boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Wednesday, August 12, 2009

Pergi Jahanam Lah UMNO.. Kuarantin, pencegahan selesema babi tiada kesan

Salam Sejahtera....

KES pertama influenza A (H1N1) atau selesema babi yang disahkan melalui ujian makmal di negara ini ialah pada 15 Mei lalu. Sehingga semalam, angka kematian yang dicatat kerana H1N1 ialah 38 orang. Kenyataan Kementerian Kesihatan pula menyebut angka rasmi mereka yang mendapat rawatan kerana disahkan positif wabak itu ialah 2,253 orang. Kini, jumlah mangsa H1N1 terus menunjukkan peningkatan hingga Datuk Seri Najib Razak menganggapnya sebagai satu ancaman kepada negara. Beliau mahu 'pendidikan awam' dilaksanakan melalui kempen secara besar-besaran.

Itulah muqadimah awal tajuk artikel yang ditulis oleh Mohd Ayop Abd Razid Ketua Unit Komunikasi Media di Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, kalau hangpa nak baca seterusnya hang pi kat SINI.
Aku tak kelapak nak copy paste semua apa yang dia tulis dalam artikel tersebut, malas aku.. buat menyemak blog aku aja...

Aku baca pun artikel dia cuma sekali lalu aja...cuma aku rasa dia tulis tak habis atau ketua pengarang akhbar takut nak siar aku pun tak tau... Cuba kita fikir balik memang lah tak ada kesan kalau pencegahannya setakat makan ubat, buat apa segala nasihat yang dikeluarkan oleh kementerian kesihatan, buatlah lah apa pun, nampaknya rakyat Malaysia semuanya bersedialah menerima bala yang Allah turunkan kepada kita, sedangkan ada penyelesaian kita tak mahu ambik tindakan...nak jaga hati dan perasaan sesuatu kaum, lebih mementingkan kesinambungan politik dari nyawa manusia....

Cuba kita fikir, waktu kita semua diserang wabak denggi, tindakan yang diambil oleh Kementerian Kesihatan, selain dari beri rawatan pada pesakit, selepas itu petugas Kementerian Kesihatan pada petang hari itu juga selepas kejadian dilaporkan datang kekawasan rumah yang terlibat menyembur asap membunuh nyamok aeides yang dikatakan punca kepada demam denggi.

Tetapi bila wabak H1N1 rakyat dah 38 orang meninggal, manakala jangkitan kes sudah 2253 kes, itu yang semalam, hari ini tak tahu berapa ada tambahan lagi... tetapi kerajaan dan pihak yang berwajib asyik cakap jangan panik, semalam KP KK Tan Sri ismail Merican keluar lagi dalam TV dengan muka toya sedih kononnya menasihatkan rakyat Malaysia jangan panik kalau kena demam, jangan kelam kabut nak pi minta anti viral.. demam tersebut boleh dipulihkan, tak membahaya...... OK aku setuju cakap Tan Sri KP tu.. betui aku setuju..... TETAPI sampai bila kita rakyat Malaysia akan menghadapi wabak selsema babi ini..... sambai bila.....OIII MANGKOK ... AKU TANYA SAMPAI BILA.... RAKYAT NAK TERIMA BALA NI... Kalau punca datang penyakit tersebut tidak dimusnahkan.... ini bererti VIRUS SELSEMA AKAN SENTIADA ADA SELAGI PUNCA (KILANG) PENGELUAR VIRUS TERSEBUT Tidak dihapuskan.....

Sekarang masing-masing pakat diam bab nak hapuskan punca datangnya virus tersebut, baik kerajaan atau pun pembangkang... masing-masing nak jaga kepentingan politik masa depan... apakah cukup dengan baca YASIN dan Sembahyang Hajat sahaja kalau Iktiar yang sepatutnya tidak kita lakukan... Fikir-fikirkanlah.. Tepuk Dada Tanya IMAN.

4 comments:

  1. Bhai..

    Gua dah tulis macam-macam pasai isu nie.. termasuk bagi idea macamana nak buat darurat kesihatan kat blog gua... tapi Menteri Kesihatan bagitau hari nie... err.. H1N1 nieh belum sampai tahap "darurat kesihatan" lagi...

    Susah la kalu ader menteri bangang cam nih..

    ReplyDelete
  2. MM,

    PM bangang sebab dengar menteri. Menteri bangang sebab dengar KP. Sebenarnya KP lah yg bangang. Dah bertukar PM, bertukar menteri, KP masih yg sama. KP ni pasal hospital tunggang langgang dia bangang, pasal penyakit wabak dia bangang. Tak tau lah dia ni makan gaji buta ke apa.

    KP ni tak ada perancangan, tak ada action plan, tak ada idea nak buat apa dari mula-mula H1N1 ni diumumkan WHO, sampai masuk negara kita dan sampai hari ni dah menjadi wabak, dia masih macam tu, tak tau nak buat apa.

    Sekurang-kurangnya buatlah kempen penerangan intensif kat media, bagitau dengan jelas kat semua rakyat, apadia H1N1 ni, ciri-ciri virus ni, apa langkah-langkah yg boleh diambil, cara-cara untuk membuat diri kita ni lebih tahan jika dijangkiti virus H1N1 ni dll.

    Baru lah orang tak panik.

    Sekarang ni, orang kat Terengganu sana pun dok heran kenapa H1N1 boleh sampai ke sana. Kesian kat orang kampung, tak pasal-pasal panik, sampai hospital dah tak boleh layan dah. Padahal 99% tu cuma demam dan selsema biasa je.

    ReplyDelete
  3. woi banggang dan mangkuk hayun,,, ko punya pemimpin ada ke cadangan atau langkah yang proaktif selain dari dok menyalahkan orang lain je kerja,, islam ke macam ni... macam kapir harbi je..

    depan DSK,,

    ReplyDelete
  4. satu ingat la wei, anak ko kena selsema tu sebenarnya peringatan dari Allah agar bapak nya harus bersyukur dan pikiaq banyak kali skit sebelum menulis dan menuduh pihak lain. Jangan hanya halal pada geng sendiri dan semua tak betul pada puak lain,,, jangan dok ingat hang je yang betui je, sekarang ni hang rasa besaq kepala la sebab nizar ada dan pasir panjang tu bawah dia,, tengok la nanti pru 13 nanti.... mb kudeta sekarang ni tengah nak musnahkan puak puak kau MM kontot oi... tapi sebenarnya "orang kontot" macam mm adalah lumrah kehidupan, kerana si kontot tak normal macam orang lain jadi dia rasa nak gah jugak macam orang normal, jadi dengan cakap laser dan berlagak la orang kontot rasa dia pun setaraf dengan orang normal.. kontot kontot.

    depan DSK

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari