boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Sunday, August 30, 2009

Pergi Jahanam Laa Umno - Sambutan Merdeka di Masjid Daerah Manjung...

Salam Sejahtera...

Selepas habus solat terawih tadi, aku pi pulak gunting rambut, pi dah pagi tadi.. penuh orang nak gunting rambut... balik dulu, jadi sekejap tadi aku pi lagi... Inilah kedai Melayu Islam kat berhampiran rumah aku cuma ada sebuah sahaja berbanding dengan kedai India Tamil ada 5-6 buah kedai...

Memang dari aku kecil hingga sekarang jarang aku pi gunting kedai bukan orang Islam, arwah bapa aku cukup marah kalau aku pi gunting kedai India, katanya kepala kita yang dok sujud pada Allah dipegang oleh tangan orang kafir yang tak baca bismillillah,... kalau kita fikir memang tak ada apa-apa kesan pun, betui la tu... tapi kalau kita kaji selidik balik berus rambut kebanyakkan di kedai India tu semuanya jenis Pure Brisstle.. hak itu dari bulu babi...., tetapi kalau kedai yang aku dik pi tu ia pakai jenis berus dari bulu pelastik... itu yang yang penting, sanggupkah kita dibiar menggunakan berus dari bulu babi.....

Seawktu aku dok tengah gunting, hp pulak ada call, rupanya Dr Wahab panggil... terpaksa bagi tau aku tengah gunting rambut..., dala masa dok bergunting tu, berbual aku dengan situkang gunting tu, Zainal... ia dok bersungut... malu la Najib, besok nak merdeka tapi suasana masih ceroiii, tak macam zaman Pak Lah dulu, banyak benrdera berkibar, tapi kali ini tak seperti tahun-tahun dahulu...

Kemudian sambil dok layan si Zainal dok gunting rambut aku, sempat aku tanya dia, bertarawih atau tidak dia, dia bagi tau dia pun terawih tapi di Dewan MPM, (ganti masjid Daerah Manjung)... tapi dia tak tau majlsi berbuka ada atau tidak, jawab seorang pelanggan yang nak gunting rambut juga, ada majlis buka posa, satu malam bayarannya RM700.00.. Tu dia.. aku pun tanya.. hari-hari makan nasi briani ka... tidak juga.. makan macam biasa saja... aku tak tau mahai ka murah.. tapi bagi aku rasanya mahai..

Kemudian cerita si Zainal tukang gunting tu, malam tadi mereka pun buat lapan rakaat juga, lepas 4 rakaat berhenti dulu... hoo ikut stail surau pembangkang juga.... tapi rupanya bukan buat tazkirah... rupanya mereka adakan majlis bacaan Yassin sempena nak sambut kemerdekaan.... huu patriotik sungguh mereka nak sambut merdeka... sampai sembahyang terawih berenti 4 rakaat baca Yassin dulu kemudian sambung balik... Tetapi si zainal tu tak ikut, ia terus sembahyang lepas tu mai kedainya buka pula,..

Itulah puak UMNO mentadbir masjid... bukanlah salah baca Yasin tu.... tetapi dah setiap malam jumaat baca yassin, malam merdeka pun baca yassin... patutnya surah lain pun bacalah juga... kemudian panggil ustaz baca tafsir dari isi Alquran tu.. baru betui... ini setakat baca yasin, kaum wanita pulak berzanji dan merhaban...,,, kelas kuliah magrib nooo, nanti bincang politik dalam masjid, tazkirah waktu sembahyang terawih tak boleh, nanti ganggu keselesaan makmum nak beribadat pada bulan ramadhan....

Selagi UMNO dan puak-puak juaknya mentadbir masjid, maka selama itulah orang melayu yang dok pi masjid tu akan jahil buta agama, apa tidaknya.. ada Ustaz yang agak lebih sikit, black list... yang boleh hanya Ustaz ajar cara bab wuduk, sembahyang, haid dan nifas, jadi gaduhlah masjid tak ada orang, yang ada hanyalah pengidap darah tinggi, kencing manis dan sakit jantung, semuanya dok masjid buat prepairation sementara nak menunggu ajal....

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari