang menyewa rumah di Sekinchan.

Sehubungan itu, beliau menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat perkara tersebut.

Source (mstar.)

Komen... KM Pulau Pinang baru sewa rumah sementara dan repair rumah kediaman resmi depa dah riuh rendah... tu si mangkok hayun tempe RM 24 juta... sendiri fikir .. sendiri jawab.... aku pun tak tau apa mau tulis...mamposs UMNO....

1 comment:

  1. salam MM. orang yg banyak 'side income' saja yang mampu ada duit sebanyak itu. kot mana mari, cerita lain.

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari