boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Tuesday, October 18, 2011

Buat semua bekas dan pesara tentera..

Salam sejahtera..

Buat semua sahabat-sahabat pembaca bekas tentera, tak kira yang bersara awal atau yang berpencen....

Borang Kebajikan Tentera dan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (KERABAT) telah pun mula diedarkan.... aku baru sahaja dapat dari Pejabat Khidmat DUN,,

Jom kita sama-sama beramai-ramai pakat isi borang tu, menjadi ahli KERABAT pula, sebelum ni aku cuma menjadi Ahli Perstuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), tetapi sayang PBTM ni dinaungi oleh Ahli Politik UMNO, walaupun DUN tersebut dimenangi oleh Pakatan Rakyat, sebagai contoh PBTM DUN Stiawan, tempat aku menjadi ahli, sepatutnya ADUN Stiawanlah yang menaunginya, tetapi sorry,,, Ahli Parlimen Lumut Kong Cho Ha yang jadi penaungannya,,

Apa yang aku tahu, badan-badan NGO seperti ini bebas dari mana-mana badan politik, sesiapa yang menjadi ADUN maka secara otomatik beliaulah penaungnya tetapi apa yang berlaku kat PBTM Stiawan inilah rupanya,, PBTM tempat lain aku tak tau pulak..,

Jadi fahamlah, apa yang kemudahan ahli-ahli dapat,, tak ada bro.. yang ada sekadar majlis jamuan hari raya makan bihun goreng, nasi himpit kuah kacang dan lemang sorang seketul,, itu pun kekadang tak sempat tinggal kuah aja... Bila ada buka tanah pertanian tau-tau dah habis, yang kita ahli-ahli bawahan borang pun tak sempat ambik lagi, .... Habis kat AJK dengan pengerusi dulu tibai,, sama seperti apa yang berlaku dalam politik UMNO,, sebiji...

Jadi sekarang kita semua bekas ATM patut berubah, menuju kearah yang lebih baik, baru-baru Timbalan Presiden PAS baru sebut sikit saja isu Bukit Kepong dan siapa pejuang kemerdekaan, tengok apa dia punya impak.. bedesup Najib bagi janji-janji manis dalam pembentangan bajetnya baru ini, cuba isu-isu panas ni sebelum ini tidak diperkatakan di media-media rasa, agak-agak boleh Najib nak bagi.. belum tentu lagi...

Untuk itu kita bekas-bekas tentera ni perlu diberi perhatian, tak kiralah sesiapa pun yang memerintah, yang penting keringat kita dulu perlu diberi sedikit perhatian dari limpahan hasil negara... itu sahaja..,

Kalau anak-anak kaum lain dengan senang UMNO boleh memberi segala kemudahan dalam pelbagai bentuk dan rupa, tetapi kita-kita ni yang sebelum sebelum ini sewaktu berkhidmat bersengkang mata, tinggal anak bini, apa yang kita dapat.... lu orang fikir-fikirlah,, kalau kita tak membuat perubahan, maka nasib kita ini tak akan diberi perhatian,, yang paling utama kita kena bersatu, bersatu dibawah kepimpinan yang amanah dengan Allah dan hamba-hambanya.. Insyaallah..





5 comments:

  1. macam mana nak dapatkn borang tersebut...

    ReplyDelete
  2. Amat menyedihkan apabila bersara dari tentera, tiada siapa yang pedulikan nasib kita. Waktu darurat dulu kita gadai nyawa, panjat bukit bukau, gunung ganang, hutan belantara, belukar dan paya bagi menjamin keselamatan rakyat dan negara supaya mereka dapat tidur lena,,. waktu itu nyawa kita berharga 5 sen saja (sebutir peluru) ada yang putus kaki, buta mata, yang mati tu dah dilupa terus. Isteri hilang suami, anak-anak hilang bapa. Apa yang kita dapat? Kekadang sedih rasa bila aku jumpa WO1, WO2 , SJN , KPL dan PREBET2 jadi jaga bank, jaga parking kereta dan macam-macam lagilah jadinya..Siapa PEDULI KITA..??

    ReplyDelete
  3. awat yg dok kalut sgt nie...pencen tak cukop lagi ka. belajaq la sama bersyukurrrrrrrrr.

    ReplyDelete
  4. Kerajaan setakat melepaskan batuk ditangga membantu bekas tentera samaada pencen atau bersara awal sebab tak ada nak beri income pada mereka kan kan kan so kita ubah pendirian kita undi pakatan rakyat ok bro

    ReplyDelete
  5. aku masih dalam serviceOctober 18, 2011 at 6:17 PM

    kepala lutut lu tak bersyukur....takda pengalaman walau sehari semalam duduk dalam operasi suasana hutan rimba

    jangan nak terhegeh hegeh nak komplain orang lain tak bersyukur

    tak pernah rasa pengalaman walau seminggu pun pergi belayar

    jangan rasa diri tu dah bagus sangat nak kata kat orang tak bersyukur

    lu sedap sedap tutuh bini lu tiap tiap malam pun patut bersyukur dari berkorban nyawa dan segala galanya berjuang masuk operasi dalam hutan atau belayar di lautan

    tak bersyukur konon

    cermin muka lu dulu
    sebelum nak komplain pasal pengorbanan

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari