boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Friday, May 29, 2009

Kenduri Kahwin - Banyak Perkara Bidaah Yang Berlaku...

Salam Sejahtera...

Hari ini Kedah, Kelantan, Terengganu dah mula cuti sekolah, mana kala besok Sabtu Semua negeri di Malaysia mula bercuti sekolah. Dan menjadi kebiasaan utama Kenduri Kahwin atau pun juga Majlis Walimatul urus akan rancak bermula... Dan nampak gayanya trend lama dulu menular kembali... apa dia... kalau dulu tren bersanding... zaman 80han sehingga dengan aku sendiri kena bersanding, jenuh aku dok adjust dengan arwah bapa mertua aku, tapi ia berkeras nak buat juga... aku tak upaya.. terpaksalah ikut juga... sampai sekarang gambar-gambar pernikahan kami bini aku sorok.. tak bagi anak-anak lihat... malu kepada anak-anak sendiri....

Tapi naik ka tahun 90han dah kurang tak ada lagi acara persanding... naik tahun 2000 nampaknya macam ada balik... walau pun tak ada persandingan, kekadang tu pelamin dibuat juga.. tak apa ke benda aku pun tak tau... nak ambik berkat ke jadah apa.....ini tak kira sapa.. baik PAS ka UMNO ka sama saja.. bab ni sudah dia orang nak buang budaya ni...aku tak tau depa yang masih dok buat kerja ni semua ni faham ke tidak Usyaz-ustaz dok tegur perkara-perkara macam tu semua.. tak boleh...

Macam aku pada 6 Jun 09 nanti, kawan lama setempat kerja sendiri mai ke rumah aku hantar kad jemputan kahwain anak perempuannya...semua kekawan aku sesama kerja 20 tahun lalu dijemput katanya.. jadi aku pun bercadang nak pegi jugalah sebab boleh jumpa balik kekawan lama yang berbelas tahun tak jumpa...bila aku terbuka kad jemputannya tengok aturcara majlis.. makan 1200 tgh 4.00 ptg.. 2 ptg bersanding... tu dia...berat juga tuuu,,, dok fikiak juga macam tak nak pegi dah.. berat rasa hati.. tapi kalau tanya ke bini aku bab bersanding tu lah yang depa suka... nanti balik mulalah pengantin lelaki begini.. pengantin perempuan begitu... ada saja yang tak kena... tu yang Islam haramkan bersanding...

Apa pun banyak perkara-perkara yang tersenarai tak sepatut berlaku pada kenduri kahwin...

1 – Membuka Aurat     2 – Bersolek dan memakai wangi-wangian bagi wanita      3 – Mencukur Kening dan Memakai Rambut Palsu   4 – Memanjangkan Kuku dan Mewarnakannya Dengan Pewarna     5 – Mencukur Janggut       6 – Mengkhususkan Adanya Cincin Perkahwinan    7 – Adat Bersanding dan Pelamin     8 – Menabur Gula-gula, Coklat, dan Bunga    9 – Adat Merenjis Air Mawar     10 – Mewajibkan Adanya Duit dan Barang Hantaran    11 – Bersalaman Dengan Bukan Mahram     12 – Tahlilan dan Kenduri Bacaan Doa Selamat      13 – Sesi Nanyian-nyanyian, Muzik dan Kugiran    14 – Permainan Kuda Kepang     15 – Bomoh Tolak Hujan   16 – Mengambil, Melukis, dan Menggantung Gambar       17 – Upacara Memotong Kek Perkahwinan    18 – Berbelanja Besar Untuk Set Pakaian    

Keterangan lanjut mengenai 18 perkara yang tertulis di atas tu seperti dalil, hadis-hadis yang  mengeh perbuatan tersebut kalau hangpa nak semak KLIK KAT SINI.

Moga-moga kita dalam nak melaksanakan tuntutan beribadah dapatlah kita hindari perkara-perkara tersebut.


2 comments:

  1. huhuhu benda kite taknak inilah yg ramai orang sebuk nak berlumbe2 nak buat.... hahahaa

    ReplyDelete
  2. maaf..dia bkn dak uia.. dak kolej islam..

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari