boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Monday, October 10, 2011

Cincin RM72 juta sudah pulang ?


Subky Latif

ADAPUN cincin ajaib yang diposkan kepada isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor telah dipulangkan kepada yang mengirim.

Berita yang dibongkar oleh Cikgu Bard, seorang pemimpin ternama PKR betapa adanya cincin yang semahal sekitar RM72 juta dihantar kepada Rosmah secara pos dan terpaksa melalui pemeriksaan kastam itu adalah benar apabila Menteri Nazri Aziz mengesahkannya dalam Parlimen.

Menteri Nazri dalam jawapannya kepada soalan mengenainya di Parlimen memberitahu bahawa cincin itu telah dikembalikan kepada syarikat pemunyanya.

Apabila ia telah dikembalikan kepada sipengirim, bererti pernah dibawa masuk ke negara ini dan dihantar kepada Rosmah di alamatnya.

Bagaimana ia dibawah masuk telah didedahkan oleh Cikgu Bard. Bagaimana ia dipulangkan tidak pula diketahui.

Berita rasmi mengenai cincin ini hanya yang disahkan oleh menteri Nazri di Parlimen. Penjelasan menteri di Parlimen diterima sah. Anggota Parlimen tidak boleh membuat kenyataan palsu di Parlimen. Jika dibuktikan anggota Parlimen membuat kenyataan palsu di Parlimen, maka hilang kelayakannya sebagai anggota Parlimen.

Berita ia sudah dikembalikan itu boleh diterima. Tetapi penapian Rosmah betapa cincin itu dihantar kepadanya sebagai fitnah tidak dipercayai. Orang percaya cincin itu telah dihantar kepadanya dan telah diterimanya.

Jika diadakan penyiasatan telus di Jabatan Kastam, nescaya orang dapat tahu bagaimana cincin itu sampai ke Jabatan Kastam dan cara mana kastam mengendalikannya? Kastam juga tentu dapat menceritakan ke mana cincin itu dihantar selepas diperiksa kastam?

Yang menjadi misteri sekarang ialah bagaimana cincin itu boleh dihantar ke Malaysia dan kepada orang yang dikirim di alamatnya?

Adakah syarikat yang mengirimnya sekadar untuk menunjuknya saja kepada Rosmah?

Adalah tidak munasabah cincin yang semahal itu boleh dihantar begitu saja kalau tiada persetujuan atau permintaan dari orang yang dihantar?

Kalau atas tujuan untuk dipertontonkan kepada orang Malaysia dan kemudian dipulangkan balik, mengapa tidak dihantar kepada Raja Permaisuri Agong yang kedudukan baginda adalah lebih tinggi dari isteri Perdana Menteri?

Rosmah memang terkenal sebagai seorang yang lincah dan diketahui pula suka bermewah serta gemar kepada benda-benda yang mewah.

Jika cincin itu untuk tujuan pameran, tiada berita tentang pameran barang mewah termasuk cincin itu. Adalah mustahil pameran diadakan sekadar untuk menunjukkan sebentuk cincin itu saja.

Kalau untuk dipamer, tentulah tuan punya cincin itu sendiri datang kerana dia akan dapat menjawab semua pertanyaan para peminat tentang cincin itu. Adalah mustahil cincin itu dipamerkan tanpa kehadiran tuan punya bagi menjamin keselamatan cincin itu.

Agak ajaib jika cincin itu sekadar dipinjamkan kerana ia bukan benda yang murah. Apa jaminan jika cincin itu hilang?

Tiada jawapan yang dapat diterima bagi tuan punya melepaskannya kepada orang lain selain dari dijual.

Orang seperti Rosmah dipercayai tidak akan melepaskannya apabila ia sudah di tangannya. Sedaya upayanya dia akan menjadikannya hak miliknya. Setinggi mana pun harganya tidaklah penting sangat tetapi dia ada cara untuk menyelesaikannya dan dia ada cara bagaimana Perdana Menteri Najib dapat membantu mendapatkannya.

Kita tidak menyanggah penjelasan Menteri Nazri ia telah dikembalikan kerana kita menghormati kata-kata di Parlimen adalah benar dan tiada yang tidak benar.

Tetapi siapa saksi cincin itu telah beredar dari tangan Rosmah? Apa bukti ia sudah diterima semula oleh tuan punya?

Apa pun perkiraan antara kedua tuan punya dan orang yang menerima cincin adalah urusan dan transaksi kedua mereka.

Negara, kerajaan dan rakyat ada hak untuk mengetahui urusan cincin itu. Kita yakin Rosmah mahu memilikinya. Tuan punya tentu sudah diyakinkan urusan niaganya dan penyerahan cincin itu tidak mendatangkan risiko.

Tidak cukup duit gaji Najib dikumpul sejak mula jadi menteri hingga sekarang untuk membelinya. Maka Najib mesti menghilangkan keraguan orang tentang cincin itu supaya tiada wang negara disalahgunakan dan tiada urusan yang tidak betul melayakkan cincin itu boleh menjadi milik isterinya.

Sukar orang untuk mempercayai adanya urusan tentang cincin itu boleh dibawa ke sini.

Silap Rosmah ialah mengapa cincin itu tidak dipakai dan dibawa pulang sendiri? Tiada siapa tahu jika ia tidak dipos.


Link : cincin-rm72-juta-sudah-pulang



No comments:

Post a Comment

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari