boikot

boikot

Segarkan ingatan anda...

Segarkan ingatan anda...

Friday, May 15, 2009

Kisah Silam Bini Rosmah @ Bulk Mama

Salam semua...
Kisah ni sebelum ni aku dah terbaya dalam blog MSO, tetapi kemudiannya ada pulak dalam ruangan forum teranungkite.. aku salin balik bagi hangpa kenai siapa  itu PM 1Malaysia..


SEJAK beberapa malam dulu dan kemuncaknya semua media massa cetak dan eletronik memaparkan kisah hidup dan perjuangan Najib Razak. Perjalanan politik Najib dari awal hingga akhir - sehingga angkat sumpah menjadi PM ke-6 dilakar dan ditulis demikian rupa.Semuanya menggambarkan kehebatan dan keagungan Najib sebagai 'dewa bangsawan politik.' 

Bukan saja karektor Najib sebagai seorang pelajar yang baik, cerdik dan pintar sejak sedari kecil dilukiskan; kegemaran, pakaian, cara pidato dan telatah Najib di meja makan juga turut sama dilukiskan.Pendeknya semua tidak terlepas dari cakupan media massa, masing-masing berlumba untuk menukilkan (glorify) sesuatu yang indah dan menyeronokkan. 

Penulis yang mencari makan di hujung pena pula akan mencatat sesuatu yang merujakan rakyat tentang Najib. Mengelak rakyat agar menyokong Najib sepenuhnya sebagai perdana menteri. Manakala ahli politik yang mencari kerusi akan melihat Najib umpama sebutir intan yang bersinar dari semua dimensi dipandangnya. 

Semua orang yang hampir dengan Najib diinterviu dan ditanya mengenai masa silam Najib. Mengenai sikap Najib dan falsafah politiknya. Mereka yang berkongsi kereta dengan Najib semasa di London juga turut sama diinterviu dan cerita itu dipaparkan dengan penuh nostalgik bagi menggambarkan kerendahan dan ketawadukan diri Najib. 

Ibu Najib, Tun Puan Rahah Mohd Noah juga sudah semestinya ditanya mengenai anaknya yang bertuah itu. Maka berceritalah Rahah mengenai masa kecil perdana menteri itu. Bahawa Najib bukan dilahirkan untuk menjadi perdana menteri, namun Rahah terpaksa akur dengan kehendak dan ketentuan Allah s.a.w. Dan jawatan yang dijabat oleh anak sulung itu sangat disyukurinya. 

Begitu juga dengan isteri kedua Najib, Rosmah Mansor pun dipotretkan begitu anggun sekali. Sebagai seorang isteri yang bekerja kuat dan pemberi semangat kepada Najib. Seorang isteri yang berpeluh berpela bersama Najib dalam mengapai kerusi penuh berkuasa itu. Bahkan ada yang gatal mulut berkata jika bukan kerana kesungguhan Rosmah, Najib tidak mungkin menjadi perdana menteri! 

Ertinya orang yang bekerja kuat untuk meletakkan Najib di kerusi nombor wahid negara ialah Rosmah Mansor?Maka wajarlah kalau Najib menyanyangi Rosmah lebih dari segala-galanya. 

Dan saya sebagai penulis yang mengikut perjalanan politik Najib sejak menerusi pembacaan merasa semacam tidak lengkap apabila media dan orang bercakap mengenai Najib. Persis ada kekosongan telah berlaku dalam autobiografi kehidupan Najib itu, apabila perkara ini dialpakan. 

Apa yang saya maksudkan itu ialah seorang insan bernama Puteri Zainah binti Iskandar, perempuan pertama yang bersama Najib membina kehidupan. Siapakah Puteri Zainah ini? Dia adalah wanita pertama yang berada di sisi Najib. Wanita pertama yang berada di kiri Najib atas pelamin yang kilau gemilau. Wanita pertama yang menjadi teman tidur Najib yang sah. Wanita pertama yang meyendukkan nasi ke pinggan Najib. Wanita pertama yang mengambil baju dan seluar Najib untuk ke pejabat. 

Ke manakah wanita ini sekarang? Apakah ia boleh dilupakan bahawa beliau pernah wujud bersama perdana menteri baru itu? Apakah ianya boleh dilupakan begitu saja? Bolehkan setiap detik sejarah berlalu dihapuskan oleh perasaan kebencian? 

Tidak.... wanita ini tidak boleh disunyikan seolah ia tidak pernah hidup bersama Najib. Betapa sejuta kali tidak suka sejarah ini tetap terpahat dalam benak rakyat. Betapa pun ada kuasa yang cuba menafikannya, namun sejarah dan biologi tidak boleh menafikan bahawa darah wanita ini ada dalam tubuh tiga orang anak perdana menteri itu; Mohd Nizar, 32, Puteri Norlisa, 28 dan Mohd Nasifuddin? Bolehkah dunia mengenepikan begitu saja? 

Puteri Zainah masih hidup dan masih sihat. Cebisan kenangan indah dan buruk beliau dengan Najib masih terpampar di kepalanya. Dia juga berhak sebenarnya bercakap mengenai Najib. Dia masih waras untuk bercerita segala-gala dari malam pertama sehinggalah kemalam terakhir kehidupan rumah tangganya dengan Najib. 

Sebelum si janda Rosmah Mansor menjelma dalam lataran hidup Najib, Puteri Zainah atau lebih dikenali dengan Ku Yie inilah yang mengikut Najib ke majlis-majlis kerajaan. Yang menemani Najib menziarahi rakyat di Pekan dan seluruh Pahang semasa Najib menjadi Menteri Besar Pahang dulu. Ku Yielah yang menjadi pujaan dan kesayangan Tun Puan Rahah. Ku Yielah yang lebih dikenali dan dimesrai rakyat Pahang berbanding dengan Rosmah. 

Kenapa media melupai Ku Yie ini? Rasanya elok kalau media ikut sama bertandang ke rumah ke Yei Jalan Maktab, off Jalan Gurney, Kuala Lumpur untuk bertanya dan bercerita masa-masa indah bersama bekas suaminya itu yang kini menjadi perdana menteri. 

Tinjaulah juga pendapat dan pandangannya. Selaminya juga perasaan hati kecilnya bagaimana setelah lelaki yang pernah hidup bersamanya dulu kini sudah bergelar sebagai perdana menteri. Coretlah juga perasaan gembira Ku Yie atas apa yang berlaku itu. Tidak salah rasanya, bahkan tinjauan itu melengkap dan menyempurnakan lagi autobiografi Najib. 

Ku Yie tentu menyimpan sejuta cerita mengenai Najib termasuk cerita-cerita misteri yang terlarang untuk dibukukan. Elok juga kalau dicungkilkan bagaimana rumah tangga mereka yang dibina selama lebih 10 itu tiba-tiba runtuh dan hancur. Sedikit sebanyak dari kisah rumah tangga itu dapat sama-sama kita melihat kelemahan Najib dan juga kemampuannya dalam membina negara dan nusa. 

Saya menunggu dengan penuh minat cerita atau komen daripada Ku Yie. Saya mahu tenguk apa yang media tulis dan korek darinya. Sejarah itu penting untuk dibaca oleh 27 juta rakyat Malaysia mengenali siapakah sebenarnya perdana menteri mereka dan siapakah juga wanita nombor wahid Malaysia kini. 

Mungkin ada juga yang tak tahu, bekas suami Datin Rosmah Mansor ialah Farid Ismeth Emir iaitu pembaca berita Dunia Jam 10 RTM1. Antara anak perempuan Datin Rosmah Mansor dan Farid Ismeth ialah Azrene Soraya iaitu isteri kepada penyanyi yang juga pakar motivasi terkenal Dr Fazley.

24 comments:

  1. hahaha sekarang dah sah... sebab saya tahu isteri fadly (dr)-penyanyi addalah menantu rosmah... sebab fadzly kawin ngan anak rosmah tapi bukan najib... najib kawin jande le camtu... hikhikhik... rosmah nih ada skit2 perangai KJ... mana ada kuase kesitu di ade...

    ReplyDelete
  2. kalau azrene soraya tu anak farid ismeth, kenapa diwartakan nama penuh bini dr fazley ni - Azrene Soraya Abdul Aziz? sapa abdul aziz tu? rosmah ni ada berapa laki sebenarnya? betul ke rosmah tu bekas bini farid ismeth?

    ReplyDelete
  3. haah.btul.azrene soraya abd aziz bkn azrene soraya farid ismeth..mne 1 btul ni?? fitnah itu lebih baik dr membunuh..npe korg xbunuh je rosmah tu kalo da bnci sgt??

    ReplyDelete
  4. menipu banyak ni...

    ReplyDelete
  5. Pembetulan, Farid Ismeth Emir tu takde kena mengena dengan Rosmah Mansor... tak penah kawin pun. Farid is one of my cousin. Mmg byk yg keliru.

    ReplyDelete
  6. per rr merapu meraban kt sini..
    seme org tahu lah.. adehh..
    melankolik alkoholik bebena ayat anda...

    ReplyDelete
  7. yeaahh..azrene soraya abd aziz..bknlah anak kepada farid ismeth..bekas suami rosmah juga bukan farid..tiada kene mengena n kaitan lagsung..sekian..

    ReplyDelete
  8. dari yang saya tahu, rosmah adalah bekas isteri pegawai pejabat tanah di kelantan. Najib berkenan kepada rosmah semasa melawat pasir mas kelantan. (can't remember exactly, either rosmah is the one was working there or her ex husband).

    ReplyDelete
  9. Harap tuan hantar berita yang membina bangsa....beribu musuh negara dari luar menunggu saat menghancur negara kita...fikirkan bagaimana kite meningkatkan perpaduan sesama islam dan seluruh rakyat malaysia....tiada manusia yang sempurna...tiada musuh paling bahaya bagi setiap bangsa dan negara melainkan pengkhianat bangsa sendiri...

    ReplyDelete
  10. mengarut je pasal farid ismeth tu bekas suami rosmah... abd aziz adlh bekas suami yg sebenar.. jangan la merapu kalau tak tahu cite sebenar..hanya sedara n sepupu sepapat je yg tau cite sebenar..

    ReplyDelete
  11. bodo sungguh kamu ni nak merapu cerita pun..

    ReplyDelete
  12. Rosmah kawin dengan Aziz pegawai Petronas. Saya pernah sepejabat dengan Rosmah kat Bank Pertanian Malaysia tahun 70 an dulu.

    ReplyDelete
  13. http://www.youtube.com/watch?v=2vP2wDVBtvA

    tgk la cni psl saudara2 dekat dgn rosmah......

    ReplyDelete
  14. Abdul Aziz Nong Chik...

    ReplyDelete
  15. Family
    She married Dato' Seri Najib Tun Razak in 1987 and the couple has two children - Nooryana Najwa and Norashman Razak. In addition to them, Rosmah also has three other children - Azrene Soraya (first marriage), and two other children from her second marriage with Abdul Aziz Nong Chik.

    (perikan dipetik dari Wikipedia)

    so azreen ni sebenanya anak sape?
    adoi rosmah ni gile laki ke ape pn xtau..

    ReplyDelete
  16. Sila refer sini http://en.wikipedia.org/wiki/Rosmah_Mansor
    Kat situ tulis suami DS Rosmah
    1. Abdul Aziz Nong Chik
    2. Farid Ismeth Emir
    3. Najib Tun Razak (1987–present)

    ReplyDelete
    Replies
    1. She was first married to to prominent local news anchor Farid Ismeth Emir, and then to Abdul Aziz Nong Chik. She married Dato' Seri Najib Tun Razak in 1987

      Delete
    2. percaye sumber dri wikipedia tu watpe? confirmla sape2 pon boleh ubah teks dalam wiki tu..fitnah!

      Delete
  17. Mmg dah elok la tu buku bertemu ruas dua2 prangai sama yg sorang kaki betina sorang lg yg pendek gemuk mcm badak air tu gila jantan

    ReplyDelete
  18. Tak baik main kutuk kutuk...Allah marah...Nabi pun marah...kalau tak ada perkataan baik nak dicakapkan...diam sajalah (maksud hadis Nabi,jangan lawan Nabi oiii!!!

    ReplyDelete
  19. Ayu je muke azrene...msti ambk belah bapa die.

    ReplyDelete
  20. nampak sgt manjung mari ni pemfitnah. nama penuh isteri fazley ialah azreen soraya abdul aziz.Manjung mari kata Azreen soraya ni anak farid ismest.Habis tu kenapa nama bapa dia Abdul Aziz?Sudahlah manjung mari.Insaf-insaflah.Takutlah dekat Allah sama.Dosa memfitnah itu lebih besar dari membunuh.

    ReplyDelete
  21. Anonymous
    Iam not a supporter to anyone. Tapi saya kesal dengan fitnah yg di lemparkan ke atas Rosmah. Farid is NEVER married to her and i know because he is my friend's brother. He is from Kuala Kangsar. I know his family and we always get together with his sister in KL. I know Rosmah's former hubby when I was a student in LSU, USA and he is not Farid the newscaster . JANGANlah suka FITNAH kalau tak tau cerita sebenarnya.

    ReplyDelete
  22. kenapa menghina rosmah. ada ke korang terbaca orang indon hina isteri presiden depa. anda semua sedar tak anda semua menjadi mangsa politik kotor. semua cerita karut ini ditulis dan disebar oleh orang yang dengki terhadap kuasa PM. biasanya depa ni nak jadi PM. kemudian gunakan fitnah untuk membangkitkan suasana benci. di Malaysia ini siapa juga yang jadi PM akan dicap buruk. isteri PM juga akan ditohmah. ingat zaman TDM dan isteri dia Dr Hasmah. Fitnah terhadap Dr Hasmah direka sehingga tak rasional langsung. tapi bagi yang memang tak suka PM, apa saja fitnah semua percaya. adakah di Malaysia ini semua orang baik belaka kecuali PM dan isteri? lagi satu jika ada orang yang mempertahankan PM dan isteri hanya kerana dia tak suka dengar fitnah, terus dikata sebagai pencacai.

    ReplyDelete

Kazim belasah Manjongmari..

Iklan Manjungmari